Hello,
Na vele malen een verschijnsel meegemaakt te hebben, heb ik maar besloten om er een topic over te maken:
Allereerst; ben ik een jongeman van Turkse komaf met een islamitisch achtergrond. Zowel ik als mijn ouders en familie zijn vrijzinnig. In onze familie zijn er geen mensen die een hoofddoek oid dragen en de mannen uit de familie deinzen er niet voor terug om te roken of alcohol te nuttigen vanwege religieuze overtuigingen. Ook de 'populaire' islamitische 'angstgegner' varkensvlees is gewoon product wat wij ook nuttigen bij sommige maaltijden.
Maar elke keer wanneer ik met vrienden op stap ben (heb overigens alleen Nederlandse vrienden) en we eten wat of doen wat gezelligs en er komt iets erbij wat 'moslims' niet doen.. wordt ik telkens aangesproken.. " daar zit een varken in verwerkt he, dat mag niet he. " dan moet ik telkens elke keer het verhaal vertellen ,zoals staat in de voorgaande alinea.
Soms zijn er ook betweters (meest vervelende) die leuten uitspreken als: " je bent geen moslim. Je bent niet goed bezig etc.. etc.." mijn reactie is altijd negeren. Ik heb geen zin in een discussie die het beter denkt te weten dan mij omdat ze toevallig denken dat het fout is omdat de mensen gebrainwashed zijn door de stereotype allochtonen die al wegrennen als je de drie letters VAR van varken uitspreekt, terwijl de allochtonen lekkere TOTO spelen voor hun so called "Galatasaray". Dat zou, als je de stereotype regels naleeft, streng verboden moeten zijn. Gokken is 'viezer' dan varkensvlees.

.
Als mijn vrienden er naar vragen is het niet erg. Alleen zeer vermoeiend om het telkens per persoon uit te leggen. Soms ontmoet ik iemand die ook van Turkse komaf is.. dan krijg ik gelijk de verontwaardiging dat het zeer slecht is, gevaarlijk, bah bah bah, niet goed bezig verhalen. Als ik hun dan confronteer met:
"Ipv met mij bezighouden, zou ik je met je toto bezighouden. Je speelt toch toto? Dat is gokken nietwaar? Dat is 'haram' zoals jullie het noemen. Nog meer 'haram' als mijn varkensvlees. " ---> is die gelijk stil. Heerlijk.

Subklacht: het woord 'haram'. Zo vaak gehoord dat het mijn strot uitkomt. Hetzelfde geldt voor halal.
Extra klacht: hypocriete gedrag van mensen met buitenlandse komaf: wanneer het hun niet zint: haram, wanneer het hun zint: goed bezig/halal. Bang zij van varkensvlees onder het mom religie, maar puntje bij paaltje gokken.

en dan beweren een boek/koran gelezen te hebben.

Hoe hiermee om te gaan? Als ik er al aan denk of mijn OP teruglees, raak ik al gestrest.