http://www.nrc.nl/nieuws/(...)81-miljoen-inwoners/quote:De Nederlandse bevolking zal de komende decennia blijven groeien. In 2060 zal het aantal inwoners in Nederland 18,1 miljoen zijn. Dat blijkt uit de nieuwe bevolkingsprognose van het Centraal Bureau voor de Statistiek, die vandaag is gepubliceerd.
Meer migranten, langere levensduur
De groei is te verklaren doordat er meer migranten naar Nederland komen dan dat er weggaan. Ook stijgt de levensduur van mensen en worden er meer kinderen geboren. In de toekomst zal de Nederlandse bevolking meer ouderen en meer allochtonen tellen.
Kinderen
De afgelopen drie jaar werden er juist steeds minder kinderen geboren. Dit jaar keert die trend: er werden 175.000 kinderen geboren. Dat zijn er 3.000 meer dan in 2013. Het geboortecijfer zal verder stijgen, verwacht het CBS, omdat het aantal vrouwen van rond de dertig jaar zal toenemen. Rond 2030 zullen er 193.000 kinderen per jaar geboren worden, erna daalt dit cijfer weer.
Immigranten
In 2014 kwamen er circa 180.000 immigranten naar Nederland, 15.000 meer dan vorig jaar. De afgelopen dertig jaar is de Nederlandse bevolking in totaal met 2,4 miljoen inwoners gegroeid. Driekwart van die 2,4 miljoen mensen waren allochtoon.
Ouderen
Volgens de prognose van het CBS groeit het aantal 65-plussers van 3,0 miljoen nu naar 4,8 miljoen in 2040 en 4,7 miljoen in 2060. Het aantal 80-plussers stijgt naar verwachting van 0,7 miljoen nu naar 2 miljoen in 2060.
Dat zegt demograaf Jan Latten van het CBS tegen de Wegener-dagbladen in een artikel over hetzelfde onderwerp.quote:'Nederland bestaat de komende deciannia in toenemende mate uit autochtone hoogbejaarden en een beroepsbevolking die voor eenderde bestaat uit allochtonen. De verwachting is dat allochtonen nog decennia lang een kwetsbare groep vormen op de arbeidsmarkt'
Het is allemaal niet iets om blij van te worden. Massa's hoogbejaarden en werkloze allochtonen, terwijl de mensen met een baan tot ze letterlijk van ouderdom omvallen moeten ploeteren om de rekeningen te betalen. Want het feit dat mensen gemiddeld ouder worden, wil niet zeggen dat ze dat in goede gezondheid doen.quote:'We blijven langer jong. Je wordt straks pas boven de zeventig pas als oudere beschouwd. Langer leven betekent langer doorwerken. De AOW-leeftijd komt in 2060 naar verwachting uit op 71,5 jaar.'
Ik hoop het.quote:Op vrijdag 19 december 2014 12:48 schreef 44rdbei het volgende:
Is maar een prognose. We krijgen in de tussentijd vast wel oorlog met een of ander land.
Henk,Kees,Piet, Paul en Pieter liever ?quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:00 schreef Elfletterig het volgende:
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zou je zeggen. Deze cijfers lijken me des te meer reden om het migratiebeleid nog eens kritisch tegen het licht te houden.
De vijf populairste jongensnamen in Den Haag in 2013: Lucas, Mohamed, Jayden, Muhammed en Mohammed.
Het is maar welke kant je op wilt met je land.
Klopt. De ratio autochtoon-allochtoon neemt zorgwekkende vormen aan. Het lijkt me een verre van gezonde ontwikkeling voor Nederland dat straks de helft van de bevolking allochtoon is. Los daarvan is Nederland sowieso een dichtbevolkt landje dat er goed aan zou doen om de bevolkingsgroei in toom te houden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:12 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Henk,Kees,Piet, Paul en Pieter liever ?
Jongens die hier geboren zijn en Mohammed of iets in die richting genoemd worden zijn Nederlands.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Klopt. De ratio autochtoon-allochtoon neemt zorgwekkende vormen aan. Het lijkt me een verre van gezonde ontwikkeling voor Nederland dat straks de helft van de bevolking allochtoon is. Los daarvan is Nederland sowieso een dichtbevolkt landje dat er goed aan zou doen om de bevolkingsgroei in toom te houden.
Je bent Nederlands vanwege je genen, niet omdat je toevallig hier geboren bent of een stukje plastic hebt waar dat op staatquote:Op vrijdag 19 december 2014 14:20 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Jongens die hier geboren zijn en Mohammed of iets in die richting genoemd worden zijn Nederlands.
Uhuhquote:Op vrijdag 19 december 2014 14:23 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Je bent Nederlands vanwege je genen, niet omdat je toevallig hier geboren bent of een stukje plastic hebt waar dat op staat
Nee. Dit is politiek-correcte onzin.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:20 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Jongens die hier geboren zijn en Mohammed of iets in die richting genoemd worden zijn Nederlands.
Nee, ze hebben de Nederlandse nationaliteit. Alleen heten ze geen Kees.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee. Dit is politiek-correcte onzin.
Iedereen kan een Nederlandse nationaliteit krijgen, dat maakt je nog geen Nederlander.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:28 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nee, ze hebben de Nederlandse nationaliteit. Alleen heten ze geen Kees.
Had van jou echt niet verwacht dat je dit als argument zou gebruiken.
Niet? Je kent mijn reputatie als extremist, haatzaaier, racist en dergelijke nog niet? Moet je toch wat vaker in NWS posten, denk ik.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:28 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nee, ze hebben de Nederlandse nationaliteit. Alleen heten ze geen Kees.
Had van jou echt niet verwacht dat je dit als argument zou gebruiken.
Als de AOW-leeftijd was meegegroeid met de levensverwachting had deze nu al zo'n beetje 70 moeten zijn. Dus ik snap niet dat mensen klagen over het feit dat het tegen die tijd (over 46 jaar) 71,5 is....quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:29 schreef Twiitch het volgende:
De huidige zorgstaat is sowieso niet meer te handhaven. De werkende beroepsbevolking is straks te klein en de zorgbehoevenden zijn met teveel.
Hier was ik het niet mee eens maar misschien zat ik fout.... Mensen met de Nederlandse nationaliteit zijn inwoner van Nederland.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niet? Je kent mijn reputatie als extremist, haatzaaier, racist en dergelijke nog niet? Moet je toch wat vaker in NWS posten, denk ik.
Mensen die over een Nederlandse nationaliteit beschikken, zijn niet automatisch Nederlands. En zo gedragen ze zich trouwens ook niet. Of moet ik mezelf en jou vermoeien met een blok tekst over hun liefde voor Marokko en Turkije? Je weet wel: van die jochies die Nederlanders als kaaskoppen beschouwen, elk jaar op vakantie "naar huis" gaan en die na hun dood ook daar worden begraven.
Zie in vredesnaam de realiteit onder ogen in plaats van belerende one-liners te typen.
Laten we dit blokje "discussie" snel afsluiten.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:33 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Hier was ik het niet mee eens maar misschien zat ik fout.... Mensen met de Nederlandse nationaliteit zijn inwoner van Nederland.
En je laatste zin ...
Nationalistische onzin.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:23 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Je bent Nederlands vanwege je genen, niet omdat je toevallig hier geboren bent of een stukje plastic hebt waar dat op staat
Je zou ook gewoon inhoudelijk op zijn post in kunnen gaan.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:33 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Hier was ik het niet mee eens maar misschien zat ik fout.... Mensen met de Nederlandse nationaliteit zijn inwoner van Nederland.
En je laatste zin ...
Bij iemand die zo in de slachtofferrol zit ? Nah.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je zou ook gewoon inhoudelijk op zijn post in kunnen gaan.
Slachtofferrol? hij geeft gewoon aan dat allochtonen zich vaak niet verbonden voelen met Nederland en dat je ze dus lastig als Nederlander kan zien .quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:36 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Bij iemand die zo in de slachtofferrol zit ? Nah.
Nee, gewoon naar de biologische feiten kijken in plaats van alles door de roze bril van de SP te bekoekeloerenquote:
Lees het begin van zijn reactie. Vervolgens de generalisatie en daarna het 'kaaskoppen' argument afsluitend met de typische 'struisvogel'quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Slachtofferrol? hij geeft gewoon aan dat allochtonen zich vaak niet verbonden voelen met Nederland en dat je ze dus lastig als Nederlander kan zien .
Wanneer ben je een Nederlander?quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:38 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Nee, gewoon naar de biologische feiten kijken in plaats van alles door de roze bril van de SP te bekoekeloeren
quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:39 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Lees het begin van zijn reactie. Vervolgens de generalisatie en daarna het 'kaaskoppen' argument afsluitend met de typische 'struisvogel'
Wtf..quote:Op vrijdag 19 december 2014 12:45 schreef Dwersdriever het volgende:
beroepsbevolking die voor eenderde bestaat uit allochtonen.
Flikker toch op. Iemand met een Nederlands paspoort is gewoon een Nederlander. Je kan wel hard gaan schreeuwen dat dat niet zo is, maar deze mensen zijn wettelijk Nederlander en hebben exact dezelfde rechten en plichten als jij en ik. Je kan wel gaan schreeuwen over genen en afkomst, maar dat veranderd niets aan de werkelijkheid. Daar moet je gewoon mee leven, ze zijn er en ze blijven er.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee. Dit is politiek-correcte onzin.
Typisch hoe jij mij altijd weet te vindenquote:Op vrijdag 19 december 2014 14:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Je leert het ook nooit he, DIMM...
Mijn God...
De Douglas van Twente is ook Nederlands. Geboren in Brazilie, 3 jaar hier gewoond en woont nu in Rusland.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:29 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Iedereen kan een Nederlandse nationaliteit krijgen, dat maakt je nog geen Nederlander.
quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:41 schreef kipknots het volgende:
[..]
Flikker toch op. Iemand met een Nederlands paspoort is gewoon een Nederlander. Je kan wel hard gaan schreeuwen dat dat niet zo is, maar deze mensen zijn wettelijk Nederlander en hebben exact dezelfde rechten en plichten als jij en ik. Je kan wel gaan schreeuwen over genen en afkomst, maar dat veranderd niets aan de werkelijkheid. Daar moet je gewoon mee leven, ze zijn er en ze blijven er.
Maar goed, ga maar roepen dat ze geen Nederlander zijn en vervolgens klagen over dat ze niet integreren en zich geen Nederlander voelen. Dat lijkt me veel verstandiger.
Neigt naar sado-masochisme inderdaad.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:43 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Typisch hoe jij mij altijd weet te vinden
Je maakt "gevoel" op deze manier wel erg irrelevant.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:41 schreef kipknots het volgende:
[..]
Flikker toch op. Iemand met een Nederlands paspoort is gewoon een Nederlander. Je kan wel hard gaan schreeuwen dat dat niet zo is, maar deze mensen zijn wettelijk Nederlander en hebben exact dezelfde rechten en plichten als jij en ik. Je kan wel gaan schreeuwen over genen en afkomst, maar dat veranderd niets aan de werkelijkheid. Daar moet je gewoon mee leven, ze zijn er en ze blijven er.
Maar goed, ga maar roepen dat ze geen Nederlander zijn en vervolgens klagen over dat ze niet integreren en zich geen Nederlander voelen. Dat lijkt me veel verstandiger.
Ik schreeuw niet zo veel meer, ik flikker gewoon op, zoals je adviseert. Vergeefse energie om uit te leggen waarom we niet moeten toelaten dat Nederland verandert in een land met vele miljoenen mensen van allochtone herkomst. Ga zelf maar bedenken waarom dat niet wenselijk is. De ballen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:41 schreef kipknots het volgende:
Flikker toch op. Iemand met een Nederlands paspoort is gewoon een Nederlander. Je kan wel hard gaan schreeuwen dat dat niet zo is, <knip>
Als je van Germaanse afkomst bent en langer dan drie generaties in Nederland hebt gewoondquote:Op vrijdag 19 december 2014 14:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wanneer ben je een Nederlander?
Gevoel is ook irrelevant. Deze mensen wonen hier, zijn wettelijk Nederlander en blijven er ook. Cultuur is nou eenmaal iets dat veranderd, door invloeden van binnen en buitenaf. Je kan daar hard tegen schoppen of het accepteren. Maar dat veranderd daar niets aan.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je maakt "gevoel" op deze manier wel erg irrelevant.
Nogal arbitrair, niet?quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:46 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Als je van Germaanse afkomst bent en langer dan drie generaties in Nederland hebt gewoond
Er is een verschil tussen iedereen binnen laten en de mensen die al binnen zijn acccepteren als Nederlander. Dat begrijp je toch ook wel?quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik schreeuw niet zo veel meer, ik flikker gewoon op, zoals je adviseert. Vergeefse energie om uit te leggen waarom we niet moeten toelaten dat Nederland verandert in een land met vele miljoenen mensen van allochtone herkomst. Ga zelf maar bedenken waarom dat niet wenselijk is. De ballen.
Gevoel is alles behalve irrelevant. Vaak gaat het mis als je geen enkele verbondenheid voelt met het land waar je geboren bent.quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:46 schreef kipknots het volgende:
[..]
Gevoel is ook irrelevant. Deze mensen wonen hier, zijn wettelijk Nederlander en blijven er ook. Cultuur is nou eenmaal iets dat veranderd, door invloeden van binnen en buitenaf. Je kan daar hard tegen schoppen of het accepteren. Maar dat veranderd daar niets aan.
Heul niet, als ik in China geboren zou zijn uit twee Nederlandse ouders, ben ik dan ineens een Chinees? Een Aziaat?quote:Op vrijdag 19 december 2014 14:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neigt naar sado-masochisme inderdaad.
Maar allemensen, wat een lulkoek ben je weer aan het uitkramen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |