quote:Op maandag 8 december 2014 00:13 schreef Het_fijtje het volgende:
Het vreemde is dat het onderwijs totaal daarop niet word aangepast. Het onderwijs is zelfs nog meer kennisontwikkeling geworden en ontwikkeling van sociale vaardigheden is er geheel uitgehaald. Dat is mijn inziens het euvel wat ons huidige onderwijs achterhaald en ontoereikend maakt.
Ik ben het in veel dingen met je eens geweest in dit topic, maar hier haak ik wel een beetje op af. Dit klopt gewoon echt niet.quote:Op maandag 8 december 2014 00:41 schreef Het_fijtje het volgende:
Tegenwoordig zie je maar twee groepen mensen op straat, mannen en vrouwen. Het is een grote grauwe massa geworden. Moet je eens als een Gothic in het zwart en alles over straat lopen, hoeveel afkeurende blikken en opmerkingen krijg je dan wel niet?
De maatschappij, samenleving, is zo intolerant geworden, zowel tegenover zwakzinnige evenals hoogbegaafde. Tegenwoordig is ben je alleen normaal als tot de algemene massa behoort, buitenbeentjes zijn eng en ziek en hebben zorg nodig.
Inderdaad. In de middeleeuwen werden zonderlingen buiten de stadsmuren verbannen en daarna werden mensen met afwijkingen op Kermissen gestald om ze te bewonderen. Niks tegenwoordig aan. Sterker nog, de maatschappij was veel harder een paar honderd jaar geleden.quote:Op maandag 8 december 2014 09:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Ik ben het in veel dingen met je eens geweest in dit topic, maar hier haak ik wel een beetje op af. Dit klopt gewoon echt niet.
Dat is gedeeltelijk misschien waar, iedereen die afwijkt van de 'in-group' wordt afkeurend naar gekeken, of gewoon links gelaten, ik weet niet welke erger is trouwens.. Maar bijna iedereen haalt zijn goedkeuring en identiteit uit de groep waartoe deze behoort of wil behoren, dat is vrij normaal, of het wenselijk is is een andere discussie.quote:Op maandag 8 december 2014 00:41 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Dat is het juist het probleem, tegenwoordig kan je klagen en men klaagt dan ook overal over. Vroeger bestond het straatbeeld uit Punkers met gekleurde hanenkammen in leren jackies, de alternatievelingen, de hippy's, de alto's, de rockers. Daar werd toen niet over geklaagd. Later werd het afgekeurd, de jaren '90. Tegenwoordig, allemaal in pak en stropdas, anders is het niet goed genoeg. (hoewel ik me graag netjes kleed en derhalve ook pakken en stropdassen draag).
Tegenwoordig zie je maar twee groepen mensen op straat, mannen en vrouwen. Het is een grote grauwe massa geworden. Moet je eens als een Gothic in het zwart en alles over straat lopen, hoeveel afkeurende blikken en opmerkingen krijg je dan wel niet?
De maatschappij, samenleving, is zo intolerant geworden, zowel tegenover zwakzinnige evenals hoogbegaafde. Tegenwoordig is ben je alleen normaal als tot de algemene massa behoort, buitenbeentjes zijn eng en ziek en hebben zorg nodig.
Flikker op, geef die kinderen onderwijs wat voldoet aan hun talent, kunde en ontwikkeling. De volgende Einstein of Da Vinci kan ertussen zitten, die moet je niet als een kind met het badwater weggooien, dat is zonde
Helemaal die van mensa zelf.quote:Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
Het mag wel, alleen moet je wel weten waar je aan begint, en zorgen dat je beschikt over voldoende zelfvertrouwen en overtuiging over hetgeen je doet..quote:Op maandag 8 december 2014 09:40 schreef Red_85 het volgende:
Wat ook meewerkt is dat je in NL niet met je kop boven het maaiveld mag uitsteken van de rest. Doe je dat wel, krijg je allemaal van die scheve gezichten en doen ze er alles aan om je maar zo klein mogelijk te houden. Zo jammer. Niet alleen qua hoogbegaafdheid trouwens.
[..]
Helemaal die van mensa zelf.
Kennisontwikkeling? Welke kennis? Die in de voorgekauwde boekjes van de staatsuitgevers staan? Met de algemene verhaaltjes waarop de staatsexamens 'waarschijnlijk' op gebaseerd zijn? Het enige waar het in het onderwijs om gaat is het behalen van een diploma. Dan zijn de instellingen van je af en krijgen ze subsidie. Maakt niet uit hoe.. 5.5 prima, 8? Aai over de bol 'uitslover'.quote:Op maandag 8 december 2014 00:13 schreef Het_fijtje het volgende:
Het vreemde is dat het onderwijs totaal daarop niet word aangepast. Het onderwijs is zelfs nog meer kennisontwikkeling geworden en ontwikkeling van sociale vaardigheden is er geheel uitgehaald. Dat is mijn inziens het euvel wat ons huidige onderwijs achterhaald en ontoereikend maakt.
De nadruk ligt eerder op 'hoe maak ik mij kennis eigen' dan daadwerkelijke kennisontwikkeling.quote:Op maandag 8 december 2014 09:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kennisontwikkeling? Het enige waar het in het onderwijs om gaat is het behalen van een diploma. Dan zijn de instellingen van je af en krijgen ze subsidie. Maakt niet uit hoe.. 5.5 prima, 8? Aai over de bol 'uitslover'.
En ook niet op 'hoe kan ik die kennis nou eens nuttig gebruiken'.quote:Op maandag 8 december 2014 09:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De nadruk ligt eerder op 'hoe maak ik mij kennis eigen' dan daadwerkelijke kennisontwikkeling.
Wel, wat dat betreft vind ik HBO's nog beter dan universiteiten. Op een HBO moet je ten veel stage lopen en heb je allerlei projecten. Op de universiteit geilen ze nog veel te veel op alleen maar theorie.quote:Op maandag 8 december 2014 09:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En ook niet op 'hoe kan ik die kennis nou eens nuttig gebruiken'.
Spijker op de kop. Ik ben alleen na het Gymnasium even op mijn bek gegaan wegens een gebrek aan studiehouding maar dat heb je na een jaartje ook wel op de rit.quote:Op maandag 8 december 2014 09:58 schreef ssebass het volgende:
Ik stoor mij altijd aan dit soort berichten, omdat ik ten eerste vind dat het vaak als excuus wordt gebruikt waarom ze niet hebben gepresteerd en ten tweede omdat ik niet het idee heb dat het hoogbegaafd zijn het probleem is maar eerder een onderliggende aandoening (een comorbiditeit) waarbij men sociale problemen ondervindt. Misschien komt het vaker voor bij hoogbegaafden, maar dit is niet het probleem.
Ja dat het onderwijs er niet op is ingericht klopt. In Nederland heb je in ieder geval na de basisschool een onderscheid (parallelle niveaus). Iets wat bijvoorbeeld in de VS niet zo is. Op de basisschool heb ik was ik maar kaartbakken aan het opruimen omdat er geen lesstof meer was. Op het gymnasium was ik ook gewoon met andere dingen bezig, want in je tienerjaren is alles interessanter dan de leerstof op school. Voordeel is dat je het met weinig inspanning nog wel gewoon haalt.
Precies, de meeste academici van tegenwoordig kunnen beter wat met de handen gaan doen.quote:Op maandag 8 december 2014 09:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel, wat dat betreft vind ik HBO's nog beter dan universiteiten. Op een HBO moet je ten veel stage lopen en heb je allerlei projecten. Op de universiteit geilen ze nog veel te veel op alleen maar theorie.
Je hoeft niet met stromannen te komen hoor, is niet nodig. Het is niet meer dan logisch dat universiteiten ook praktijkgerichte zaken (en nee dat is niet met de handen werken) in hun curriculum gaan verwerken. Op universiteiten als Wageningen en Delft gebeurt dit al volop, tijd dat andere universiteiten dit ook gaan doen. Negen van de tien studenten eindigt immers op een kantoor en niet als academisch onderzoeker. Dus moet je studenten ook kennis laten maken met de praktijk.quote:Op maandag 8 december 2014 10:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Precies, de meeste academici van tegenwoordig kunnen beter wat met de handen gaan doen.
Op wat voor een manier merk je dat? Mijn ervaring is dat mensen juist positief reageren als je net even wat meer je best doet. Zeker als het om een studie gaat.quote:Op maandag 8 december 2014 09:40 schreef Red_85 het volgende:
Wat ook meewerkt is dat je in NL niet met je kop boven het maaiveld mag uitsteken van de rest. Doe je dat wel, krijg je allemaal van die scheve gezichten en doen ze er alles aan om je maar zo klein mogelijk te houden. Zo jammer. Niet alleen qua hoogbegaafdheid trouwens.
[..]
Helemaal die van mensa zelf.
Tjah, maar heel weinig studenten zijn echt goed voorbereid voor de arbeidsmarkt als ze op vrij hoog niveau mee willen knikkeren. Hoe complexer en abstracter de materie, hoe minder praktijkgericht het onderwijs kan zijn. De methodes en programmeertalen die in de praktijk gebruikt worden veranderen bijna op jaarbasis, waar je mee te maken krijgt in je eerste jaar van je studie is alweer veroudert als je klaar bent met de master. Dat is ook niet erg, doel van het onderwijs is dat je voldoende bagage mee krijgt om de nieuwe trends snel op te pakken en je rappoklappo op te werken naar het gewenste en benodigde niveau. Je weet wat een model is, wat die doet en wat je ermee kan. Het precieze leer je wanneer je ermee aan de slag als starter. Ja, dat zie je ook terug in je salaris, maar dan had je maar een hbo moeten doen. Was je iets hoger ingestapt, maar waarschijnlijk lager geëindigd.quote:Op maandag 8 december 2014 10:34 schreef Richestorags het volgende:
Binnen mijn vakgebied ben ik bijvoorbeeld veel te weinig bekend gemaakt met modellen en gangbare programmertalen, terwijl dat wel de dagelijkse praktijk is op kantoren! Wel ben ik blij de theorie gehad te hebben zodat ik weet wat een model überhaupt doet, maar om nou te zeggen dat ik goed voorbereid ben voor de arbeidsmarkt: nou nee.
omdat het een betaaltest isquote:Op zondag 7 december 2014 23:17 schreef robin007bond het volgende:
Overigens is een IQ-test via internet onbetrouwbaar, dus waarom je naar die site linkt is mij niet duidelijk.
Beetje extra is niet verkeerd maar de kerntaak is simpelweg niet jou voor te bereiden op de arbeidsmarkt.quote:Op maandag 8 december 2014 10:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je hoeft niet met stromannen te komen hoor, is niet nodig. Het is niet meer dan logisch dat universiteiten ook praktijkgerichte zaken (en nee dat is niet met de handen werken) in hun curriculum gaan verwerken. Op universiteiten als Wageningen en Delft gebeurt dit al volop, tijd dat andere universiteiten dit ook gaan doen. Negen van de tien studenten eindigt immers op een kantoor en niet als academisch onderzoeker. Dus moet je studenten ook kennis laten maken met de praktijk.
Binnen mijn vakgebied ben ik bijvoorbeeld veel te weinig bekend gemaakt met modellen en gangbare programmertalen, terwijl dat wel de dagelijkse praktijk is op kantoren! Wel ben ik blij de theorie gehad te hebben zodat ik weet wat een model überhaupt doet, maar om nou te zeggen dat ik goed voorbereid ben voor de arbeidsmarkt: nou nee.
Klopt, hoofbegaafdheid maakt de maatschappij kapot.quote:Op maandag 8 december 2014 11:28 schreef Reya het volgende:
Hoofbegaafdheid, een acuut maatschappelijk probleem.
Mwah, ligt aan de test denk je niet? Een goeie test zegt wel wat denk ik.quote:Op maandag 8 december 2014 11:27 schreef theunderdog het volgende:
IQ testen zijn trouwens helemaal niet onbetrouwbaar.
Waar het omgaat is dat je er eentje hebt die je op veel fronten test.quote:Op maandag 8 december 2014 11:30 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Mwah, ligt aan de test denk je niet? Een goeie test zegt wel wat denk ik.
Aan de andere kant, chimpansees kunnen sommige berekeningen sneller maken dan mensen (accepteren een oneerlijke verdeling ook veel minder dan wij) maar ik zou ze geen IQ test laten maken.
Mijn punt is dat in Wageningen en Delft (waar vergelijkbare studies in mijn vakgebied worden gegeven) men wel veel meer praktijkkennis meekrijgt in de vorm van het werken met modellen en programmeertalen. Ik heb dat ook wel gehad, maar echt beduidend minder. Bovendien veranderen talen niet op jaarbasis, er is een aantal talen dat constant gebruikt wordt (Python, R, Matlab).quote:Op maandag 8 december 2014 11:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah, maar heel weinig studenten zijn echt goed voorbereid voor de arbeidsmarkt als ze op vrij hoog niveau mee willen knikkeren. Hoe complexer en abstracter de materie, hoe minder praktijkgericht het onderwijs kan zijn. De methodes en programmeertalen die in de praktijk gebruikt worden veranderen bijna op jaarbasis, waar je mee te maken krijgt in je eerste jaar van je studie is alweer veroudert als je klaar bent met de master. Dat is ook niet erg, doel van het onderwijs is dat je voldoende bagage mee krijgt om de nieuwe trends snel op te pakken en je rappoklappo op te werken naar het gewenste en benodigde niveau. Je weet wat een model is, wat die doet en wat je ermee kan. Het precieze leer je wanneer je ermee aan de slag als starter. Ja, dat zie je ook terug in je salaris, maar dan had je maar een hbo moeten doen. Was je iets hoger ingestapt, maar waarschijnlijk lager geëindigd.
Voor een hoogbegaafde koter is dat trouwens ook niet anders. Wilt die wat gaan doen met zijn/haar intellect dan moet die even hard kunnen mee rennen als die verder is zijn/haar ontwikkeling. Begeleiding nodig hebben op school is niet erg, maar op een gegeven moment moet het kind zijn/haar eigen broek omhoog kunnen houden.
Maar 90% van de studenten eindigt wel ergens op een kantoor, hetzij als zzp'er hetzij binnen een grote organisatie. Dan kan je daar best wat meer rekening mee houden.quote:Op maandag 8 december 2014 11:26 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Beetje extra is niet verkeerd maar de kerntaak is simpelweg niet jou voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
Hoogbegaafdheid is prima op te lossen middels een lobotomie, dus het aanwenden van zorgbudgetten lijkt me ergens wel terecht.quote:Op maandag 8 december 2014 09:57 schreef Ryon het volgende:
En ja, onderwijs gaan betalen uit de zorgmiddelen zoals het PGB![]()
![]()
hebben die lui dan niet door dat dat geld voor hele andere doeleinden is bedoeld??
Tuurlijk, maar niet ten koste van de kern. Je wil toch geen veredelde HBO studie? Heb zelf een HBO diploma en voel me al bijzonder ongemakkelijk dat ik daarmee al als hoogopgeleid door het leven ga. Klinkklare nonsens if you ask me.quote:Op maandag 8 december 2014 11:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar 90% van de studenten eindigt wel ergens op een kantoor, hetzij als zzp'er hetzij binnen een grote organisatie. Dan kan je daar best wat meer rekening mee houden.
Het gaat niet ten koste van de kern. Ik ben ontevreden met de manier hoe "praktijk" in de vakken is ingevuld. Een voorbeeld: bij drie vakken hebben wij twee flutlesjes gehad over hoe je met een bepaald model voor dat vak werkt. Nou verder dan wat klikken en de dingen uit de course manual overkomen doe je niet. Heb je er wat van geleerd? Geen reet. Dan hadden we veel beter een vak hydrologisch modelleren kunnen krijgen. Wat ze in Amsterdam wel krijgen, net als in Wageningen en Delft. Alleen in Utrecht houden ze alles zo theoretisch als de pest. Verder ben ik zeer tevreden, want mijn theoretische kennis is echt prima. Alleen had het niet misstaan om die mislukte praktijk dingetjes in één vak onder te brengen, zeker daar andere masters in Utrecht WEL continu bezig zijn met modelleren en programmeren (bijvoorbeeld Coastal and River systems).quote:Op maandag 8 december 2014 11:49 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar niet ten koste van de kern. Je wil toch geen veredelde HBO studie? Heb zelf een HBO diploma en voel me al bijzonder ongemakkelijk dat ik daarmee al als hoogopgeleid door het leven ga. Klinkklare nonsens if you ask me.
Was ik maar hooggeleid G!
Beter schop je de mensen die een hekel hebben aan theorie naar het HBO en MBO, waar ze thuishoren.quote:Op maandag 8 december 2014 10:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je hoeft niet met stromannen te komen hoor, is niet nodig. Het is niet meer dan logisch dat universiteiten ook praktijkgerichte zaken (en nee dat is niet met de handen werken) in hun curriculum gaan verwerken. Op universiteiten als Wageningen en Delft gebeurt dit al volop, tijd dat andere universiteiten dit ook gaan doen.
Foutief gebruik van het woord 'dus'.quote:Negen van de tien studenten eindigt immers op een kantoor en niet als academisch onderzoeker. Dus moet je studenten ook kennis laten maken met de praktijk.
Ja, laten we de hoogstmogelijke opleiding in Nederland gebruiken om de eerste werkgever inwerktijd voor de middelmatigen te besparen. Zo koesteren we talent en gaan we daar het maximale uithalen.quote:Binnen mijn vakgebied ben ik bijvoorbeeld veel te weinig bekend gemaakt met modellen en gangbare programmertalen, terwijl dat wel de dagelijkse praktijk is op kantoren! Wel ben ik blij de theorie gehad te hebben zodat ik weet wat een model überhaupt doet, maar om nou te zeggen dat ik goed voorbereid ben voor de arbeidsmarkt: nou nee.
HSP is gewoon een modedingetje.quote:Op maandag 8 december 2014 09:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met hooggevoeligheid. M.i. ligt die schooluitval meer aan die hooggevoeligheid dan aan de hoogbegaafdheid.
[..]
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/wat-betekent-hooggevoelig
Maar of het een psychische tekortkoming is?
Wie zegt dat mensen die op het HBO en MBO zitten een hekel hebben aan theorie? Dat is een nogal hautaine misvatting, wereldpijn. Verder lenen bepaalde vakgebieden (met name toegepaste wetenschappen zoals bijvoorbeeld in Delft) zich gewoon beter voor de praktijk. Maar goed, jij praat vanuit een compleet ander vakgebied en hebt derhalve geen verstand van wat ik zeg. Als ik jou vertel dat de situatie binnen mijn vakgebied al lang zo is in Delft, Wageningen en zelfs in Amsterdam, zelfs binnen andere masters van de Universiteit Utrecht dat men zeer veel modelleren en programmeren krijgt, waarom zou dat dan niet kunnen? Ik geef aan dat ik mijn master qua theorie uitstekend vind, maar dat er best één vak in had mogen zitten wat aandacht besteedt aan modelleren (en FYI: in Wageningen doen ze dat bijna alleen maar, in Delft ook in grote mate en ook in Amsterdam is het een significante component van de master).quote:Op maandag 8 december 2014 11:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Beter schop je de mensen die een hekel hebben aan theorie naar het HBO en MBO, waar ze thuishoren.
"dus conjunctionUitspraak: [dʏs] <woord dat een logisch gevolg aangeeft van wat je eerder hebt gezegd> Voorbeeld: `Ik ben bekaf, dus ik ga vroeg naar bed.`"quote:Foutief gebruik van het woord 'dus'.
Nogmaals, je weet niet waar je het over hebt. Pretendeer het dan ook niet te weten met je belachelijke stromannen.quote:Ja, laten we de hoogstmogelijke opleiding in Nederland gebruiken om de eerste werkgever inwerktijd voor de middelmatigen te besparen. Zo koesteren we talent en gaan we daar het maximale uithalen.
Heeft dat niet meer te maken met de insteek die verschillende masters kiezen? Een van de kerngedachtes achter de Ba/Ma structuur is dat studenten na hun bachelor de keuze hebben om een master te kiezen die bij hun smaak past. Van de universiteiten wordt vervolgens verwacht dat zij niet allemaal dezelfde meuk aanbieden maar zich gaan richten op masters met een eigen karakter. De één zal wetenschappelijker van insteek zijn dan de andere. Maar net waar de (toekomstige) student zich prettig bij voelt. Het is dus inderdaad goed mogelijk dat je in Utrecht een ander soort master volgt dan in Amsterdam of Delft. Niet dat de één beter is, gewoon anders.quote:Op maandag 8 december 2014 12:08 schreef Richestorags het volgende:
En een andere FYI: ook het aanleren van modellen en programmeertalen kan je wetenschappelijk benaderen. Hoe bouw je een model op? Wat is de logica achter een programmeertaal? Op het HBO zouden ze er dan alleen maar mee leren werken. Je lult dus echt gewoon onzin, maar van een jurist kan ik ook niet verwachten dat die begrijpt waar ik het over heb. Jij weet niet dat men tegenwoordig bij veel startersvacature's al kennis van bepaalde modellen en programmeertalen vraagt.
De probleemhoogbegaafden hebben helemaal niet door dat ze hoogbegaafd zijn. Ze denken juist dat ze dom zijn, omdat ze zien klasgenootjes betere punten scoren.quote:Op maandag 8 december 2014 04:10 schreef Hoplahopla het volgende:
Ik vond het beeld dat er geschetst werd nogal pretentieus. Een beetje het idee dat ouders gewoon niet willen erkennen dat hun kunt faalt als mens door wat voor stoornis dan ook door er maar het plakkertje hoogbegaafd op te plakken. Je kunt nog zo intelligent zijn, dat wil niet zeggen dat je als mens mag falen.
Je vergist je volgens mij danig in de diversiteit van het Nederlandse onderwijsaanbod.quote:Op maandag 8 december 2014 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat dit geen reden is om bij de pakken neer te gaan zitten, maar feit is - en een andere user gaf dat al aan - dat scholen leerfabrieken zijn voor de grauwe middelmaat.
Als ik dat zou doen, dan zou dit topic er niet zijn.quote:Op maandag 8 december 2014 13:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je vergist je volgens mij danig in de diversiteit van het Nederlandse onderwijsaanbod.
Inderdaad.. Een eitje.. De enige reden dat men dat nog niet gedaan heeft is.. tjah.. euhm.. gewoon geen zin.quote:Op maandag 8 december 2014 13:40 schreef Lyrebird het volgende:
Dat moet ook anders kunnen. Het moet toch een eitje zijn om programmatuur te ontwikkelen die uitvogelt op welke manier kinderen het meest efficient leren?
Hmm, ja, nu je zegt. Daar heb je van die halfzachte gamma's voor nodig.quote:Op maandag 8 december 2014 13:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad.. Een eitje.. De enige reden dat men dat nog niet gedaan heeft is.. tjah.. euhm.. gewoon geen zin.
Je hebt het over een groep ouders voor wie niets goed is en die het idee van opvoeden maar matig beheersen. Daar kan je het onderwijs lastig de schuld van geven.quote:Op maandag 8 december 2014 13:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als ik dat zou doen, dan zou dit topic er niet zijn.
Daar blijft het dan ook bij. Zit je op je werk met onderbouwde argumenten net even wat slimmer te zijn dan de rest, wordt je al snel als een betweter gezien, of een uitslover.quote:Op maandag 8 december 2014 10:39 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Op wat voor een manier merk je dat? Mijn ervaring is dat mensen juist positief reageren als je net even wat meer je best doet. Zeker als het om een studie gaat.
Hangt er vanaf in hoeverre je een masker kunt opzetten, uiteindelijk moet je wel wat inboeten en je net zo gek gaan gedragen als het gros anders noemt men je saai of leest men uberhaupt niks van je (tldr).quote:
Dat is wel de mentaliteit in west Europa geworden. De domme underdog is heilig. Ben je welvarend of intelligent of heb je groot succes in het leven dan ziet me je liever gaan. Onderontwikkeld gedrag ..dat is pas cool. Vooral in rapmuziek is dat heel zichtbaar. Ben je arm, crimineel en is je moeder een crackjunk dan ben je de man maar kom je uit de betere wijken, ben je slim, heb je opleiding en goede zorgzame ouders dan kan je daar maar beter om liegen en zeggen dat je uit de getto komt.quote:Op zondag 7 december 2014 23:05 schreef Het_fijtje het volgende:
In Nederland een groot probleem, het lijkt wel alsof hoogbegaafde mensen vreemd of eng worden gevonden. Terwijl landen zoals China veel meer zich focust op dit soort mensen en ze dan ook speciaal onderwijs en dergelijke aanbied.
Vind je het gek als je zulke hoogbegaafde topics post:quote:Op maandag 8 december 2014 14:54 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Hangt er vanaf in hoeverre je een masker kunt opzetten, uiteindelijk moet je wel wat inboeten en je net zo gek gaan gedragen als het gros anders noemt men je saai of leest men uberhaupt niks van je (tldr).
Ik ken genoeg hoogbegaafde mensen en eigenlijk geen een met deze problemen. Dus dat causaal verband dat jij impliceert bestaat waarschijnlijk helemaal niet. Hoogbegaafd staat niet gelijk aan sociale problematiek.quote:Op maandag 8 december 2014 14:40 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik zag het inderdaad en ik kon enkel denken, had ik dat maar gehad.(een plek om naar toe te kunnen dus, want hoogbegaafd ben ik nu eenmaal)
Werd ook mn hele schooltijd gepest, had nergens moeite mee op school maar werd gewoonweg emotioneel tegengewerkt tot op het punt dat ik meer spijbelde dan op school was om de pesters te ontlopen.
Toen in riag tehuizen en internaten gesmeten met alle gevolgen vandien.
Ik herkende me gigantisch in die kinderen iig, en in de problematiek al helemaal.
Man man man als ik rijk was steunde ik dat initiatief met centen.
Overigens goed bezig @ die (1e)jongen die muziek maakte. Leek ook wel wat op mij qua uiterlijk, gebruikte ook fl zag ik hehe. Echt duim omhoog.
Maar goed wat moet je dus met 'hoogbegaafdheid' zonder dat je het mikpunt van spot wordt.. ik kon alleen maar.. na mijn halve leven in tehuizen, internaten, opvang en crisis te hebben gezeten' mijzelf isoleren en gewoonweg ontwikkelen in waar ik mijn rust kon vinden; het componeren dus.
Ik zou het anders ook niet hebben geweten, het schoolsysteem is gewoonweg niet afgesteld op mensen die het lesmateriaal overstijgen maar het (a)sociale klasse(n)systeem niet.
-Daniel.
Maar nu kunnen ze hun problemen afschuiven in de veronderstelling dat ze hoogbegaafd zijn!quote:Op maandag 8 december 2014 15:56 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik ken genoeg hoogbegaafde mensen en eigenlijk geen een met deze problemen. Dus dat causaal verband dat jij impliceert bestaat waarschijnlijk helemaal niet. Hoogbegaafd staat niet gelijk aan sociale problematiek.
Precies een hoog IQ klinkt natuurlijk beter dan een laag EQ. Alleen is het eerste niet de oorzaak van het probleem en het tweede hoogstwaarschijnlijk wel.quote:Op maandag 8 december 2014 16:04 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar nu kunnen ze hun problemen afschuiven in de veronderstelling dat ze hoogbegaafd zijn!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |