Huh? Maar hoe bedoel je, dat gaat niet. Laten we wiskunde pakken, hoe kan een hoogbegaafd kind daar onderpresteren? Ik neem aan dat een hoogbegaafd kind, de sommen juist eerder goed heeft(daarom is hij intelligenter dan anderen) en daarom juist beter presteert.quote:Op maandag 8 december 2014 20:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik legde dat iig uit, omdat je geen aansluiting kunt vinden in het (klassen)sociale, leraren letterlijk zoiets hebben van ja als we speciaal lesmateriaal geven dan isoleer je een kind sowieso dus proberen in alle macht het kind toch mee te laten doen met de rest, dat gaat gewoonweg niet op die manier en het kind word gepest en gaat zwaar onderpresteren.
Nou uit zelfanalyse komt bij mij juist als dé reden waar ik iig zelf de hand in had (want de vechtscheiding van mn ouders had ik geen hand in en de stress daarvan ook niet natuurlijk) altijd nog dat ik me door de boerse christenen heb laten aanpraten dat ik beter mavo kon gaan doen, ik had gewoon havo moeten doen zoals ik al eerder zei dan was ik wss net als jij er met wat stress hier en daar nog wel doorheen gekomen, maar na die keuze was het een wildwaterbaan, ik had echt nergens meer controle over. Al helemaal toen ik dus via het riag maar in halve gekkenhuizen en jeugdcrimineleninternaten gemieterd werd met een diagnose pddnos en het aanbod van ritalin dat ik heb afgeslagen omdat ik er emotioneel een zombie van werd en niet meer kon tekenen erdoor. Ja met mij was alles mis hoor, niemand keek naar wat ik nodig had, meldingen over het pesten werden in de wind geslagen, ik kwam wel met een schoolpsycholoog in gesprek maar die vroeg me alleen maar hoe ik me voelde, ... en verder ging alles gewoon door zoals het al fout ging. Maar het was vast op te lossen met ritalin en leefgroepen waarin ik door 30 man tegelijk inelkaar getrapt werd. Etc.quote:Op maandag 8 december 2014 20:12 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik ging nooit voor een opleiding. Opleidingen zelf vond ik niet echt boeiend. Basisschool sloeg ook nergens op, moest mijn mond houden omdat ik dan dingen zei die de rest niet begreep en daardoor in de waar raakten. Ik verveelde mij dood maar dit stond los van mijn sociale dingen. Had altijd veel vrienden en vriendinnetjes. Intellectueel en creatieve verdieping zocht ik wel buiten school.
Gymnasium was ik ook alleen maar aan het kloten, mijn ouders moesten continue langskomen. Was wel een geweldige tijd. Was met veel dingen bezig waaronder veel muziek. Vond heel veel dingen interessant en was met van alles bezig behalve de stof dat ik moest doen.
Studeren was voornamelijk feesten en van het leven genieten. Sociaal mooi leven. Meerdere studies gedaan omdat ik veel dingen interessant vond. Oftewel zelf uitdaging gezocht. Dingen waar ik het best in ben heb ik mijzelf geleerd (autodidact).
Mijn omgeving was wel heel anders dan die van jou. Ik was altijd in de 'populaire' groep. Dat zal zeker uitgemaakt hebben. Daarnaast heb ik ook wel last gehad van depressies omdat ik teveel nadacht maar iedereen heeft wel iets. Wat ik steeds uit jouw verhaal naar voren hoor komen is het pesten. Daar zit denk ik het probleem. Het helpt dan niet als je in een omgeving zit die zo anders is dan jij bent. Daar heb je erg veel aanpassingsvermogen voor nodig. Ik zou ook gek worden op de mavo en niet vanwege het intellectuele niveau maar vanwege het gedrag dat daar overheerst.
Hoogbegaafd wil zoveel zeggen als dat je problemen veel sneller kan oplossen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat je op alle vlakken even hoogbegaafd bent. Voor wiskunde moet je een bepaalde aanleg hebben.quote:Op maandag 8 december 2014 20:17 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Huh? Maar hoe bedoel je, dat gaat niet. Laten we wiskunde pakken, hoe kan een hoogbegaafd kind daar onderpresteren? Ik neem aan dat een hoogbegaafd kind, de sommen juist eerder goed heeft(daarom is hij intelligenter dan anderen) en daarom juist beter presteert.
Daarom zei ik: neem bijvoorbeeld wiskunde. Daarna ging ik in op een hoogbegaafde wiskundige. Beter begrijpend lezen.quote:Op maandag 8 december 2014 20:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoogbegaafd wil zoveel zeggen als dat je problemen veel sneller kan oplossen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat je op alle vlakken even hoogbegaafd bent. Voor wiskunde moet je een bepaalde aanleg hebben.
Je hebt ook hoogbegaafde musici die geen bal van wiskunde snappen. Maakt ze niet minder hoogbegaafd.
Nogmaals: je word sociaal buitengesloten, ik kon bijv goed engels, sterker nog ik kon perfect engels spreken en schrijven destijds, foutloos., maar ik haalde alleen maar onvoldoendes en dat had niks te maken met het niet kennen van het materiaal maar het niet voorbereiden omdat ik veel te veel bezig was met routes uitstippelen hoe ik vanaf school veilig thuis kon komen, rekening houden waar ik zat, met mensen achter me die me constant tegen mn oor aan tikten met kracht, tegen mn stoel aan trapten, hoe ik in de pauzes het lokaal uit kon komen zonder op de gang meteen tegen de muur aan gemept te worden, waar ik bij het plein het beste kon staan en niet op te vallen want opvallen = doelwit zijn direct. En dat ben ik vaak genoeg geweest.quote:Op maandag 8 december 2014 20:17 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Huh? Maar hoe bedoel je, dat gaat niet. Laten we wiskunde pakken, hoe kan een hoogbegaafd kind daar onderpresteren? Ik neem aan dat een hoogbegaafd kind, de sommen juist eerder goed heeft(daarom is hij intelligenter dan anderen) en daarom juist beter presteert.
Dit is verschrikkelijk om te horen, maar ligt het dan niet aan de pesters, ipv aan het schoolsysteem?quote:Op maandag 8 december 2014 20:22 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nogmaals: je word sociaal buitengesloten, ik kon bijv goed engels, sterker nog ik kon perfect engels spreken en schrijven destijds, foutloos., maar ik haalde alleen maar onvoldoendes en dat had niks te maken met het niet kennen van het materiaal maar het niet voorbereiden omdat ik veel te veel bezig was met routes uitstippelen hoe ik vanaf school veilig thuis kon komen, rekening houden waar ik zat, met mensen achter me die me constant tegen mn oor aan tikten met kracht, tegen mn stoel aan trapten, hoe ik in de pauzes het lokaal uit kon komen zonder op de gang meteen tegen de muur aan gemept te worden, waar ik bij het plein het beste kon staan en niet op te vallen want opvallen = doelwit zijn direct. En dat ben ik vaak genoeg geweest.
Tijdens de toetsen zelf ook, half afgemaakte toetsen waren altijd een onvoldoende want ik was dus meer met bovenstaand bezig, daarnaast helpt het ook als je jezelf dom voor gaat doen zodat je minder opvalt dus.
Nee, dat zei je niet.quote:Op maandag 8 december 2014 20:22 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Daarom zei ik: neem bijvoorbeeld wiskunde. Daarna ging ik in op een hoogbegaafde wiskundige. Beter begrijpend lezen.
Zoals ik zei; niet iedere hoogbegaafde is een begenadigd wiskundige.quote:Huh? Maar hoe bedoel je, dat gaat niet. Laten we wiskunde pakken, hoe kan een hoogbegaafd kind daar onderpresteren? Ik neem aan dat een hoogbegaafd kind, de sommen juist eerder goed heeft (daarom is hij intelligenter dan anderen) en daarom juist beter presteert.
Dat snap ik wel ja. Mijn broertje is ook van instelling naar instelling gegaan. Het heeft zijn leven verpest zegt hij en ik kan hem daar niet eens ongelijk in geven. Hij heeft ook jeugdzorg aangeklaagd en ook gewonnen. Dit soort instanties doen naar mijn idee meer kwaad dan goed. Je kunt het beter zelf oplossen en dat is makkelijker als je in een omgeving zit waar je niet wordt tegengewerkt. Ik vind dus ook niet dat het hoogbegaafd zijn jouw probleem is, maar de verkeerde plaatsen waar je bent gezet. In een andere omgeving was het waarschijnlijk heel anders gegaan. Heb je weinig aan natuurlijk.quote:Op maandag 8 december 2014 20:17 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Nou uit zelfanalyse komt bij mij juist als dé reden waar ik iig zelf de hand in had (want de vechtscheiding van mn ouders had ik geen hand in en de stress daarvan ook niet natuurlijk) altijd nog dat ik me door de boerse christenen heb laten aanpraten dat ik beter mavo kon gaan doen, ik had gewoon havo moeten doen zoals ik al eerder zei dan was ik wss net als jij er met wat stress hier en daar nog wel doorheen gekomen, maar na die keuze was het een wildwaterbaan, ik had echt nergens meer controle over. Al helemaal toen ik dus via het riag maar in halve gekkenhuizen en jeugdcrimineleninternaten gemieterd werd met een diagnose pddnos en het aanbod van ritalin dat ik heb afgeslagen omdat ik er emotioneel een zombie van werd en niet meer kon tekenen erdoor. Ja met mij was alles mis hoor, niemand keek naar wat ik nodig had, meldingen over het pesten werden in de wind geslagen, ik kwam wel met een schoolpsycholoog in gesprek maar die vroeg me alleen maar hoe ik me voelde, ... en verder ging alles gewoon door zoals het al fout ging. Maar het was vast op te lossen met ritalin en leefgroepen waarin ik door 30 man tegelijk inelkaar getrapt werd. Etc.
Ik snap nu iig wel dat je het gered hebt maar snap jij dan dat ik het niet heb kunnen redden door het onbegrip in de contreien waar ik in kwam door die simpele mavo of havo keuze fout?
Muziekanten hoeven niet persé kennis te hebben van theorie, musici en componisten wel. anders produceer je enkel geluid zonder enige nuance.quote:Op maandag 8 december 2014 20:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoogbegaafd wil zoveel zeggen als dat je problemen veel sneller kan oplossen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat je op alle vlakken even hoogbegaafd bent. Voor wiskunde moet je een bepaalde aanleg hebben.
Je hebt ook hoogbegaafde musici die geen bal van wiskunde snappen. Maakt ze niet minder hoogbegaafd.
Ja en nee, het schoolsysteem hield zich van de domme, al waren ze dat niet. Ze wilden er gewoon niet mee omgaan, of het lag zogenaamd niet op hun terrein maar dat van psychologen, vandaar ook schoolpsycholoog gedoe maar dat was niks meer dan vertellen hoe je je voelde zoals ik al zei.quote:Op maandag 8 december 2014 20:23 schreef mylamboisblack het volgende:
[..]
Dit is verschrikkelijk om te horen, maar ligt het dan niet aan de pesters, ipv aan het schoolsysteem?
Jouw verhaal ondersteunt dus de idee dat het vooral aan de omgeving ligt, dat de hoogbegaafde niet begrepen wordt. Dat is de sociale, psychische kant.quote:Op maandag 8 december 2014 20:31 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Muziekanten hoeven niet persé kennis te hebben van theorie, musici en componisten wel. anders produceer je enkel geluid zonder enige nuance.
Ik ken er genoeg hoor in het platform waar ik bijv mn muziek zet, ze hebben goede plugins/instrumentatie, maar ze hebben eeuwige eentonigheid, men noemt het dan wel zielloze muziek. Ik noem het gewoon generiek, maar ok dat ben ik dan weer.. ik denk dat mijn uitspatting van 'satire ook iets zijn van het normale in het belachelijke 'willen trekken omdat ik zo doodmoe ben van al het 'normale juist door mijn leven, het doet allereerst vaak mijzelf lachen, of iets nou een stompzinnige kutgrap is of niet, soms zet ik dingen neer die je enkel verwacht van iemand die juist alleen maar met een kratbier in zn tuin zit de hele dag, dat contrast is voor mij satire iig, of andere mensen mijn geouwehoer grappig vinden is voor mij altijd pas een tweede. Maar hoe ik echt ben is zoals ik het uitlegde, iemand die door hoogbegaafheid (en dat wil niet zeggen dat overal zwaar superieur in bent oid want dat ben je verre van) een hele moeilijke weg heeft moeten afleggen om nu te zijn waar hij is en zichzelf wat doet relaxen met wat clownesk geklooi hier en daar. Als je mij in het echte leven zou kennen daarintegen zou je mij wss afschilderen als een extreem serieuze man die alle gunsten afwend en de hele dag hyperbehulpzaam is naar iedereen die hij tegenkomt.
Echt totaal niet zoals de meesten mij hier (soms terecht want dan doe ik het er om) denken te herkennen als een complete idioot.
Maargoed ik hoopte iig dat mijn bijdrage aan dit topic mensen in de eerste doet inzien dat hoogbegaafdheid inderdaad een lastig parket is in het scholensysteem, iig in mijn schooltijd (begin jaren 90 vooral). Het is echt niet om mijzelf veren in mn reet te steken want ik zie het ook niet als een compliment, sterker nog ik wilde best vaak als ik naar bed ging en uit mn internaatraam naar de maan en sterren keek dat ik gewoon was geweest en plezier had gehad in voetballen oid.
Maar goed daar ging dit item toch dus om, er moeten goede plaatsingen komen voor dit soort kinderen, en een dagopvang waar mensen wat sociale omgangsvormen leren is niet genoeg om een volwaardig zelfstandig mens te worden, dan moet je jezelf ook op een vak kunnen ontplooien.quote:Op maandag 8 december 2014 20:25 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat snap ik wel ja. Mijn broertje is ook van instelling naar instelling gegaan. Het heeft zijn leven verpest zegt hij en ik kan hem daar niet eens ongelijk in geven. Hij heeft ook jeugdzorg aangeklaagd en ook gewonnen. Dit soort instanties doen naar mijn idee meer kwaad dan goed. Je kunt het beter zelf oplossen en dat is makkelijker als je in een omgeving zit waar je niet wordt tegengewerkt. Ik vind dus ook niet dat het hoogbegaafd zijn jouw probleem is, maar de verkeerde plaatsen waar je bent gezet. In een andere omgeving was het waarschijnlijk heel anders gegaan. Heb je weinig aan natuurlijk.
Nou ik kan mijn kennis hierin ook alleen maar baseren op wat ik meekrijg van mensen die ik tegenkom maar het is niet best gesteld met leraren zelf die vaak letterlijk ongeinterreseerd danwel bang voor hun eigen leerlingen hun tijd maar wat uitzitten en de computer de lessen laten vormgeven.quote:Op maandag 8 december 2014 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jouw verhaal ondersteunt dus de idee dat het vooral aan de omgeving ligt, dat de hoogbegaafde niet begrepen wordt. Dat is de sociale, psychische kant.
Dan heb je nog de praktische kant, en daar gaat het voor mij nog meer mis in het reguliere onderwijs. De focus is op de middenmoot en de losers. Die moeten altijd omhoog gebracht worden.
Dat er kinderen zijn die de helft van de tijd uit hun neus zitten te vreten of zitten te keten (sebass' verhaal herken ik heeeel goed), dat is voor hen niet van belang.
Je kind naar een massaschool sturen vind ik sowieso sadistisch, dat doen met een kind dat begeleiding nodig heeft (omdat het sneller leert dan anderen) vind ik misdadig dom.
Je jeugd is niet te benijden in ieder geval.
Jij bent linksbegaafd, dat is wat anders.quote:
quote:Op maandag 8 december 2014 21:19 schreef waht het volgende:
[..]
Jij bent linksbegaafd, dat is wat anders.
Er zijn in principe twee mogelijkheden:quote:Op maandag 8 december 2014 14:40 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik zag het inderdaad en ik kon enkel denken, had ik dat maar gehad.(een plek om naar toe te kunnen dus, want hoogbegaafd ben ik nu eenmaal)
Werd ook mn hele schooltijd gepest, had nergens moeite mee op school maar werd gewoonweg emotioneel tegengewerkt tot op het punt dat ik meer spijbelde dan op school was om de pesters te ontlopen.
Toen in riag tehuizen en internaten gesmeten met alle gevolgen vandien.
Ik herkende me gigantisch in die kinderen iig, en in de problematiek al helemaal.
Man man man als ik rijk was steunde ik dat initiatief met centen.
Overigens goed bezig @ die (1e)jongen die muziek maakte. Leek ook wel wat op mij qua uiterlijk, gebruikte ook fl zag ik hehe. Echt duim omhoog.
Maar goed wat moet je dus met 'hoogbegaafdheid' zonder dat je het mikpunt van spot wordt.. ik kon alleen maar.. na mijn halve leven in tehuizen, internaten, opvang en crisis te hebben gezeten' mijzelf isoleren en gewoonweg ontwikkelen in waar ik mijn rust kon vinden; het componeren dus.
Ik zou het anders ook niet hebben geweten, het schoolsysteem is gewoonweg niet afgesteld op mensen die het lesmateriaal overstijgen maar het (a)sociale klasse(n)systeem niet.
-Daniel.
Een derde, sterk reeele mogelijkheid is:quote:Op maandag 8 december 2014 21:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er zijn in principe twee mogelijkheden:
1: Jij bent niet hoogbegaafd en dus aan het liegen.
2: Je bent wel hoogbegaafd, maar dat toont dan direct aan dat heel die stempel "hoogbegaafd" geen moer voorstelt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Als indicatie wel, maar je mag toch verwachten van iemand die bovengemiddeld intelligent is dat hij/zij niet al teveel spelfouten maakt.quote:Op maandag 8 december 2014 19:33 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De mate van kennis van spelling als indicatie voor intelligentie nemen is echt bijzonder dom.
Vertel?quote:Op maandag 8 december 2014 19:39 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Daarom. Ik weet precies waar dat vandaan komt.
Dezelfde eenzijdige blik als die van mylamboisblack over wiskundige intelligentie.quote:Op maandag 8 december 2014 21:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als indicatie wel, maar je mag toch verwachten van iemand die bovengemiddeld intelligent is dat hij/zij niet al teveel spelfouten maakt.
Onzin, niet iedere hoogbegaafde is een kei in wiskunde, dat klopt. Maar hij/zij moet wel een bovengemiddeld niveau hebben.quote:Op maandag 8 december 2014 20:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, dat zei je niet.
Ik kan prima begrijpend lezen, dank je. Die aanvallen zijn nergens voor nodig:
[..]
Zoals ik zei; niet iedere hoogbegaafde is een begenadigd wiskundige.
quote:Op maandag 8 december 2014 21:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een derde, sterk reeele mogelijkheid is:
3: jij bent niet in staat dat vanachter een computerschermpje over iemand anders (die je niet kent) te concluderenIk zie vooral dat het verstandig zou zijn als jij zwijgt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Je leest niet goed.quote:Op maandag 8 december 2014 21:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dezelfde eenzijdige blik als die van mylamboisblack over wiskundige intelligentie.
Het komt slordig en "dom" over, dat ben ik met je eens, maar wie weet is hij irl een eloquent spreker, alleen de vertaling/klik naar de schrijfwijze mislukt wel eens.
Ik ben door 2 alfaleraren als ouders gedrilled zo goed mogelijk te spellen, en daardoor ook wel spellingnazi, maar an sich zegt spelling niets over intelligentie. Al kan het wel zo lijken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |