Gebruik je wel voldoende gist, suiker en eventueel bier? Want bij mij rijsde het al tijdens het mixen...quote:Op donderdag 31 december 2015 14:30 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Zien er mooi uitik had (helaas) toch maar een pak Koopmans gedaan. Volgende keer maar zelf mixen. Het wilde niet rijzen, later de bak in heet water gezet. Toen ging het beter. Beslag stond warm (cv-ruimte waar het 22 graden is en geen tocht) maar na 45 minuten nog hetzelfde goedje
dat snap ik niet maar oke. Wel op 185 / 190 gebakken maar ik vind ze te zwaar, wel gaar maar deegballen. Appelflappen zijn gelukkig wel prima gelukt
Wat had je gedaan om het te laten rijzen dan?quote:Op donderdag 31 december 2015 17:32 schreef motorbloempje het volgende:
M'n deeg had niets gedaan![]()
Maar ik moest echt bakken. Volgens mij zijn ze wel 'te kanen', maar daar houdt het ook mee op
_!
Beetje warm bier en/of suiker erbij?quote:Op donderdag 31 december 2015 17:52 schreef motorbloempje het volgende:
Netjes op een warme plek met een vochtige doek voor anderhalf uur. Denk dat m'n gist niet actief genoeg meer is.Was al geen compleet bruisende bedoening bij de voorgist, maar niet helemaal dood (en geen tijd om nieuwe te halen). Ach ja!
Ja, is nu te laat, waren al gebakkenquote:Op donderdag 31 december 2015 18:10 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Beetje warm bier en/of suiker erbij?
Bij dat pak van Koopmans hoeft dat niet. Hoeft alleen 500 ml. lauw water bij, heb netjes 40 graden gemeten en 350 ml. gedaan en 150 ml. Heineken oud bruin. Op het pak stond 45 minuten laten rijzen maar misschien had ik domweg 1,5 uur kunnen doen. Tis bij mij net als bij Motorbloempje denk ik... lui deeg. Ook te kanen maar kon 10 x beter. Ik weet niet hoe lang v.t.v. ze bij Koopmans die pakken fabriceren en of de gist dan oud kan zijn misschien?quote:Op donderdag 31 december 2015 16:21 schreef fietsie het volgende:
[..]
Gebruik je wel voldoende gist, suiker en eventueel bier? Want bij mij rijsde het al tijdens het mixen...
Tegen de cv plaat aan, op een krukje, met een dik deken erbovenop.quote:Op donderdag 31 december 2015 18:22 schreef empa1010 het volgende:
Zou je het beslag ook gewoon voor een gaskachel kunnen zetten? Waar had jij 'm neergezet Fietsie? Want jouw bak heeft een groot oppervlak zelfs. Dan moet het in een Kitchenaid kom en een plastic bak (had 2 soorten, 1 met rum rozijnen) toch ook willen rijzen. Grrrrr
Ah ok. Ik heb nog nooit oliebollen uit een pakje geprobeerd...quote:Op donderdag 31 december 2015 18:18 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Bij dat pak van Koopmans hoeft dat niet. Hoeft alleen 500 ml. lauw water bij, heb netjes 40 graden gemeten en 350 ml. gedaan en 150 ml. Heineken oud bruin. Op het pak stond 45 minuten laten rijzen maar misschien had ik domweg 1,5 uur kunnen doen. Tis bij mij net als bij Motorbloempje denk ik... lui deeg. Ook te kanen maar kon 10 x beter. Ik weet niet hoe lang v.t.v. ze bij Koopmans die pakken fabriceren en of de gist dan oud kan zijn misschien?
Ja zo deed ik het vroeger ook maar woon nu in een nieuw huis met uitsluitend vloerverwarming. Dat is in dit gevalquote:Op donderdag 31 december 2015 18:23 schreef fietsie het volgende:
[..]
Tegen de cv plaat aan, op een krukje, met een dik deken erbovenop.
Ik heb al overal in NL oliebollen gebakken; in geval van ontbreken van een kachel zet ik de emmer met beslag in een heetwaterbad.quote:Op donderdag 31 december 2015 18:26 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Ja zo deed ik het vroeger ook maar woon nu in een nieuw huis met uitsluitend vloerverwarming. Dat is in dit geval
Oké, bedankt voor de tipsquote:Op donderdag 31 december 2015 18:27 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik heb al overal in NL oliebollen gebakken; in geval van ontbreken van een kachel zet ik de emmer met beslag in een heetwaterbad.
Vuilniszakken eroverheen en klaar.
Het is een goede manier om ze mooi luchtig te krijgen. De mijne heb ik 5 keer teruggeslagen (de emmer waar het beslag in zit optillen en stevig terug op de grond zetten is genoeg). Op die manier krijgen de gluten de tijd om zich te vormen en krijgt het beslag ook de tijd om smaak te ontwikkelen.quote:Op donderdag 31 december 2015 18:34 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Oké, bedankt voor de tipsik lees nu ook dat je gewoon kunt roeren tussendoor. Op dat pak van Koopmans staat dat je er af moet blijven. Nou ja, volgende keer beter.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 1 januari 2016 19:54 schreef cafca het volgende:
Mijn oliebollen zijn gisteren vergeleken met die van Robèrt van Beckhoven, en als winnaar uit de bus gekomen
Zo, die zien er ook lekker uit zegquote:Op donderdag 31 december 2015 18:51 schreef Myraela het volgende:
Mijn bollen komen ook uit de olie, dus oliebollen. Alleen dan jam donuts. Mijn vriend heeft het meeste werk gedaan.Ze zijn goddelijk.
![]()
[ afbeelding ]
Kirschwasser is ook lekkerquote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:37 schreef isax het volgende:
ik had mijn krenten en rozijnen laten weken in jagertee.
aanrader.
Om het beslag beter van structuur te maken?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:09 schreef djkoelkast het volgende:
Waarom zou je margarine in oliebollen doen eigenlijk?
Waarom margarine?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:00 schreef cafca het volgende:
Het waren heel eenvoudige bollen, bloem, melk, gist, suiker, zout en een mix van margarine en roomboter, deels gevuld met rozijnen en krenten
Ik had toevallig niet anders in huis gisterenquote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom margarine?Zou gewoon alleen boter doen, lekkerder en gezonder.
Ik heb 10 pakjes gekocht aan het begin van de vakantiequote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:16 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik had toevallig niet anders in huis gisteren
Ik gebruik ook 20g, maar mijn ervaringen met brood zijn dat je best kunt minderen. Gewoon proberen met 15.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:27 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel zout gebruiken jullie trouwens op 1kg bloem? Ik gebruik 20g en dat vind ik best veel.
Zout is erg belangrijk voor de eigenschappen van het beslag. Zou ik zonder grote gevolgen terug kunnen naar 10-13g?
Ik gebruik 1 tot 1,1% en dat is precies goed, dan is de bol niet flauw maar smaakt 'ie ook niet zout.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:27 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel zout gebruiken jullie trouwens op 1kg bloem? Ik gebruik 20g en dat vind ik best veel.
Zout is erg belangrijk voor de eigenschappen van het beslag. Zou ik zonder grote gevolgen terug kunnen naar 10-13g?
Dan ga ik inderdaad eerst es naar de 13g ofzoquote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:06 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik gebruik 1 tot 1,1% en dat is precies goed, dan is de bol niet flauw maar smaakt 'ie ook niet zout.
Dus 1kg 10-11g
500g 5-5,5g
Staat hij op je blog? Ik heb gezocht, maar verkeerd gekeken misschien?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:10 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ze waren vanochtend bij het ontbijt ook nog lekker.
Nee sorry, mijn vriend moet het recept nog uitschrijven. Ik zal hem dit weekend eens schoppen.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:37 schreef miss_dynastie het volgende:
Staat hij op je blog? Ik heb gezocht, maar verkeerd gekeken misschien?
Oh geen sorry zeggen hoor, je bent niets verplichtquote:Op zaterdag 2 januari 2016 10:52 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee sorry, mijn vriend moet het recept nog uitschrijven. Ik zal hem dit weekend eens schoppen.
Welk recept? 😁quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:54 schreef Coritchando het volgende:
Ook ik ga weer aan de slag op 31/12. Zoals elk jaar. Naar recept van mijn opa die banketbakker was (en helaas al vele jaren niet meer onder ons).
Vorig jaar voor het eerst ook het beslag mogen maken (dat moet je verdienen bij dit recept) en het arsenaal hulpmiddelen uitgebreid met een appelschiller wat een hoop tijdwinst en betere appelflappen opleverde.
Nu alweer zin in, lekker glijden op de vette keukenvloer
Ja, dat kan, zout zorgt ervoor dat het gist minder snel werkt, dan moet het langer rijzen en ontwikkeld zich meer smaak.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:27 schreef derLudolf het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |