quote:
Op woensdag 17 december 2014 11:29 schreef Puala het volgende:Ik weet niet helemaal of ik op de goede plaats ben hier, maar een eigen topic openen vond ik ook weer zo wat
Mijn zusje was afgelopen vrijdag uitgerekend en het rommelt al een paar dagen. Af en aan een paar uurtjes weeën en dan stopt het weer. Vrijdag is er thuis gecontroleerd en was ze aan het verstrijken en moest ze geduld hebben. Het bleef daarna rommelen en nu is ze vandaag naar de verloskundige geweest. Die geeft opnieuw aan dat ze aan het verstrijken is en meer niet. Ze is niet gestript, want dat kon niet. Wel bleek ze best wel wat te zijn aangekomen en de bloeddruk verhoogt. Geen eiwitten in haar urine en met een afspraak voor maandag bij de gyn kon ze weer gaan.
Is het heel vreemd dat ik dat raar vind? Geen extra controle, geen voorlichting over zwangerschapsvergiftigingssymptomen of wat dan ook. Gewoon "maandag om zo laat melden, dag mevrouw".
Of hang ik nou heel erg de bezorgde zus uit?

Je ziet wel vaker dat de bloeddruk ietsjes stijgt vlak voordat de bevalling begint.
Afgezien daarvan, je weet niet hoe hoog de bloeddruk nu is? Je mag aannemen dat als die niet té hoog is, er idd geen eiwitten zijn en je zus geen klachten heeft, dat de vk gewoon prima gehandeld heeft. Dan is er geen reden tot extra controle of iets dergelijks. Dat heeft ze namelijk al gedaan door op eiwitten en klachten te checken
Was je zelf bij de controle? Vaak zegt een vk namelijk wel iets in de vorm van, als je ineens wel klachten krijgt dan wel bellen. Het wordt alleen niet altijd opgevat als uitleg.
Verder, rommelen zegt helaas niets. Dat kan vreselijk slopend en uitputtend zijn voor een moeder maar betekent niet dat de bevalling nu wel eens zou moeten beginnen. Er zijn vrouwen die vanaf 31 weken rommelen en rustig de 41+ weken halen. Een verstreken bmm is mooi, dat is al heel veel winst, dan kan je zus straks met weeën direct beginnen met ontsluiten, scheelt enorm in tijd. Om te strippen is helaas wel ontsluiting nodig en dat kun je niet forceren dus op dat vlak is het ook niet vreemd dat er niets gebeurd is.
Wat vind je zus eigenlijk zelf van het beleid? Dat lijkt me het belangrijkst
Het klinkt mij heel normaal en absoluut niet alarmerend in de oren. Als je zus zelf ontevreden is over het beleid dan moet ze haar vk even bellen en het bespreekbaar maken, dan kunnen er vragen worden beantwoord en hopelijk ook duidelijk(er) worden gemaakt waarom er wordt gehandeld zoals nu gedaan is.