keste010 | maandag 29 december 2014 @ 22:24 |
OP:
quote: Ik heb nu twee jaar op rij de opening van het academisch jaar voor masterstudenten sociale wetenschappen meegemaakt, en beide keren kwam in de toespraak van de rector naar voren wat in zijn ogen het onderscheid maakt tussen de aanwezige studenten en anderen: het vermogen om kritisch na te denken, kritisch met informatie om te gaan en kritisch het eigen werk te analyseren. Een vermogen dat studenten voornamelijk op eigen initiatief moeten ontwikkelen omdat er in het curriculum van openbaar onderwijs geen expliciete aandacht voor is.
Beide keren zat ik daar met plaatsvervangende schaamte: uiteraard zijn er cognitief verschillen tussen studenten, maar het verheffen van kritisch denken tot elite-vaardigheid gaat mij veel te ver. Daarvoor is kritisch denken een te essentieel onderdeel van goed burgerschap, van doordacht consumeren en zelfs van goed functioneren op de werkvloer.
In mijn ogen zou kritisch denken een component moeten worden van het middelbare onderwijs. Een vak (of onderdeel van een groter vak) waarin het zoeken, onderscheiden en evalueren van informatie centraal zou moeten komen te staan. Een vak waar men geleerd wordt de bron van de informatie die ze gebruiken te bestuderen en kritisch te kijken naar wat de motieven zijn achter hetgeen gesteld wordt.
Uiteraard is kritisch denken niet iets wat iedereen gegeven is, en uiteraard zullen er scholieren zijn die menen aan zo'n vak helemaal geen behoefte te hebben, maar aangezien kritisch denken verder gaat dan de voorbereiding op de arbeidsmarkt lijkt het mij essentieel iedereen hier een mogelijkheid toe te bieden. Ik heb al vaker op FOK! gesteld dat onderwijs teveel de grillen van de arbeidsmarkt wil volgen en onderwijs meer te laten richten op de vorming van het individu als meer dan alleen een voorbereiding op de arbeidsmarkt.
Goed, wederom heb ik de exacte uitvoering van dit plan bewust nog even achterwege gelaten, omdat het opgooien van een proefballonnetje over het algemeen een leukere discussie oplevert. Ik ben dus benieuwd wat jullie hiervan denken.
|
Arcee | maandag 29 december 2014 @ 22:25 |
POL / Kritisch denken als elite-vaardigheid of schoolvak? Deel 2
Te laar.  |
keste010 | maandag 29 december 2014 @ 22:27 |
quote: Op maandag 29 december 2014 22:22 schreef IPA35 het volgende:[..] Ik denk juist dat het niet echt aan te leren valt maar dat een goede algemene ontwikkeling (d.m.v. het lezen van grote denkers en dergelijke) en het opdoen van ervaring met het moeten beoordelen van informatiebronnen en dergelijke een resultaat zal hebben wat dit het dichts zou kunnen benaderen. Je kunt kinderen van 14-15 geen werken van Plato, Burke of Marx laten lezen, gaat hem niet worden niet. Zeker niet als je dit gaat proberen op HAVO of lager. (Vergeef mij als ik dubbelzinnig spreek. Het is de schuld van Kroatisch vergif.) Wie heeft het over het laten lezen van Plato, Burke en Marx? Er zijn redelijk basale technieken te leren wat betreft het filteren van informatie, beoordelen van bronnen, volgen van argumentatiestructuur, herkennen van stijlfiguren en de bedoeling erachter, etc.
Het gaat er juist om dat die vaardigheden los van inhoud te ontwikkelen zijn. |
keste010 | maandag 29 december 2014 @ 22:28 |
Overigens: dit maakt wat mij betreft niet meteen het verschil tussen een kritische en niet-kritische scholier. Alleen dit is het deel wat wat mij betreft als beleid geïmplementeerd mag worden. |
IPA35 | maandag 29 december 2014 @ 22:30 |
quote: Op maandag 29 december 2014 22:27 schreef keste010 het volgende:[..] Wie heeft het over het laten lezen van Plato, Burke en Marx? Er zijn redelijk basale technieken te leren wat betreft het filteren van informatie, beoordelen van bronnen, volgen van argumentatiestructuur, herkennen van stijlfiguren en de bedoeling erachter, etc. Het gaat er juist om dat die vaardigheden los van inhoud te ontwikkelen zijn. Dit soort dingen komen al aan de orde tijdens Nederlands naar mijn weten. Ik heb dit ooit wel eens moeten kennen volgens mij. |
keste010 | maandag 29 december 2014 @ 22:36 |
quote: Op maandag 29 december 2014 22:30 schreef IPA35 het volgende:[..] Dit soort dingen komen al aan de orde tijdens Nederlands naar mijn weten. Ik heb dit ooit wel eens moeten kennen volgens mij. In Nederlands wordt met name argumentatiestructuur behandeld en naar mijn weten slechts in beperkte mate stijlfiguren. Het kritisch omgaan met informatie zit nergens expliciet in het curriculum verwerkt. |
#ANONIEM | maandag 29 december 2014 @ 22:43 |
quote: Aangezien hier wordt verder gepost is die dicht. Heb deze gelijk maar even gekoppeld aan het eerste deel. |
Spanky78 | maandag 29 december 2014 @ 22:50 |
quote: Op maandag 29 december 2014 22:27 schreef keste010 het volgende:[..] Wie heeft het over het laten lezen van Plato, Burke en Marx? Er zijn redelijk basale technieken te leren wat betreft het filteren van informatie, beoordelen van bronnen, volgen van argumentatiestructuur, herkennen van stijlfiguren en de bedoeling erachter, etc. Het gaat er juist om dat die vaardigheden los van inhoud te ontwikkelen zijn. Exact, daarnaast zijn 14-15 jarigen lang niet achterlijk, als je ze wel zo behandelt gedragen ze zich ook zo.
Volwassen zijn ze niet, maar als je ze echt wat interessants aanbiedt zullen velen het waarderen. |
keste010 | maandag 29 december 2014 @ 22:54 |
quote: Op maandag 29 december 2014 22:43 schreef Tem het volgende:[..] Aangezien hier wordt verder gepost is die dicht. Heb deze gelijk maar even gekoppeld aan het eerste deel. Oh excuses. Niet eerder gedaan, dus het zal vast niet helemaal soepel zijn gelopen. |
#ANONIEM | maandag 29 december 2014 @ 22:55 |
quote: Geen probleem, tweede topic moet een moderator toch koppelen om een reeks te maken. Daarna gaat het automatisch. |
deelnemer | maandag 29 december 2014 @ 23:18 |
quote: Op maandag 29 december 2014 21:52 schreef keste010 het volgende:[..] De sociale gevolgen zijn overigens ook niet gering. Ken je de studies van Frank, Gilovich en Regan? Waar studenten van sociale wetenschappen anders dan economie door de studie heen coöperatiever werden kon er van economiestudenten juist gesteld worden dat ze meer en meer een beeld kregen van de wereld alszijnde gedreven door eigenbelang. Ze kregen ook minder vertrouwen in anderen wat betreft het oplossen van sociale dilemma's. Wat mij betreft niet zo vreemd aangezien mainstream economie voornamelijk de wereld tot een verzameling individuen reduceert en vormen van communicatie voornamelijk vermijden in hun modellen. Nee, ik zal eens kijken. |
keste010 | maandag 29 december 2014 @ 23:19 |
quote: Uit mijn hoofd uit 1993 en 1996. Ik weet de titels alleen even niet. |
deelnemer | maandag 29 december 2014 @ 23:45 |
quote: http://node101.psych.corn(...)nk,Gilo,Regan.93.pdf http://psych.cornell.edu/(...).Gilo_.Regan_.96.pdf |
keste010 | maandag 29 december 2014 @ 23:53 |
quote: Die inderdaad. |
wipes66 | maandag 12 januari 2015 @ 21:04 |
quote: Op maandag 29 december 2014 22:27 schreef keste010 het volgende:[..] Wie heeft het over het laten lezen van Plato, Burke en Marx? Er zijn redelijk basale technieken te leren wat betreft het filteren van informatie, beoordelen van bronnen, volgen van argumentatiestructuur, herkennen van stijlfiguren en de bedoeling erachter, etc. Het gaat er juist om dat die vaardigheden los van inhoud te ontwikkelen zijn. in basale vorm zou het toch met een klein boekje al overgebracht kunnen worden. het doet mij trouwen meteen denken aan 'the magic of reality: how we know what's really true' van richard dawkins iets vergelijkbaars wat geheel gericht is op kritisch en rationeel denken en hoe wetenschap werkt lijkt mij toch ook mogelijk. |
#ANONIEM | woensdag 14 januari 2015 @ 17:02 |
Punt is dat de meeste mensen niet eens de moeite willen nemen kritisch te zijn of te denken uit deels angst en ook deels luiheid. Pure luiheid in de zin van zich niet te willen inspannen.  |
#ANONIEM | woensdag 14 januari 2015 @ 17:12 |
quote: Op woensdag 14 januari 2015 17:02 schreef Iwanius het volgende:Punt is dat de meeste mensen niet eens de moeite willen nemen kritisch te zijn of te denken uit deels angst en ook deels luiheid. Pure luiheid in de zin van zich niet te willen inspannen.  Punt is dat volgens mij de mensen dat helemaal eigenlijk niet hoeven, waarom word er immers belasting betaald denk ik dan. Ze en dan bedoel ik de politiek ze krijgen ervoor betaald om kritisch te denken, en om het dan bij de burger neer te leggen vind ik absurd. |