Zien er mooi uitquote:Op donderdag 31 december 2015 12:55 schreef fietsie het volgende:
Goedemiddag. Hier zijn de meelballen gebakken voor de mensen die geen vulling denken te lusten.
Nu ff pauze, en dan beginnen aan mijn IKEA-box vol met vulling-deeg![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik gebruik al jaren hetzelfde recept:
- 1 kg meel
- 1 kg lauwe vloeistof
- 50 g suiker, 80g echte boter, 3 eieren, 10g zout, 10g citroensap, 2 zakjes droge gist
Dit jaar is de vloeistof 1/3 Leffe Bruin en 2/3 volle melk..
quote:Op donderdag 31 december 2015 14:33 schreef motorbloempje het volgende:
Ik ben gezwicht. De mislukking-in-wording staat nu te rijzen!
Gebruik je wel voldoende gist, suiker en eventueel bier? Want bij mij rijsde het al tijdens het mixen...quote:Op donderdag 31 december 2015 14:30 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Zien er mooi uitik had (helaas) toch maar een pak Koopmans gedaan. Volgende keer maar zelf mixen. Het wilde niet rijzen, later de bak in heet water gezet. Toen ging het beter. Beslag stond warm (cv-ruimte waar het 22 graden is en geen tocht) maar na 45 minuten nog hetzelfde goedje
dat snap ik niet maar oke. Wel op 185 / 190 gebakken maar ik vind ze te zwaar, wel gaar maar deegballen. Appelflappen zijn gelukkig wel prima gelukt
Wat had je gedaan om het te laten rijzen dan?quote:Op donderdag 31 december 2015 17:32 schreef motorbloempje het volgende:
M'n deeg had niets gedaan![]()
Maar ik moest echt bakken. Volgens mij zijn ze wel 'te kanen', maar daar houdt het ook mee op
_!
Beetje warm bier en/of suiker erbij?quote:Op donderdag 31 december 2015 17:52 schreef motorbloempje het volgende:
Netjes op een warme plek met een vochtige doek voor anderhalf uur. Denk dat m'n gist niet actief genoeg meer is.Was al geen compleet bruisende bedoening bij de voorgist, maar niet helemaal dood (en geen tijd om nieuwe te halen). Ach ja!
Ja, is nu te laat, waren al gebakkenquote:Op donderdag 31 december 2015 18:10 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Beetje warm bier en/of suiker erbij?
Bij dat pak van Koopmans hoeft dat niet. Hoeft alleen 500 ml. lauw water bij, heb netjes 40 graden gemeten en 350 ml. gedaan en 150 ml. Heineken oud bruin. Op het pak stond 45 minuten laten rijzen maar misschien had ik domweg 1,5 uur kunnen doen. Tis bij mij net als bij Motorbloempje denk ik... lui deeg. Ook te kanen maar kon 10 x beter. Ik weet niet hoe lang v.t.v. ze bij Koopmans die pakken fabriceren en of de gist dan oud kan zijn misschien?quote:Op donderdag 31 december 2015 16:21 schreef fietsie het volgende:
[..]
Gebruik je wel voldoende gist, suiker en eventueel bier? Want bij mij rijsde het al tijdens het mixen...
Tegen de cv plaat aan, op een krukje, met een dik deken erbovenop.quote:Op donderdag 31 december 2015 18:22 schreef empa1010 het volgende:
Zou je het beslag ook gewoon voor een gaskachel kunnen zetten? Waar had jij 'm neergezet Fietsie? Want jouw bak heeft een groot oppervlak zelfs. Dan moet het in een Kitchenaid kom en een plastic bak (had 2 soorten, 1 met rum rozijnen) toch ook willen rijzen. Grrrrr
Ah ok. Ik heb nog nooit oliebollen uit een pakje geprobeerd...quote:Op donderdag 31 december 2015 18:18 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Bij dat pak van Koopmans hoeft dat niet. Hoeft alleen 500 ml. lauw water bij, heb netjes 40 graden gemeten en 350 ml. gedaan en 150 ml. Heineken oud bruin. Op het pak stond 45 minuten laten rijzen maar misschien had ik domweg 1,5 uur kunnen doen. Tis bij mij net als bij Motorbloempje denk ik... lui deeg. Ook te kanen maar kon 10 x beter. Ik weet niet hoe lang v.t.v. ze bij Koopmans die pakken fabriceren en of de gist dan oud kan zijn misschien?
Ja zo deed ik het vroeger ook maar woon nu in een nieuw huis met uitsluitend vloerverwarming. Dat is in dit gevalquote:Op donderdag 31 december 2015 18:23 schreef fietsie het volgende:
[..]
Tegen de cv plaat aan, op een krukje, met een dik deken erbovenop.
Ik heb al overal in NL oliebollen gebakken; in geval van ontbreken van een kachel zet ik de emmer met beslag in een heetwaterbad.quote:Op donderdag 31 december 2015 18:26 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Ja zo deed ik het vroeger ook maar woon nu in een nieuw huis met uitsluitend vloerverwarming. Dat is in dit geval
Oké, bedankt voor de tipsquote:Op donderdag 31 december 2015 18:27 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik heb al overal in NL oliebollen gebakken; in geval van ontbreken van een kachel zet ik de emmer met beslag in een heetwaterbad.
Vuilniszakken eroverheen en klaar.
Het is een goede manier om ze mooi luchtig te krijgen. De mijne heb ik 5 keer teruggeslagen (de emmer waar het beslag in zit optillen en stevig terug op de grond zetten is genoeg). Op die manier krijgen de gluten de tijd om zich te vormen en krijgt het beslag ook de tijd om smaak te ontwikkelen.quote:Op donderdag 31 december 2015 18:34 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Oké, bedankt voor de tipsik lees nu ook dat je gewoon kunt roeren tussendoor. Op dat pak van Koopmans staat dat je er af moet blijven. Nou ja, volgende keer beter.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 1 januari 2016 19:54 schreef cafca het volgende:
Mijn oliebollen zijn gisteren vergeleken met die van Robèrt van Beckhoven, en als winnaar uit de bus gekomen
Zo, die zien er ook lekker uit zegquote:Op donderdag 31 december 2015 18:51 schreef Myraela het volgende:
Mijn bollen komen ook uit de olie, dus oliebollen. Alleen dan jam donuts. Mijn vriend heeft het meeste werk gedaan.Ze zijn goddelijk.
![]()
[ afbeelding ]
Kirschwasser is ook lekkerquote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:37 schreef isax het volgende:
ik had mijn krenten en rozijnen laten weken in jagertee.
aanrader.
Om het beslag beter van structuur te maken?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:09 schreef djkoelkast het volgende:
Waarom zou je margarine in oliebollen doen eigenlijk?
Waarom margarine?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:00 schreef cafca het volgende:
Het waren heel eenvoudige bollen, bloem, melk, gist, suiker, zout en een mix van margarine en roomboter, deels gevuld met rozijnen en krenten
Ik had toevallig niet anders in huis gisterenquote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom margarine?Zou gewoon alleen boter doen, lekkerder en gezonder.
Ik heb 10 pakjes gekocht aan het begin van de vakantiequote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:16 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik had toevallig niet anders in huis gisteren
Ik gebruik ook 20g, maar mijn ervaringen met brood zijn dat je best kunt minderen. Gewoon proberen met 15.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:27 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel zout gebruiken jullie trouwens op 1kg bloem? Ik gebruik 20g en dat vind ik best veel.
Zout is erg belangrijk voor de eigenschappen van het beslag. Zou ik zonder grote gevolgen terug kunnen naar 10-13g?
Ik gebruik 1 tot 1,1% en dat is precies goed, dan is de bol niet flauw maar smaakt 'ie ook niet zout.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:27 schreef derLudolf het volgende:
Hoeveel zout gebruiken jullie trouwens op 1kg bloem? Ik gebruik 20g en dat vind ik best veel.
Zout is erg belangrijk voor de eigenschappen van het beslag. Zou ik zonder grote gevolgen terug kunnen naar 10-13g?
Dan ga ik inderdaad eerst es naar de 13g ofzoquote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:06 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik gebruik 1 tot 1,1% en dat is precies goed, dan is de bol niet flauw maar smaakt 'ie ook niet zout.
Dus 1kg 10-11g
500g 5-5,5g
Staat hij op je blog? Ik heb gezocht, maar verkeerd gekeken misschien?quote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:10 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ze waren vanochtend bij het ontbijt ook nog lekker.
Nee sorry, mijn vriend moet het recept nog uitschrijven. Ik zal hem dit weekend eens schoppen.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:37 schreef miss_dynastie het volgende:
Staat hij op je blog? Ik heb gezocht, maar verkeerd gekeken misschien?
Oh geen sorry zeggen hoor, je bent niets verplichtquote:Op zaterdag 2 januari 2016 10:52 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nee sorry, mijn vriend moet het recept nog uitschrijven. Ik zal hem dit weekend eens schoppen.
Welk recept? 😁quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:54 schreef Coritchando het volgende:
Ook ik ga weer aan de slag op 31/12. Zoals elk jaar. Naar recept van mijn opa die banketbakker was (en helaas al vele jaren niet meer onder ons).
Vorig jaar voor het eerst ook het beslag mogen maken (dat moet je verdienen bij dit recept) en het arsenaal hulpmiddelen uitgebreid met een appelschiller wat een hoop tijdwinst en betere appelflappen opleverde.
Nu alweer zin in, lekker glijden op de vette keukenvloer
Ja, dat kan, zout zorgt ervoor dat het gist minder snel werkt, dan moet het langer rijzen en ontwikkeld zich meer smaak.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:27 schreef derLudolf het volgende:
Opzich zit ik met 50g gist op 1kg bloem al vrij laag. Van zo'n 42g blokje zeggen ze dat het voor een pond is.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dat kan, zout zorgt ervoor dat het gist minder snel werkt, dan moet het langer rijzen en ontwikkeld zich meer smaak.
Minder melk/suiker in het beslag?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik in het buitenland gefrituurd beslag zie is het veel minder donker dan in NL
Denk het, geen suikers die carameliseren, smaakt mij trouwens ook beter, krapfen of berliner zijn veel minder een vette hap dan oliebollen. Zou dat door het ei komen?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Minder melk/suiker in het beslag?
Berliner zijn meer brood idd, zou wel es door boter en ei ook kunnen komenquote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk het, geen suikers die carameliseren, smaakt mij trouwens ook beter, krapfen of berliner zijn veel minder een vette hap dan oliebollen. Zou dat door het ei komen?
Ze smaken ook veel verfijnder, mooiere structuur. Ben geen groot fan van oliebollen, maar berliner en krapfen vind ik lekker, net als churros trouwens.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:46 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Berliner zijn meer brood idd, zou wel es door boter en ei ook kunnen komen
Ik vind een Berliner ook lekker, maar doe mij toch maar een verse oliebol. Net uit de olie, knapperigquote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze smaken ook veel verfijnder, mooiere structuur. Ben geen groot fan van oliebollen, maar berliner en krapfen vind ik lekker, net als churros trouwens.
Dit worden lekker luchtige bollen? Zoek nog steeds naar een goed recept, omdat ik de bollen met soezendeeg dit jaar niet kan maken ( kost echt teveel tijd, moet van zus mee gaan hardlopen...quote:Op donderdag 27 oktober 2016 12:49 schreef derLudolf het volgende:
Feestdagen komen in zichtIk ga de tip van vanillesuiker van djkoelkast es proberen denk ik
Verder hanteer ik dit recept:
1 kg bloem
300 mL bier
600 mL melk
50 g gist
3 eidooiers
20 g zout
50 g suiker
70 g boter
Dit geheel maak ik in emmers van 10 of 12L met een natte theedoek er op en zet ik dan 2 uur bij de gaskachel, na een uur even doorroeren.
Vorig jaar waren ze redelijk zout, dus ik ga 15g zout proberen
De rozijnen laat ik weer wellen in drank. Kirsch vorig jaar was lekker. Hoe zou het met citroenbrandewijn smaken?
Want ik las ook iets over citroenrasp door het beslag? Nog nooit geprobeerd, misschien ook wel lekker
Er zijn wel meer winkels die ze hebben hoor, alleen vind ik persoonlijk Erdinger of Weihenstephaner het lekkerste. Maar een Paulaner of Benedikter kan ook prima.quote:Op zaterdag 5 november 2016 00:02 schreef BakkieDoen het volgende:
Staat genoteerd! Heb geen AH in de buurt, maar daar maak ik een ommetje voor
De vraag is eerder welke niet ;-)quote:Op zaterdag 5 november 2016 00:34 schreef derLudolf het volgende:
Kom ook nooit bij de Appie, maar welke Duitse supermarkt verkoopt ook gewoon Erdinger. Of misschien staat er ook nog wel een flesje hier.
Het is echt anders dan witbier, veel romiger. Let wel dat je de troebele variant moet hebben en niet de "hell", die is gefilterd.quote:Op zaterdag 5 november 2016 00:13 schreef BakkieDoen het volgende:
Dan ga ik opletten bij het boodschappen doen...we hebben nog wel even, dus dat moet goedkomenKan ik ook alvast voorproeven
( al vind ik witbier als het warm is altijd lekkerder)
Witbier is heel fris, weizen is heel romig, urweizen is nog romiger (maar in NL zie je dat niet zo vaak).quote:Op zaterdag 5 november 2016 16:39 schreef BakkieDoen het volgende:
Erdinger hebben ze dus ook gewoon bij de Jumboen is haske troebel! Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden of dat het echt zoveel lekkerder is dan gewoon witbier, romig klinkt interessant....toch maar even proeven morgen, het is toch nog geen oliebollentijd.
Wij hebben oliebollen en pepernoten geserveerd bij ons huwelijksfeest in aprilquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:20 schreef Postbus100 het volgende:
Ik moet toch wel lachen hoor:
augustus: pepernoten
september: halloween
oktober: kerstversiering
eind oktober: oliebollen op Fok!
voordat iedereen mij hier gaat vervloeken dat wij zelf geen mix maken maar goed lees maar verder waaromquote:Op dinsdag 20 december 2016 11:02 schreef derLudolf het volgende:
Hebben er mensen ervaring met lange rijs van oliebollen? Oftewel 's avonds beslag maken en de volgende ochtend bakken?
Je kunt toch ook 8-10 pakken van 1kg bloem nemen en de rest zelf toevoegen, is meestal nog goedkoper ookquote:Op dinsdag 20 december 2016 18:14 schreef kokkie20 het volgende:
[..]
voordat iedereen mij hier gaat vervloeken dat wij zelf geen mix maken maar goed lees maar verder waarom![]()
Wij halen elk jaar het beslag (die mix) van de lidl. Geen problemen mee voor familie/vrienden/onszelf aangezien wij elk jaar gemiddeld 8-10 pakken (van 1kg) nodig hebben zoveel vraag is er naar. Dat we vaak van 07.00 tot een uurtje of 15.00 bezig zijn met alleen maar bakken en appels schillen voor de appelflappen
Wij maken het inderdaad de avond van tevoren en zetten het dan in een emmer met een natte theedoek eroverheen bij de kachel/douche met kachel aan
Nou rijzen doet het zeker en ze worden zeer luchtig
in geval van Lidl weet ik dat nog niet zoquote:Op dinsdag 20 december 2016 22:08 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Je kunt toch ook 8-10 pakken van 1kg bloem nemen en de rest zelf toevoegen, is meestal nog goedkoper ook
quote:Op dinsdag 20 december 2016 22:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
in geval van Lidl weet ik dat nog niet zo
Het wordt hoe dan ook lekkerder als je geen mixen met aroma's gebruikt.quote:Op dinsdag 20 december 2016 22:29 schreef computergirl het volgende:
[..]
in geval van Lidl weet ik dat nog niet zo
Zelfs minder bloem nog. Omdat er in die mixen ook al melkpoeder, gist, zout, suiker en 'eipoeder' zit, aangezien je enkel water moet toevoegenquote:Op dinsdag 20 december 2016 22:08 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Je kunt toch ook 8-10 pakken van 1kg bloem nemen en de rest zelf toevoegen, is meestal nog goedkoper ook
Als je beslag met 1kg bloem laat rijzen heb je een emmer volquote:Op donderdag 22 december 2016 08:57 schreef ASSpirine het volgende:
Hoeveel maken jullie er?...
Ik lees bakken en emmers als het over beslag gaat...
Ik zou wel oliebollen willen bakken, we zijn met ongeveer 7 man, dus wil niet teveel hebben, want er is nog een hele diner ervoor.
Hoeveel halen jullie uit een mix met 1kg bloem?
Want de meeste recepten hier beginnen daar ook daadwerkelijk mee en dan zie ik een emmer met beslag
En hoeveel zou je uit een batch van 1 kilo kunnen halen?quote:Op donderdag 22 december 2016 10:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als je beslag met 1kg bloem laat rijzen heb je een emmer vol
Ik bak meestal zo'n 2 kg bloem.
Arachideolie is dé olie voor oliebollenquote:Op donderdag 22 december 2016 11:43 schreef fietsie het volgende:
Ik heb de afgelopen 10 jaar ieder jaar gebakken voor de hele extended familie en langskomende buren.
Gemiddeld zo'n 8kg bloem voor zowel oliebollen als beignets.
Ik bak voor de lastige eters max. 500gr bloem aan " meelballen" (vullingloze oliebollen) en de rest gaat met mijn eigen samengestelde vullingmix.
Wat historische plaatjes:
2012
[ afbeelding ]
Wat ik graag van jullie zou willen weten of het ook mogelijk / beter / lekkerder is om ze te bakken in rijstolie; ik gebruik nu arachide.
Zonnebloem olie komt het huis niet in; ik word onpasselijk van de lucht die daar vanaf komt...
Stuk of 40?quote:Op donderdag 22 december 2016 11:48 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
En hoeveel zou je uit een batch van 1 kilo kunnen halen?
Schatting
Arachide is toch prima?quote:Op donderdag 22 december 2016 11:43 schreef fietsie het volgende:
Ik heb de afgelopen 10 jaar ieder jaar gebakken voor de hele extended familie en langskomende buren.
Gemiddeld zo'n 8kg bloem voor zowel oliebollen als beignets.
Ik bak voor de lastige eters max. 500gr bloem aan " meelballen" (vullingloze oliebollen) en de rest gaat met mijn eigen samengestelde vullingmix.
Wat historische plaatjes:
2012, over op 1 januari![]()
[ afbeelding ]
2013, voor eigen gebruik
[ afbeelding ]
2015, productie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat ik graag van jullie zou willen weten of het ook mogelijk / beter / lekkerder is om ze te bakken in rijstolie; ik gebruik nu arachide, afgelopen jaar wel geexperimenteerd met rijstolie.
Zonnebloem olie komt het huis niet in; ik word onpasselijk van de lucht die daar vanaf komt...
Altijd melk, en de thermostaat op 180.quote:Op zaterdag 24 december 2016 10:28 schreef Piger het volgende:
[..]
Arachide is toch prima?
Ik vind je bollen (beignets niet) wel beetje aan de donkere kant. Gebruik je melk of ligt aan de temperatuur?
Waar heb je die bergamots kunnen vinden dan?quote:Op zaterdag 24 december 2016 11:37 schreef djkoelkast het volgende:
Iets minder melk als ze te donker zijn (en geen suiker in je beslag, want dat carameliseert).
Ik ga dit jaar de krentenbollen met krenten, sultana's, donkere rozijnen en appels uit eigen tuin maken. En nu niet met citroenrasp, maar met bergamotrasp![]()
Ik heb bergamots kunnen vinden
In de Estafettewinkel in de regio, had ze nog niet eerder gezien.quote:Op woensdag 28 december 2016 17:37 schreef BakkieDoen het volgende:
[..]
Waar heb je die bergamots kunnen vinden dan?
Ik doe nooit suiker in het beslag, gist heeft voldoende voeding aan het meel in de bollen en suiker maakt je bollen te snel te donker.quote:Op woensdag 28 december 2016 17:36 schreef BakkieDoen het volgende:
Wat is volgens jullie de toegevoegde waarde van suiker in het beslag? Zat net nog even naar m'n recept te kijken wat ik tot nu toe altijd gebruikte, maar daar zit geen suiker in en toch waren ze lekker.
En weet iemand toevallig een recept met zuurdesem? Kan ik die ook meteen even uitproberen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |