Oh ja, je hebt gelijk, ik praatte onzin...quote:Op zondag 14 december 2014 17:34 schreef Wrum het volgende:
Skimmers kunnen de chip niet kopiëren? Dat was een beetje de achterliggende gedachte![]()
Ik was dus bij het openen van dit topic (nog) in de veronderstelling dat bij skimming ook de chip te kopiëren valt.quote:Op zondag 14 december 2014 17:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Waar wil je met alleen een pas en pincode geld van een spaarrekening overboeken?
Alleen met dat kassie van de rabo gaat dat? Alle andere banken moet je gewoon apart inloggen op internet ...
Die werkt toch ook met de chip?quote:Op zondag 14 december 2014 22:07 schreef Lienekien het volgende:
Met de e-reader van de Rabo lukt het dus wel, dat plunderen van de spaarrekening.
Die readers is de Rabo geleidelijk aan het vervangen, ja.quote:Op zondag 14 december 2014 22:18 schreef Wrum het volgende:
[..]
Die werkt toch ook met de chip?
Anders is dat een kwestie waar ze gauw iets aan moeten doen.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 02:45 schreef zarGon het volgende:
Ik kom er net achter dat ik geskimd ben. Godverdomme.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 02:55 schreef zarGon het volgende:
[..]
Geld opgenomen uit een bankautomaat waarmee gespeeld is, gok ik. Keek net via internet op m'n rekening, had nog maar 3 euro over.. En dan net die ene keer wanneer ik het geld niet meteen had verplaatst naar m'n spaarrekening.
Hngg.
Er was alleen geld afgeboekt van mijn bankrekening.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 08:28 schreef zarGon het volgende:
ING had al door dat ik was geskimd, mijn bankpas was al geblokkeerd. Ik krijg binnen uiterlijk 2 weken het geld teruggestort.!
Een crimineel is toch ook een boef?quote:
Klopt, en met skimmen zal het wel meevallen, maar als de dief fysiek jouw bankpasje (Rabobank pasje) in handen heeft (en je pincode weet), dan krijg je dit soort trieste situaties:quote:Op zondag 14 december 2014 22:07 schreef Lienekien het volgende:
Met de e-reader van de Rabo lukt het dus wel, dat plunderen van de spaarrekening.
Het voorbeeld dat ik ken, is van iemand die geskimd is en alle rekeningen waren leeg.quote:Op maandag 15 december 2014 14:24 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Klopt, en met skimmen zal het wel meevallen, maar als de dief fysiek jouw bankpasje (Rabobank pasje) in handen heeft (en je pincode weet), dan krijg je dit soort trieste situaties:
http://www.at5.nl/artikel(...)chts-een-kwart-terug
54.000 Euro spaargeld gone...foetsie!
De Rabo random reader vraagt als "extra beveiliging" het pasnummer van je bankpasje... een skimmer weet dat niet, maar een dief die fysiek je pasje heeft, ziet het pasnummer dus wel.
Tip: Kras het pasnummer van je (Rabo) bankpasje! Dan is je Rabo spaarrekening niet te plunderen in dit soort gevallen,
Aiiii... dat was bij mij niet bekend, dat het met skimmen ook zo kan gaan. Heel zuur. Damn...quote:Op maandag 15 december 2014 14:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het voorbeeld dat ik ken, is van iemand die geskimd is en alle rekeningen waren leeg.
Helaas leert hetzelfde voorbeeld als ik hierboven aanhaalde dat de bank daar tegenwoordig heel wat moeilijker over kan doen.quote:Op maandag 15 december 2014 14:33 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Aiiii... dat was bij mij niet bekend, dat het met skimmen ook zo kan gaan. Heel zuur. Damn...
Voorheen had ik al mijn spaargeld op mijn gekoppelde Rabo (spaar)rekening staan, maar sinds ik weet dat er meer banken zijn dan alleen de Rabo, is dat niet meer zo.
M'n geld verdeeld over een stuk of 5-6 internetspaarrekeningen, dus zo een stukje risico spreiding.
Voor "noodgevallen" heb ik nog wel 2k op m'n spaarrekening staan, dus in het geval wat jij hier beschrijft kan ik dit in geval van skimming ook kwijtraken.
So be it... en uiteindelijk ligt de verantwoording grotendeels bij de bank (want ik ben altijd voorzichtig met mijn pin code), en zover ik weet zal de bank haar trouwe klant altijd in het gelijk stellen, en de schade vergoeden. toch?
Serieus? Sinds wanneer weet je dat er meer banken zijn dan alleen Rabobank?quote:Op maandag 15 december 2014 14:33 schreef Ton76 het volgende:
maar sinds ik weet dat er meer banken zijn dan alleen de Rabo, is dat niet meer zo.
Maar hoe kan iemand dan met geskimde pasgegevens toegang krijgen? Alle random readers gaan toch via chip+pin en pasnummer, dat heeft een skimmer dan toch niet? Of zijn er echt nog rabo-readers actief die via de magneetstrip gaan? Dat is volgens mij echt al tien jaar geleden afgeschaft. Wanneer speelde jouw voorbeeld?quote:Op maandag 15 december 2014 14:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het voorbeeld dat ik ken, is van iemand die geskimd is en alle rekeningen waren leeg.
Uhhh... okee, dat klinkt nogal krom/raar, als ik mezelf zo teruglees.quote:Op maandag 15 december 2014 19:28 schreef tuurke77 het volgende:
[..]
Serieus? Sinds wanneer weet je dat er meer banken zijn dan alleen Rabobank?
Maar dat chippen werkt toch door de magneetstrip te lezen? Als je benzine tankt en van je pas wordt alleen de chip gelezen (dus niet de pas door een gleuf halend) kan de pas toch niet geskimd worden??quote:Op maandag 15 december 2014 16:49 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet inmiddels dat er nog slechts op beperkte plekken geskimd kan worden. Als je die plekken vermijdt (zoals onbemande tankstations) verklein je het risico nog verder.
Pinpas + paspoort/ID kaart is genoeg, grote kans dat die 2 bij elkaar worden gevonden.quote:Op woensdag 17 december 2014 17:52 schreef nils7 het volgende:
Maar als het wel pinpassen waren tja... alles wat gemaakt kan worden, kan ook gekraakt of gedupliceerd worden.
Onbemande tankstations hebben kennelijk nog wel apparaten waar de pas helemaal in gaat.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar dat chippen werkt toch door de magneetstrip te lezen? Als je benzine tankt en van je pas wordt alleen de chip gelezen (dus niet de pas door een gleuf halend) kan de pas toch niet geskimd worden??
In sommige landen hoef je geen pincode in te voeren als beveiliging, inmiddels is dat volgens mij zeker voor hogere limieten veranderd, maar tot paar jaar terug was dat in Frankrijk niet het geval, werd een pas in het zuiden gejat, en dan reden ze snel de grens over om leeg te trekken.quote:Op woensdag 17 december 2014 17:52 schreef nils7 het volgende:
Ik twijfel nog steeds of pinpassen volledig veilig zijn.
Ik meen me te herinneren dat het Nederlandse journaal meldde dat het om pinpassen ging die gestolen waren van slachtoffers van een vliegramp.
Sindsdien heb ik het altijd "apart" gevonden dat de dieven die passen hebben kunnen gebruiken terwijl ten tijden dat ze die passen hadden gestolen de eigenaar al dood was en dus nooit z'n pincode heeft kunnen geven.
De enige bron die ik nu nog kan vinden meldt overigens dat het credit cards waren en geen pinpassen, wat het voor een deel verklaard. Maar als het wel pinpassen waren tja... alles wat gemaakt kan worden, kan ook gekraakt of gedupliceerd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |