abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147971292
Ik heb nu twee jaar op rij de opening van het academisch jaar voor masterstudenten sociale wetenschappen meegemaakt, en beide keren kwam in de toespraak van de rector naar voren wat in zijn ogen het onderscheid maakt tussen de aanwezige studenten en anderen: het vermogen om kritisch na te denken, kritisch met informatie om te gaan en kritisch het eigen werk te analyseren. Een vermogen dat studenten voornamelijk op eigen initiatief moeten ontwikkelen omdat er in het curriculum van openbaar onderwijs geen expliciete aandacht voor is.

Beide keren zat ik daar met plaatsvervangende schaamte: uiteraard zijn er cognitief verschillen tussen studenten, maar het verheffen van kritisch denken tot elite-vaardigheid gaat mij veel te ver. Daarvoor is kritisch denken een te essentieel onderdeel van goed burgerschap, van doordacht consumeren en zelfs van goed functioneren op de werkvloer.

In mijn ogen zou kritisch denken een component moeten worden van het middelbare onderwijs. Een vak (of onderdeel van een groter vak) waarin het zoeken, onderscheiden en evalueren van informatie centraal zou moeten komen te staan. Een vak waar men geleerd wordt de bron van de informatie die ze gebruiken te bestuderen en kritisch te kijken naar wat de motieven zijn achter hetgeen gesteld wordt.

Uiteraard is kritisch denken niet iets wat iedereen gegeven is, en uiteraard zullen er scholieren zijn die menen aan zo'n vak helemaal geen behoefte te hebben, maar aangezien kritisch denken verder gaat dan de voorbereiding op de arbeidsmarkt lijkt het mij essentieel iedereen hier een mogelijkheid toe te bieden. Ik heb al vaker op FOK! gesteld dat onderwijs teveel de grillen van de arbeidsmarkt wil volgen en onderwijs meer te laten richten op de vorming van het individu als meer dan alleen een voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Goed, wederom heb ik de exacte uitvoering van dit plan bewust nog even achterwege gelaten, omdat het opgooien van een proefballonnetje over het algemeen een leukere discussie oplevert. Ik ben dus benieuwd wat jullie hiervan denken.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147971475
Absoluut een schoolvak! Iedereen zou in staat moeten zijn om binnen de eigen grenzen in staat te zijn om kritisch met informatie en ideeën om te gaan.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_147971608
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 26 december 2014 @ 12:47:14 #4
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147971942
Dat woord 'krities' geeft me een nare bijsmaak die herinneringen oproept aan de jaren '60.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_147972166
Op zich ben ik het met TS eens, maar je doet hierbij impliciet wel een verkeerde aanname: namelijk dat onderwijs als doel heeft om je een beter mens te maken. Onderwijs heeft als doel je een goede consument te maken, en daarbij is het niet gewenst dat je al te kritisch leert nadenken. We moeten namelijk wel gewoon braaf doen wat de reclame en commercie ons opdraagt anders krijgen we nooit een gezonde economie. En ik denk dat we het allemaal wel eens moeten zijn met het feit dat de economie het allerbelangrijkste is. Kritisch nadenken is natuurlijk wel een leuke hobby maar het laat de schoorsteen niet roken.
pi_147972336
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 12:56 schreef Farenji het volgende:
Op zich ben ik het met TS eens, maar je doet hierbij impliciet wel een verkeerde aanname: namelijk dat onderwijs als doel heeft om je een beter mens te maken. Onderwijs heeft als doel je een goede consument te maken, en daarbij is het niet gewenst dat je al te kritisch leert nadenken. We moeten namelijk wel gewoon braaf doen wat de reclame en commercie ons opdraagt anders krijgen we nooit een gezonde economie. En ik denk dat we het allemaal wel eens moeten zijn met het feit dat de economie het allerbelangrijkste is. Kritisch nadenken is natuurlijk wel een leuke hobby maar het laat de schoorsteen niet roken.
Ik ben op zich wel fan van je cynisme, maar onderwijs heeft m.i. als overkoepelend doel om de vrijheid van de leerling te bevorderen. In een samenleving waar informatie in feite een primaire behoefte vervult is het om je vrijheid te waarborgen belangrijk om zo goed mogelijk met informatie om te kunnen gaan.
Je maakt impliciet eigenlijk precies het punt waardoor kritisch denken ondergesneeuwd is: vanuit de arbeidsmarkt is er weinig vraag naar kritische denkers, maar de onderliggende vraag is dan ook of we het eens zijn met de Neelie Kroes-figuren die vinden dat je maar mee moet gaan met waar de arbeidsmarkt de komende jaren banen voor biedt of dat onderwijs meer is dan dat.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147973606
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147973952
Ik denk dat het een goed schoolvak zou zijn. Ik ben niet van mening dat het expliciet iets elitairs is, wel is het vaak iets wat samenhangt met logica en verbanden zien, wat vaak terugkomt in de hogere opleidingen. Wat wel vaak voorkomt is dat mensen hun eigen kritische denkvermogen veel hoger inschatten dan het werkelijk is, iets wat in BNW goed zichtbaar is.Meer aandacht er voor op school zou geen kwaad kunnen.
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:02:43 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147974033
Opening van academische jaar voor sociale wetenschappen ga ik ook steeds heen. Elke keer genieten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147974124
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiëren is m.i. niet zo hoog.

Ik kan dat mis hebben hoor. Maar ik vind het ook niet bepalend in hoeverre er concrete vraag naar is vanuit de arbeidsmarkt op dit moment. Het belang ervan gaat veel verder dan de grillen van de arbeidsmarkt.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:07:20 #11
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147974155
Maar even wat serieuzer:

Het 'kritisch denken' is binnen Gedrag en Maatschappij een beetje verheven tot voornaamste competentie die je opdoet (naast de standaard academische en onderzoeksvaardigheden) als je een sociaal-wetenschappelijk studie volgt. Als ik heel eerlijk ben begrijp ik dat wel en sta ik er ook achter. Het is ook echt wat onderscheidend werkt als je eenmaal aan de arbeid gaat.

Moet het echter een competentie worden die opgenomen wordt in de basisvorming? Nee, niet echt. Dit om de simpele redenen dat de meerderheid van de mensen geen behoefte hebben aan deze competentie, het zelfs lijnrecht kan botsen met andere competenties die men ook als nuttig ervaart en dat de mensen die wel behoefte eraan hebben om dit te ontwikkelen in het hoger onderwijs al voldoende aan hun trekken komen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:09:41 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_147974202
Het is de plicht van de burger om kritisch te zijn en het is voor de overheid een plicht transparant te zijn. Helaas gaat het beide mis.
pi_147974379
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:06 schreef keste010 het volgende:

[..]

Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiëren is m.i. niet zo hoog.

Ik kan dat mis hebben hoor. Maar ik vind het ook niet bepalend in hoeverre er concrete vraag naar is vanuit de arbeidsmarkt op dit moment. Het belang ervan gaat veel verder dan de grillen van de arbeidsmarkt.
Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.

Het is inderdaad zeker een vaardigheid die men mee moet krijgen. Hoe hier op Fok vaak klakkeloos 'onderzoek zegt X' wordt aangenomen zonder eens even kritisch te kijken naar de bron en wat daarin wordt gesteld is wel schrijnend. Kritisch denken is echter wel meer dan de wat beperkte alfa definitie die ik hier ook vaak gehanteerd zie worden bij bepaalde mensen met robots in de sociale wetenschappen. 'Persoon X is gelieerd aan Shell dus het onderzoek is onzin' is bijvoorbeeld een type claim dat hier ook te gemakkelijk wordt gemaakt. Het wordt vaak ook gebruikt als excuus om niet over de inhoud te discussiëren. Informatie afserveren op basis van de bron is iets wat je bij de zogenaamde kritische denkers in BNW ook maar al te vaak ziet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:24:59 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147974662
Laten we wel even 'kritisch denken' als competentie erbij pakken. Ik ben anders bang dat er geen Nederlander te vinden die zichzelf niet als een kritisch persoon beschouwt. En dat kan kloppen aangezien praktisch elk proffessie en elk persoon over deze competentie moet beschikken en tot zekere hoogte ook beschikt. De vraag is alleen in hoeverre het van belang is hier extra aandacht aan te schenken.

Voor het gemak heb ik de eerste hit op google gepakt:
http://www.carrieretijger(...)nken/kritisch-denken
quote:
Kritisch denken

Kritisch denken betekent dat je onafhankelijk van anderen informatie analyseert en beoordeelt. Je komt door zorgvuldig na te denken tot je eigen, gefundeerde conclusies. De eisen die daarbij aan je gesteld worden, verschillen al naargelang het niveau van je functie of opleiding.

Kritisch denken heb je nodig in banen waarin je zelfstandig tot gefundeerde beslissingen moet komen. Daarbij kunnen de eisen die aan je gesteld worden, verschillend zijn. Van een mbo-verpleegkundige worden andere beslissingen verwacht dan van een gespecialiseerde anesthesieverpleegkundige met een hbo-opleiding. Ben je daarentegen afgestudeerd anesthesist, dan moet je weer tot een ander oplossingsniveau weten te komen. En ben je wetenschapper, dan staat de waarheid helemaal op losse schroeven, en moet je voortdurend je eigen conclusies in twijfel trekken.
Wat ik mooi vind is dat er hier onderscheid gemaakt wordt tussen opleiding en niveau. Het kritisch denken waar een verpleegkundige mee te maken krijgt is anders van vorm en niveau dan het kritisch denken van een boekhouder of een wetenschapper. Uiteindelijk is iedereen er bij gebaat om deze competentie tot op zekere hoogte hebben ontwikkeld maar de wijze waarop kan verschillend zijn.

Op de werkvloer kan kritisch denken ook een belangrijke belemmering vormen. Onze boekhouder is er uitgesproken trots op dat hij deze competentie niet beheerst, aangezien hem dat een beroerd boekhouder zou maken. Zijn taak is geld innen en rekeningen betalen, niet het financieel-strategisch beleid van onze organisatie ter discussie stellen. Daar hebben we iemand anders voor aangenomen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147974844
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.

Het is inderdaad zeker een vaardigheid die men mee moet krijgen. Hoe hier op Fok vaak klakkeloos 'onderzoek zegt X' wordt aangenomen zonder eens even kritisch te kijken naar de bron en wat daarin wordt gesteld is wel schrijnend. Kritisch denken is echter wel meer dan de wat beperkte alfa definitie die ik hier ook vaak gehanteerd zie worden bij bepaalde mensen met robots in de sociale wetenschappen. 'Persoon X is gelieerd aan Shell dus het onderzoek is onzin' is bijvoorbeeld een type claim dat hier ook te gemakkelijk wordt gemaakt. Het wordt vaak ook gebruikt als excuus om niet over de inhoud te discussiëren. Informatie afserveren op basis van de bron is iets wat je bij de zogenaamde kritische denkers in BNW ook maar al te vaak ziet.
Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:30:46 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147974850
Niet iedere noodzakelijke of nuttige vaardigheid hoeft een apart schoolvak te zijn, natuurlijk. Het zou natuurlijk zo maar zo kunnen zijn dat scholen hier al aandacht aan besteden als onderdeel van een ander vak.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147974910
Ik heb nog niet in een organisatie gewerkt waarin zo ongeveer iedereen tot aan de koffiejuffrouw toe de strategie kritisch bejegende. :P
Kritisch zijn betekent natuurlijk ook niet helemaal dat je op basis van onvolledige informatie je oordeel gaat geven, iets dat veel mensen in Nederland ook maar al te graag doen. Het probleem met zaken als strategie is dat iedereen er wel wat over denkt te kunnen roepen, ook al komt er in de praktijk een stuk meer bij kijken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147974956
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef Janneke141 het volgende:
Niet iedere noodzakelijke of nuttige vaardigheid hoeft een apart schoolvak te zijn, natuurlijk. Het zou natuurlijk zo maar zo kunnen zijn dat scholen hier al aandacht aan besteden als onderdeel van een ander vak.
Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147975070
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef keste010 het volgende:

[..]

Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.
Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geëxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:40:05 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147975079
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:34 schreef keste010 het volgende:

[..]

Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?
Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.
Bij het vak Nederlands is het op alle niveaus een onderdeel van het curriculum om in het kader van tekstverklaring onderscheid te kunnen maken tussen feit, fictie, opinie en dergelijke.

Het is een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd. Het is er bovendien een die zéér lastig te omschrijven is, en dus ook zéér lastig te meten. Dat maakt het moeilijk om het te implementeren in ons schoolsysteem.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147975157
Het hele onderwijssysteem is juist gebaseerd op het leveren van gehoorzame burgers.

Twijfelen aan wat men in je stampt is iets wat daar absoluut wordt tegengewerkt!

Wat dat betreft zijn de leerfabrieken in Nederland nog middeleeuws met hun doctrines..

Kritisch nadenken heeft niets te maken met :r elite :r maar met nieuwsgierigheid naar wat er daadwerkelijk waar is.
pi_147975241
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.
Bij het vak Nederlands is het op alle niveaus een onderdeel van het curriculum om in het kader van tekstverklaring onderscheid te kunnen maken tussen feit, fictie, opinie en dergelijke.

Het is een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd. Het is er bovendien een die zéér lastig te omschrijven is, en dus ook zéér lastig te meten. Dat maakt het moeilijk om het te implementeren in ons schoolsysteem.
Tja, voor zover ik me herinner wordt er vooral gesteld dat je informatie niet rechtstreeks van internet mag kopieren en dat Wikipedia fout is. Het omgaan met bronnen beperkt zich vooral tot het zoeken en screenen van informatie. De vragen waarom bepaalde informatie wel of niet klopt, danwel beter is dan andere informatie heb ik zelden terug zien komen.

Ik ben het overigens wel met Monolith eens dat er een limiet zit aan wat je wat dat betreft van scholieren mag verwachten. Maar de basis (bijv. in de vorm van welke vragen je moet stellen bij het beoordelen van informatie en hoe je argumentatie kan ontleden) is m.i. op alle niveaus aan te leren.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147975281
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Dat is ook precies de makke, kritisch denken wordt de beta's wel geleerd. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Echter bij de niet-beta's is kritisch denken niet ontwikkeld of zelfs ongewenst en men ziet de beta's als nerds, een soort slaven met opleiding.
Waar het de niet-beta's werkelijk om gaat is juist sociale netwerken, bestuurders die bestuurders kennen om op deze wijze macht te houden en uit te breiden.
Kritisch denken is dus eigenlijk voor de armen, de onmachtigen, de slaven. ;(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:51:13 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147975295
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geëxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.
Doel van dat onderzoek was om de eerder (in 2012) aan de Kamer overlegde cijfers te valideren. Dat deed het rapport. Ondanks dat er een flinke onzekerheidsmarge in de schatting zat bevestigde het wel het eerder door de minister geschetste beeld dat de meerderheid van de hennepteelt het buitenland ingaat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147975322
quote:
Briljant is die _O_
-XOXO-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')