ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant ) Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b] Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b] [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
Op maandag 22 december 2014 17:41 schreef DeaDLocK2K het volgende: Kanker kan de kanker krijgen. Bah. Ik ga eens even een leuke treinrit plannen. Naar iets warms en verwegs.
Op maandag 22 december 2014 17:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Fijne kerstdagen worden het ja. 2015 begint nu al fantastisch. Met vooral borstkanker in mijn moeder. Wat een feest.
Op maandag 22 december 2014 17:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: Fijne kerstdagen worden het ja. 2015 begint nu al fantastisch. Met vooral borstkanker in mijn moeder. Wat een feest.
Niet tof. Sterkte ermee. Ga inderdaad leuke dingen doen, dat helpt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Mooi kloten, sterkte kerel. Maar hou hoop, hoeft lang niet altijd het einde te zijn.
Bij mijn ma ging het balletje half januari rollen, ze heeft tot de operatie in september het huis zelf schoongehouden (tijdens chemo) en is inmiddels sinds een maandje alweer 26 uur per week aan het werk
Op maandag 22 december 2014 20:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja vrouwen zijn fucking eindbaas als het op dit soort dingen aankomt maar als je al zoveel medisch gezeik hebt als dit exemplaar houdt het snel op.
Op maandag 22 december 2014 21:49 schreef b2py het volgende: Door een defect aan het spoor vertrekken we 10 min later uit Amsterdam naar Alkmaar, de sprinter kan wel gewoon rijden..
Je snapt toch wel dat sprinters altijd voorang hebben?
ik ben al thuis Met +4 maar. Wel onaangekondigd de achterste 6 van 10 bakken afgetrapt in Deventer waardoor iedereen op een hol naar voren moest. Plus natuurlijk alle omreis-overstappers Amersfoort - Zwolle die niet langs Hattem konden, en die dus voor een groot deel allemaal naar achteren moesten richting trap. Enig idee hoe smal dat perron op spoor 1 eigenlijk is? Was dus weer typisch lekker nagedacht
Begrijp ik hieruit dat de gewone IC/EC verdwijnt uit Dld en wordt vervangen door een soort ICE, gezien dit ook hogesnelheidsmateriaal is, als het op den dit ook ICE-1 niet verbannen?
Begrijp ik hieruit dat de gewone IC/EC verdwijnt uit Dld en wordt vervangen door een soort ICE, gezien dit ook hogesnelheidsmateriaal is, als het op den dit ook ICE-1 niet verbannen?
Dat begrijp je goed, ICx dient allereerst ter vervanging van de oude getrokken IC-vloot en zal later ook de ICE-1 en ICE-2 gaan vervangen.
Toen de ICx werd besteld waren er ook een aantal gekocht voor de dienst Amsterdam - Berlijn (meerspanning, ATB), maar later is men daarop teruggekomen. Er komen dus voorlopig geen ICx-treinen naar Amsterdam, maar misschien verandert dat nog met een latere vervolgbestelling.
Het huidige IC-materieel wordt in eerste instantie vervangen, maar daarna mogelijk ook de ICE1 en ICE2. De Pimpel zal nog wel een tijd blijven, want de meerspanningsvariant is geannuleerd.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het zou mij niet verbazen als dit in één keer goedgedaan is en dat die voorserie niet nodig is vanwege van fouten geleerd en opgedane ervaringen.
Ik denk wel dat er een soort prototype komt, de ICx moet het vlaggenschip van DB Fernverkehr worden en het is imagotechnisch niet heel handig om een trein te hebben die bij aflevering vol met gebreken zit. Zowel technische gebreken ("als ik op dit knopje drukt valt de deur eruit bij 230 km/h") als functionele tekortkomingen ("waarom zit hier geen deur?", "vanaf de achterste drie rijen zijn de beeldschermen niet meer te zien"), zulke dingen.
Met een voorserie kun je veel van die fouten er tijdig uit halen.
Ik denk wel dat er een soort prototype komt, de ICx moet het vlaggenschip van DB Fernverkehr worden en het is imagotechnisch niet heel handig om een trein te hebben die bij aflevering vol met gebreken zit. Zowel technische gebreken ("als ik op dit knopje drukt valt de deur eruit bij 230 km/h") als functionele tekortkomingen ("waarom zit hier geen deur?", "vanaf de achterste drie rijen zijn de beeldschermen niet meer te zien"), zulke dingen.
Bel je Ansaldo even om hen dat te vertellen? Zelfs magneetjes in de wc konden ze niet goed monteren namelijk
Ja dit is dus ook de voorserie alleen ik kan me een bericht herinneren van maart van dit jaar waarin Siemens en de andere treinenbouwers hun beklag deden omdat er 4 miljard aan materieel staat weg te roesten omdat er nog geen toelating is. En omdat dit het vlaggenschip moet gaan worden zou het mij dus niet verbazen als dit heel snel goedgekeurd wordt omdat alles nu klopt. Ofzo. Geen idee of ik het goed uitleg. Bier.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Dat is een goede vraag. In eerste instantie waren ze dus juist aangeschaft met een maximumsnelheid van 249km/u omdat ze dan in een andere veiligheidscategorie vallen. Ook dat is bijgesteld naar 250 dus er zijn echt massa's meer eisen en daar zou maar zo een ander prijskaartje aan kunnen hangen. Als de federale overheid tenminste niet gaat stuiteren
ICx is een platform voor rollend materieel, geen treinformule op zich. DB gaat de ICx gewoon inzetten in de IC-dienst, maar later zullen er ook ICx-treinstellen worden ingezet in diensten waar nu ICE 1-treinstellen worden ingezet.
Misschien dat er nog wat geschoven gaat worden met het prijsbeleid van IC en ICE, maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken. Het verschil tussen beide wordt immers kleiner wanneer er een vrijwel uniforme vloot is.
Ja dit is dus ook de voorserie alleen ik kan me een bericht herinneren van maart van dit jaar waarin Siemens en de andere treinenbouwers hun beklag deden omdat er 4 miljard aan materieel staat weg te roesten omdat er nog geen toelating is. En omdat dit het vlaggenschip moet gaan worden zou het mij dus niet verbazen als dit heel snel goedgekeurd wordt omdat alles nu klopt. Ofzo. Geen idee of ik het goed uitleg. Bier.
ICx is een platform voor rollend materieel, geen treinformule op zich. DB gaat de ICx gewoon inzetten in de IC-dienst, maar later zullen er ook ICx-treinstellen worden ingezet in diensten waar nu ICE 1-treinstellen worden ingezet.
Misschien dat er nog wat geschoven gaat worden met het prijsbeleid van IC en ICE, maar dat is op dit moment nog koffiedik kijken. Het verschil tussen beide wordt immers kleiner wanneer er een vrijwel uniforme vloot is.
Is er an sich nog verschil tussen IC en ICE prijs dan?
Dat is een ander verhaal: de EBA (Duitse IL&T) doet ontzettend moeilijk over de toelating van nieuw rollend materieel. EBA wil alles tot in den treure toe getest hebben voor iedere trein op zich.
EBA was in Duitsland de enige Notified Body (NoBo, partij die toelatingen kan regelen), maar dit gaat in de toekomst wel veranderen. EBA moet effectiever gaan werken en er zullen ook andere NoBo's komen.
Is er an sich nog verschil tussen IC en ICE prijs dan?
Ja. Tussen dat gat in Duitsland waar ik strandde omdat de WC defect was in de trein en Keulen was een ICE ongeveer anderhalf keer duurder maar niet sneller.
Nee, 4 jaar is kwalitatief uitermate teleurstellend werk afleveren. Het is maar goed dat die bodemplaat onder die V250 vandaan sodemieterde, anders hadden er misschien nog wel eens doden kunnen vallen.
Op maandag 22 december 2014 23:14 schreef Dr_Flash het volgende: als er 4 jaar lang onderdelen vanaf BLIJVEN vallen heb je nog twee aangedreven wielstellen over
Het blijft trouwens raar dat men van 249 naar 250 km/h is gegaan. Daardoor kom je ineens terecht in het High Speed-gebied qua regeltjes (TSI's) wat invloed heeft op eisen voor o.a. geluidsproductie, crashbestendigheid en energiegebruik. Wat zou daar de gedachte achter zijn?
Goed, morgen sprinter 4300 van Schiphol naar Weesp, in Weesp moet ik mijn bus ( ) halen die 3 minuten na aankomst vertrekt, haal ik die bus niet heb ik een uur vertraging...
Ik vertrouw de NS niet genoeg voor deze, als ze zelfs mijn aansluiting van 7 minuten weten te verpesten soms
Op maandag 22 december 2014 23:20 schreef James1988 het volgende: Het blijft trouwens raar dat men van 249 naar 250 km/h is gegaan. Daardoor kom je ineens terecht in het High Speed-gebied qua regeltjes (TSI's) wat invloed heeft op eisen voor o.a. geluidsproductie, crashbestendigheid en energiegebruik. Wat zou daar de gedachte achter zijn?
Wellicht toelating TSI klasse 1 vereist voor NBS & ABS?
Edit: Wat ik kan vinden is dat een NBS/ABS die geschikt is voor 250 km/h treinen veriest die ook in TSI klasse 1 vallen. Of TSI HighSpeed in dit geval.
Nee dat gaat niet om plekken maar om de snelheid waarvoor het apparaat toegelaten wordt. Als je nu een 1600 zou bestellen zou die aan heel veel meer eisen moeten voldoen (want vmax 220) dan waarvoor hij ingezet wordt.
Wellicht toelating TSI klasse 1 vereist voor NBS & ABS?
Dat zou kunnen.
Of misschien heeft het iets te maken met de beveiligingssystemen. Als die alleen in stapjes van 10 km/u kunnen werken gaat een trein die 249 km/u mag natuurlijk begrenst worden op 240 km/u (ze zijn immers niet toegelaten voor 250) en dat heeft misschien weer gevolgen voor de dienstregeling?
quote:
Edit: Wat ik kan vinden is dat een NBS/ABS die geschikt is voor 250 km/h treinen veriest die ook in TSI klasse 1 vallen. Of TSI HighSpeed in dit geval.
Hmm, zou de München-Nürnberg-Express daar dan aan voldoen? Denk het niet eigenlijk...
Of misschien heeft het iets te maken met de beveiligingssystemen. Als die alleen in stapjes van 10 km/u kunnen werken gaat een trein die 249 km/u mag natuurlijk begrenst worden op 240 km/u (ze zijn immers niet toegelaten voor 250) en dat heeft misschien weer gevolgen voor de dienstregeling?
[..]
Hmm, zou de München-Nürnberg-Express daar dan aan voldoen? Denk het niet eigenlijk...
De 1600 voldoet ook niet aan de TSI's voor vMax 220 en ICR mag ook niet op de HSL en Koploper mag ook geen 160 als het nu besteld zou zijn. Die eisen gelden alleen ten tijde van de eerste toelating.
Op maandag 22 december 2014 23:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: De 1600 voldoet ook niet aan de TSI's voor vMax 220 en ICR mag ook niet op de HSL en Koploper mag ook geen 160 als het nu besteld zou zijn. Die eisen gelden alleen ten tijde van de eerste toelating.
Vage shit weer. Eerst wordt de sprinter naar Apeldoorn gespoorwijzigd van 4 naar 3a. Waarom? Omdat de voorste helft van de intercity naar Den Haag veel te vroeg kont vanaf de westkant. Okee. Die rijdt eerst like 100 meter achteruit. Dan weer terug naar de oorspronkelijke plaats aan spoor 4. Aankoppelen om 7:37 en een hoop gesis. En om 7:42 lukt het blijkbaar wel en kunnen we vertrekken met +10. Uiteraard nul omroep of anderszins info over wat er aan de hand was.
These are some first images of the ICx, the new train sets developed by Siemens, that will become the back bone of Germany's future intercity-fleet. Starting in 2017, the ICx will replace the loco-hauled intercity-trains. Later on, the arrival of the ICx will also effect the services of the ICE1 and ICE2 trains. DB Fernverkehr plans to deploy the ICx first on the axis Hamburg – Berlijn – Leipzig/Halle – Erfurt – Nürnberg – München. In total, Siemens (and Bombardier as sub contractor) will deliver 59 seven-car (max 230 kph) trains and 108 twelve-car sets (max 250 kph), only capable of running under 15 kV / 16,7 Hz AC catenary.
Damn Sterkte voor je moeder, jou, en de rest van je familie !
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
De CFL Kiss-treinstellen en DB Flirt-treinstellen mogen nog niet gekoppeld langs de Moesel (Koblenz - Trier) scheuren. De EBA heeft de toelating nog steeds niet rond. Men hoopt dit in maart (pas) mogelijk te maken, aldus Drehscheibe-Online.
vind ik nog steeds weinig hoor 2 van de 8 draaistellen aangedreven. Plan V heeft 2 uit 4
ach, de GTW 2/8 heeft ook 1 op 4, maar ik ben met je eens dat het voor VIRM wel erg weinig is, zeker vanwege het hoge gewicht dat er meegezeuld moet worden. Beperkt de acceleratie enorm en zorgt bovendien in combinatie met het wel behoorlijke vermogen voor veel meer doorslippen. Een of twee extra aangedreven draaistellen zou al enorm schelen.
ach, de GTW 2/8 heeft ook 1 op 4, maar ik ben met je eens dat het voor VIRM wel erg weinig is, zeker vanwege het hoge gewicht dat er meegezeuld moet worden. Beperkt de acceleratie enorm en zorgt bovendien in combinatie met het wel behoorlijke vermogen voor veel meer doorslippen. Een of twee extra aangedreven draaistellen zou al enorm schelen.
Op dinsdag 23 december 2014 17:19 schreef Dr_Flash het volgende: Op Apeldoorn op de borden: vertraging en uitval van treinen richting Utrecht vanwege inzet politie. Was ist los?
Verdachte koffer
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b] Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b] [b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
Valt het je ook op dat ze achteraf nooit bekendmaken wat de inhoud eigenlijk was? Zou wel zo eerlijk zijn, toegeven dat je heel het treinverkeer stillegt voor een vergeten boterham met pindakaas.
Valt het je ook op dat ze achteraf nooit bekendmaken wat de inhoud eigenlijk was? Zou wel zo eerlijk zijn, toegeven dat je heel het treinverkeer stillegt voor een vergeten boterham met pindakaas.
Doen ze alleen als er ECHT iets engs in zit, pakje trekrotjes of zo
Reisinformatie steeds beter op orde Ingezonden door Webmaster NSpanel op wo, 12/10/2014 - 09:25 De Reisinformatie Monitor maakt ons inzichtelijk hoe u reisinformatie ervaart: bij het plannen van uw reis thuis, tijdens de reis op het station en in de trein. Onze reisinformatie evalueren we continu; dat betekent dat er dagelijks reizigers worden uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. NS wil dus niet alleen feedback over de reisinformatie tijdens een ‘goede’ reis, maar wil ook inzicht in de ervaringen tijdens een ‘verstoorde’ reis of bij calamiteiten. Door het vragen naar de ervaring met de laatste reis, krijgen we zowel inzicht in goede als verstoorde reizen. Op basis van de resultaten bepalen we op welke gebieden we onze reisinformatie moeten verbeteren.
U geeft aan dat u de reisinformatie in normale situaties steeds beter verzorgd vindt. Wel blijft reisinformatie ten tijde van verstoringen een belangrijk aandachtspunt. Juist in deze situaties heeft u behoefte aan goede reisinformatie. Afgelopen jaar hebben we dit onder andere gedaan door beter te informeren over verstoringen via onze Reisplanners (zowel op ns.nl als de reisplanner app). En met ‘beter’ bedoelen we vooral ’specifieker’: in de Reisplanner laten we zien wat er aan de hand is met uw reis. Dit is belangrijk, want het gezegde ‘een gewaarschuwd mens telt voor twee’ geldt ook voor treinreizigers: als je weet dat er iets aan de hand is op jouw traject, ga je anders en beter voorbereid op reis.
Ook volgend jaar worden er dagelijks weer honderden panelleden van NSpanel benaderd om aan de reisinformatie van NS te beoordelen. We zien uw feedback graag tegemoet!
Op dinsdag 23 december 2014 20:38 schreef Viezze het volgende: Echt treurig, een toename van 1,5 procentpunt op zo'n laag percentage. Dat wil ik niet perse beter noemen.
Het is 4% beter dan een jaar eerder. Dat is fors te noemen
Mja, ga je werken aan betere informatie bij verstoringen of investeer je samen met andere partijen in het terugdringen van verstoringen? Dat tweede heeft toch echt mijn voorkeur.
Mja, ga je werken aan betere informatie bij verstoringen of investeer je samen met andere partijen in het terugdringen van verstoringen? Dat tweede heeft toch echt mijn voorkeur.
Beide...
Betere informatie is essentieel voor de reiziger, die wil weten waar het aan toe is. Je wil zo snel mogelijk weten hoe lang een storing gaat duren en wat de andere opties zijn.
Wanneer er een storing is tussen Zaandam en Hoorn adviseert de NS om te omreizen via Alkmaar, dat is een leuk advies. Maar wanneer de bus van Amsterdam CS - Hoorn bijna gelijktijdig vertrekt dan is de bus sneller. Dat is dan een deel van de info die de NS niet geeft. Wanneer je dat wel doet waarderen de reizigers dat wel.
NS moet info van andere vervoerders gaan geven, dan moet je niet kinderachtig zijn
Natuurlijk wil je verstoringen terugdringen. Maar er blijven altijd verstoringen, zelfs in het louter hypothetische geval dat er geen infrastoringen meer zullen zijn zal er altijd iemand zijn die zich voor de trein gooit of een stuk bovenleiding kapot rijdt met zijn vrachtwagen.
Maar schijnbaar is het niet belangrijk genoeg voor de NS want deze "toename" is niet echt significant te noemen ofzo
Ik heb op de wiki van OVinNederland getracht een overzicht te geven van alle lopende en komende projecten die (vrijwel) zeker zijn van uitvoering. Misschien ook handig voor eenieder, en als je zaken mist in de lijst of fouten tegenkomt; stuur me dan een DM'tje
Veel robuuster dan dat met die waslijnen die steeds breken.
Derde rail heeft wel een aantal flinke nadelen hoor: - Wisselspanning is niet mogelijk - Hoger gaan dan pakweg 1500 volt is niet haalbaar omdat de elektrocutiekans op de grond enorm toeneemt. In Engeland heeft men 750 V = op de rail staan - Om toch het benodigde vermogen te kunnen leveren moet er een hoge stroom op de rail gezet worden, waardoor de verliezen ook weer toenemen. Om dit te compenseren zijn er meer onderstations nodig. - De kans op elektrocutie is vele malen groter - Bij overwegen moet de derde rail onderbroken worden, een trein kan op dit punt stil komen te staan - Er is meer slijtage dan bij een bovenleiding
Er zijn eigenlijk maar twee voordelen aan derde rail: - Goedkoper in aanleg - Geen horizonvervuiling
Afgelopen Donderdag 2 Nieuwe Tramlijntjes opgeveegd, de T6 (Translohr) en T8 (Adhesie tram met Citadis 302)
Jammer dat er met de T6 iets misging met een wissel, waardor ik de tram uitgebonjourd werd in een plek die je niet kent, in de middel of voorstad, met een schraal aanbod aan buslijnen, je kent t wel
2 uur geleden al een kwartier vertraging omdat achter vertraagd stopboemel bij Utrecht, nu weer +15 omdat we bij Alkmaar de trein uit moeten omdat "stuk", zucht
Op woensdag 24 december 2014 07:34 schreef Monopoly het volgende: Gisteravond ook een vonkenshow van een vertrekkende virm (virm 4+6) in Groningen. Ik stond op een rangeerspoor te wachten.
Hoe laat? Was vergeten om je een berichtje te sturen maar ik had de sprinter die met maar 22 minuten vertraging in Zwolle aankwam vanuit Groningen om errrrr, half negen geloof ik.
Hoe laat? Was vergeten om je een berichtje te sturen maar ik had de sprinter die met maar 22 minuten vertraging in Zwolle aankwam vanuit Groningen om errrrr, half negen geloof ik.
Er was een hoop te laat uit Zwolle gisteren Ik had de stoptrein van 20.18 naar Delfzijl. Was om 21.39 binnen en heb dat stel toen nog op de tank gezet. Fietste om 21.55 weg
We kregen bij Haren een ATB-storing, daarna een overweg die het niet deed, vervolgens werden we in Hoogeveen ingehaald door de volgende intercity. En ik had juist de sprinter gepakt omdat ik de vorige IC gemist had.
Op woensdag 24 december 2014 12:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: We kregen bij Haren een ATB-storing, daarna een overweg die het niet deed, vervolgens werden we in Hoogeveen ingehaald door de volgende intercity. En ik had juist de sprinter gepakt omdat ik de vorige IC gemist had.
Dat is zo zuur. Ook wel eens gehad als reiziger. Dan baal je als een stekker. Ingehaald worden door een latere trein
Maandag ook gehad inderdaad. Reden gewoon prima op tijd en voor Amersfoort een kwartier stil gestaan omdat de vertraagde sprinter naar Zwolle voorrang had.
Kom je uiteindelijk met 20 minuten later aan omdat je op elk traject achter zo'n zelfde stoptrein zit.
Derde rail heeft wel een aantal flinke nadelen hoor: - Wisselspanning is niet mogelijk - Hoger gaan dan pakweg 1500 volt is niet haalbaar omdat de elektrocutiekans op de grond enorm toeneemt. In Engeland heeft men 750 V = op de rail staan - Om toch het benodigde vermogen te kunnen leveren moet er een hoge stroom op de rail gezet worden, waardoor de verliezen ook weer toenemen. Om dit te compenseren zijn er meer onderstations nodig. - De kans op elektrocutie is vele malen groter - Bij overwegen moet de derde rail onderbroken worden, een trein kan op dit punt stil komen te staan - Er is meer slijtage dan bij een bovenleiding
Er zijn eigenlijk maar twee voordelen aan derde rail: - Goedkoper in aanleg - Geen horizonvervuiling
Slijtage is niet hoger, zeker niet met stalen rail. Verliezen zijn met aluminium rail veel lager dan bovenleiding (factor 4). Stroomrail breekt niet zo makkelijk als bovenleiding.
Helaas kun je niet echt harder dan 120 ā 140 omdat de stroomafwaarts daar boven beroerd is (vonkt).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 24 december 2014 08:02 schreef Darkwing_Duck het volgende: Afgelopen Donderdag 2 Nieuwe Tramlijntjes opgeveegd, de T6 (Translohr) en T8 (Adhesie tram met Citadis 302)
Jammer dat er met de T6 iets misging met een wissel, waardor ik de tram uitgebonjourd werd in een plek die je niet kent, in de middel of voorstad, met een schraal aanbod aan buslijnen, je kent t wel
Konden ze weleens gaan verliezen. "Haastige spoed essentieel" dat is het al tien jaar, maar NS heeft liggen pitten. Tsja, dat is geen reden om de geldende procedures maar te omzeilen natuurlijk.
Buiten dat zijn die regels opzich wel begrijpelijk maar op dit moment gewoon niet handig. En om het in de schoenen van advocatenkantoren te schuiven, serieus
Precies zoals ik het zeg. NS heeft tien jaar liggen slapen, heeft nu OPEENS (Yeah right ) snel treinen nodig en daarom "mogen" de regels overtreden worden? Lijkt me niet.
Precies zoals ik het zeg. NS heeft tien jaar liggen slapen, heeft nu OPEENS (Yeah right ) snel treinen nodig en daarom "mogen" de regels overtreden worden? Lijkt me niet.
Het is niet de schuld van NS dat de plannen die er jaren lagen om de Studentenkaart te versoberen ineens uitgebreid worden? Zij kunnen daar toch niet op anticiperen en dan zal je dit soort acties moeten doorvoeren..
Ik denk dat Bombardier nog wel eens gelijk zou kunnen krijgen, eigenlijk. De ontwerptekeningen van SLT heeft men ongetwijfeld nog in het systeem staan en dat materieel heeft al een toelating in Nederland. Voor het bestaande SLT staan er al een aantal constructiewijzigingen op de rol (ERTMS, toilet) die dan meteen meegenomen kunnen worden.
Op woensdag 24 december 2014 17:27 schreef James1988 het volgende: Ik denk dat Bombardier nog wel eens gelijk zou kunnen krijgen, eigenlijk. De ontwerptekeningen van SLT heeft men ongetwijfeld nog in het systeem staan en dat materieel heeft al een toelating in Nederland. Voor het bestaande SLT staan er al een aantal constructiewijzigingen op de rol (ERTMS, toilet) die dan meteen meegenomen kunnen worden.
de vraag is of ze zo snel konden leveren en dat antwoord zal waarschijnlijk negatief zijn
Het is niet de schuld van NS dat de plannen die er jaren lagen om de Studentenkaart te versoberen ineens uitgebreid worden? Zij kunnen daar toch niet op anticiperen en dan zal je dit soort acties moeten doorvoeren..
Ook zonder wijzigingen van die plannen dreigde er al een tekort door het afzeggen van de laatste opties SLT.
Ook zonder wijzigingen van die plannen dreigde er al een tekort door het afzeggen van de laatste opties SLT.
De nood was niet hoog omdat de studentenkaart versoberd zou worden. Nu is toch anders besloten. Zoiets heeft veel impact op het bedrijf. 1/3 van de reizigerskilometers worden met die kaart gemaakt. Reken maar uit hoeveel treinstellen je dan kan besparen
Het HSL-drama heeft natuurlijk wel bijgedragen aan deze situatie, anders had men DDZ kunnen gebruiken in sprinterdiensten. Nu moet dat wel door naar intercities om het uitstromend ICRm op te vangen.
Het HSL-drama heeft natuurlijk wel bijgedragen aan deze situatie, anders had men DDZ kunnen gebruiken in sprinterdiensten. Nu moet dat wel door naar intercities om het uitstromend ICRm op te vangen.
En dat drama uiteraard ook, je zou het bijna vergeten.
Het is inderdaad nogal een ongelukkige samenloop van omstandigheden, het HSL-drama is Het Rijk en de NS zelf schuldig aan, het gezeik met de SOV ligt 100% aan Het Rijk.
Oneens. DDZ was sowieso al bedoeld om de intercitydienst in te gaan en het ICRm te vervangen. Het ICRm moet nu vanwege het HSL-debacle wat langer mee. Het gebrek aan sprintermaterieel zorgt ervoor dat DDZ nog steeds op sprinterdiensten rijdt.
DDZ in sprinterdiensten is in alle gevallen een noodoplossing, en ICRm zou sowieso uitgestroomd zijn (maar misschien wat minder snel dan nu).
Oneens. DDZ was sowieso al bedoeld om de intercitydienst in te gaan en het ICRm te vervangen. Het ICRm moet nu vanwege het HSL-debacle wat langer mee. Het gebrek aan sprintermaterieel zorgt ervoor dat DDZ nog steeds op sprinterdiensten rijdt.
Klopt, maar door het wegvallen van V250 zijn de tijdslijnen wel veranderd. Eerst had ICR tot zo'n 2020 mee moeten gaan, waarna DDZ het over had kunnen nemen samen met de ICNG. Tot die tijd hadden de viertjes kunnen invallen in sprinterdiensten tot levering van de SNG.
Nu moet er ineens veel ICR worden onttrokken aan de rijdende dienst voor ombouw voor de HSL (ICd, Benelux, 1900 via HSL) en dat gat moet worden opgevuld met DDZ. In de sprinters moet Mat '64 eruit (sorry greavy ) en grijpt men nu noodgedwongen terug op DD-AR en zelfs DDM-1.
En natuurlijk wat b2py zegt: de volledige ommekeer van de plannen met de studentenkaart zorgt ineens voor veel meer reizigers dan verwacht.
NS had in 2012 direct een aanbesteding moeten voor levering van nieuw sprinters in 2016. Dat hadden Alstom e.a. best gekund. Dat uitstel tot 2018 was niet nodig.
De rechter zal het wel bepalen Ergens zal er toch een grens getrokken moeten worden. Alles is overal wel weer een gevolg van, maar ik wil alleen maar zeggen: NS kan niet BLIJVEN wegkomen met de schuld op andere factoren dan het eigen falen te schuiven
De rechter zal het wel bepalen Ergens zal er toch een grens getrokken moeten worden. Alles is overal wel weer een gevolg van, maar ik wil alleen maar zeggen: NS kan niet BLIJVEN wegkomen met de schuld op andere factoren dan het eigen falen te schuiven
Dat hangt er maar net vanaf wie er nou eigenlijk gefaald heeft. Dit kan op drie manieren uitpakken: 1. De rechter oordeelt in het voordeel van NS; alles wordt op tijd geleverd 2. De rechter oordeelt in het nadeel van NS en NS moet hetzelfde bedrag betalen aan Alstom/Bombardier als wat ze aan Stadler betalen (dat is ook gangbaar bij dingen kopen die onder een brede aanbesteding vallen, als jij computers koopt bij bedrijf A terwijl je een gunning hebt bij bedrijf B bijvoorbeeld, moet je voor iedere euro die je bij A uitgeeft bedrijf B compenseren met minimaal hetzelfde bedrag). 3. De rechter oordeelt in het nadeel van NS en NS moet de order afzeggen en een aanbesteding gaan doen. In dat geval blijven er nog veel langer te korte treinen en ouwe bakken.
Ik vind de onderhandse gunning aan Stadler terecht, ook al is het niet volgens de regels, who cares. Ze denken een keer aan de reiziger en dan is het nog niet goed?
Ik vind de onderhandse gunning aan Stadler terecht, ook al is het niet volgens de regels, who cares. Ze denken een keer aan de reiziger en dan is het nog niet goed?
Dat dus. Vandaar dat wij in dit geval partij kiezen voor de NS en niet voor Alstom en Bombardier. En die opmerking over het belang van advocaten boven reizigers, nou ja, je snapt wel dat we onze argumenten een beetje kracht bij willen zetten.
Het is niet het belang van advocaten. De juridische afdeling van NS draait hier al overuren om en doet dat al een poosje. Dat soort 'argumenten' leveren je nou juist het stempel op dat je niet serieusgenomen kan worden.
Dat dus. Vandaar dat wij in dit geval partij kiezen voor de NS en niet voor Alstom en Bombardier. En die opmerking over het belang van advocaten boven reizigers, nou ja, je snapt wel dat we onze argumenten een beetje kracht bij willen zetten.
Advocaten hebben hier natuurlijk helemaal niks mee te maken. Alstom en Bombardier zien schijnbaar een kleine opening voor een mogelijke order die ze aardig wat centen op gaat leveren.
Zie hier het nadeel van aanbesteden. Het is te hopen dat de NS wint.
Hangt er een beetje vanaf wanneer het precies is. Maar ik zie nergens een datum staan dus dat zal wel na het weekend besloten worden en dan kan het wel eens meevallen.
Op woensdag 24 december 2014 18:30 schreef Viezze het volgende: Hangt er een beetje vanaf wanneer het precies is. Maar ik zie nergens een datum staan dus dat zal wel na het weekend besloten worden en dan kan het wel eens meevallen.
Het is vandaag ook toevallig de laatste dag dat ze bezwaar kunnen indienen. Ze doen dit echt alleen maar om het proces te slopen. Kut firma's. Mooi beter dat die andere sprinters naar CAF zijn gegaan en laat ze ook maar ICNG niet krijgen. Dan maar een kuttrein maar Alstom en Bombardier mogen wmb naar de zeebodem.
Het is vandaag ook toevallig de laatste dag dat ze bezwaar kunnen indienen. Ze doen dit echt alleen maar om het proces te slopen. Kut firma's. Mooi beter dat die andere sprinters naar CAF zijn gegaan en laat ze ook maar ICNG niet krijgen. Dan maar een kuttrein maar Alstom en Bombardier mogen wmb naar de zeebodem.
Is 1 van de voorwaarden ook niet bij een andere aanbesteding dat er geen rechtszaak mag lopen? Vandaar waarschijnlijk ook alleen een kort geding en geen bodemprocedure oid.. Kort geding is zo afgerond en dan gooien ze hun glazen juridisch niet in bij ICNG..
Is 1 van de voorwaarden ook niet bij een andere aanbesteding dat er geen rechtszaak mag lopen? Vandaar waarschijnlijk ook alleen een kort geding en geen bodemprocedure oid.. Kort geding is zo afgerond en dan gooien ze hun glazen juridisch niet in bij ICNG..
Alleen als dat afgedekt is in je aanbesteding. Wij hebben Dell ooit buiten de deur kunnen houden omdat we een solvabiliteitseis hadden in de tender. Al dat soort dingen kan je voor kiezen.
Een van de nadelen van aanbesteden. Ik heb geen idee wat de kansen van Alstom en Bombardier zijn, maar soms komen de aanklagers over als slechte verliezers.
Ik denk dat de NS dan de Flirt 3 gaat aanschaffen, lijkt op huidige materieel en ik zie de NS sowieso niet snel in de Flirt GTW die alle regionale pendels bedienen. Als ik zo kijk is die Flirt 3 in ieder geval een prima treintje
oh en abellio heeft die treinen ook al besteld.
EDIT: Btw, wel in zo'n uitvoering met 2 deuren per wagon want sprinter is gewoon een opgevoerde sprinter tegenwoordig (Almere *kuch* *kuch*)
Het is tegenwoordig een sport om aanbestedingen aan te vechten. Zie Veolia in Limburg. En als die zaak gegund is een partij waar geen Veolia in voor komt zullen ze opnieuw wel gaan starten met een rechtszaak.
Op woensdag 24 december 2014 18:47 schreef desbarts het volgende: Ik denk dat de NS dan de Flirt 3 gaat aanschaffen, lijkt op huidige materieel en ik zie de NS sowieso niet snel in de Flirt GTW die alle regionale pendels bedienen. Als ik zo kijk is die Flirt 3 in ieder geval een prima treintje
Overigens heeft Bombardier sowieso geen recht van spreken. Ze mochten zelf onderhands gegund die 186-ers aan NS leveren. Dan moeten ze nu over een soortgelijke gunning (in beide gevallen op grond van haastwerk) niet zeuren.
Op woensdag 24 december 2014 18:48 schreef b2py het volgende: Het is tegenwoordig een sport om aanbestedingen aan te vechten. Zie Veolia in Limburg. En als die zaak gegund is een partij waar geen Veolia in voor komt zullen ze opnieuw wel gaan starten met een rechtszaak.
Grootste soap was het Utrechtse busvervoer waar de hele procedure zelfs enkele malen over moest.
Grootste soap was het Utrechtse busvervoer waar de hele procedure zelfs enkele malen over moest.
en waar uiteindelijk bleek dat het niet aanbesteed had hoeven worden, waardoor de andere grote drie steden nog steeds met compleet verkankerde gemeentelijke vervoerbedrijven zitten. Olé
en waar uiteindelijk bleek dat het niet aanbesteed had hoeven worden, waardoor de andere grote drie steden nog steeds met compleet verkankerde gemeentelijke vervoerbedrijven zitten. Olé
Één of meerdere rasmongolen van het hoogste niveau hebben weer een museumclub gedupeerd.....
SMMR in korte tijd voor tweede keer bestolen!
Voor de tweede keer in een half jaar is de Stichting Museum Materieel Railion geconfronteerd met inbraak in de cabine van de 2225. Werden eerder een rijrichtingkruk, met ingeslagen nummer '2225', en een schildje van de apparatenkast ontvreemd, op maandag 22 december 2014 moest onze locbemanning tot haar grote ongenoegen vaststellen dat alle meldlampen uit stuurstand 2 waren verdwenen. Het ontvreemde schildje met daarop de tekst 'Grootste snelheid 100 km per uur' is overigens niet origineel, maar vervaardigd van kunststof. Het vertegenwoordigt daarom geen enkele waarde. Dit neemt echter niet weg dat het destijds wel een stuk intensieve huisvlijt van één onzer medewerkers is geweest.
Voor de nu verdwenen meldlamp-armaturen geldt helaas een ander verhaal. Ze zijn in hoge mate bepalend voor het aanzien van de cabine en ook nog eens niet vervangbaar. De SMMR is hierdoor ernstig gedupeerd!
Zowel het bestuur van de SMMR, als de juridische eigenaresse van de 2225 (DB Schenker Rail Nederland) nemen de zaak hoog op. Een niet complete museumlocomotief is immers niet inzetbaar. Er is ons daarom alles aan gelegen om de dader(s) te achterhalen. De behoorlijk hoge kosten hebben ons er zodoende niet van weerhouden om sporenonderzoek op vingerafdrukken en DNA-materiaal uit te laten voeren. Vooralsnog lijkt dit niet zonder succes te zijn.
Ondanks de hoge inzet van onze kant willen wij de dader nog wel een laatste kans bieden. Ter voorkoming van vervolging (waaronder het verhalen van de gemaakte kosten) kunnen onze eigendommen anoniem aan het onderstaande adres geretourneerd worden.
DB Schenker Rail Nederland T.a.v. Stichting Museum Materieel Railion Develsingel 11 3333 LD Zwijndrecht
Eventuele tips over de gepleegde vergrijpen zijn van harte welkom aan het adres van de webmaster!
De RET misschien niet. Van GVB hoor ik alleen maar verhalen over financiële malversaties en de HTM verkondigt vrolijk dat "reizigers niet zo moeten zeuren". Da's alles wat ik er van hoor tenminste, maar misschien is het buiten dat wel een groot paradijs hoor. Maar ik denk het niet
Bij het HTM zal ongetwijfeld ook meer op kosten gestuurd worden, gezien het belang van Abellio Nederland dat een winstoogmerk heeft. Kan positieve gevolgen hebben voor de HTM..
Op woensdag 24 december 2014 19:05 schreef greavy het volgende: De behoorlijk hoge kosten hebben ons er zodoende niet van weerhouden om sporenonderzoek op vingerafdrukken en DNA-materiaal uit te laten voeren. Vooralsnog lijkt dit niet zonder succes te zijn.
Ondanks de hoge inzet van onze kant willen wij de dader nog wel een laatste kans bieden. Ter voorkoming van vervolging (waaronder het verhalen van de gemaakte kosten) kunnen onze eigendommen anoniem aan het onderstaande adres geretourneerd worden.
Voor de volledigheid wijzen wij erop dat de beloofde anonimiteit alleen gewaarborgd kan worden als u eerst uw vingerafdrukken en genetisch materiaal van de spullen verwijdert, want wij zijn wel zo slim om dat bekend te maken en denken toch een mening te hebben over rasmongolen, jaja, je verwacht het niet
Maar u kunt natuurlijk ook met de plaatselijke politie bellen.
Er is geen concurrentie, dat heeft meestal geen goede gevolgen voor de reiziger. Zelf ben ik daar goddank niet afhankelijk van.
Grappig genoeg wordt het 'geen concurrentie'-argument als iets goeds aangehaald wanneer het gaat over het hoofdrailnet. Dan is het ineens bon ton dat NS de eeuwige monopolist is.
Dat terzijde, wel of niet aanbesteden is een politieke keuze. De gevolgen van een slechte aanbesteding kunnen net zo desastreus zijn voor reizigers als een onderhands gegunde dienst, het valt of staat met de opdrachtgever. Volgens mij weet men in Zuid-Holland wel wat men voor OV in de grote steden wil.
De RET misschien niet. Van GVB hoor ik alleen maar verhalen over financiële malversaties en de HTM verkondigt vrolijk dat "reizigers niet zo moeten zeuren". Da's alles wat ik er van hoor tenminste, maar misschien is het buiten dat wel een groot paradijs hoor. Maar ik denk het niet
Ik reis dagelijks met HTM en incidenteel met RET, en ik vind dat ze tijdens mijn reizen kwalitatief niet onder doen voor Arriva. Qua reisinformatie vind ik dat HTM er met kop en schouders bovenuit steekt.
Mij zal je nooit horen zeggen dat de monopolie van de NS iets goeds is, ook op het HRN kan wat gezonde concurrentie geen kwaad, zolang er maar geen versplintering plaats vindt.
De versplintering is al enigszins gaande. Het zou mij niks verbazen als alleen het HRN met IC diensten overblijft en de rest stuk voor stuk wordt aanbesteed.
Op woensdag 24 december 2014 19:17 schreef Nattekat het volgende: Mij zal je nooit horen zeggen dat de monopolie van de NS iets goeds is, ook op het HRN kan wat gezonde concurrentie geen kwaad, zolang er maar geen versplintering plaats vindt.
Waarom is het goed dat er concurrentie is? Het is een langspeelplaat die vastzit dat het een goede zaak is maar ik zie er geen bewijs van. Je ziet het in alle sectoren waar er meer geconcurreerd wordt dat ze naar de bliksem gaan. We hebben bijna geen boeren over, fruittelers staan massaal op omvallen, in de zorg werkt het vooralsnog ook fan-tas-tisch en ga zo maar door. Uiteindelijk blijft Jan Modaal achter met een zakcentje en gaan de middenmanagers en de CEO's oftewel het zogenaamde toptalent, er met de grote knikkers vandoor.
Het is eigenlijk ook geen concurrentie. Eens in de zoveel jaar is er kortstondig concurrentie, eventueel een rechtszaak, en vervolgens is het weer jarenlang monopolie.
Bovendien rijdt de HTM met materieel dat eigendom is van de stadsregio ( de RR-voertuigen en nieuwe trams in ieder geval). De rails zijn ook van de stadsregio overigens...
En ook ik moet zeggen dat het niveau van de reisinformatie flink omhoog is gegaan de laatste 2 jaren. En HTM heeft pekeltrams gemaakt/omgebouwd nadat het netwerk een keer 2 dagen bijna stil lag. Ik kan nu niet zeggen dat de NS zo voortvarend is.. volgens mij hebben die nergens speciale locomotieven om het spoor en de wissels sneeuwvrij te maken/houden en rijden die bij sneeuwval niet de hele nacht door om het netwerk vrij te houden.. HTM wel.
Op woensdag 24 december 2014 19:26 schreef Viezze het volgende: Het is eigenlijk ook geen concurrentie. Eens in de zoveel jaar is er kortstondig concurrentie, eventueel een rechtszaak, en vervolgens is het weer jarenlang monopolie.
Ja het is opzich nog wel concurrentie maar inderdaad niet op de manier dat je kan kiezen of je naar de Jumbo of de AH gaat. Maar wij consumenten hebben daar een iets ander beeld bij. Ik vraag me af of dat beeld wel klopt trouwens hoor, maar volgens de definitie klopt het allemaal wel enzo. Gezeik dus.
Ja het is opzich nog wel concurrentie maar inderdaad niet op de manier dat je kan kiezen of je naar de Jumbo of de AH gaat. Maar wij consumenten hebben daar een iets ander beeld bij. Ik vraag me af of dat beeld wel klopt trouwens hoor, maar volgens de definitie klopt het allemaal wel enzo. Gezeik dus.
Vergelijk het met nutsbedrijven die over dezelfde infrastructuur een (bijna)identiek product kunnen leveren ( stroom, gas, internetverbinding, tv-kanalen).. daar kan het wel! ( al is waterlevering zo gevoelig dat het daar niet vrijgegeven is..) dat kan met het OV in andere landen ook met meerder HRN-concessies en open-acces-vervoerders..
In de Nederlandse markt zou dat de NS tot meer focus op kwaliteit en de reizigerswensen kunnen dwingen..
Echt iets anders is er ook niet mogelijk. Bij busvervoer zou theoretisch gezien nog kunnen waardoor je de keuze zou hebben om voor lijn 1 Arriva of Qbuzz te pakken, maar bij alles wat op rail rijdt wordt dat alweer snel onmogelijk. Dus dit is het dichtste bij concurrentie denk ik.
Of het goed is weet ik niet. Maar het zou wel zo eerlijk zijn om door heel de EU 1 lijn te trekken, waarbij er nu eigenlijk nog maar een beetje aangemodderd wordt met wat wel en niet aanbesteed wordt. Overigens wordt dat ook wel anders volgens mij, per 2025?
Waarom is het goed dat er concurrentie is? Het is een langspeelplaat die vastzit dat het een goede zaak is maar ik zie er geen bewijs van. Je ziet het in alle sectoren waar er meer geconcurreerd wordt dat ze naar de bliksem gaan. We hebben bijna geen boeren over, fruittelers staan massaal op omvallen, in de zorg werkt het vooralsnog ook fan-tas-tisch en ga zo maar door. Uiteindelijk blijft Jan Modaal achter met een zakcentje en gaan de middenmanagers en de CEO's oftewel het zogenaamde toptalent, er met de grote knikkers vandoor.
Nou is de OV-sector iets compleet anders dan de landbouw, het product dat wordt geleverd kan niet naar het buitenland verdwijnen en ook het spoor zelf wordt niet beheerd door die maatschappij. In treinen zullen altijd machinisten en conducteurs overblijven en moeten treinen nog altijd onderhouden worden. Een mooi voorbeeld dat dit werkt is de aanbesteding van busvervoer. Er zijn meer bedrijven dan 15 jaar geleden en echt achteruit lijkt het niet te gaan.
Op bepaalde gebieden is het echt wel achteruit gegaan, en dan vooral afgelegen gebieden. Maar dat komt niet direct door het aanbesteden, maar doordat gemeentes/provincies geen geld meer over hebben voor bussen die 99% van de tijd lucht vervoeren.
Vergelijk het met nutsbedrijven die over dezelfde infrastructuur een (bijna)identiek product kunnen leveren ( stroom, gas, internetverbinding, tv-kanalen).. daar kan het wel! ( al is waterlevering zo gevoelig dat het daar niet vrijgegeven is..) dat kan met het OV in andere landen ook met meerder HRN-concessies en open-acces-vervoerders..
In de Nederlandse markt zou dat de NS tot meer focus op kwaliteit en de reizigerswensen kunnen dwingen..
Ja maar bij een nutsbedrijf kies je dus heel bewust of jij wel of niet met een bepaalde leverancier in zee gaat. Dat is met Open Access treinvervoer niet te doen. Misschien zijn er wel wat reizigers die dat willen maar het gros wil gewoon nu naar het station en over een half uur de trein. Daar is het netwerk hier te metro-achtig voor.
Er zijn niet zoveel succesvolle open access vervoerders in de wereld. HKX heeft het bijltje er ook grotendeels bij neergelegd. In Zweden lukt het tussen Göteborg en Stockholm wel redelijk, daar zijn volgend jaar drie vervoerders actief, maar als je van Amsterdam naar Utrecht wil en je hebt een NS-kaartje en je kan niet in een DB-trein stappen dan is dat lastig.
Ja maar bij een nutsbedrijf kies je dus heel bewust of jij wel of niet met een bepaalde leverancier in zee gaat. Dat is met Open Access treinvervoer niet te doen. Misschien zijn er wel wat reizigers die dat willen maar het gros wil gewoon nu naar het station en over een half uur de trein. Daar is het netwerk hier te metro-achtig voor.
Er zijn niet zoveel succesvolle open access vervoerders in de wereld. HKX heeft het bijltje er ook grotendeels bij neergelegd. In Zweden lukt het tussen Göteborg en Stockholm wel redelijk, daar zijn volgend jaar drie vervoerders actief, maar als je van Amsterdam naar Utrecht wil en je hebt een NS-kaartje en je kan niet in een DB-trein stappen dan is dat lastig.
Maar op het perron in een trein van Arriva stappen, daar inchecken met je chipkaart, bij de eindhalte weer uitchecken en klaar.. lijkt me simpel ( kan nu al in de trams/bussen immers..)
Nou is de OV-sector iets compleet anders dan de landbouw, het product dat wordt geleverd kan niet naar het buitenland verdwijnen en ook het spoor zelf wordt niet beheerd door die maatschappij. In treinen zullen altijd machinisten en conducteurs overblijven en moeten treinen nog altijd onderhouden worden. Een mooi voorbeeld dat dit werkt is de aanbesteding van busvervoer. Er zijn meer bedrijven dan 15 jaar geleden en echt achteruit lijkt het niet te gaan.
Zijn er echt meer busmaatschappijen dan 15 jaar geleden? Pakweg 20 jaar geleden waren er trouwens weer veel meer dan nu.
quote:
Op woensdag 24 december 2014 19:35 schreef Viezze het volgende: Op bepaalde gebieden is het echt wel achteruit gegaan, en dan vooral afgelegen gebieden. Maar dat komt niet direct door het aanbesteden, maar doordat gemeentes/provincies geen geld meer over hebben voor bussen die 99% van de tijd lucht vervoeren.
Ja, afschaffen. Laat die mensen maar in een stad gaan wonen of het zelf betalen. Eventueel met subsidies. Leegmaken die provincies dan boeien die aardbevingen in Groningen ook veel minder. En ja ik weet dat kort door de bocht is.
Maar op het perron in een trein van Arriva stappen, daar inchecken met je chipkaart, bij de eindhalte weer uitchecken en klaar.. lijkt me simpel ( kan nu al in de trams/bussen immers..)
Dit was maar een voorbeeld van de vele issues die ik zie ontstaan. Verder zijn er nog capaciteitsproblemen op de infra, wat doe je bij verstoringen. Ik ben trouwens een groot voorstander van het inchecken per voertuig (y)
Dit was maar een voorbeeld van de vele issues die ik zie ontstaan. Verder zijn er nog capaciteitsproblemen op de infra, wat doe je bij verstoringen. Ik ben trouwens een groot voorstander van het inchecken per voertuig (y)
NL in sectoren opknippen en los aanbesteden zou ook al voor meer prikkels zorgen. Kun je je aanbesteding kwijtraken na een periode..
NL in sectoren opknippen en los aanbesteden zou ook al voor meer prikkels zorgen. Kun je je aanbesteding kwijtraken na een periode..
En ik geloof dus echt voor geen meter dat daar kwaliteitsverbetering uit voortkomt. Voor zover er al een grote verbetering mogelijk is met de huidige overheid en infrabeheerder. Statistieken van rijdendetreinen wel eens gezien voor wat betreft storingsoorzaken?
Zijn er echt meer busmaatschappijen dan 15 jaar geleden? Pakweg 20 jaar geleden waren er trouwens weer veel meer dan nu.
15 jaar geleden, toen de aanbesteding van ZH begon zijn er veel maatschappijen gefuseerd ja, maar over het algemeen vielen ze toen al onder dezelfde moedermaatschappij. Dit had als gevolg dat bepaalde maatschappijen gigantische gebieden beheerden (Connexxion).
quote:
[..]
Ja, afschaffen. Laat die mensen maar in een stad gaan wonen of het zelf betalen. Eventueel met subsidies. Leegmaken die provincies dan boeien die aardbevingen in Groningen ook veel minder. En ja ik weet dat kort door de bocht is.
Dit was ook zonder aanbesteding gebeurd, de economische crisis heeft ook een rol gespeeld.
Kort door de bocht, maar ben het er wel grotendeels mee eens
15 jaar geleden, toen de aanbesteding van ZH begon zijn er veel maatschappijen gefuseerd ja, maar over het algemeen vielen ze toen al onder dezelfde moedermaatschappij. Dit had als gevolg dat bepaalde maatschappijen gigantische gebieden beheerden (Connexxion).
Als ik niet zo'n gigantische hekel zou hebben aan busnerds van wie de kleine wijzer begint te trillen als ze een Van Hool op lijn 398547 zien rijden zou ik het ze vragen want het lijstje wat ik in mijn hoofd heb is groter dan wat er nu rijdt en dan pak ik niet die losse kleine submaatschappijtjes. Maar dat kan ik volledig fout hebben om eerder genoemde reden.
En ik geloof dus echt voor geen meter dat daar kwaliteitsverbetering uit voortkomt. Voor zover er al een grote verbetering mogelijk is met de huidige overheid en infrabeheerder. Statistieken van rijdendetreinen wel eens gezien voor wat betreft storingsoorzaken?
Worden de GTVB-betalingen die fouten van prorail veroorzaakt hebben ook aan hun doorbelast dan?
De situatie uit Engeland kun je niet 1-op-1 kopiëren omdat onze vervoerstromen heel anders zijn dan in het VK.
lul niet, je kunt er op z'n minst wat van LEREN.
"onze vervoersstromen zijn anders" DUS we hoeven er niet naar te kijken Weer en over and over again hetzelfde "wij zijn uniek" systeemautisme.
Onze vervoersstromen zijn trouwens helemaal niet anders. Daar wil ook iedereen smorgens van het platteland naar de stad en smiddags weer terug. Denk eens na man voordat je holle propagandalulkoek klakkeloos doorpapegaait
Op woensdag 24 december 2014 20:17 schreef Peter het volgende: Ik mag toch hopen dat de NS al bezig is met een Uber-achtige applicatie waarmee reizigers het voor- en/of natransport kunnen delen...
Op woensdag 24 december 2014 20:17 schreef Peter het volgende: Ik mag toch hopen dat de NS al bezig is met een Uber-achtige applicatie waarmee reizigers het voor- en/of natransport kunnen delen...
Allemaal nog op de individu gericht en met een verdienmodel voor de NS zelf.. NS is treinen. Als je met een Uber-achtige app je reizigers het makkelijker kunt maken om hun voor- en natransport goedkoper te doen, dan trek je meer reizigers. Daar moet hun winst zitten.
'De wandeltocht over het spoorbed van Utrecht Centraal naar Lunetten onder leiding van een gids vertrekt zodra er meer dan 10 aanmeldingen zijn. Onze prognose is: 10 minuten'
Als ik niet zo'n gigantische hekel zou hebben aan busnerds van wie de kleine wijzer begint te trillen als ze een Van Hool op lijn 398547 zien rijden...
Is er een verschil ten opzichte van treinfappers?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Allemaal nog op de individu gericht en met een verdienmodel voor de NS zelf.. NS is treinen. Als je met een Uber-achtige app je reizigers het makkelijker kunt maken om hun voor- en natransport goedkoper te doen, dan trek je meer reizigers. Daar moet hun winst zitten.
Huh wat? Hoe makkelijk is een OV-Fiets. Binnen twee minuten heb je voor ¤2,30 een fiets voor 24 uur. Je kan ook een scooter huren, net zo makkelijk. De OV-Taxi is ook veel goedkoper dan een gemiddelde taxi. Laat staan als je hem deelt.
Huh wat? Hoe makkelijk is een OV-Fiets. Binnen twee minuten heb je voor ¤2,30 een fiets voor 24 uur. Je kan ook een scooter huren, net zo makkelijk. De OV-Taxi is ook veel goedkoper dan een gemiddelde taxi. Laat staan als je hem deelt.
En die is in het achterland waar voor- en navervoer schaars is overal te krijgen?
Als ik niet zo'n gigantische hekel zou hebben aan busnerds van wie de kleine wijzer begint te trillen als ze een Van Hool op lijn 398547 zien rijden zou ik het ze vragen want het lijstje wat ik in mijn hoofd heb is groter dan wat er nu rijdt en dan pak ik niet die losse kleine submaatschappijtjes. Maar dat kan ik volledig fout hebben om eerder genoemde reden.
Afgezien van de drie grote steden zijn er nu nog maar een stuk of 5 concerns actief hier. Bijna allemaal tevens spoorvervoerders.
"onze vervoersstromen zijn anders" DUS we hoeven er niet naar te kijken Weer en over and over again hetzelfde "wij zijn uniek" systeemautisme.
Onze vervoersstromen zijn trouwens helemaal niet anders. Daar wil ook iedereen smorgens van het platteland naar de stad en smiddags weer terug. Denk eens na man voordat je holle propagandalulkoek klakkeloos doorpapegaait
Zo dan, jij verheft het misslaan van de plank tot een olympische prestatie.
Onze vervoersstromen zijn juist veel diverser dan in het VK en daarom gaat het Britse model niet werken.
In Engeland wil iedereen naar Londen en liggen de spoorlijnen ook in een waaier rond die stad. Dat maakt het vrij makkelijk om het netwerk in pakketten op te knippen. Hier in Nederland is er veel meer verkeer tussen grote en kleine steden onderling, het is veel moeilijker om ons netwerk in brokken op te delen.
Er zijn wel wat mogelijkheden (bijvoorbeeld in het noorden en in het zuiden), maar in de vierhoek Zwolle - Amsterdam - Dordrecht - Eindhoven is het bijzonder lastig om een opdeling te bedenken die niet uitermate nadelig is voor grote groepen reizigers.
Als dakloze met een 1e klas BahnCard100 dat is toch een topleven man. Je woont op een station, welk station dan ook, nooit voor- en natransport. Gratis douchen in de Lounge etc
Op woensdag 24 december 2014 20:27 schreef Dr_Flash het volgende: Als dakloze met een 1e klas BahnCard100 dat is toch een topleven man. Je woont op een station, welk station dan ook, nooit voor- en natransport. Gratis douchen in de Lounge etc
In Thailand is een Nederlander uit een trein gevallen en omgekomen.De man van 52 stond nog op de trap aan de buitenkant van de trein,toen die uit het station van Ban Pu Pong vertrok.Hij verloor zijn evenwicht en kwam tussen twee rijtuigen op de rails terecht.Hij was op slag dood.
Nee, ik dacht dat je dakloos met je bahncard door Duitsland ging
Lache man, voor een jaartje.
Er zijn dus letterlijk honderden mensen die dat doen he. Die zijn de hele dag statiegeld aan het verzamelen en daar betalen ze het allemaal van. En het werkt
Er zijn dus letterlijk honderden mensen die dat doen he. Die zijn de hele dag statiegeld aan het verzamelen en daar betalen ze het allemaal van. En het werkt
Ja wist je dat niet? Ik ben zo vaak bij de laatste slok van een blik op mijn schouder getikt op Köln Hbf door een dakloze "Hee mag ik je blik als je klaar bent?" levert ze 25 cent per blik op, tel uit je winst
Op woensdag 24 december 2014 20:46 schreef Dr_Flash het volgende: Ja wist je dat niet? Ik ben zo vaak bij de laatste slok van een blik op mijn schouder getikt op Köln Hbf door een dakloze "Hee mag ik je blik als je klaar bent?" levert ze 25 cent per blik op, tel uit je winst
Ja dat wel. Had ik in Keulen heel erg vaak. Maar niet dat ze daar een Bahncard 100 van betalen