abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147984550
Gefeliciteerd Snoenk, mooie naam en mooi kerstcadeautje. <3
Ik hoop dat iedereen een paar fijne dagen heeft gehad.

Hier mijn eerste alcoholvrije kerst ooit overleefd. Dat is voor onze kringen nogal eh..bijzonder
( latijns bloed,alles is overdadig )
Elke viering, gelegenheid of feestelijkheid is onlosmakelijk verbonden met wijn/champagne/likeurs en zwanger of niet, iedereen doet daar ( weliswaar aangepast ) aan mee.

Helaas kom ik nu voor de tweede keer tot de conclusie, dat de hormonen voor een hele bizarre alcohol allergie zorgen . Mijn moeder, de schat, had nog speciaal voor mij appelcider gehaald met een te verwaarlozen percentage alcohol, zodat ik een glas mee kon drinken.
Paps had het glas zelfs nog heel lief maar deels gevuld en met spuitwater aangelengd. Terwijl dat in hun kringen gelijk staat aan blasfemie.

Twee slokken en ik voelde me acuut beroerd. Doet me een beetje denken aan hoe ik op rode wijn reageer ( ik kan niet tegen tanines en word dan ook beroerd )
Gelukkig was iedereen zo lief om meteen te zeggen dat ze mijn desserts wel zouden opeten ( zat overal alcohol doorheen :') )

Ik zag er enorm tegenop, maar bizar genoeg heb ik een heerlijke middag en avond gehad gisteren, waarbij we tot 2 uur s'nachts zijn blijven plakken.
En ik zo'n 2 liter cola zero met truckladingen ijsblokjes heb weggewerkt. Dat is blijkbaar mijn nieuwe 'drankje' geworden ofzo. ook de schijfjes limoen waren niet aan te slepen.

Voor oud en nieuw mag mijn vriend dus flink wat cola, limoenen en ijs inslaan :')
( ik heb in mijn leven denk ik 4 keer cola gedronken, nooit lekker gevonden )

Ik weet niet of dat voor de andere zwangeren ook zo is, maar ik verbaas me nog elke dag over hoe weinig controle ik heb over wat ik lekker of leuk vind.
Dingen die ik nooit at, eet ik nu alleen maar. Dingen die ik lekker vond, maken me nu half ziek.

Dit gaat ooit wel over he? :D

/einde dagboek
pi_147984767
over cola gesproken; hoeveel glazen mag je per dag hebben i.v.m. caffeïne?
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:18:08 #103
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_147984915
Lushes, ik weet dat jij het wat minder nauw met de voorschriften neemt, maar in cola (zero) zit cafeïne, dat wordt afgeraden tijdens je zwangerschap (of in elk geval beperken tot max. 3 glazen per dag (ongeveer evenveel als 1 kopje koffie)). Tenzij je ook nog eens de cafeïnevrije variant hebt genomen Natuurlijk. 2 liter lijkt me echt ongezond veel, ook al heb je het misschien iets aangedikt, als bij wijze van spreken. ;)
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_147984935
Ergens tussen de 300 en 400 mg max per dag. Dus zo'n 3 kopjes koffie per dag is prima.
Volgens de onderzoeken die ik heb gelezen verschilt het nogal, maar dit was de marge ongeveer.
In mijn VK praktijk doen ze in elk geval niet moeilijk over koffie, zolang je geen sloten per dag wegwerkt. Zij raden ook mag 3 koppen per dag aan.

Ik drink zelf overigens nooit koffie of thee. Eigenlijk allen maar water. Maar deze maanden zullen suikervrije cola en ijsthee van kamille en citroen denk ik mijn twee nieuwe liefdes worden als ik iets feestelijks heb <3
pi_147984955
Er is ook appelcider die volledig alcoholvrij is hoor...
pi_147984994
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:18 schreef Mariposas het volgende:
Lushes, ik weet dat jij het wat minder nauw met de voorschriften neemt, maar in cola (zero) zit cafeïne, dat wordt afgeraden tijdens je zwangerschap (of in elk geval beperken tot max. 3 glazen per dag (ongeveer evenveel als 1 kopje koffie)). Tenzij je ook nog eens de cafeïnevrije variant hebt genomen Natuurlijk. 2 liter lijkt me echt ongezond veel, ook al heb je het misschien iets aangedikt, als bij wijze van spreken. ;)
Eh, er zit volgens de fles van coca cola 100 mg cafeine per fles!
Dus ik heb 200 mg totaal binnen gehad.

In koffie zit 85mg per kop...

Just sayin..
pi_147985187
Waarom wordt er een dessert voor je gemaakt met alcohol erdoor?

Jij dikt de boel gewoon flink aan, kan gewoon niet anders.
pi_147985349
Had je het al verteld aan je familie lushes? (Ik lees niet zoveel meer mee, dus gemist denk k)

Verder eens over cola. Je mag behoorlijk wat drinken nog, in koffie zit verhouding veel meer cafeïne dan in cola. Afgezien daarvan is men er nog bepaald niet over uit hoe schadelijk die effecten nu precies zijn. Cafeïne passeert de placenta maar het effect is maar van zeer korte duur. Er zijn onderzoeken die een verband hebben aangetoond tussen hartritmestoornissen en cafeïne gebruik, maar dan gaat het om echt heel grote hoeveelheden én stelselmatig gebruik ervan.
:)
pi_147985400
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Waarom wordt er een dessert voor je gemaakt met alcohol erdoor?

Jij dikt de boel gewoon flink aan, kan gewoon niet anders.
Ik heb soms het idee dat op Fok! veelal maar wereldvreemde jan jans en de kinderen vrouwen posten, die werkelijk alles bizar vinden.

In onze familie word je niet als melaatse behandeld als je zwanger bent. Je eet iets wel, of je eet iets niet. Maar met kerst zijn er traditionele gerechten en die worden als zodanig geserveerd.
Ik ben ook niet van het type dat interessant moet doen bij de chef omdat ze hysterisch word van een beetje verdampte alcohol in een dessert.

Jij bent gewoon een beetje narrow minded, kan gewoon niet anders.
pi_147985444
Mignonne, in alinea 3 staat dat de ouders het weten. Cider met een te verwaarlozen alcoholpercentage en vader die cider wil aanlengen met water.
pi_147985488
Naja goed, discussie is al gevoerd. Iedereen zijn ding :)
pi_147985535
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:30 schreef mignonne het volgende:
Had je het al verteld aan je familie lushes? (Ik lees niet zoveel meer mee, dus gemist denk k)

Verder eens over cola. Je mag behoorlijk wat drinken nog, in koffie zit verhouding veel meer cafeïne dan in cola. Afgezien daarvan is men er nog bepaald niet over uit hoe schadelijk die effecten nu precies zijn. Cafeïne passeert de placenta maar het effect is maar van zeer korte duur. Er zijn onderzoeken die een verband hebben aangetoond tussen hartritmestoornissen en cafeïne gebruik, maar dan gaat het om echt heel grote hoeveelheden én stelselmatig gebruik ervan.
Iedereen weet het.
Mij wordt ook niks opgedrongen en bij ons is het gewoon niet raar als een zwangere een aangepast drankje meedrinkt bij een festiviteit. In de cider zat overigens 2.5%
Op Fok blijkbaar wel, dus daar zal ik nog even aan moeten wennen ;)

Gelukkig ben ik over het algemeen een zeer contente water grootverbruiker, dus ik mis sowieso niet veel.
Een kerst zonder alcohol viel me 100% mee. Ik zou er zo nog honderd doen ^_^
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:38:27 #113
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_147985609
Sunshine, sommige mensen zijn heel strict met voedingsvoorschriften en eten niets wat in beperkte mate wordt geadviseerd te consumeren, sommige nemen het minder nauw. Is ook cultuurgebonden. Ieder z'n ding toch, zo lang je maar goed geïnformeerd bent en de risico's afweegt. Denk dat lushes prima in staat is haar grenzen aan te geven, ook vooraf.
Verder weinig zin in weer zo'n hoog oplopende voedingsdiscussie.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_147985645
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:38 schreef Mariposas het volgende:
Sunshine, sommige mensen zijn heel strict met voedingsvoorschriften en eten niets wat in beperkte mate wordt geadviseerd te consumeren, sommige nemen het minder nauw. Is ook cultuurgebonden. Ieder z'n ding toch, zo lang je maar goed geïnformeerd bent en de risico's afweegt. Denk dat lushes prima in staat is haar grenzen aan te geven, ook vooraf.
Verder weinig zin in weer zo'n hoog oplopende voedingsdiscussie.
Ja precies, daarom dat ik iets soortgelijks al eerder postte :)
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:39:55 #115
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_147985650
Even een lachwekkend tegengeluid over alcohol...
Wij hebben net overheerlijk gechineest, maar we hadden wel even een _O- momentje.
Bij de eerste bestelronde word netjes gevraagd wat we willen drinken. Manlief vraagt of ze Radler hebben. Dus de Chinese serveerster lacht en zegt dat ze dat natuurlijk hebben!
Komt ze even later terug met Radler 0,0%, dus manlief attendeert haar daarop.
'Nee meneel, u klijgt niet bier, als vlouw kind klijgt vandaag kan u niet autolijden'.
Manlief: :')
Der rest van de familie: _O- 8)7

Mijn moeder was overigens ook BOB, dus er was altijd backup, maar ik vond het wel geniaal van de serveerster }) !
pi_147985659
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mignonne, in alinea 3 staat dat de ouders het weten. Cider met een te verwaarlozen alcoholpercentage en vader die cider wil aanlengen met water.
ja dat zag ik staan, maar het had gekund dat lushes alleen haar ouders had ingelicht bijvoorbeeld :) ik vroeg me gewoon af of ze t al gemeld had.

Ik vond het zo'n leuk moment ♡ werd er dit jaar echt een beetje week van, zes jaar geleden hebben wij het met kerst verteld en nu zat mijn 5jarige kind er gewoon als volwaardig persoontje bij aan de kerstdis O+ het is supercliché maar zo waar, het is voorbij gevlogen.
pi_147985697
Maar traditionele gerechten kunnen ook aangepast worden toch? Bedoel... T is maar 1x...
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik t afkeur oid, ik heb ook gewoon mn koffie gedronken, 3-4 koppen per dag, en dan soms nog cola, maar rekening houden met een ongeboren kind in ontwikkeling vind ik wel wat anders dan "als een melaatse jan jans en de kinderen miep behandeld worden"
En dat heeft m.i weinig met afkomst te maken want hier italiaanse genen maar we kunnen wel zonder alcohol ;)
Anyway volgens mij ben je een volwassen vrouw eb kun je prima je eigen keuzes maken
S. 2014
J. 2016
pi_147985752
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:39 schreef NotTheSame het volgende:
Wij hebben net overheerlijk gechineest, maar we hadden wel even een _O- momentje.
Bij de eerste bestelronde word netjes gevraagd wat we willen drinken. Manlief vraagt of ze Radler hebben. Dus de Chinese serveerster lacht en zegt dat ze dat natuurlijk hebben!
'Nee meneel, u klijgt niet bier, als vlouw kind klijgt vandaag kan u niet autolijden'.

Mijn moeder was overigens ook BOB, dus er was altijd backup, maar ik vond het wel geniaal van de serveerster }) !
ik heb wel eens (meer dan eens zelfs!) Een beschonken aanstaande vader te woord gestaan. Was k niet zo van gecharmeerd :') niet dat ze nou vanaf 37 weken stil op de bank moeten blijven zitten hoor! Go ahead dri k vooral iets. Maar echt dat moment dat er dan 3 man tollend op zn benen staat, helemaal rozig, en maar lachstuipen om flauwe grapjes enzo. Noooh :') :D
pi_147985892
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:35 schreef Lushes het volgende:

[..]

Iedereen weet het.
Mij wordt ook niks opgedrongen en bij ons is het gewoon niet raar als een zwangere een aangepast drankje meedrinkt bij een festiviteit. In de cider zat overigens 2.5%
Op Fok blijkbaar wel, dus daar zal ik nog even aan moeten wennen ;)
Bij ons is het ook niet raar als een zwangere een aangepast drankje meedrinkt hoor, maar waarom dan half aanpassen en niet gewoon voor 0% gaan? Is ook nog eens minder gedoe met aanlengen...

quote:
Een kerst zonder alcohol viel me 100% mee. Ik zou er zo nog honderd doen ^_^
Maar het was dus vooral zonder alcohol omdat je er ziek van werd? Want ik lees zo al 2 niet-alcoholvrije dingen...

Wat ik me dan altijd afvraag hè? Bij mij moet (ook buiten zwangerschap) zo'n beetje elk gerecht aangepast worden vanwege een intolerantie. Gelukkig heb ik een geweldige (schoon)familie die werkelijk elk etiket 3x nakijken. Waarom is het dan bij sommige families al zo'n ramp om dat 9 maanden lang te moeten doen? :?
pi_147985930
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:42 schreef mignonne het volgende:

[..]

ik heb wel eens (meer dan eens zelfs!) Een beschonken aanstaande vader te woord gestaan. Was k niet zo van gecharmeerd :') niet dat ze nou vanaf 37 weken stil op de bank moeten blijven zitten hoor! Go ahead dri k vooral iets. Maar echt dat moment dat er dan 3 man tollend op zn benen staat, helemaal rozig, en maar lachstuipen om flauwe grapjes enzo. Noooh :') :D
Dat vind ik (hypcocriet genoeg) zó ordinair. Ik denk dat mijn partner echt de eeuwige furie over zich af zou roepen als hij mij dat zou flikken.
Gelukkig is het geen type wat (te)veel drinkt.
pi_147985932
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:42 schreef mignonne het volgende:

[..]

Meen je niet! Haha, dan wordt je kind geboren en mis je het moment supreme omdat je in een hikbui zat! o|O :D
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:48:57 #122
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_147985946
Alcohol en zwanger is voor mij een grote :N Ook niet een beetje. Ik heb volgende week met oud en nieuw dan ook een uitdaging. We willen het nog niet vertellen (6 weken pas dan), maar t valt mn vriendinnen natuurlijk meteen op...

Koffie dronk ik vorige zwangerschap wel, nu heb ik een :r gevoel als ik koffie ruik. Jammer, want ik ben dol op mijn zelfgemaakte Latte c_/
pi_147985951
quote:

Ha, ik moest lachen! Wel lief dat ze zo met jullie meedacht. :D
pi_147985988
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:48 schreef mousemicky het volgende:
Alcohol en zwanger is voor mij een grote :N Ook niet een beetje. Ik heb volgende week met oud en nieuw dan ook een uitdaging. We willen het nog niet vertellen (6 weken pas dan), maar t valt mn vriendinnen natuurlijk meteen op...

Koffie dronk ik vorige zwangerschap wel, nu heb ik een :r gevoel als ik koffie ruik. Jammer, want ik ben dol op mijn zelfgemaakte Latte c_/
Hoe/waar vier je het? Lukt het om stiekem voor jezelf iets anders champagne-kleurigs in te schenken? Jillz of Dubbelfris ofzo?
pi_147986002
quote:

Haha, da's weer het andere uiterste ja! :D _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')