abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147380949
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:41 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Dat is het juist het probleem, tegenwoordig kan je klagen en men klaagt dan ook overal over. Vroeger bestond het straatbeeld uit Punkers met gekleurde hanenkammen in leren jackies, de alternatievelingen, de hippy's, de alto's, de rockers. Daar werd toen niet over geklaagd. Later werd het afgekeurd, de jaren '90. Tegenwoordig, allemaal in pak en stropdas, anders is het niet goed genoeg. (hoewel ik me graag netjes kleed en derhalve ook pakken en stropdassen draag).

Tegenwoordig zie je maar twee groepen mensen op straat, mannen en vrouwen. Het is een grote grauwe massa geworden. Moet je eens als een Gothic in het zwart en alles over straat lopen, hoeveel afkeurende blikken en opmerkingen krijg je dan wel niet?

De maatschappij, samenleving, is zo intolerant geworden, zowel tegenover zwakzinnige evenals hoogbegaafde. Tegenwoordig is ben je alleen normaal als tot de algemene massa behoort, buitenbeentjes zijn eng en ziek en hebben zorg nodig.

Flikker op, geef die kinderen onderwijs wat voldoet aan hun talent, kunde en ontwikkeling. De volgende Einstein of Da Vinci kan ertussen zitten, die moet je niet als een kind met het badwater weggooien, dat is zonde :P
In Amsterdam zie je genoeg alternatievelingen.
pi_147381001
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal nogal overdreven. Die mentaliteit heerst inderdaad in Nederland, maar dat kun je zelf oplossen door assertief te zijn.

Uiteindelijk heeft de maatschappij intelligente mensen nodig.
Het is ook overdreven, maar je hebt het daardoor wel helemaal begrepen. ;) Soms moet je overdrijven om iets duidelijk te maken, techniek juist toegepast, doel gehaald, experiment geslaagd :P
pi_147381011
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:48 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Het is ook overdreven, maar je hebt het daardoor wel helemaal begrepen. ;) Soms moet je overdrijven om iets duidelijk te maken, techniek juist toegepast, doel gehaald, experiment geslaagd :P
:{
pi_147382696
Ik vond het beeld dat er geschetst werd nogal pretentieus. Een beetje het idee dat ouders gewoon niet willen erkennen dat hun kunt faalt als mens door wat voor stoornis dan ook door er maar het plakkertje hoogbegaafd op te plakken. Je kunt nog zo intelligent zijn, dat wil niet zeggen dat je als mens mag falen.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_147383225
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:48 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Ben je serieus? Uit andere topics blijkt namelijk dat je dingen niet zo heel goed snapt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147383284
Het ontwikkelen van talent kun je toch ook zelf doen? Zeker in deze tijden waar informatie over elk onderwerp bijna gratis ter beschikking gesteld wordt?

Creëer desnoods zelf een leerplatform voor mensen die beter en sneller leren, en wees niet afhankelijk van wat een school of politiek kan en wil doen.

Proactief op zoek gaan naar wegen die leiden naar excellentie! Autonomie en creativiteit leiden naar innovatie...
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_147383340
Neem het heft in handen en laat zien dat de doelgroep iets wezenlijks kan toevoegen, laat dat in de praktijk zien aan mensen, die veranderen vanzelf van mening als men ziet dat de doelgroep van belang kan zijn in heel veel aspecten van de maatschappij, maar daarvoor moet je jezelf gaan profileren?

Daarbij zijn er al initiatieven zoals het Leonardo college, en vast nog meer van dat. Maar wellicht is dat niet voldoende..
pi_147383543
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:05 schreef Het_fijtje het volgende:
Want het bizarre is dat die hoogbegaafde kinderen zich niet kunnen handhaven in het onderwijs en stomweg uitvallen.
Hoe hoogbegaafd ben je als je je niet eens kunt handhaven in het reguliere onderwijs? Er zal dan vast nog sprake zijn van kinderen die naast een hoger dan gemiddeld IQ ook nog bepaalde psychische tekortkomingen hebben.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_147383569
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 08:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoe hoogbegaafd ben je als je je niet eens kunt handhaven in het reguliere onderwijs? Er zal dan vast nog sprake zijn van kinderen die naast een hoger dan gemiddeld IQ ook nog bepaalde psychische tekortkomingen hebben.
Heeft ook te maken met aanpasgedrag, als je altijd de beste bent dan krijg je niet altijd even goede reacties, en dan gaan sommigen aanpassen aan de groep, onderpresteren noemen ze dat geloof ik.
pi_147383688
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 08:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met hooggevoeligheid. M.i. ligt die schooluitval meer aan die hooggevoeligheid dan aan de hoogbegaafdheid.

quote:
Hooggevoeligheid kan sterk van invloed zijn op werk, het persoonlijk leven en relaties. Het is een eigenschap die in onze hectische, westerse maatschappij, waar de nadruk ligt op verstand en ratio, niet erg wordt gewaardeerd. Veel hooggevoelige mensen ervaren in eerste instantie dan ook last van hun eigenschap, en vragen zich af wat er mis is met hen. Zij hebben de neiging zichzelf te willen veranderen, en hun eigenschap te onderdrukken of negeren.
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/wat-betekent-hooggevoelig

Maar of het een psychische tekortkoming is?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 8 december 2014 @ 09:17:08 #101
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147383778
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:13 schreef Het_fijtje het volgende:
Het vreemde is dat het onderwijs totaal daarop niet word aangepast. Het onderwijs is zelfs nog meer kennisontwikkeling geworden en ontwikkeling van sociale vaardigheden is er geheel uitgehaald. Dat is mijn inziens het euvel wat ons huidige onderwijs achterhaald en ontoereikend maakt.
quote:
Tegenwoordig zie je maar twee groepen mensen op straat, mannen en vrouwen. Het is een grote grauwe massa geworden. Moet je eens als een Gothic in het zwart en alles over straat lopen, hoeveel afkeurende blikken en opmerkingen krijg je dan wel niet?

De maatschappij, samenleving, is zo intolerant geworden, zowel tegenover zwakzinnige evenals hoogbegaafde. Tegenwoordig is ben je alleen normaal als tot de algemene massa behoort, buitenbeentjes zijn eng en ziek en hebben zorg nodig.
Ik ben het in veel dingen met je eens geweest in dit topic, maar hier haak ik wel een beetje op af. Dit klopt gewoon echt niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 8 december 2014 @ 09:21:23 #102
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_147383838
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

[..]

Ik ben het in veel dingen met je eens geweest in dit topic, maar hier haak ik wel een beetje op af. Dit klopt gewoon echt niet.
Inderdaad. In de middeleeuwen werden zonderlingen buiten de stadsmuren verbannen en daarna werden mensen met afwijkingen op Kermissen gestald om ze te bewonderen. Niks tegenwoordig aan. Sterker nog, de maatschappij was veel harder een paar honderd jaar geleden.

Bovendien zie ik nog steeds veel verschillende kledingstijlen. Ik heb het idee dat TS zich graag in een slachtofferrol drukt als niet begrepen product van de maatschappij. En hoewel ik het op veel punten ook wel met hem eens ben (zeker daar ik als kind officieel gediagnosticeerd ben zijnde hoogbegaafd door een psycholoog) vind ik niet dat je het de maatschappij aan kan rekenen dat er fouten worden gemaakt. Wel individuele leraren en scholen, alsmede de politiek voor het alleen maar aandacht schenken aan de zwakkere. Ik had vroeger altijd ruzie met mijn lerares omdat ik haar taal- en rekenfouten verbeterde, wat erin resulteerde dat zij mij begon te pesten. Dat heeft nog best een tijdje invloed gehad op mijn zelfvertrouwen, maar dat is verleden tijd.

Mijns inziens is het het beste om kleinschalige klassen te hebben van een mannetje of 15. Ik had dat toevallig en dat werkte gewoon prima. Bij ons werkte het zo dat de slimmeren de minder slimmen hielpen met rekenen en daarnaast extra opdrachten kregen. Maar goed, als je met 30 man in zo'n hok zit, dan gaat alle aandacht uit naar de klieren en de leerling die moeite heeft met de lesstof.

[ Bericht 41% gewijzigd door Richestorags op 08-12-2014 09:33:17 ]
pi_147384052
quote:

[..]

Dat is het juist het probleem, tegenwoordig kan je klagen en men klaagt dan ook overal over. Vroeger bestond het straatbeeld uit Punkers met gekleurde hanenkammen in leren jackies, de alternatievelingen, de hippy's, de alto's, de rockers. Daar werd toen niet over geklaagd. Later werd het afgekeurd, de jaren '90. Tegenwoordig, allemaal in pak en stropdas, anders is het niet goed genoeg. (hoewel ik me graag netjes kleed en derhalve ook pakken en stropdassen draag).

Flikker op, geef die kinderen onderwijs wat voldoet aan hun talent, kunde en ontwikkeling. De volgende Einstein of Da Vinci kan ertussen zitten, die moet je niet als een kind met het badwater weggooien, dat is zonde :P
Dat is gedeeltelijk misschien waar, iedereen die afwijkt van de 'in-group' wordt afkeurend naar gekeken, of gewoon links gelaten, ik weet niet welke erger is trouwens.. Maar bijna iedereen haalt zijn goedkeuring en identiteit uit de groep waartoe deze behoort of wil behoren, dat is vrij normaal, of het wenselijk is is een andere discussie.

Onderwijs is iets wat niet zo gemakkelijk te definiëren is volgens mij, en er is nogal wat discussie over in sommige kringen. De vraag is wat je wil bereiken met onderwijs? Wil je personen creëren die passen in een systeem zoals die draait, of wil je personen opleiden die creatief en autonoom kunnen denken en leren, dat is een afweging. Gezien de belangen is de eerste de beste keuze lijkt mij.

Afgeven heeft niet erg veel zin als je accepteert dat iemand anders verantwoordelijk is voor jouw of anderen hun toekomst en opleiding, beter is het om daar leidend in te zijn en te zorgen voor alternatieven, althans zo denk ik er over.
  maandag 8 december 2014 @ 09:40:14 #104
168739 Red_85
'echt wel'
pi_147384073
Wat ook meewerkt is dat je in NL niet met je kop boven het maaiveld mag uitsteken van de rest. Doe je dat wel, krijg je allemaal van die scheve gezichten en doen ze er alles aan om je maar zo klein mogelijk te houden. Zo jammer. Niet alleen qua hoogbegaafdheid trouwens.

quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
Helemaal die van mensa zelf.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_147384127
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:40 schreef Red_85 het volgende:
Wat ook meewerkt is dat je in NL niet met je kop boven het maaiveld mag uitsteken van de rest. Doe je dat wel, krijg je allemaal van die scheve gezichten en doen ze er alles aan om je maar zo klein mogelijk te houden. Zo jammer. Niet alleen qua hoogbegaafdheid trouwens.

[..]

Het mag wel, alleen moet je wel weten waar je aan begint, en zorgen dat je beschikt over voldoende zelfvertrouwen en overtuiging over hetgeen je doet.. :7
  maandag 8 december 2014 @ 09:45:15 #106
168739 Red_85
'echt wel'
pi_147384142
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:13 schreef Het_fijtje het volgende:
Het vreemde is dat het onderwijs totaal daarop niet word aangepast. Het onderwijs is zelfs nog meer kennisontwikkeling geworden en ontwikkeling van sociale vaardigheden is er geheel uitgehaald. Dat is mijn inziens het euvel wat ons huidige onderwijs achterhaald en ontoereikend maakt.

Kennisontwikkeling? Welke kennis? Die in de voorgekauwde boekjes van de staatsuitgevers staan? Met de algemene verhaaltjes waarop de staatsexamens 'waarschijnlijk' op gebaseerd zijn? Het enige waar het in het onderwijs om gaat is het behalen van een diploma. Dan zijn de instellingen van je af en krijgen ze subsidie. Maakt niet uit hoe.. 5.5 prima, 8? Aai over de bol 'uitslover'.
1947-2016
  maandag 8 december 2014 @ 09:46:17 #107
396550 Richestorags
pi_147384154
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Kennisontwikkeling? Het enige waar het in het onderwijs om gaat is het behalen van een diploma. Dan zijn de instellingen van je af en krijgen ze subsidie. Maakt niet uit hoe.. 5.5 prima, 8? Aai over de bol 'uitslover'.
De nadruk ligt eerder op 'hoe maak ik mij kennis eigen' dan daadwerkelijke kennisontwikkeling.
  maandag 8 december 2014 @ 09:47:02 #108
168739 Red_85
'echt wel'
pi_147384162
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 09:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De nadruk ligt eerder op 'hoe maak ik mij kennis eigen' dan daadwerkelijke kennisontwikkeling.
En ook niet op 'hoe kan ik die kennis nou eens nuttig gebruiken'.
1947-2016
  maandag 8 december 2014 @ 09:51:15 #109
396550 Richestorags
pi_147384234
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En ook niet op 'hoe kan ik die kennis nou eens nuttig gebruiken'.
Wel, wat dat betreft vind ik HBO's nog beter dan universiteiten. Op een HBO moet je ten veel stage lopen en heb je allerlei projecten. Op de universiteit geilen ze nog veel te veel op alleen maar theorie.
  maandag 8 december 2014 @ 09:57:09 #110
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147384347
Niet om het een of ander, maar in hoeverre is dit de verantwoordelijkheid van de school? Waar de ouders feitelijk om vragen is om extra zorg en aandacht voor hun prinsje, en daarmee er compleet aan voorbij gaan dat heel veel andere kinderen (die ook op die school zitten) ook aandacht nodig hebben voor hun afwijkingen, bijzonderheden en eventuele struggles. Intensieve persoonlijke begeleiding is iets waar elk kind bij gebaat is, maar dat kost een heleboel gemeenschapsgeld en tijd.

De basisschool waar ik als koter op zat was een Montessori school waar kinderen hun eigen programma volgden. Dit programma was aangepast o.g.v de behoeftes van het kind, als het kind wat beter kon leren dan kreeg deze andere taakjes dan als het bijvoorbeeld (vanwege dyslexie) meer moeite had met lezen. Betrokkenheid van de ouders was hierbij van belang, hoewel op school vrij snel naar voren kwam waar het kind mee zat was het aan de ouders om daar oplossingen voor te bedenken. Het was niet de basisschool die een logopediste of een therapeut inhuurde, maar die verantwoordelijk werd gedeeld met de ouders.

En ja, onderwijs gaan betalen uit de zorgmiddelen zoals het PGB :') :') :') hebben die lui dan niet door dat dat geld voor hele andere doeleinden is bedoeld??
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147384367
Ik stoor mij altijd aan dit soort berichten, omdat ik ten eerste vind dat het vaak als excuus wordt gebruikt waarom ze niet hebben gepresteerd en ten tweede omdat ik niet het idee heb dat het hoogbegaafd zijn het probleem is maar eerder een onderliggende aandoening (een comorbiditeit) waarbij men sociale problemen ondervindt. Misschien komt het vaker voor bij hoogbegaafden, maar dit is niet het probleem.

Ja dat het onderwijs er niet op is ingericht klopt. In Nederland heb je in ieder geval na de basisschool een onderscheid (parallelle niveaus). Iets wat bijvoorbeeld in de VS niet zo is. Op de basisschool heb ik was ik maar kaartbakken aan het opruimen omdat er geen lesstof meer was. Op het gymnasium was ik ook gewoon met andere dingen bezig, want in je tienerjaren is alles interessanter dan de leerstof op school. Voordeel is dat je het met weinig inspanning nog wel gewoon haalt.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 8 december 2014 @ 10:07:03 #112
396550 Richestorags
pi_147384519
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:58 schreef ssebass het volgende:
Ik stoor mij altijd aan dit soort berichten, omdat ik ten eerste vind dat het vaak als excuus wordt gebruikt waarom ze niet hebben gepresteerd en ten tweede omdat ik niet het idee heb dat het hoogbegaafd zijn het probleem is maar eerder een onderliggende aandoening (een comorbiditeit) waarbij men sociale problemen ondervindt. Misschien komt het vaker voor bij hoogbegaafden, maar dit is niet het probleem.

Ja dat het onderwijs er niet op is ingericht klopt. In Nederland heb je in ieder geval na de basisschool een onderscheid (parallelle niveaus). Iets wat bijvoorbeeld in de VS niet zo is. Op de basisschool heb ik was ik maar kaartbakken aan het opruimen omdat er geen lesstof meer was. Op het gymnasium was ik ook gewoon met andere dingen bezig, want in je tienerjaren is alles interessanter dan de leerstof op school. Voordeel is dat je het met weinig inspanning nog wel gewoon haalt.
Spijker op de kop. Ik ben alleen na het Gymnasium even op mijn bek gegaan wegens een gebrek aan studiehouding maar dat heb je na een jaartje ook wel op de rit.
pi_147384676
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 09:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wel, wat dat betreft vind ik HBO's nog beter dan universiteiten. Op een HBO moet je ten veel stage lopen en heb je allerlei projecten. Op de universiteit geilen ze nog veel te veel op alleen maar theorie.
Precies, de meeste academici van tegenwoordig kunnen beter wat met de handen gaan doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 8 december 2014 @ 10:34:14 #114
396550 Richestorags
pi_147385007
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 10:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Precies, de meeste academici van tegenwoordig kunnen beter wat met de handen gaan doen.
Je hoeft niet met stromannen te komen hoor, is niet nodig. Het is niet meer dan logisch dat universiteiten ook praktijkgerichte zaken (en nee dat is niet met de handen werken) in hun curriculum gaan verwerken. Op universiteiten als Wageningen en Delft gebeurt dit al volop, tijd dat andere universiteiten dit ook gaan doen. Negen van de tien studenten eindigt immers op een kantoor en niet als academisch onderzoeker. Dus moet je studenten ook kennis laten maken met de praktijk.

Binnen mijn vakgebied ben ik bijvoorbeeld veel te weinig bekend gemaakt met modellen en gangbare programmertalen, terwijl dat wel de dagelijkse praktijk is op kantoren! Wel ben ik blij de theorie gehad te hebben zodat ik weet wat een model überhaupt doet, maar om nou te zeggen dat ik goed voorbereid ben voor de arbeidsmarkt: nou nee.
pi_147385086
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Op wat voor een manier merk je dat? Mijn ervaring is dat mensen juist positief reageren als je net even wat meer je best doet. Zeker als het om een studie gaat. :)
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 8 december 2014 @ 11:07:09 #116
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147385522
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 10:34 schreef Richestorags het volgende:
Binnen mijn vakgebied ben ik bijvoorbeeld veel te weinig bekend gemaakt met modellen en gangbare programmertalen, terwijl dat wel de dagelijkse praktijk is op kantoren! Wel ben ik blij de theorie gehad te hebben zodat ik weet wat een model überhaupt doet, maar om nou te zeggen dat ik goed voorbereid ben voor de arbeidsmarkt: nou nee.
Tjah, maar heel weinig studenten zijn echt goed voorbereid voor de arbeidsmarkt als ze op vrij hoog niveau mee willen knikkeren. Hoe complexer en abstracter de materie, hoe minder praktijkgericht het onderwijs kan zijn. De methodes en programmeertalen die in de praktijk gebruikt worden veranderen bijna op jaarbasis, waar je mee te maken krijgt in je eerste jaar van je studie is alweer veroudert als je klaar bent met de master. Dat is ook niet erg, doel van het onderwijs is dat je voldoende bagage mee krijgt om de nieuwe trends snel op te pakken en je rappoklappo op te werken naar het gewenste en benodigde niveau. Je weet wat een model is, wat die doet en wat je ermee kan. Het precieze leer je wanneer je ermee aan de slag als starter. Ja, dat zie je ook terug in je salaris, maar dan had je maar een hbo moeten doen. Was je iets hoger ingestapt, maar waarschijnlijk lager geëindigd.

Voor een hoogbegaafde koter is dat trouwens ook niet anders. Wilt die wat gaan doen met zijn/haar intellect dan moet die even hard kunnen mee rennen als die verder is zijn/haar ontwikkeling. Begeleiding nodig hebben op school is niet erg, maar op een gegeven moment moet het kind zijn/haar eigen broek omhoog kunnen houden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147385692
De hoogbegaafde boefjes steken lekker weinig tijd in school want te makkelijk, en gaan aan de slag met hetgeen hen interesseert. Nooit was het zo makkelijk om kennis buiten school om te vergaren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 8 december 2014 @ 11:18:42 #118
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_147385752
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
omdat het een betaaltest is
pi_147385923
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 10:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Je hoeft niet met stromannen te komen hoor, is niet nodig. Het is niet meer dan logisch dat universiteiten ook praktijkgerichte zaken (en nee dat is niet met de handen werken) in hun curriculum gaan verwerken. Op universiteiten als Wageningen en Delft gebeurt dit al volop, tijd dat andere universiteiten dit ook gaan doen. Negen van de tien studenten eindigt immers op een kantoor en niet als academisch onderzoeker. Dus moet je studenten ook kennis laten maken met de praktijk.

Beetje extra is niet verkeerd maar de kerntaak is simpelweg niet jou voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
pi_147385950
IQ testen zijn trouwens helemaal niet onbetrouwbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')