quote:Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd. Toch gaan ze niet naar school. De drie jongeren zijn drop-outs, ze liepen vast in het onderwijs. De drop-outs hebben een plek gevonden waar ze onder lotgenoten kunnen zijn: Feniks Talent in het Brabantse Sterksel.
De jongeren hebben in de jaren dat ze op school zaten, allerlei problemen ontwikkeld: van faalangst tot depressies. Daardoor zijn ze uit de leerplicht ontheven en zijn ze officieel 'thuiszitters'.
Feniks Talent begeleidt de jongeren op basis van een persoonsgebonden budget, PGB. De nieuwe eigenaar van Feniks, Tijl Koenderink, zou de jongeren graag meer willen bieden, maar dat is op dit moment niet mogelijk.
"Er is een frictie tussen wat we doen, wat we mogen doen en wat we willen doen. We bieden de jongeren maatschappelijke dagbesteding aan, vanuit het PGB. Met het doel dat ze niet terugvallen, dat doen we hier. Maar eigenlijk is dat niet het uitgangspunt van deze begeleiding. Je wilt kinderen helpen en kijken of ze hun diploma kunnen halen, maar dat mogen we op dit moment niet."
quote:Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast. Dat realiseren mensen zich niet altijd.
quote:Vanuit politiek Den Haag is er steeds meer aandacht voor toptalenten. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat er juist meer aandacht moet komen voor leerlingen met veel potentieel. Na jarenlange aandacht voor de onderpresteerders moet het roer om.
Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.
Quinny: "Ik kan de keren niet tellen dat mensen naar mij of mijn moeder toe kwamen en zeiden: ik zou willen dat ik ook zulke slimme kinderen had. En wij dachten, nee dat wil je niet. Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast."
Ondanks dat de politiek meer focus wil op toptalenten, is de toekomst van Feniks Talent onzeker. Het PGB gaat vanaf 1 januari over naar gemeenten. Of ze de organisatie in de toekomst blijven bekostigen, is nog totaal onduidelijk.
Ouders kijken of ze moeten verhuizen. Want het kan voorkomen dat op de plek waar je nu woont, een kind niet geholpen wordt. Terwijl op het moment dat je 5 kilometer verderop woont, binnen een andere gemeente, het kind wel geholpen wordt."
Definitie hoogbegaafdheid
Een vaste definitie van hoogbegaafdheid bestaat niet. Ongeveer 10 procent van alle leerlingen heeft kenmerken van hoogbegaafdheid. Een kenmerk is bijvoorbeeld een creatief denkvermogen of een IQ van 130 of hoger. Maar een lage score op intelligentietesten sluit hoogbegaafdheid niet uit.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Oorzaak uitval hoogbegaafde leerlingen
Veel hoogbegaafden hebben een creatieve, andere manier van denken en beleven, een sterke intrinsieke motivatie en sterke behoefte aan autonomie. Zij ervaren in het onderwijs niet genoeg ruimte om op hun manier, aansluitend bij hun passie/interesses, te kunnen leren. Vaak ontwikkelen ze een meervoudige problematiek.
Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Uiteindelijk wil Feniks ook graag een samenwerking met het onderwijs aangaan, zodat ze de jongeren ook een vorm van onderwijs kunnen aanbieden. Daarover worden gesprekken met scholen gevoerd.
Doe hier een IQ test, ben jij hoogbegaafd?quote:Wat is hoogbegaafdheid? Ben ik hoogbegaafd?
De definitie van hoogbegaafdheid die hier beter op zijn plaats is, is dat iemand die heel hoog scoort op een IQ test als hoogbegaafd gezien moet worden. Doorgaans wordt daarbij als grens een IQ score van 130 of hoger gehanteerd. Dat komt overeen met de 2,5% van de mensen met de hoogste score op een IQ test. Volgens deze definitie zijn er dan dus op 16 miljoen Nederlanders 400.000 hoogbegaafden.
je gaat uit van de cognitieve definitie van hoogbegaafdheid. De twee beroepen die je noemt zijn juist uitgesproken 'sociaal' in de zin van dat je eigen prestatie volledig afhankelijk is van de interactie en de acties van anderen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het beroep van beeldhouwer, programmeur of wetenschapper waar het resultaat van je arbeid volledig op zichzelf staat.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:51 schreef k3vil het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Ik heb verder het topic doorgelezen en ben aardig wat vooroordelen en misvattingen tegengekomen.
Zelf ben ik hoogbegaafd (>140) en lid van mensa en durf wel te stellen dat ik ervaringsdeskundige ben op het gebied van HB.
2% van Nederland heeft een IQ waarmee zij onder de noemer hoogbegaafd vallen. Veel mensen weten van zichzelf niet eens dat ze hoogbegaafd zijn maar ervaren op hun school of werk wel problemen dankzij hun hoge IQ.
Wat ik zelf heb ervaren als de reden waarom hoogbegaafden deze problemen hebben is dat zij, door hun enorme analytische vermogen (want daar spreken we over, en niet over het hebben van veel kennis) sneller zijn in hun denken. Dit sneller zijn levert op verschillende vlakken problemen op. Zo kun je op school enorm veel sneller stof eigen maken, veel sneller dan de rest. Wat er weer voor zorgt dat je gedemotiveerd raakt omdat je, in vergelijking met de rest van de klas, veel vaker hetzelfde krijgt wat je al weet. Later in het werkproces heb je feitelijk hetzelfde probleem. Daar ben je ook sneller in je leercurve en ontwikkeling. Een hoogbegaafde kan dan wel in zijn functie zitten die bij zij leeftijd past (jr. senior enz.), maar mentaal is die persoon al twee stappen verder in zijn carrière. Het is te begrijpen dat een dergelijk werkomgeving ook een enorme energiedrain is. De verhouding arbeid/energie is dan totaal uit de pas en de hoogbegaafde medewerker is dan gauw prooi voor een boreout door relatieve onderprestatie.
De omgeving reageert altijd op dezelfde manier bij een onderpresteerder. Het wordt bijna altijd geweten aan het "hoge" niveau waar de hoogbegaafde zich in bevindt, en het is beter als hij/zij een niveau lager probeert. Het idee dat iemand wel eens op een te laag niveau werkt wordt vaak niet eens bedacht. Het is te begrijpen dat het lagere niveau nog meer onderpresteren in de hand werkt.
Een ander veel voorkomend probleem is dat hoogbegaafden als bedreiging wordt gezien op de werkvloer (of misschien zelfs school, maar dat heb ik niet ervaren). De scherpte van de analyse van een hoogbegaafde kan voor sommige mensen echt te veel zijn. Zo ontwikkelt de hoogbegaafde een impopulaire status en kan dan in de groep buiten boord vallen, tot pesterijen aan toe.
De beroepen waar hoogbegaafden wel vaak tot hun recht komen zijn solistische beroepen. Denk dan aan een beroep als advocaat of voetballer.
Ik denk dat Balotellli ook het levende bewijs is dat topvoetballers niet per definitie (zoals die neuropsycholoog stelt) hoogbegaafd zijnquote:Op donderdag 11 december 2014 16:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat was slechts een voorbeeld. Balotelli heeft de cognitieve en empathische vermogens van een pot doperwten.
Naja, dan is het maar weer net hoe je "hoogbegaafdheid" wil definiëren.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat Balotellli ook het levende bewijs is dat topvoetballers niet per definitie (zoals die neuropsycholoog stelt) hoogbegaafd zijn
Wat mij betreft is er maar één definitie van hoogbegaafd en dat is de cognitieve (ik ben zelf aanhanger van de beschrijving van de genie van Schopenhauer uit zijn werk the world as will and representation)quote:Op donderdag 11 december 2014 16:05 schreef Ryon het volgende:
Lapo:
[..]
je gaat uit van de cognitieve definitie van hoogbegaafdheid. De twee beroepen die je noemt zijn juist uitgesproken 'sociaal' in de zin van dat je eigen prestatie volledig afhankelijk is van de interactie en de acties van anderen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het beroep van beeldhouwer, programmeur of wetenschapper waar het resultaat van je arbeid volledig op zichzelf staat.
Is het dan niet vanzelfsprekend dat hoogbegaafden het best tot hun recht komen in competitieve functies? Dit om de simpele redenen dat ze sneller informatie kunnen verwerken dan mogelijke tegenstanders? In dat geval zou je juist zeggen dat je hoogbegaafden veel tegenkomt binnen de financiële sector (o.a) aangezien daar het niveau bepaald wordt a.d.h.v de concurrentie en de uitdaging praktisch schier oneindig is.
Dat maak jij er dan ook van.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:10 schreef theunderdog het volgende:
Een topsporter is hoogbegaafd is datgene wat hij/zij doet. Flauw semantiek spelletje eigenlijk.
De basis van topsport is talent. Maar talent staat niet gelijk aan hoogbegaafdheid, ofja: niet zoals wij hoogbegaafdheid definiëren.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat maak jij er dan ook van.
Topsporter =/= wondersporter
Een voorbeeld van een erg intelligente wondercoureur, zeer berekenend, is Alain Prost. Wist daarna ook nog een team op te zetten en te behouden. Dat doe je ook niet als je de intelligentie van Mario B. hebt.
Er is nu eenmaal een aantal topsporters dat werkelijk boven anderen uitstijgt in genialiteit. Topsport is een groot deel inzet maar er komt meer bij kijken soms.
Als ik kritisch kijk naar waar ik punten liet liggen op het VWO en laat liggen op het WO dan is dat bijna altijd te wijten aan een gebrek aan creativiteit en/of doorzettingsvermogen (dit waarschijnlijk nog het meest). Dus ja, terecht dat dat als onderdeel van de definitie wordt genomen. Analytisch vermogen (een component van intelligentie) heb je natuurlijk ook nodig maar dat alleen is inderdaad niet voldoende.quote:Op donderdag 11 december 2014 15:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja als je hoogbegaafdheid definieert als het hebben van een hoog IQ, dan is het hebben van een hoog IQ de maatstaf voor de mate van hoogbegaafdheid. Dat lijkt me nogal tautologisch.
Echter, als ik eens een de definitie van hoogbegaafdheid van wiki pak, dan stelt die bijvoorbeeld 'Hoogbegaafdheid is een combinatie van een uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen.' Ironisch genoeg zijn die laatste twee nou juist waar het al die zelfbenoemde hoogbegaafden aan ontbreekt.
Ook dit soort modellen onderscheiden heel veel meer dan enkel een score op een IQ-testje.
Thnx voor je antwoord. Heb jij het wel op je cv ?quote:Op donderdag 11 december 2014 16:16 schreef k3vil het volgende:
Hoogbegaafd is trouwens een slecht bedachte term. Het impliceert laag en hoog, alsof je laag bent wanneer je niet hoog bent. Gifted, wat in het engels gebruikt wordt, valt minder zwaar bij mensen.
Niet veel hoogbegaafden zetten het trouwens op hun cv in Nederland. In de USA schijnt dit juist andersom te zijn, Mensa is daar een + op je cv.
Dat zeg ik ook niet. Het gaat verder dan talent of inzet. Het is de X-factor, datgene wat de sportman of -vrouw extra bijzonder maakt. Genialiteit, originaliteit, meesterbrein.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De basis van topsport is talent. Maar talent staat niet gelijk aan hoogbegaafdheid, ofja: niet zoals wij hoogbegaafdheid definiëren.
Ja maar dat komt omdat ik een keer een project heb gedaan voor Mensa en daarvan vond ik het wel zonde om het erbuiten te laten.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:18 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Thnx voor je antwoord. Heb jij het wel op je cv ?
Ja hoor, maar ik zou c ronaldo, messi, Zlatan niet als hoogbegaafd bestempelen.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Het gaat verder dan talent of inzet. Het is de X-factor, datgene wat de sportman of -vrouw extra bijzonder maakt. Genialiteit, originaliteit, meesterbrein.
Cruijff en Prost wel.
Mario B. en Anton Geesink niet.
Zie je het verschil?
Gifted is Engels voor begaafd (als het ware een vervoeging van het krijgen van een gave = gift), als je het letterlijk vertaalt tenminste.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:16 schreef k3vil het volgende:
Hoogbegaafd is trouwens een slecht bedachte term. Het impliceert laag en hoog, alsof je laag bent wanneer je niet hoog bent. Gifted, wat in het engels gebruikt wordt, valt minder zwaar bij mensen.
Misschien persoonlijke vraag, maar merk jij nadelen aan het hoogbegaafd zijn ?quote:Op donderdag 11 december 2014 16:19 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ja maar dat komt omdat ik een keer een project heb gedaan voor Mensa en daarvan vond ik het wel zonde om het erbuiten te laten.
Hoezo weten we niet wat intelligentie is? intelligentie staat gelijk aan je cognitieve vermogens.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gifted is Engels voor begaafd (als het ware een vervoeging van het krijgen van een gave = gift), als je het letterlijk vertaalt tenminste.
Maar goed, het gaat al verkeerd met het maken van 1 IQ-score op basis van een beperkt aantal testjes die een beperkt aantal vaardigheden meten en het hieruit afleiden hoe intelligent iemand zou zijn. Dat reflecteert een enorme zelfoverschatting van de psychologen. We weten nog niet eens precies wat intelligentie is, laat staan dat in detail in kaart kan worden gebracht wat precies gemeten moet worden. Veel van wat gemeten wordt met IQ-testen heeft betrekking op intelligentie maar daar is alles mee gezegd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat IQ-testen en IQ-scores zinloos zijn maar veel meer dan een indicator van hoe intelligent iemand is is het niet. Ga er maar van uit dat iemand die een IQ van boven de 115 heeft intelligent is, buiten dat kan je er weinig zinnigs over zeggen. Richard Feynman had een IQ-score van 126, hij haalde echter de hoogste score ooit - tot dan - op het toelatingsexamen voor wis- en natuurkunde op Princeton University en hij werd een bekende natuurkundige die wordt beschouwd als een van de beste natuurkundedocenten ooit. Was hij niet hoogbegaafd? Het lijkt mij van wel. Andersom zijn er natuurlijk veel mensen die 130+ scoren en die er nog niet in slagen om een VWO-diploma te halen of een buitenlands equivalent hiervoor. Bottomline: het is allemaal niet zo zwartwit.
Maakt niet uitquote:Op donderdag 11 december 2014 16:27 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Misschien persoonlijke vraag, maar merk jij nadelen aan het hoogbegaafd zijn ?
Ik geloof niet dat deze vlieger altijd op gaat hoor.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:26 schreef hpeopjes het volgende:
Ik moet altijd zo lachen om die types die beweren "hoogbegaafd" te zijn, maar die tegelijk echt helemaal niks van hun leven bakken en zelfs geen werk kunnen krijgen. Sorry, maar dat kan er bij mij echt niet in.
Dan ben je dus echt niet "hoogbegaafd", dan ben je gewoon een lamzak, een leegloper. Niks mis mee verder, die mensen moet je ook hebben. Maar ga dan niet roepen dat dat allemaal komt omdat je het zo moeilijk hebt vanwege je zogenaamde "hoogbegaafdheid". Iemand die écht hoogbegaafd is, die maakt er sowieso wel wat van.
Wat voor werk doe je als ik vragen mag? En je ervaart dan gelijk dat je je creativiteit niet kwijt kunt en je energie?quote:Op donderdag 11 december 2014 16:30 schreef k3vil het volgende:
[..]
Maakt niet uit
Ja ik merk ze inderdaad, maar ik leer ermee leven (nee ik ben niet zielig).
Het beste wat een hoogbegaafde kan overkomen is dat hij/zij ontheven is uit uitvoerend arbeid (dat merk ik aan mijzelf maar vond het ook in het werk van schopenhauer)
In welke gevallen niet dan?quote:Op donderdag 11 december 2014 16:30 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat deze vlieger altijd op gaat hoor.
Je hebt gelijk als je zegt dat 'types die dat beweren' enz. dat doen. Die maken er dan misbruik van. Er zijn echter ook hoogbegaafden die aan lager wal raken, juist wel door hun hoogbegaafdheid. Die kopen er letterlijk en figuurlijk niks meer voor. Hebben vaak een puinhoop in huis... chaos alom.quote:
Ik zit in de IT en ben op dit moment actief op tactisch niveau. Hierin heb ik meer ruimte voor creativiteit en heb ik een betere energiehuishouding. Vroeger zat ik meer in de operatie en had ik echt problemen met motivatie, prestatie, jaloezie van anderen.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:31 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Wat voor werk doe je als ik vragen mag? En je ervaart dan gelijk dat je je creativiteit niet kwijt kunt en je energie?
Hij heeft een punt.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:30 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat deze vlieger altijd op gaat hoor.
Ja, daar ben ik het mee eens. Ik vind IQ als een vaststaand 'algemeen' concept waanzinnig kwetsbaar. Het biedt m.i ook een aanleiding voor een 'gevaarlijke' vergelijking. Het is feitelijk namelijk een vrij concrete indeling om de mensheid mee te ordenen.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gifted is Engels voor begaafd (als het ware een vervoeging van het krijgen van een gave = gift), als je het letterlijk vertaalt tenminste.
Maar goed, het gaat al verkeerd met het maken van 1 IQ-score op basis van een beperkt aantal testjes die een beperkt aantal vaardigheden meten en het hieruit afleiden hoe intelligent iemand zou zijn. Dat reflecteert een enorme zelfoverschatting van de psychologen. We weten nog niet eens precies wat intelligentie is, laat staan dat in detail in kaart kan worden gebracht wat precies gemeten moet worden. Veel van wat gemeten wordt met IQ-testen heeft betrekking op intelligentie maar daar is alles mee gezegd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat IQ-testen en IQ-scores zinloos zijn maar veel meer dan een indicator van hoe intelligent iemand is is het niet. Ga er maar van uit dat iemand die een IQ van boven de 115 heeft intelligent is, buiten dat kan je er weinig zinnigs over zeggen. Richard Feynman had een IQ-score van 126, hij haalde echter de hoogste score ooit - tot dan - op het toelatingsexamen voor wis- en natuurkunde op Princeton University en hij werd een bekende natuurkundige die wordt beschouwd als een van de beste natuurkundedocenten ooit. Was hij niet hoogbegaafd? Het lijkt mij van wel. Andersom zijn er natuurlijk veel mensen die 130+ scoren en die er nog niet in slagen om een VWO-diploma te halen of een buitenlands equivalent hiervoor. Bottomline: het is allemaal niet zo zwartwit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |