quote:Eerste Kamer stemt tegen vrije artsenkeuze Schippers
Een belangrijke wet van minister Schippers over de beperking van de vrije artsenkeuze is verworpen door de Eerste Kamer. 33 senatoren stemden voor, 38 stemden tegen. Het is een grote tegenvaller voor de minister omdat zij denkt dat er veel geld te besparen is op de zorgkosten met deze wet.
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.
Door deze afspraken kunnen zorgverzekeraars geld besparen en kan de zorgpremie omlaag. Er blijven wel zorgverzekeringen bestaan met vrije keus, maar die zullen duurder uitpakken.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33362_wet_verbod_verticalequote:Wet verbod verticale integratie
Met dit voorstel wordt de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) aangepast om te voorkomen dat zorgverzekeraars zelf zorg verlenen of zorg laten verlenen door zorgaanbieders waarin zij zeggenschap hebben (verticale integratie).
Het samengaan van de rollen van zorgverzekeraar en zorgaanbieder past niet binnen het zorgsysteem zolang dat nog in ontwikkeling is. Om die reden moeten constructies waarin een zorgverzekeraar overwegende zeggenschap verkrijgt over de activiteiten van een zorgaanbieder en constructies waarin een zorgverzekeraar als zorgaanbieder zelf zorg aanbiedt, worden voorkomen.
quote:Eerste Kamer stemt tegen plannen inperking vrije artsenkeuze | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Een meerderheid (38 stemmen tegen, 33 voor) in de Eerste Kamer keerde zich dinsdag tegen het plan waarmee minister Edith Schippers (Volksgezondheid) de zorgverzekeraars goede zorg goedkoper wil laten inkopen.
Fractievoorzitter van de senaatsfractie van de PvdA, Marleen Barth, gaf voor de stemming aan dat een kleine minderheid van haar fractie tegen het wetsvoorstel is.
De PvdA vroeg eerder op de middag op het laatste moment nog uitleg over details uit het plan.
Barth zei dat ze die informatie nodig heeft om een correcte stemverklaring te kunnen afleggen.
De fractie heeft daarover overlegd met ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) zijn, evenals staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid).
De wending is verrassend, want minister Schippers verzekerde zich eerder dit jaar van de steun van de coalitiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.
Deze partijen gingen akkoord nadat op hun verzoek de bezuinigingen op de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten met ruim 300 miljoen euro waren verzacht.
Met de nieuwe zorgpolis wil het kabinet de kwaliteit van de zorg verbeteren. Verzekerden sluiten dan een restitutiepolis of naturapolis. Bij de restitutiepolis kan de verzekerde zelf kiezen naar welke zorgaanbieder (ziekenhuis of arts) hij gaat voor de zorg. Bij de naturapolis is de verzekerde aangewezen op de zorgverzekeraar die de zorg bij bepaalde artsen en ziekenhuizen heeft ingekocht en kan niet zelf bepalen welke arts hij kiest.
Tegenstanders van de inperking van de vrije artsenkeuze vrezen dat er teveel macht naar de grote zorgverzekeraars gaat die gaan bepalen welke ziekenhuizen en welke artsen patiënten krijgen toegewezen.
In de Senaat ontbraken dinsdag bij zowel de voor- als tegenstanders van het plan dinsdag mensen. VVD'er Frank de Grave ligt in het ziekenhuis. Marijke Vos (GroenLinks) ontbreekt vanwege privéomstandigheden.
Bron: www.nu.nl
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:05:21Duivesteijn, Linthorst, Ter Horst (PvdA) stemden tegen Wet beperking Vrijeartsenkeuze. reageer retweet
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:12:40Drie tegenstemmers in PvdA-fractie staan alledrie NIET op de vorige week verschenen kandidatenlijst voor nieuwe Eerste Kamer. #ongebonden reageer retweet
twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:16:36Dit kan grote politieke gevolgen hebben. Chagrijn bij VVD en C3. Wel weer wat anders; crisis bij daglicht reageer retweet
Debat te volgen op:twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:17:41Schippers gaat zo in overleg met top kabinet. Onderweg naar @MinPres Met voorstel #vrijartsenkeuze sneuvelt ook 1 mrd reageer retweet
Heb je daar veel vertrouwen in?quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:51 schreef Ryan3 het volgende:
Nou ja, misschien moeten ze dat ook meteen maar doen ook, D66 even aan de macht laten...
Je vergeet de schoonmakers en bodes nogquote:Op vrijdag 19 december 2014 03:53 schreef Raskolnikow het volgende:
Even begrip tonen voor de ambtenaren en politici die zo hard hebben gewerkt toen de ramp met de MH17 plaatsvond.
Wat zat Pechtold dan te zeuren over dat dreigement dat boven de markt hing?quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:52 schreef Ryan3 het volgende:
O, ja, hij wordt niet eens aangenomen...
quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:54 schreef Slobeend het volgende:
Wat een achterlijke toon ook ineens.
Halve Zoolstra?quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:53 schreef Proximo het volgende:
De vrouwelijke Halbe, met een zalvende stem een hoop shit uitkramen
Omdat het kennelijk gebruikelijk is om aan het einde van het laatste debat van het jaar nog even terug te blikken.quote:
Wel hopen dat je zorgverlener genoeg zorgminuten overheeftquote:Op vrijdag 19 december 2014 03:54 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
De wachtrij voor dagbehandelingen is 8 weken. Succes.
Dan mogen mijn nabestaanden de staat verantwoordelijk houdenquote:Op vrijdag 19 december 2014 03:54 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Eerst staan lachen en dan zo'n verhaal gaan vertellen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:54 schreef Slobeend het volgende:
Wat een achterlijke toon ook ineens.
Als je snel bent, kun je je euthanasie-arts nog kiezen.quote:
Een trein is een snellere oplossing.quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:54 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Ja, wiki bestaat nog niet voor hen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:55 schreef BlackLining het volgende:
Godverdomme, gaan we nu een lesje geschiedenis krijgen ook nog ja?
quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:54 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als je snel bent, kun je je euthanasie-arts nog kiezen.
Blablabla vertrouwen blablabla eindstreep.quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:57 schreef Sked het volgende:
En de conclusie is... dat er geen conclusie is
Maar ze ziet er wel appetijtelijk uit.quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:57 schreef Szura het volgende:
Liesje loopt wel wat moeilijk op die hakjes
Waarom blijf je dan op voor zoiets?quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:58 schreef BlackLining het volgende:
Welterusten dan maar he
Godverdomme over drie uur de wekker
Dit ja.quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:58 schreef BlackLining het volgende:
Welterusten dan maar he
Godverdomme over drie uur de wekker
Vind je? Echt lelijke kleding, ze kan zo achter de ramenquote:Op vrijdag 19 december 2014 03:57 schreef NiceHat het volgende:
[..]
Maar ze ziet er wel appetijtelijk uit.
Jij kijkt er als vrouw naar geloof ik.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:00 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Vind je? Echt lelijke kleding, ze kan zo achter de ramen
Het is politiek hè.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:00 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Laatste keer dat ik hier aandacht aan ga besteden, wat een tijdverspilling, nutteloos bla bla gelul.
Maar jij bent ook 61, of niet?quote:Op vrijdag 19 december 2014 03:59 schreef FrankElst het volgende:
Ziet eruit als een hoer op leeftijd, die Van Tongeren.
Maar ik zou d'r wel volblaffen, hoor. #woef
Dit kabinet gaat niet vallen omdat anders cowboy Geert met de domme stemmen gaat lopenquote:Op vrijdag 19 december 2014 04:01 schreef Ryan3 het volgende:
Nou ja, ik denk iig dat we rond de provinciale statenverkiezing wel weer een paar debatten zullen krijgen, en er bestaat een kans dat het kabinet als nog valt, niet hierover, maar over iets lulligers.
