abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147573176
Gisteravond was ik op een verjaargsfeestje en daar ontstond een gesprek ( via hypotheekrente en spaarrente) over de beveiliging van je bankrekening en dan met name je spaarrekening.
De stelling van een van de aanwezigen was dat als je een spaarrekening bij dezelfde bank hebt als je (online toegankelijke) bankrekening deze mogelijk na skimming ook geplunderd kan worden.

Deze persoon had daarom expres een spaarrekening bij een andere bank dan zijn lopende rekening.
Ik had daar zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar het leek mij op zich wel een effectief middel.

Zijn er banken die zelf een extra obstakel hebben ingebouwd, bijvoorbeeld een extra beveiliging van overboekingen vanaf je spaarrekening?
pi_147573278
Waarschijnlijk een maximumbedrag dat je kan overboeken of op kan nemen. Het is inderdaad best gevaarlijk. Hier in Nederland kun je met je bankpas van je lopende rekening niets opnemen van je spaarrekening. Echter toen ik in Barcelona was, kon ik ook opnemen van mijn spaarrekenijng met diezelfde bankpas.
Op donderdag 9 juli 2015 14:53 schreef Yvie_lu: Gelukkig. Paniek om niks :)
Op donderdag 9 juli 2015 14:57 schreef HeatWave: Deze post is universeel toepasbaar bij haar B-).
Op woensdag 8 juli 2015 15:09 schreef El_Thijs:"Inolvidable. Staat voor duidelijkheid en directheid."
pi_147573309
Veel banken staan overboekingen van een spaarrekening naar een rekening van derden niet toe.

Met toegang tot internetbankieren zou je ook automatisch toegang hebben tot spaarrekeningen. Maar heb geen idee of een skimmer daar ook aan kan.
  zondag 14 december 2014 @ 17:20:09 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_147573667
Edit: Onzin weggehaald

[ Bericht 52% gewijzigd door eleusis op 14-12-2014 17:42:15 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_147574041
Ik heb dan nog een apparaat (e.dentifier) nodig waarover de skimmer niet beschikt want die heeft de pincode (afgekeken) en de info op de magneetstrip (die eigenlijk al niet meer gebruikt wordt).
pi_147574303
Skimmers kunnen de chip niet kopiëren? Dat was een beetje de achterliggende gedachte :@
  zondag 14 december 2014 @ 17:37:43 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_147574408
Waar wil je met alleen een pas en pincode geld van een spaarrekening overboeken?

Alleen met dat kassie van de rabo gaat dat? Alle andere banken moet je gewoon apart inloggen op internet ...
Dum de dum
  zondag 14 december 2014 @ 17:42:51 #8
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_147574588
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 17:34 schreef Wrum het volgende:
Skimmers kunnen de chip niet kopiëren? Dat was een beetje de achterliggende gedachte :@
Oh ja, je hebt gelijk, ik praatte onzin...

Als je een chiplezer gebruikt voor internetbankieren (e-dentifier of rabo scanner oid) wordt de chip gebruikt. Die is niet te kopiëren.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_147584992
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 17:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Waar wil je met alleen een pas en pincode geld van een spaarrekening overboeken?

Alleen met dat kassie van de rabo gaat dat? Alle andere banken moet je gewoon apart inloggen op internet ...
Ik was dus bij het openen van dit topic (nog) in de veronderstelling dat bij skimming ook de chip te kopiëren valt.
Het valt allemaal nog best mee dus.
  zondag 14 december 2014 @ 22:07:50 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147586009
Met de e-reader van de Rabo lukt het dus wel, dat plunderen van de spaarrekening.
The love you take is equal to the love you make.
pi_147586497
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 22:07 schreef Lienekien het volgende:
Met de e-reader van de Rabo lukt het dus wel, dat plunderen van de spaarrekening.
Die werkt toch ook met de chip?
Anders is dat een kwestie waar ze gauw iets aan moeten doen.
  zondag 14 december 2014 @ 22:19:33 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147586528
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 22:18 schreef Wrum het volgende:

[..]

Die werkt toch ook met de chip?
Anders is dat een kwestie waar ze gauw iets aan moeten doen.
Die readers is de Rabo geleidelijk aan het vervangen, ja.
pi_147593546
'Een boef' :')

Een crimineel heet dat
pi_147595421
Klinkt als een wild feestje :*
pi_147595499
Eén van de redenen waarom ik een spaarrekening heb genomen bij ING. Met de bankpas kun je alleen geld opnemen van de bankrekening, om geld af te boeken van de spaarrekening heb je mijn telefoon en inlogcodes nodig.

Ik ben eerder geskimd:
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 02:45 schreef zarGon het volgende:
Ik kom er net achter dat ik geskimd ben. Godverdomme.
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 02:55 schreef zarGon het volgende:

[..]

Geld opgenomen uit een bankautomaat waarmee gespeeld is, gok ik. Keek net via internet op m'n rekening, had nog maar 3 euro over. :{. En dan net die ene keer wanneer ik het geld niet meteen had verplaatst naar m'n spaarrekening.

Hngg.
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 08:28 schreef zarGon het volgende:
ING had al door dat ik was geskimd, mijn bankpas was al geblokkeerd. Ik krijg binnen uiterlijk 2 weken het geld teruggestort.

*O*!
Er was alleen geld afgeboekt van mijn bankrekening.
pi_147599557
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 07:09 schreef bamibij het volgende:
'Een boef' :')

Een crimineel heet dat
Een crimineel is toch ook een boef?
Ik had ook 'oplichter', 'kwaadwillende' of 'malafide vermogensadviseur' kunnen gebruiken, maar dan had ik nog 3 letters overgehouden voor de topictitel. *)
pi_147601769
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 22:07 schreef Lienekien het volgende:
Klopt, en met skimmen zal het wel meevallen, maar als de dief fysiek jouw bankpasje (Rabobank pasje) in handen heeft (en je pincode weet), dan krijg je dit soort trieste situaties:

http://www.at5.nl/artikel(...)chts-een-kwart-terug

54.000 Euro spaargeld gone...foetsie!
De Rabo random reader vraagt als "extra beveiliging" het pasnummer van je bankpasje... een skimmer weet dat niet, maar een dief die fysiek je pasje heeft, ziet het pasnummer dus wel.

Tip: Kras het pasnummer van je (Rabo) bankpasje! Dan is je Rabo spaarrekening niet te plunderen in dit soort gevallen,

[ Bericht 8% gewijzigd door Ton76 op 15-12-2014 14:26:11 (Rabobank toevoeging) ]
  maandag 15 december 2014 @ 14:28:13 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147601858
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:24 schreef Ton76 het volgende:

[..]

Klopt, en met skimmen zal het wel meevallen, maar als de dief fysiek jouw bankpasje (Rabobank pasje) in handen heeft (en je pincode weet), dan krijg je dit soort trieste situaties:

http://www.at5.nl/artikel(...)chts-een-kwart-terug

54.000 Euro spaargeld gone...foetsie!
De Rabo random reader vraagt als "extra beveiliging" het pasnummer van je bankpasje... een skimmer weet dat niet, maar een dief die fysiek je pasje heeft, ziet het pasnummer dus wel.

Tip: Kras het pasnummer van je (Rabo) bankpasje! Dan is je Rabo spaarrekening niet te plunderen in dit soort gevallen,
Het voorbeeld dat ik ken, is van iemand die geskimd is en alle rekeningen waren leeg.
pi_147601988
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het voorbeeld dat ik ken, is van iemand die geskimd is en alle rekeningen waren leeg.
Aiiii... dat was bij mij niet bekend, dat het met skimmen ook zo kan gaan. Heel zuur. Damn...

Voorheen had ik al mijn spaargeld op mijn gekoppelde Rabo (spaar)rekening staan, maar sinds ik weet dat er meer banken zijn dan alleen de Rabo, is dat niet meer zo.
M'n geld verdeeld over een stuk of 5-6 internetspaarrekeningen, dus zo een stukje risico spreiding.

Voor "noodgevallen" heb ik nog wel 2k op m'n spaarrekening staan, dus in het geval wat jij hier beschrijft kan ik dit in geval van skimming ook kwijtraken.

So be it... en uiteindelijk ligt de verantwoording grotendeels bij de bank (want ik ben altijd voorzichtig met mijn pin code), en zover ik weet zal de bank haar trouwe klant altijd in het gelijk stellen, en de schade vergoeden. toch?
  maandag 15 december 2014 @ 16:03:45 #20
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_147604731
Ik ben wel eens geskimd voor 1200 euro ofzo, maar mijn gekoppelde spaarrekening (rabobank) was met rust gelaten. Al wel 5 jaar geleden, misschien dat de criminelen nu nieuwe trucjes kennen.
Chaos is a ladder.
  maandag 15 december 2014 @ 16:40:43 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147606022
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:33 schreef Ton76 het volgende:

[..]

Aiiii... dat was bij mij niet bekend, dat het met skimmen ook zo kan gaan. Heel zuur. Damn...

Voorheen had ik al mijn spaargeld op mijn gekoppelde Rabo (spaar)rekening staan, maar sinds ik weet dat er meer banken zijn dan alleen de Rabo, is dat niet meer zo.
M'n geld verdeeld over een stuk of 5-6 internetspaarrekeningen, dus zo een stukje risico spreiding.

Voor "noodgevallen" heb ik nog wel 2k op m'n spaarrekening staan, dus in het geval wat jij hier beschrijft kan ik dit in geval van skimming ook kwijtraken.

So be it... en uiteindelijk ligt de verantwoording grotendeels bij de bank (want ik ben altijd voorzichtig met mijn pin code), en zover ik weet zal de bank haar trouwe klant altijd in het gelijk stellen, en de schade vergoeden. toch?
Helaas leert hetzelfde voorbeeld als ik hierboven aanhaalde dat de bank daar tegenwoordig heel wat moeilijker over kan doen.
  maandag 15 december 2014 @ 16:49:32 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147606346
Ik weet inmiddels dat er nog slechts op beperkte plekken geskimd kan worden. Als je die plekken vermijdt (zoals onbemande tankstations) verklein je het risico nog verder.
  maandag 15 december 2014 @ 19:28:19 #23
335938 tuurke77
Annuncio vobis gaudium magnum
pi_147611343
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:33 schreef Ton76 het volgende:
maar sinds ik weet dat er meer banken zijn dan alleen de Rabo, is dat niet meer zo.
Serieus? Sinds wanneer weet je dat er meer banken zijn dan alleen Rabobank?
  dinsdag 16 december 2014 @ 06:02:00 #24
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_147627470
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar hoe kan iemand dan met geskimde pasgegevens toegang krijgen? Alle random readers gaan toch via chip+pin en pasnummer, dat heeft een skimmer dan toch niet? Of zijn er echt nog rabo-readers actief die via de magneetstrip gaan? Dat is volgens mij echt al tien jaar geleden afgeschaft. Wanneer speelde jouw voorbeeld?
pi_147631953
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 19:28 schreef tuurke77 het volgende:

[..]

Serieus? Sinds wanneer weet je dat er meer banken zijn dan alleen Rabobank?
Uhhh... okee, dat klinkt nogal krom/raar, als ik mezelf zo teruglees. ;)
Ik bedoelde eigenlijk dat ik nooit van bank heb "durven" te switchen.. .ik wist (natuurlijk) wel dat er andere banken waren, maar ik vond 't lekker gemakkelijk: alle bij de Rabo.
Maar de tijden zijn veranderd, en ik heb de sprong durven te maken.
Dat bedoelde ik dus.
pi_147646511
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:49 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet inmiddels dat er nog slechts op beperkte plekken geskimd kan worden. Als je die plekken vermijdt (zoals onbemande tankstations) verklein je het risico nog verder.
Maar dat chippen werkt toch door de magneetstrip te lezen? Als je benzine tankt en van je pas wordt alleen de chip gelezen (dus niet de pas door een gleuf halend) kan de pas toch niet geskimd worden??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 december 2014 @ 17:52:33 #27
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_147675561
Ik twijfel nog steeds of pinpassen volledig veilig zijn.
Ik meen me te herinneren dat het Nederlandse journaal meldde dat het om pinpassen ging die gestolen waren van slachtoffers van een vliegramp.
Sindsdien heb ik het altijd "apart" gevonden dat de dieven die passen hebben kunnen gebruiken terwijl ten tijden dat ze die passen hadden gestolen de eigenaar al dood was en dus nooit z'n pincode heeft kunnen geven.

De enige bron die ik nu nog kan vinden meldt overigens dat het credit cards waren en geen pinpassen, wat het voor een deel verklaard. Maar als het wel pinpassen waren tja... alles wat gemaakt kan worden, kan ook gekraakt of gedupliceerd worden.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_147676972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:52 schreef nils7 het volgende:
Maar als het wel pinpassen waren tja... alles wat gemaakt kan worden, kan ook gekraakt of gedupliceerd worden.
Pinpas + paspoort/ID kaart is genoeg, grote kans dat die 2 bij elkaar worden gevonden.
Achteraf kijk je een koe in de kont.
  woensdag 17 december 2014 @ 23:46:55 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_147692406
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar dat chippen werkt toch door de magneetstrip te lezen? Als je benzine tankt en van je pas wordt alleen de chip gelezen (dus niet de pas door een gleuf halend) kan de pas toch niet geskimd worden??
Onbemande tankstations hebben kennelijk nog wel apparaten waar de pas helemaal in gaat.
pi_147708566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 17:52 schreef nils7 het volgende:
Ik twijfel nog steeds of pinpassen volledig veilig zijn.
Ik meen me te herinneren dat het Nederlandse journaal meldde dat het om pinpassen ging die gestolen waren van slachtoffers van een vliegramp.
Sindsdien heb ik het altijd "apart" gevonden dat de dieven die passen hebben kunnen gebruiken terwijl ten tijden dat ze die passen hadden gestolen de eigenaar al dood was en dus nooit z'n pincode heeft kunnen geven.

De enige bron die ik nu nog kan vinden meldt overigens dat het credit cards waren en geen pinpassen, wat het voor een deel verklaard. Maar als het wel pinpassen waren tja... alles wat gemaakt kan worden, kan ook gekraakt of gedupliceerd worden.
In sommige landen hoef je geen pincode in te voeren als beveiliging, inmiddels is dat volgens mij zeker voor hogere limieten veranderd, maar tot paar jaar terug was dat in Frankrijk niet het geval, werd een pas in het zuiden gejat, en dan reden ze snel de grens over om leeg te trekken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')