(Tand)Artsen en rechters/advocaten, dat zijn beroepen en zijn dus uitzonderingen in het wo. Eigenlijk zijn het hbo-opleidingen op een wo niveau.
Artsen hebben een enorme kennis nodig en dragen een grote verantwoordelijkheid. Het is dus niet zo raar dat dit een zware en selectieve opleiding is. Daar kun je niet zomaar een hbo opleiding van maken.
Bij rechten kan dat wel. Daar is het verwerven van bepaalde competenties zo veel belangrijker dan kennis. En met wetenschap heeft het sowieso al helemaal niets te maken. En dat terwijl veel artsen wel wetenschap bedrijven of in iedergeval er constant mee in contact komen.
Ik zie ook wel eens mensen in de trein. Ze zitten dan in zo een boek te kijken en strepen met een marker op elke pagina een paar zinnen aan. Vraag me altijd af wat dat voor nut heeft. Plakkertjes in het boek, dat is nog veel erger.
Heb zelf nog nooit een samenvatting gemaakt, iets gemarkeerd of gebruik gemaakt van plakkertjes. Komt mij toch over als een hele rare manier van leren. Voor mij gaat het om het totaalplaatje en het idee dat er achter zit. Maar ja, als er helemaal geen logica achter zit, zoals bij wetten, dan zal dat wel lastig zijn. Kan me voorstellen dat geschiedenis hetzelfde heeft.
Sowieso kunnen al die taalstudies ook naar het hbo. Als je promotieonderzoek doet naar het Engels of het Frans, wat doe je dan in godsnaam?