Nou ja, in de zin dat de polls aangeven dat de EK er straks wel heel erg gewijzigd zal uitzien, en dat ze straks blind moeten kunnen varen op C3, zie ik wel problemen opdoemen. En dat dreigen met AMvB's kun je iig nu nooit meer maken.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:00 schreef sig000 het volgende:
Ze zijn er maar druk mee daar in Den Haag met hun crisissen, komen er nog wel wat meer.
Mark my words.
Nee, maar CDA en D66 worden een stuk groter straks in EK, evenals PvdA en VVD veel zetels gaan verliezen. D66 is C3, CDA niet.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:02 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dit kabinet gaat niet vallen omdat anders cowboy Geert met de domme stemmen gaat lopen
Seth Rogen gaat een nieuwe film maken.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, in de zin dat de polls aangeven dat de EK er straks wel heel erg gewijzigd zal uitzien, en dat ze straks blind moeten kunnen varen op C3, zie ik wel problemen opdoemen. En dat dreigen met AMvB's kun je iig nu nooit meer maken.
Het CDA heeft onder Balkenende en Verhagen voorgoed haar predikaat 'redelijke optie' verloren, wat mij betreft. Ik trap er niet meer in, die partij. Zelfde geldt voor de VVD onder Rutte, Opstelten, Teeven, en Zijlstra.quote:
Strategisch is het een zet: dan stem je op wrs grote oppositiepartij, die niet in C3 zit. Kijk als D66 heel groot wordt en CDA niet zo groot, dan kan dit kabinet sws alles erdoorheen jassen nog.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Het CDA heeft onder Balkenende en Verhagen voorgoed haar predikaat 'redelijke optie' verloren, wat mij betreft. Ik trap er niet meer in, die partij. Zelfde geldt voor de VVD onder Rutte, Opstelten, Teeven, en Zijlstra.
Maar dat is dan je ideaal, waar ik het over heb is strategisch stemmen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:09 schreef Sked het volgende:
Enige waar ik nog op zou stemmen is op partijen die op geen enkele partijen met dit kabinet te maken willen hebben
Die kans zit er nu ook gewoon dik in. Het enige wat ik graag wil is een nieuw beleid. Als dat niet werkt stemmen we die ook wel weer aan gortquote:Op vrijdag 19 december 2014 04:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar dat is dan je ideaal, waar ik het over heb is strategisch stemmen.
Strategie om te bereiken wat je ideaal is nl. tegen dit kabinet stemmen.
Dan schat ik nu in dat je het beste CDA kunt stemmen.
Als je niet stemt stem je nergens voor, maar ook nergens tegen en dan wint het kabinet, omdat alle tegenstanders thuisblijven. Ik leef in iets wat een democratie zou moeten zijn en ik maak daar graag gebruik vanquote:Op vrijdag 19 december 2014 04:14 schreef El_Matador het volgende:
Jongens toch; stemmen heeft geen enkel nut.
Door niet te stemmen laat je veel meer horen.
De ezel en de steen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:15 schreef Sked het volgende:
[..]
Als je niet stemt stem je nergens voor, maar ook nergens tegen en dan wint het kabinet, omdat alle tegenstanders thuisblijven. Ik leef in iets wat een democratie zou moeten zijn en ik maak daar graag gebruik van
Wat heb je liever dan? Een dictatuur?quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De ezel en de steen.
Democratie is een facade, een farce. Verkooppraatjes van machtswellustelingen. Trap er niet in maar ertegen.
Het tegenovergestelde; echte vrijheid en afschaffing van de staat.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:18 schreef Sked het volgende:
[..]
Wat heb je liever dan? Een dictatuur?
Ik denk niet dat een anarchie gaat werken in een land met zoveel idioten, slaap lekker.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het tegenovergestelde; echte vrijheid en afschaffing van de staat.
Ik denk beter dan met die idioten met idioot veel macht waar jullie op idiote uren naar kijken.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:20 schreef Sked het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een anarchie gaat werken in een land met zoveel idioten, slaap lekker.
Zelfs op de piratenpartij stem ik niet meer, misschien nog eens op de dierenpartij omdat ze wel een overtuiging hebben.quote:
De zorg gaat al naar gemeentes en steeds meer dingen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:20 schreef Sked het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een anarchie gaat werken in een land met zoveel idioten, slaap lekker.
Ik ben blij dat ik gek ben, kan het niet meer worden dan.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk beter dan met die idioten met idioot veel macht waar jullie op idiote uren naar kijken.
Andere mensen weten het vaak beter dan ikquote:Op vrijdag 19 december 2014 04:29 schreef El_Matador het volgende:
Ik bedoel; anderen laten bepalen welke arts jij kiest, hoe idioot ben je dan wel niet?x 6 miljoen.
Echt?quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:29 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Andere mensen weten het vaak beter dan ik
Ja, dat wordt sws een zootje, nu al, hoe dat gaat aflopen, ik weet niet... vandaag weer 2.000 alfa-hulpen per email ontslagen bij Thebe.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:26 schreef sig000 het volgende:
[..]
De zorg gaat al naar gemeentes en steeds meer dingen.
Wanneer je daar de boel overneemt kom je al aardig ver.
Ik zal er geen dag wakker van liggen als dit kabinet opgetieft is en wat er dan komt tsja.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat wordt sws een zootje, nu al, hoe dat gaat aflopen, ik weet niet... vandaag weer 2.000 alfa-hulpen per email ontslagen bij Thebe.
Ik bedoel hetzelfde als de nationale politie, waar alweer heel veel geld extra naar toe moet.
En 200 politiebureaus dicht, want je kunt online aangifte doen, maar naar die online aangiftes wordt niet gekeken.
Tja, er zijn wel waarborgenquote:Op vrijdag 19 december 2014 04:29 schreef El_Matador het volgende:
Ik bedoel; anderen laten bepalen welke arts jij kiest, hoe idioot ben je dan wel niet?x 6 miljoen.
Ja, alleen met huidige electorale verhoudingen, die uit polls blijken, ligt de formatie van een kabinet wel heel moeilijk.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:32 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik zal er geen dag wakker van liggen als dit kabinet opgetieft is en wat er dan komt tsja.
Geneuzel in de ruimte, vrije artsenkeuze is er sowieso niet.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tja, er zijn wel waarborgen
- academisch ziekenhuis kan nu altijd.
- er worden ook zorgaanbieders geweerd, die eigenlijk prutsers zijn.
- acute hulp wordt nader gedefinieerd, want dan maakt de arts ook niet uit.
- second opinion mag altijd.
- huisarts mag je wrs ook zelf kiezen.
Is al een tijdje aan de gang hoor...quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:34 schreef sig000 het volgende:
De wereld wordt steeds radicaler, heb daar zelf geen probleem mee maar ik besef heleboel anderen wel.
Jawel, maar niet 100% vergoed.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Geneuzel in de ruimte, vrije artsenkeuze is er sowieso niet.
Wanneer zijn praktijk vol zit moet je een andere zoeken na verhuizing.
Een jaar zonder dat zootje in Den Haag lijkt me erg gezond.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, alleen met huidige electorale verhoudingen, die uit polls blijken, ligt de formatie van een kabinet wel heel moeilijk.
Goed, België marcheerde ruim 1 jaar goed met een demissionair kabinet, dus we zakken niet meteen in de stront.
Ja, gewoon een jaartje pas op de plaats, zou wel kunnen denk ik, kijken wat de economie doet...quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:38 schreef sig000 het volgende:
[..]
Een jaar zonder dat zootje in Den Haag lijkt me erg gezond.
Kom er nooit dus kan er eigenlijk niets zinnigs over vertellen.quote:
Klopt, die reclame alleen al kost een half miljard ¤/j, die beter aan zorg kan worden besteed.quote:Op vrijdag 19 december 2014 04:47 schreef sig000 het volgende:
[..]
Kom er nooit dus kan er eigenlijk niets zinnigs over vertellen.
Betaal al jarenlang aan de grote pot en zonder probleem.
Waar ik wel moeite met heb is het huidige systeem van geprivatiseerde zorg met spotjes op de TV die mijn geld over de balk aan het smijten zijn.
Volgens mij hoort het bij 1e levensbehoefte in geciviliseerd land en dan deze kermis er nog bij.
Weet je wat laten we alle zwaar gehandicapten aan gemeenteambtenaren overlaten, die weten er wel weg mee.
Ja, wat dat betreft hebben ze net zo'n plaat voor hun kop als communisten destijds........quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:13 schreef sig000 het volgende:
De door de VVD zo geroemde privatisering heeft nog niet echt enig voordeel voor de gemiddelde burger gebracht.
Onwillekeurig kijk ik steeds naar de Betuwelijn wanneer ik over de A15 rijd en zie er zelden een trein rijden.
Daar word ik treurig van.
Wat me meest steekt zijn al die mooie praatjes die ze erbij vertellen terwijl ze totaal het besef van realiteit zijn verloren.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wat dat betreft hebben ze net zo'n plaat voor hun kop als communisten destijds........
Was een tijdje geleden dat de zogenaamde niervergruizers veel geld in het laatje konden brengen. Dus ieder ziekenhuis schafte er één aan. Ook mensen die de behandeling niet nodig hadden werden er lekker onder geduwd, want dat bracht doekoes in het laatje, baat het niet dan schaadt het niet....
Ze zullen nooit toegeven dat iets helemaal south gaat...quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:20 schreef sig000 het volgende:
[..]
Wat me meest steekt zijn al die mooie praatjes die ze erbij vertellen terwijl ze totaal het besef van realiteit zijn verloren.
Dat heb je alleen niet zelf in de hand joh...quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:22 schreef sig000 het volgende:
Ik ben blij dat ik gezond ben en heb geen probleem om mee te betalen aan mensen die de zorg nodig hebben.
Er lopen teveel graaiers rond daar, het lijken wel banken.
Ik blijf het proberen alhoewel ik wel vaak mijn kop stoot.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat heb je alleen niet zelf in de hand joh...
Mijn moeder vorige maand plotseling overleden, mijn schoonvader heeft kanker is vrij recent bekend....... het kan snel gaan...quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:28 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik blijf het proberen alhoewel ik wel vaak mijn kop stoot.
Mijn schoonmoeder wordt ergens in de 90 en wil maar niet dement worden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mijn moeder vorige maand plotseling overleden, mijn schoonvader heeft kanker is vrij recent bekend....... het kan snel gaan...
Ja, dat is met voormalig minister-president Piet de Jong ook aan de hand. Die wordt volgend jaar april 100 jaar.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:34 schreef sig000 het volgende:
[..]
Mijn schoonmoeder wordt ergens in de 90 en wil maar niet dement worden.
Ze onthoudt nog alles, dat is knap lastig.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat is met voormalig minister-president Piet de Jong ook aan de hand. Die wordt volgend jaar april 100 jaar.
Vrouwen onthouden sws de gekste dingen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:38 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ze onthoud alles, dat is knap lastig.
Gelukkig weet ik hoe daar dwars doorheen te lullen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vrouwen onthouden sws de gekste dingen.
Da's knap.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:40 schreef sig000 het volgende:
[..]
Gelukkig weet ik hoe daar dwars doorheen te lullen.
Voorlopig ligt de regering plat.quote:Op vrijdag 19 december 2014 07:27 schreef Evertjan het volgende:
tot hoe laat zijn ze bezig geweest in de TK?
Betuwelijn, privatisering, ja?quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:13 schreef sig000 het volgende:
De door de VVD zo geroemde privatisering heeft nog niet echt enig voordeel voor de gemiddelde burger gebracht.
Onwillekeurig kijk ik steeds naar de Betuwelijn wanneer ik over de A15 rijd en zie er zelden een trein rijden.
Daar word ik treurig van.
Dachten we de vorige keer ook alquote:Op vrijdag 19 december 2014 06:58 schreef Pugg het volgende:
Heerlijk dit, Rutte is echt van Tefal,
ik heb niets met de man maar hoop dat ze de rit gewoon uitzitten.![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |