abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147369713
Beste allen,

Vol goede moed zijn wij begonnen aan ons project. De eerste stap was het strippen van de woning. Noot. de woning staat 20cm scheef. De bedoeling is om de balken recht te leggen. Nu heb ik al het een en ander op internet opgezocht maar ik kan nergens concreet een "handleiding" vinden hoe je het best de in de buitenmuur verankerde balken recht kan leggen.

We hebben de optie uitvullen al bekeken. Maar dit is bij ons niet mogelijk.

Het huis..

Dijkwoning

souterain/kelder
1e verdieping/begaande grond
2e verdieping
Vliering

De vliering en 2e verdieping zijn er al uit. Volgende week zaterdag gaat de beneden vloer er uit. Van daar uit hopen we weer te kunnen opbouwen.. Beginnent met het rechtleggen van de balken van de 1e/begaande grond verdieping.

Zie fotos ->

*knip*

Mijn vraag is. Heeft iemand ervaring met het rechtleggen van balken en de handelswijze daar toe
Anderzijds tips en trics?

Alvast bedankt!

[ Bericht 22% gewijzigd door Vonkenboer op 08-12-2014 18:56:02 ]
pi_147370990
Je weet dat nu je Facebook voor iedereen die dit topic aanklikt vrij toegankelijk is?
pi_147371849
Niet je gehele facebook toch? Alleen dit album?
pi_147372019
Dubbel gecheckt! Alleen de fotos van de verbouwing /- en updates van mijn werk zijn zichtbaar =)
pi_147373119
*knip*

[ Bericht 99% gewijzigd door Vonkenboer op 08-12-2014 18:56:19 ]
Jeroentje.
  PR/Manusje van alles zondag 7 december 2014 @ 21:59:40 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_147374185
Heb je laten onderzoeken waarom het huis 20 cm verzakt is?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 7 december 2014 @ 22:12:54 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_147374789
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 21:07 schreef Marthinezruit het volgende:
Niet je gehele facebook toch? Alleen dit album?
Nope, ik kan bij je oud en nieuw foto's, weet waar je op vakantie bent geweest en je hebt een mooi paard.

Tof project by the way O+ .
hopelijk wil je het eind resultaat met ons delen.
pi_147376135
Gaaf project!! Ik ga volgen :)

Wel ff goed je FB dichtzetten hoor... alles en werkelijk alles is zichtbaar op 't moment van vakantiefoto's in bikini tot waar je woon, namen, familie...
Laat die handjes wapperen!
pi_147379142
ai! Dat wist ik niet! In mijn privicy instellingen staat dat het afgeschermt is.

quote:
Heb je laten onderzoeken waarom het huis 20 cm verzakt is?
We hebben een bouwkundige keuring laten doen. Er is vrij weinig over de woning bekend. Zelfs wanneer het officieel gebouwd is is niet terug te vinden. Wat we wel weten: Het is een dijkwoning en op staal gefundeerd. De reden dat het scheef staat is omdat de grond van de dijk het aan de onderkant omhoog heeft geduwd. Die kan je ook terug zien in de kelder waar het beton in een bolling omhoog komt..De buurvrouw heeft precies het zelfde en in 30 jaar is het huis niet schever gaan staan.

Bedankt jeroentje voor het uploaden van de fotos! Kan ik mijn eerste post nog aanpassen?

Meer fotos volgen.
pi_147380408
Mijn eerste gedachte zou zijn om een constructeur hiernaar te laten kijken.
Misschien dat de hart-op-hart afstand en de dikte van de huidige balken ook niet volgens de huidige normen zijn.
pi_147382662
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 00:23 schreef bluemoon23 het volgende:
Mijn eerste gedachte zou zijn om een constructeur hiernaar te laten kijken.
Misschien dat de hart-op-hart afstand en de dikte van de huidige balken ook niet volgens de huidige normen zijn.
daar dacht ik ook aan.
op de foto's lijkt de HoH afstand best groot en de overspanning ook.
Bij overspanningen tegen de 5 meter aan moet je al een kleine HoH maat nemen en soms zelfs gelamineerde balken.

Als ze het destijds goed hebben gedaan zijn de balken in de muren verankerd. dus dan zitten er strips metaal aan de balken die in het metselwerk verankerd zijn. Dat los krijgen is een kut karwei.
De balken lijken mij bovendien ook zowel de gevels bij elkaar te houden dat ze niet naar buiten of naar binnen klappen.

Mooie getoogde HEA 180 erin en dan 220x70 balken en je hebt een constructie voor het leven. constructeur kost je snel 1000 euro voor zoiets, kun je beter een ouwe rot uit bouw vragen wat nodig is.
pi_147383598
Beste allen,

Bedankt voor de reacties!

Hierbij wat fotos van de originele samenstelling van het huis. Plus een paar plattegronden.

Plattegrond begane vloer/1e verdieping

Souterain/kelder

1e/2e verdieping

Gisteren ook even een floor planner gemaakt met hoe het moet worden.
Bij de overgang van de keuken naar de kamer komt sowieso nog een boog om het volledig dragend te maken. Overigens was die muur die er stond ook als enigste een draagmuur. Verder ondersteunde die weinig omdat het aardig los onder de balken stond.

Floorplan 1e verdieping

http://pl.an/9u7ubo#details

Nog even wat maten. Breedte van het huis is grof genomen 5,80 m en lengte 7 meter

Het voordeel van een jaren 30 huis is dat de balkendikte meestal goed is - a 20 cm

Planning

*Bovenverdieping slopen en vliering
*Verdiepingsvloer er uit
*Elektriciteit om koppelen naar de kelder
*Plafon 1e verdieping/begane grond er uit
*Kasten er uit slopen
*Trap er uit
*Schoorsteen er af
*Laatste binnenmuur er uit
*Schoorstenen binnenkant slopen

*Muur afwerken
*Overige elektriciteit kelder er uit slopen (100 verschillende soorten knopjes en contactdozen door de man van de vorige eigenaar allemaal aan elkaar geknoopt. Hij repareerde oude televisies :) )
*Beneden vloer volledig er uit
*Balken rechtleggen

;)
pi_147383619
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 03:47 schreef hans1985 het volgende:

[..]

daar dacht ik ook aan.
op de foto's lijkt de HoH afstand best groot en de overspanning ook.
Bij overspanningen tegen de 5 meter aan moet je al een kleine HoH maat nemen en soms zelfs gelamineerde balken.

Als ze het destijds goed hebben gedaan zijn de balken in de muren verankerd. dus dan zitten er strips metaal aan de balken die in het metselwerk verankerd zijn. Dat los krijgen is een kut karwei.
De balken lijken mij bovendien ook zowel de gevels bij elkaar te houden dat ze niet naar buiten of naar binnen klappen.

Mooie getoogde HEA 180 erin en dan 220x70 balken en je hebt een constructie voor het leven. constructeur kost je snel 1000 euro voor zoiets, kun je beter een ouwe rot uit bouw vragen wat nodig is.
Overspanning is inderdaad groot maar vermoedelijk is er aan de stempels te zien een dragende muur weg gehaald.

Voor onze beeldvorming zou een simpel schetsje in Sketchup wel helpen. Heb geen idee welke balklaag er van de drie foto's nu scheef is en welke kant op.

Je kan simpelweg stroken underlayment aan beide zijde van de balk kunnen schroeven die waterpas liggen. Als je die verlijmd is het nog constructief ook.
Denk ook dat alleen een constructeur een wijs woord kan zeggen wat wijsheid is om te doen. Denk ook dat de gemeente graag berekeningen ziet en constructieve tekeningen voordat je begint.
Jeroentje.
  maandag 8 december 2014 @ 09:03:34 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_147383625
Wuh! Wat hebben jullie met die glas in lood deuren gedaan? :o .
die zijn echt mooi.
pi_147384946
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:03 schreef jpajs het volgende:
Overspanning is inderdaad groot maar vermoedelijk is er aan de stempels te zien een dragende muur weg gehaald.

Voor onze beeldvorming zou een simpel schetsje in Sketchup wel helpen. Heb geen idee welke balklaag er van de drie foto's nu scheef is en welke kant op.

Je kan simpelweg stroken underlayment aan beide zijde van de balk kunnen schroeven die waterpas liggen. Als je die verlijmd is het nog constructief ook.
Denk ook dat alleen een constructeur een wijs woord kan zeggen wat wijsheid is om te doen. Denk ook dat de gemeente graag berekeningen ziet en constructieve tekeningen voordat je begint.
Bedankt voor de tip! Ik heb via floorplanner het plan getekend. Ik kwam er niet echt uit met schetschup wat een gepriegel is dat..

Hierbij de link

http://pl.an/9u7ubo#details

Ik hoop dat je hier wat mee kan :)

quote:
Wuh! Wat hebben jullie met die glas in lood deuren gedaan? :o .
die zijn echt mooi.
Omdat de woonkamer niet zo lang is hebben we besloten de deuren te verkopen omdat het anders erg klein werd met een opsplitsing. Mijn schoonouders hebben ze gekocht dus we kunnen er in direct nog steeds van genieten. Ben er zelf namelijk ook weg van!

quote:
Nieuwe toevoeging
Het huis loopt over de lengte 20 cm scheef op de begane grond/eerste verdieping.
De tweede verdieping ligt 14 cm scheef

[ Bericht 5% gewijzigd door Marthinezruit op 08-12-2014 10:44:46 ]
  Moderator maandag 8 december 2014 @ 18:57:52 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_147399059
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:45 schreef Marthinezruit het volgende:
ai! Dat wist ik niet! In mijn privicy instellingen staat dat het afgeschermt is.
Ik heb alle foto's waarin gelinkt wordt toch maar even preventief verwijderd.
Anders is echt alles terug te zoeken in jou facebook :X en of dat de bedoeling is ;)
pi_147401879
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb alle foto's waarin gelinkt wordt toch maar even preventief verwijderd.
Anders is echt alles terug te zoeken in jou facebook :X en of dat de bedoeling is ;)
Bedankt!:)
pi_147403175
Wat progress foto's, nu 5 zaterdagen bezig... 20 aanhangwagens vuil verder.. :P

Bovenste verdieping slopen

Plafon en de kasten er uit begane grond /1e verdieping

Oude keuken er uit

Toilet stond in de woonkamer, oude dametje wat er in woonde kon niet meer naar beneden de kelder in om naar het toilet te gaan. Dus mijn vriend kon zich even uitleven;)

Trap er uit

Sloop bestaande muur

Schouw zat los dus die moest eerst gestud worden, nadat de schoorsteen van het dak werd gehaald konden de beide schouwen gesloopt worden

De beneden ruimte is nu kaal en groot.

Floorplan voor de eerste verdieping/begane grond

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
  Redactie Frontpage maandag 8 december 2014 @ 21:01:06 #19
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_147404220
Kleine tip, roteer eerst je foto's voordat je upload, krijg er een zere nek van ;)

Sneller dan photoshop: http://www171.lunapic.com/editor/?action=rotate
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_147452749
En nog een tip. Lees 'ns wat folders over veilig werken. Beslist onverantwoordelijk bezig, ongezekerd op die balken staan.
pi_147454359
Mooi huis mede door de grote kelder, Leuk project, heeeel veeel werk.

Indeling is ook mooi, komt er een schuifdeur bij de ingang van de kamer naar de hal of blijft dat open?

De WC zat wel op een practische plek, vooral handig wanneer je visite heb dan kan je gewoon door kletsen.
pi_147455340
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 10:30 schreef Marthinezruit het volgende:
Ben er zelf namelijk ook weg van!
Dan hoop ik dat je de binnendeuren niet hebt weggegooid, vermoedelijk zijn dit paneeldeuren die in de jaren 70/80 zijn betimmerd met hardboard gezien het deurbeslag en dat de originele kozijnen nog aanwezig zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:16 schreef Plankje55 het volgende:
En nog een tip. Lees 'ns wat folders over veilig werken. Beslist onverantwoordelijk bezig, ongezekerd op die balken staan.
En dit.
pi_147457488
Beste plankje55 uiteraard werken wij met veiligheidsmateriaal als brillen, stof kapjes, handschoenen en veiligheidschoenen. Ook voor de klus op de balken hebben we een valharnas tot onze beschikking. Maar we zijn jong en niet bang dus het komt wel eens voor dat iemand zonder zo'n harnas op de balken klimt. ;) Natuurlijk ben ik me er van bewust dat dit niet de meest veilige manier is. Verder hebben we voor het weghalen van de schoorsteen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant en stijger gebruikt. Zoals ook terug te zien is op de fotos. Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

@Usernaamvergeten Klopt de binnen deuren zijn paneeldeuren. We willen die graag terug laten komen in het huis. We gooien niets weg, met uitzondering van de ladingen schrootjes en bouwafval :Y

@RM27 Plan was om het open te houden maar mischien is zon schuifdeur ook wel een goed idee inderdaad!

Haha! Klopt ja! Al was de wand 20 cm dik geloof ik. Ja de kelder is mijn vriend ook helemaal weg van. Het plan is om die na het bewoonbaar maken van de eerste en tweede verdieping en plaatsen schuur in de tuin.. (long term dus:Y)) 1,5 e meter uit te graven. Zodat je een volwaardig woon/gebruikers oppervlak krijgt.
pi_147458390
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 16:48 schreef Marthinezruit het volgende:
Beste plankje55 uiteraard werken wij met veiligheidsmateriaal als brillen, stof kapjes, handschoenen en veiligheidschoenen. Ook voor de klus op de balken hebben we een valharnas tot onze beschikking. Maar we zijn jong en niet bang dus het komt wel eens voor dat iemand zonder zo'n harnas op de balken klimt. ;) Natuurlijk ben ik me er van bewust dat dit niet de meest veilige manier is. Verder hebben we voor het weghalen van de schoorsteen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant en steiger gebruikt. Zoals ook terug te zien is op de foto's. Maar in ieder geval bedankt voor de tip!
Als opa van een balk valt heeft hij waarschijnlijk een flink leven achter de rug. Jij hebt nog een heel leven voor de boeg, doe niet zo stom. Ongevallen worden niet geregisseerd, dus neem dit soort risico's niet. Eén misstap en je bent levenslang gehandicapt, arbeidsongeschikt of je partner is opeens alleenstaand.
pi_147459183
Bedankt voor je bezorgdheid en je hebt gelijk, ik zie dat ook echt wel in. Daarom werken we ook met veiligheidsmaterialen en zijn we bewust van de gevaren. En het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat begrijp ik ook. :)

Ik bedoelde ook niet dat je als jongere minder risico's hebt absoluut niet. Alleen dat je als jongere soms jong en onbezonnen kan zijn en niet altijd nadenkt over de gevolgen. En daarom dus wel eens handelingen doet die niet doordacht of gevaarlijk zijn. Overigens was dit een moment opname en is de verdere sloop van de schoorsteen zowel binnen als buiten gebeurd door middel van een steiger.

Tips omtrent veiligheid zijn altijd welkom. ^O^ De eerst volgende stap is de laatste vloer er uit halen en het recht leggen van de balken. Mochten jullie daar nog ideeën en tips voor hebben dan hoor ik het graag!
Iemand ervaring of kennis van verankerde balken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')