Ik ben op zich wel fan van je cynisme, maar onderwijs heeft m.i. als overkoepelend doel om de vrijheid van de leerling te bevorderen. In een samenleving waar informatie in feite een primaire behoefte vervult is het om je vrijheid te waarborgen belangrijk om zo goed mogelijk met informatie om te kunnen gaan.quote:Op vrijdag 26 december 2014 12:56 schreef Farenji het volgende:
Op zich ben ik het met TS eens, maar je doet hierbij impliciet wel een verkeerde aanname: namelijk dat onderwijs als doel heeft om je een beter mens te maken. Onderwijs heeft als doel je een goede consument te maken, en daarbij is het niet gewenst dat je al te kritisch leert nadenken. We moeten namelijk wel gewoon braaf doen wat de reclame en commercie ons opdraagt anders krijgen we nooit een gezonde economie. En ik denk dat we het allemaal wel eens moeten zijn met het feit dat de economie het allerbelangrijkste is. Kritisch nadenken is natuurlijk wel een leuke hobby maar het laat de schoorsteen niet roken.
Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiëren is m.i. niet zo hoog.quote:Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:06 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiëren is m.i. niet zo hoog.
Ik kan dat mis hebben hoor. Maar ik vind het ook niet bepalend in hoeverre er concrete vraag naar is vanuit de arbeidsmarkt op dit moment. Het belang ervan gaat veel verder dan de grillen van de arbeidsmarkt.
Wat ik mooi vind is dat er hier onderscheid gemaakt wordt tussen opleiding en niveau. Het kritisch denken waar een verpleegkundige mee te maken krijgt is anders van vorm en niveau dan het kritisch denken van een boekhouder of een wetenschapper. Uiteindelijk is iedereen er bij gebaat om deze competentie tot op zekere hoogte hebben ontwikkeld maar de wijze waarop kan verschillend zijn.quote:Kritisch denken
Kritisch denken betekent dat je onafhankelijk van anderen informatie analyseert en beoordeelt. Je komt door zorgvuldig na te denken tot je eigen, gefundeerde conclusies. De eisen die daarbij aan je gesteld worden, verschillen al naargelang het niveau van je functie of opleiding.
Kritisch denken heb je nodig in banen waarin je zelfstandig tot gefundeerde beslissingen moet komen. Daarbij kunnen de eisen die aan je gesteld worden, verschillend zijn. Van een mbo-verpleegkundige worden andere beslissingen verwacht dan van een gespecialiseerde anesthesieverpleegkundige met een hbo-opleiding. Ben je daarentegen afgestudeerd anesthesist, dan moet je weer tot een ander oplossingsniveau weten te komen. En ben je wetenschapper, dan staat de waarheid helemaal op losse schroeven, en moet je voortdurend je eigen conclusies in twijfel trekken.
Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.
Het is inderdaad zeker een vaardigheid die men mee moet krijgen. Hoe hier op Fok vaak klakkeloos 'onderzoek zegt X' wordt aangenomen zonder eens even kritisch te kijken naar de bron en wat daarin wordt gesteld is wel schrijnend. Kritisch denken is echter wel meer dan de wat beperkte alfa definitie die ik hier ook vaak gehanteerd zie worden bij bepaalde mensen met robots in de sociale wetenschappen. 'Persoon X is gelieerd aan Shell dus het onderzoek is onzin' is bijvoorbeeld een type claim dat hier ook te gemakkelijk wordt gemaakt. Het wordt vaak ook gebruikt als excuus om niet over de inhoud te discussiëren. Informatie afserveren op basis van de bron is iets wat je bij de zogenaamde kritische denkers in BNW ook maar al te vaak ziet.
Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef Janneke141 het volgende:
Niet iedere noodzakelijke of nuttige vaardigheid hoeft een apart schoolvak te zijn, natuurlijk. Het zou natuurlijk zo maar zo kunnen zijn dat scholen hier al aandacht aan besteden als onderdeel van een ander vak.
Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geëxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef keste010 het volgende:
[..]
Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.
Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:34 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?
Tja, voor zover ik me herinner wordt er vooral gesteld dat je informatie niet rechtstreeks van internet mag kopieren en dat Wikipedia fout is. Het omgaan met bronnen beperkt zich vooral tot het zoeken en screenen van informatie. De vragen waarom bepaalde informatie wel of niet klopt, danwel beter is dan andere informatie heb ik zelden terug zien komen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.
Bij het vak Nederlands is het op alle niveaus een onderdeel van het curriculum om in het kader van tekstverklaring onderscheid te kunnen maken tussen feit, fictie, opinie en dergelijke.
Het is een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd. Het is er bovendien een die zéér lastig te omschrijven is, en dus ook zéér lastig te meten. Dat maakt het moeilijk om het te implementeren in ons schoolsysteem.
Dat is ook precies de makke, kritisch denken wordt de beta's wel geleerd. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Echter bij de niet-beta's is kritisch denken niet ontwikkeld of zelfs ongewenst en men ziet de beta's als nerds, een soort slaven met opleiding.quote:Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Doel van dat onderzoek was om de eerder (in 2012) aan de Kamer overlegde cijfers te valideren. Dat deed het rapport. Ondanks dat er een flinke onzekerheidsmarge in de schatting zat bevestigde het wel het eerder door de minister geschetste beeld dat de meerderheid van de hennepteelt het buitenland ingaat.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geëxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |