Hm.. Daar ken ik er wel meer van.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:38 schreef k3vil het volgende:
Het beste is wanneer ik niets hoeft te doen, dan kom ik het beste tot mijn recht.
Hoezo geen uni gedaan ?quote:Op donderdag 11 december 2014 16:38 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik zit in de IT en ben op dit moment actief op tactisch niveau. Hierin heb ik meer ruimte voor creativiteit en heb ik een betere energiehuishouding. Vroeger zat ik meer in de operatie en had ik echt problemen met motivatie, prestatie, jaloezie van anderen.
Het beste is wanneer ik niets hoeft te doen, dan kom ik het beste tot mijn recht. Ideeën komen bij mij bij de bosjes en ik heb bij verschillende werkgevers al tonnen kunnen besparen door procesinnovatie. (Ben niet alleen ICT-er maar ook Bedrijfskundige, toch een keer een HBO afgemaakt).
Bij Mensa zitten daar meerdere mensen die ook alleen een HBO studie hebben gedaan ?quote:Op donderdag 11 december 2014 16:42 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik heb mijn HAVO niet afgemaakt en vond het HBO wel welletjes.
Zitten ook mensen bij die in de bijstand zitten of die slechts MBO hebben gedaan. Natuurlijk is het aandeel hoogopgeleiden (WO vooral) enorm, maar er zijn weinig mensen bij Mensa die IQ gelijk stellen aan hoogopgeleid zijn.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:44 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Bij Mensa zitten daar meerdere mensen die ook alleen een HBO studie hebben gedaan ?
quote:Op donderdag 11 december 2014 16:44 schreef Harmankardon het volgende:
Wat mee je nu echt bij IQ?Uiteindelijk als je het heel klinisch bekijkt meet een IQ-test alleen hoe goed je bent in het maken van een IQ-test. Dat een sterke correlatie bestaat met andere zaken (carrièreperspectief, leervermogen, etc) is allemaal aardig maar als je verder faalt in het leven dan hoef je bij mij niet met een label 'hoogbegaafd' aan te komen zwaaien, net zoals 'zwemdiploma X' of 'mooi lichaam' dan wel relevant zijn maar simpelweg niet van doorslaggevend belang.
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar een reactie hierop:quote:Op donderdag 11 december 2014 14:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom wordt daar steeds zo de nadruk opgelegd? We verwachten van normaal begaafden toch ook niet dat zij sociaal kunnen omgaan met en een plaats kunnen vinden tussen verstandelijk gehandicapten?
En daarbij zou ik (in navolging van de wat er nu in het topic besproken wordt) willen aantekenen dat iemand met een hoog IQ die niet in staat is te communiceren met mensen met een gemiddeld IQ niet hoogbegaafd is, maar 'slechts' hoogintelligent.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:26 schreef Moonah het volgende:
Ik lees jou dit vaker aanhalen als argument. Qua IQ-verschil op aantal punten gaat het wellicht op. Maar de minderheid van hoogbegaafden zal zich toch moeten handhaven in een samenleving waar de meerderheid uit normaalbegaafden bestaat. Het is niet zo dat normaalbegaafden zich in het dagelijks leven begeven in een wereld vol verstandelijk beperkten.
Dus ja, hoogbegaafde kinderen zullen inderdaad moeten leren levelen met normaalbegaafden. En de een zal daar beter in slagen dan de ander.
Hmmm ja ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen nogal vreemd klinkt. Hoogbegaafd maar dan alleen MBO hebben gedaan.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:45 schreef k3vil het volgende:
[..]
Zitten ook mensen bij die in de bijstand zitten of die slechts MBO hebben gedaan. Natuurlijk is het aandeel hoogopgeleiden (WO vooral) enorm, maar er zijn weinig mensen bij Mensa die IQ gelijk stellen aan hoogopgeleid zijn.
Waarom is dat raar? je IQ score heeft niets te maken met wat je gaat bereiken in je leven.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:48 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Hmmm ja ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen nogal vreemd klinkt. Hoogbegaafd maar dan alleen MBO hebben gedaan.
Maar ik neem aan dat jij nu tevreden bent met je baan ?
Een hoog IQ is dan ook geen belemmering om te communiceren met dommere mensen. Als je daar moeite mee hebt dan is dat eerder aan een gebrek aan inlevingsvermogen te wijten.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:46 schreef Moonah het volgende:
En daarbij zou ik (in navolging van de wat er nu in het topic besproken wordt) willen aantekenen dat iemand met een hoog IQ die niet in staat is te communiceren met mensen met een gemiddeld IQ niet hoogbegaafd is, maar 'slechts' hoogintelligent.
Mijn ervaring is dat mensen die het meest met hun IQ schermen de mensen zijn die vaak geen wo opleiding hebben afgerond. Het biedt toch een stukje alternatieve erkenning.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:48 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Hmmm ja ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen nogal vreemd klinkt. Hoogbegaafd maar dan alleen MBO hebben gedaan.
Nou omdat mensen natuurlijk denken dat als je hoogbegaafd bent je slim genoeg bent om bv aan een universiteit te studeren. En waarom je dan 'genoegen' zou nemen met bv alleen maar MBO.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is dat raar? je IQ score heeft niets te maken met wat je gaat bereiken in je leven.
In principe ben je dan ook slim genoeg om aan de universiteit te studeren, de vraag is alleen of je het doorzettingsvermogen /karaktereigenschappen ervoor hebt.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:51 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nou omdat mensen natuurlijk denken dat als je hoogbegaafd bent je slim genoeg bent om bv aan een universiteit te studeren. En waarom je dan 'genoegen' zou nemen met bv alleen maar MBO.
Ja dat zei je net al.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In principe ben je dan ook slim genoeg om aan de universiteit te studeren, de vraag is alleen of je het doorzettingsvermogen /karaktereigenschappen ervoor hebt.
Er zijn mensen die zeer hoog scoren op een IQ test, maar niet zelf naar het toilet kunnen, zichzelf aankleden enz
Iemand met veel doorzettingsvermogen en een IQ van 115 heeft meer kans op succes dan iemand met een IQ van 130 + maar die totaal geen doorzettingsvermogen/karakter heeft.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:53 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja dat zei je net al.
Maar ik denk dan dat studeren aan de universiteit voor deze mensen makkelijker is dan voor mensen die niet hoogbegaafd zijn. Maar dat heb ik dus fout.
Lijkt mij ook dat de universitaire wereld veel beter aansluit bij je (intellectuele) behoeftes. Weinig tot geen begeleiding en bemoeienis, veel vrijheid en heel veel verschillende (lastige) puzzels om je tanden in stuk te bijten. Je verveelt je letterlijk geen moment. Alleen dat al lijkt mij een reden om die asap die kant op te gaan.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:51 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nou omdat mensen natuurlijk denken dat als je hoogbegaafd bent je slim genoeg bent om bv aan een universiteit te studeren. En waarom je dan 'genoegen' zou nemen met bv alleen maar MBO.
Hmm mja zou je denken. Er spelen dus genoeg andere dingen mee.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Lijkt mij ook dat de universitaire wereld veel beter aansluit bij je (intellectuele) behoeftes. Weinig tot geen begeleiding en bemoeienis, veel vrijheid en heel veel verschillende (lastige) puzzels om je tanden in stuk te bijten. Je verveelt je letterlijk geen moment. Alleen dat al lijkt mij een reden om die asap die kant op te gaan.
Nou, ik weet niet wat jij studeert/gestudeerd hebt, maar ik heb me nergens stierlijker verveeld dan op de uni.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Lijkt mij ook dat de universitaire wereld veel beter aansluit bij je (intellectuele) behoeftes. Weinig tot geen begeleiding en bemoeienis, veel vrijheid en heel veel verschillende (lastige) puzzels om je tanden in stuk te bijten. Je verveelt je letterlijk geen moment. Alleen dat al lijkt mij een reden om die asap die kant op te gaan.
Dan deed je niet genoeg aan zelfstudie.quote:Op donderdag 11 december 2014 18:28 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nou, ik weet niet wat jij studeert/gestudeerd hebt, maar ik heb me nergens stierlijker verveeld dan op de uni.
Welke studie deed je ?quote:Op donderdag 11 december 2014 18:28 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nou, ik weet niet wat jij studeert/gestudeerd hebt, maar ik heb me nergens stierlijker verveeld dan op de uni.
Was ook niet nodig, want ik haalde die studie met tien vingers in m'n neus. Ik zat in m'n vrije tijd liever in de kroeg.quote:Op donderdag 11 december 2014 18:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan deed je niet genoeg aan zelfstudie.
Je snapt het niet helemaal.quote:Op donderdag 11 december 2014 18:38 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Was ook niet nodig, want ik haalde die studie met tien vingers in m'n neus. Ik zat in m'n vrije tijd liever in de kroeg.
Zelfstudie is heeft verder niets met een universitaire studie te maken. Zelfstudie kan altijd, of je nu op school zit of studeert of niet. Het is meer een hobby, tegenwoordig doe ik wel regelmatig MOOC's naast m'n werk, voor de lol.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |