abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2015 @ 18:02:31 #201
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148515989
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 14:27 schreef El_Grando101 het volgende:
Iemand91! _O_

Leuke post.

Die Air Bridge Cargo kist is nog steeds niet op Eelde geweest. :')
Ik zag hem vandaag op Amsterdam staan.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 19:47:41 #202
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148520036
pi_148523851
@Iemand91: interessant overzicht!
@Sunri5e: mooie foto, hopelijk dit en volgend jaar drie extra PH-BV%'s!
--
pi_148524978
Cyprus Airways staakt per direct alle vluchten omdat het alle staatssteun die het heeft gekregen moet terugbetalen. Vanavond zijn/waren dus de laatste vluchten...
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 9 januari 2015 @ 22:42:06 #205
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_148526907
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 21:55 schreef Thetallguy het volgende:
Cyprus Airways staakt per direct alle vluchten omdat het alle staatssteun die het heeft gekregen moet terugbetalen. Vanavond zijn/waren dus de laatste vluchten...
Tja, dat krijg je als je te opzichtig en te vaak staatssteun regelt. Deed Alitalia toch beter met hun postkantoor-scheme. Maar goed, jammer voor de werknemers.
pi_148527083
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 21:55 schreef Thetallguy het volgende:
Cyprus Airways staakt per direct alle vluchten omdat het alle staatssteun die het heeft gekregen moet terugbetalen. Vanavond zijn/waren dus de laatste vluchten...
Ik wou het net posten:
luchtvaart twitterde op vrijdag 09-01-2015 om 20:14:37 De (vooralsnog) laatste vlucht van Cyprus Airways vlak voor aankomst in Larnaca. Vluchtoperaties worden gestaakt. reageer retweet
De vlucht uit Amsterdam was een van de laatste vluchten vandaag.

Oh, enne; vliegtuigje kopen? -> Online bieden op vliegtuigen failliet Stella Aviation vanaf 2500 euro

Vanavond weer een flinke post waar weer veel te veel tijd in is gaan zitten :{ ;
een van de meest significante onderzoeken in de luchtvaartgeschiedenis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 09-01-2015 23:12:43 ]
pi_148529958
Vandaag in de geschiedenis:



- 10 januari 1954: BOAC (British Overseas Airways Corporation) vlucht 781 is onderweg van Rome naar Londen op haar laatste stuk vanuit Singapore.
De vlucht wordt uitgevoerd door G-ALYP, een De Havilland DH.106 Comet die op 2 mei 1952 de eerste commerciële vlucht uitvoerde van een straalvliegtuig van Londen naar Johannesburg. (foto van vertrek hierboven)
"Yoke Peter" was de 3e gebouwde Comet en de eerste productietoestel.
Aan boord zijn 29 passagiers en 6 crew. De vlucht vertrekt om 10:34 uur vanaf luchthaven Roma Ciampino.

BOAC DC-4M-4 Argonaut G-ALHJ die enkele minuten voor de Comet ook richting Londen was vertrokken heeft radiocontact. Midden in een zin van de Comet gezagvoerder wordt de verbinding verbroken.

Bij het eiland Elba zien enkele vissers de Comet naar beneden komen; ze haastten zich naar de plek maar vinden alleen maar resten en lichamen. 15 lichamen konden worden geborgen.

Onderzoekers hebben zeer weinig informatie om mee te werken. Flight Data Recorders waren er nog niet.
De lijkschouwer vindt bij veel lichamen dezelfde verwondingen; gebroken ledematen, geknapte longen en veel gebroken schedels; alleen verkregen voor overlijden.
Hij vond geen sporen van explosieven.

Vanwege de zeer beperkte bewijsstukken doet premier Winston Churchill een order uitgaan voor de RAF om het wrak te bergen. Op 12 februari - 33 dagen na de crash - vindt men de eerste resten op de bodem.
Alle Comets stonden ondertussen aan de grond; BOAC probeerde deze zo snel mogelijk weer in gebruik te nemen; op 23 maart kregen ze weer toestemming.

Dit blijkt een fatale fout...op 8 april - 16 dagen nadat toestemming was gegeven en de BOAC voorzitter had benadrukt dat de Comet veilig was - stort South African Airways vlucht 201 neer in de Middelandse Zee; kort na vertrek vanaf dezelfde luchthaven in Rome.
De vlucht werd uitgevoerd door zusterschip G-ALYY die door South African Airways was gecharterd.

Alle 14 passagiers en 7 crew overleven de crash niet die zeer gelijkend was met vlucht 781.
Gezien de diepte van de Zee kon het wrak onmogelijk worden geborgen; maar kon men de oorzaak van vlucht 781 achterhalen; dan wist men die ook van vlucht 201.

Op de Royal Aircraft Establishment in Farnborough wordt de Comet gereconstrueerd met de gevonden resten:



Ook wordt hier een schaalmodel gebouwd van de Comet met dummies. Dit schaalmodel wordt in een drukkamer gezet en de druk werd in de cabine opgevoerd; hierna wordt deze opzettelijk gescheurd.
Het resultaat toont de oorzaak van de verwondingen aan; de dummies worden hard tegen het plafond geschoten (gescheurde schedels) en het plotseling wegvallen van luchtdruk zorgt voor het scheuren van de longen.

Dan gaat men testen op grotere schaal; in 6 weken wordt op Farnborough een watertank van 34 meter lang, 7 meter breed en 5 meter hoog gebouwd en hierin plaatst men een gestripte BOAC Comet (G-ALYU); de vleugel staken er aan beide kanten uit:



Hydraulische cylinders bewegen de vleugel op en neer om vluchten te simuleren.
De tank en de Comet wordt gevuld met water; hierna pompt men meer water in de cabine.
Na 5 minuten laat men deze druk weer wegvallen. Dit herhaalt men net zo lang totdat het vliegtuig begeeft.
Na een maand en na 3056 herhalingen houdt de Comet het niet meer; er ontstaat een 2 meter lange scheur langs ramen en deuren:



Bij een test met een andere Comet waarbij men apparatuur had geplaatst komt men erachter dat er op de romp rond de ramen en deuren viermaal zo grote kracht werkt als op de rest van de romp.
Ook komt men erachter dat steunen rond de ramen zijn geklonken; en niet geklonken en gelijmd zoals voorgeschreven was. Dit klinken kan door het aard van dit proces (de nagel wordt in de romp 'gehamerd') kan scheuren veroorzaken die als gevolgd van metaalmoeheid kunnen doorscheuren. Maar men had nog geen stuk van de romp waar dit het geval was.

Op 12 augustus wordt een stuk romp uit de Zee geborgen dat hun vermoeden bevestigd; op een stuk van de bovenkant van de romp vindt men bij een van de twee ADF ramen ('ramen' gevuld met glasvezel waar antennes voor de navigatie zaten) een scheur bij een van de klinknagels een scheur.
De scheuren op de rest van de romp leiden allemaal naar dit ene punt.

Deze twee vluchten waren de eerste crashes als gevolgd van explosieve decompressie en de eerste crashes waarbij aangetoond werd dat metaalmoeheid de oorzaak was.

Alle Comets werden al die jaren aan de grond gehouden en hoewel de Comet werd aangepast (o.a. de vierkante ramen werden vervangen door ovale ramen; de Comet 4) werd de Comet na de crash nooit meer een succes. Boeing had ondertussen al de 707 ontwikkeld en Douglas de DC-8 die beiden sneller en efficiënter waren.
In 1960 werd De Havilland Aircraft Company Limited overgenomen door Hawker Siddeley.

Het stuk romp met de scheur bij de klinknagel ligt in het Science Museum in Londen:



- 10 januari 1964: Een Boeing B-52H Stratofortress (61-0023) maakt een testvlucht vanaf de Boeing fabriek in Wichita. Piloot Chuck Fisher heeft versterking van een 3-koppige Boeing crew in de met 20 accelerometers en meer dan 200 sensoren vol gestopte B-52.
Terwijl boven Colorado vlogen kregen ze last hevige turbulentie waarop ze naar 4300 meter stijgen voor beter weer. Hier gaat het echter nog ruiger aan toe en de kist wordt hevig op en neer getild en kreeg een flinke duw naar links.
Hierop droeg Fisher de crew op zich gereed te maken om het vliegtuig te verlaten en daalde hiervoor naar 1500 meter. Hier kreeg Fisher weer enige controle over de B-52 en steeg weer naar 5000 meter om een veiligheidsmarge te krijgen. Hierna nam hij contact op met Wichita.

Wanneer Fisher Wichita nadert stuurt Boeing een North American F-100 Super Sabre achtervolgingsvliegtuig de lucht in. Wanneer piloot Dale Felix de B-52 nadert geloof hij zijn ogen niet; de B-52 mist een groot deel van het staartvlak:



In Wichita proberen engineers een oplossing te vinden om de B-52 veilig aan de grond te krijgen. Een andere B-52 die net was vertrokken voor een routinevlucht werd gebruikt om verschillende vluchtconfiguraties te testen voordat Fisher deze probeerde.
Doordat in Wichita harde wind kwam werd de B-52 naar Blytheville Air Force Base, Arkansas gestuurd. 6 uur nadat het staartvlak van de romp werd gescheurd landt de BUFF (Big Ugly Fat Fucker) veilig op de grond.


3 dagen later is een andere B-52 (46-4012) met aan boord 2 B53 nucleair wapens onderweg van Massachusetts naar Georgia wanneer ook hier het staartvlak afbreekt. De piloot draagt ook hier iedereen op om het vliegtuig te verlaten.
De bommenrichter verlaat het vliegtuig echter niet en gaat ten onder met de B-52.
De rest weet te ontsnappen maar de navigator en staartschutter overlijden in de kou. Alleen de piloot en co-piloot overleven de crash.
Deze 2 gevallen waren niet de enige incidenten waarbij het staartvlak van de B-52 afscheurde.

- 10 januari 1990: De eerste vlucht van de McDonnell Douglas MD-11.
N111MD maakt een testvlucht vanaf de fabriek in Long Beach, Californië.







En een erg interessante video over de ontwikkeling en flight tests van de MD-11:

Deze kist was bedoelt voor FedEx en had dus al de grote cargo-deur.
In juni 1991 werd de kist aan FedEx geleverd waar het tot op de dag van vandaag nog in gebruik is als N601FE:


(Foto vanuit de PH-KCE in Dubai)

Per afgelopen woensdag zijn er van de slechts 200 gebouwde MD-11's nog 133 in gebruik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 10-01-2015 00:44:46 ]
  zaterdag 10 januari 2015 @ 11:15:06 #208
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148535972
quote:
Emirates 'double daily' met A380 naar Manchester

DUBAI - Emirates meldt dat het op de route naar Manchester vanaf 1 februari dagelijks twee keer een A380 inzet. Nu vliegt de luchtvaartmaatschappij uit Dubai nog één keer per dag met een A380 naar Manchester.

In totaal vliegt Emirates drie keer per dag vanuit Dubai naar Manchester. De andere twee dagelijks vluchten tussen beide steden worden nu uitgevoerd door een Boeing 777.

Door dagelijks twee keer een A380 op de route in te zetten, wordt de de capaciteit op de route met 13 procent verhoogd.

KLM
Zowel Etihad als Emirates breiden hun capaciteit uit op Manchester en Birmingham omdat er weinig tot geen groeiruimte meer is op Londen Heathrow. Op deze wijze zijn de maatschappijen niet meer alleen afhankelijk van de luchthaven in Londen om grote groepen Britse passagiers op hun vluchten te krijgen. De Britse markt is voor KLM enorm belangrijk om, met behulp van dochter KLM Cityhopper, Britse passagiers via Schiphol te voeren. De Golfmaatschappij dringen hiermee meer en meer binnen op de voor KLM belangrijke feeder markt.
pi_148544300
Nog geen 18 jaar jong...



Vloog begin augustus 1997 voor het eerst, werd dezelfde maand aan United Airlines geleverd, maar werd in maart 2009 al uit de vloot gehaald en op Victorville gestald en 2 jaar later naar Mojave gebracht.
En nu dus al gesloopt (foto is van dit jaar)

Het gaat om N198UA, een Boeing 747-400 waar onderdelen vanaf zijn gehaald voor Stratolaunch Systems die worden gebruikt voor hun Scaled Composites Stratolaunch draagvliegtuig.
Haar zusterschip N196UA ging haar al voor; die vloog in juni 1997 voor het eerst en werd in oktober 2010 al uit de vloot gehaald en gesloopt in januari 2013.
Die twee moeten wel een van de snelst gesloopte 747's zijn met de minst aantal vlieguren/cycles...

Onder andere motoren, avionics, flight deck en landing gear wordt overgenomen van de 747's.

Met 117 meter moet het de grootste spanwijdte ooit worden.
  zaterdag 10 januari 2015 @ 18:02:18 #210
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_148545578
quote:
9s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 17:06 schreef Iemand91 het volgende:
Die twee moeten wel een van de snelst gesloopte 747's zijn met de minst aantal vlieguren/cycles...
Probably, de waarde van tweedehands UA-kisten schijnt niet best te zijn.

N185UA komt ook naar boven in google. Is wel ouder geworden, maar heeft waarschijnlijk nog minder hours/cycles. Die heeft maar 9 jaar gevlogen. Naar het schijnt 44.000 hours, 5500 cycles. (delivery 1992, storage 2001, scrapped 2011)
  zaterdag 10 januari 2015 @ 19:41:49 #211
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_148547891
Landing van een Ethiopian 737-400 vandaag in Accra:



avherald
pi_148549592
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 19:41 schreef OEM het volgende:
Landing van een Ethiopian 737-400 vandaag in Accra:

[ afbeelding ]

avherald
Zo hé, komt je motor je ineens inhalen...
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 18:02 schreef OEM het volgende:
Probably, de waarde van tweedehands UA-kisten schijnt niet best te zijn.

N185UA komt ook naar boven in google. Is wel ouder geworden, maar heeft waarschijnlijk nog minder hours/cycles. Die heeft maar 9 jaar gevlogen. Naar het schijnt 44.000 hours, 5500 cycles. (delivery 1992, storage 2001, scrapped 2011)
Andere kandidaat:



Bijschrift: 40.858 hours en 30.957 cycles. Dus véél meer cycles maar minder uren.
Maar goed; het was dan ook een 747SR. ;)

EDIT: overigens gaat PH-KCD haar laatste nacht op Nederlandse grond in.
Morgenvroeg vertrekt om 10:00 uur de laatste KLM MD-11 Florence Nightingale als KL9865 via Seattle naar Mojave en is het na net geen 80 jaar over en uit voor Douglas vliegtuigen in de Nederlandse luchtvaart en voor KLM.

Zoals in m'n geschiedenispost hierboven beschreven exact 25 jaar en 1 dag na de allereerste MD-11 vlucht in 1990.


[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 11-01-2015 00:52:58 ]
  zaterdag 10 januari 2015 @ 22:21:36 #213
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148552580
quote:
0s.gif Op
[b]EDIT:
overigens gaat PH-KCD haar laatste nacht op Nederlandse grond in.
Morgenvroeg vertrekt om 10:00 uur de laatste KLM MD-11 Florence Nightingale via Seattle naar Mojave...

Zoals in m'n geschiedenispost hierboven beschreven exact 25 jaar en 1 dag na de allereerste MD-11 vlucht in 1990.
[ afbeelding ]
_O_
pi_148554819
Gave foto van de MD-11. :D

Ik kwam deze trouwens via-via tegen:


Waar moet je in hemelsnaam staan om zo'n zicht op een AMS landingsbaan te krijgen?? Is al een oude foto, misschien een spottersplek die inmiddels dicht is?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zondag 11 januari 2015 @ 00:40:53 #215
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_148556797
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 23:36 schreef LintuxCx het volgende:
Gave foto van de MD-11. :D

Ik kwam deze trouwens via-via tegen:

[ afbeelding ]

Waar moet je in hemelsnaam staan om zo'n zicht op een AMS landingsbaan te krijgen?? Is al een oude foto, misschien een spottersplek die inmiddels dicht is?
De IJweg, oostelijk van de Polderbaan denk ik
Maar dan aan het opstijgen of hij komt van de verkeerde kant.
Wie dit leest is gek
pi_148557422
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 23:36 schreef LintuxCx het volgende:
Gave foto van de MD-11. :D
Trieste foto...

PH-KCD staat momenteel hier (of komt hier te staan) en zal naar alle waarschijnlijkheid van baan 24 (Kaagbaan) maar ook mogelijk van 27 (Buitenveldertbaan bij McDonalds) of anders 36L (Polderbaan).
Die laatste twee aldus Charley Valette die de laatste MD-11 naar de woestijn zal brengen vandaag.
quote:
Ik kwam deze trouwens via-via tegen:

[ afbeelding ]

Waar moet je in hemelsnaam staan om zo'n zicht op een AMS landingsbaan te krijgen?? Is al een oude foto, misschien een spottersplek die inmiddels dicht is?
Deze weg inlopen en met telelens foto maken. Daardoor heb je het effect dat het vliegtuig zo enorm groot lijkt.
En de 747 landt daar want de Polderbaan mag alleen van/naar het Noorden gebruikt worden. ;)

Soortgelijke foto's, nog een op dezelfde plek:


En om vanaf daar naar Schiphol Centrum te komen moet je de A5 over:

(En dat is N949CA die een Tweaker heeft geschoten en die 2 maanden later in Afghanistan naar beneden storte bij takeoff en door een dashcam is gefilmd:

Beetje zelfde effect maar dan op de Kaagbaan:


[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 11-01-2015 21:58:23 ]
  zondag 11 januari 2015 @ 02:26:04 #217
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_148559105
Die foto's zijn toch genomen van de IJweg noordzijde? Waarbij ze dus opstijgen? Via dat hek links op de foto rij je namelijk airside op richting brandweer en toren.
pi_148559499
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2015 02:26 schreef Tinos85 het volgende:
Die foto's zijn toch genomen van de IJweg noordzijde? Waarbij ze dus opstijgen? Via dat hek links op de foto rij je namelijk airside op richting brandweer en toren.
Je hebt helemaal gelijk. Als ik alleen maar even naar de flaps en invalshoek had gekeken dan had ik al gezien dat ze stegen.

Moet slapen denk ik...
pi_148563437
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 01:01 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Trieste foto...
Oh, zeker, met de gedachte erbij is het triest. Maar nog even een mooi schot. Ik kan me indenken (of iig, ik hoop!) dat de piloten voor de laatste vlucht het ding nog een bemoedigend klopje geven voor ze instappen voor die laatste vlucht. ;(

Brrr, dat 747 cargo shift filmpje blijft verschrikkelijk om te zien.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_148575345
goede post Iemand! :Y :Y
pi_148576618
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 01:01 schreef Iemand91 het volgende:

PH-KCD staat momenteel hier (of komt hier te staan) en zal naar alle waarschijnlijkheid van baan 24 (Kaagbaan) maar ook mogelijk van 27 (Buitenveldertbaan bij McDonalds) of anders 36L (Polderbaan).
Die laatste twee aldus Charley Valette die de laatste MD-11 naar de woestijn zal brengen vandaag.
http://www.airplane-pictu(...)nnell-douglas-md-11/
pi_148577066




















En de laatste groet van Schiphol ATC:

Ze gaat op dit moment bijna de Canadese-VS grens over en landt dus bijna in Seattle...

EDIT:
quote:
Charley Valette - 7 min. · SeaTac

Morgen beter weer hopelijk
(Toch wel erg leuk zo'n enthousiast en betrokken persoon ^O^ )



[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 12-01-2015 11:28:05 ]
  zondag 11 januari 2015 @ 19:44:26 #223
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_148578541
Grappig, die 6 man op de trap met het bordje "max 4 personen" :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 11 januari 2015 @ 21:11:41 #224
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_148583274
Was deze al eens voorbijgekomen? Video van de landing van KCB op Crestview met KCA ook in beeld:


En de landing van KCA zelf:



[ Bericht 43% gewijzigd door OEM op 11-01-2015 21:19:20 ]
  maandag 12 januari 2015 @ 09:11:22 #225
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148596685

De mensen die aan de rechter kant in het vliegtuig zitten kunnen bij de landing gewoon naar voren kijken :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')