quote:Op zaterdag 6 december 2014 15:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Terugkomen is wel wat lastiger.
[..]
Maar kan wel op de watch list komen te staan als lone-wolf
[..]
Tenzij je een bord met een anti-koningshuis tekst omhoog houdt
[..]
Om vervolgens dusdanig gedemoniseerd te worden dat inhoudelijke discussie onmogelijk wordt. LPF=racisme of SP=communisme met bijbehorende illustraties met veel bloed en motorkettingzagen
[..]
Daar begin ik steeds meer aan te twijfelen
[..]
Maar dat we steeds meer afglijden naar de situatie toen in de DDR maar dan met een kapitalistisch systeem waarbij de zwakkeren verzuipen negeer je maar volledig?
Tja, Ouder1, het rupsje nooitgenoeg van het sociale stelsel..quote:
Qua economie zijn we eerder aan het afglijden richting een situatie zoals die in de negentiende/begin twintigste eeuw was...quote:Op zaterdag 6 december 2014 15:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar dat we steeds meer afglijden naar de situatie toen in de DDR maar dan met een kapitalistisch systeem waarbij de zwakkeren verzuipen negeer je maar volledig?
Werkelozen? Oh, je bedoelt werkweigeraars? Die werden hard aangepakt. Is daar iets mis mee?quote:Op zaterdag 6 december 2014 15:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh, en heb je enig idee hoe men in de DDR omging met werklozen?
Na, als jij leraar was en niet op de partijlijn bleek te zitten werd je ontslagen en kwam je nergens meer aan een baan als leraar. Vervolgens werden deze mensen hard aangepakt.quote:Op zaterdag 6 december 2014 17:47 schreef Ludd het volgende:
[..]
Werkelozen? Oh, je bedoelt werkweigeraars? Die werden hard aangepakt. Is daar iets mis mee?
Wat een onzin. Ooit zelf in Oost-Duitsland geweest? De ravage die het communisme daar aangericht heeft zijn ze nog lang niet overheen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 10:30 schreef Weltschmerz het volgende:
Slechte propaganda tegen een sociaal-democratische partij. Dat mensen terugverlangen naar de DDR mag het huidige kapitalisme zich aanrekenen.
Ga eens in West Duitsland kijken wat voor een ravage de hereniging heeft aangericht.quote:Op zaterdag 6 december 2014 17:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ooit zelf in Oost-Duitsland geweest? De ravage die het communisme daar aangericht heeft zijn ze nog lang niet overheen.
Bureaucratie?quote:Op zaterdag 6 december 2014 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ga eens in West Duitsland kijken wat voor een ravage de hereniging heeft aangericht.
Niet alleen dat, er is een slordige 2.000.000.000.000 euro aan belastinggeld uit het westen in het oosten uitgegeven, daar liggen nu fantastische wegen, infra en gerestaureerde steden.quote:
Probleem is dus dat de Oost Duitsers er zelf niets mee doen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niet alleen dat, er is een slordige 2.000.000.000.000 euro aan belastinggeld uit het westen in het oosten uitgegeven, daar liggen nu fantastische wegen, infra en gerestaureerde steden.
Dat ligt er maar naar een naar welke regio je gaat. Mecklenburg-Vorpommern doet het bijvoorbeeld bijzonder goed qua inkomsten uit toerisme.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Probleem is dus dat de Oost Duitsers er zelf niets mee doen.
Als je ooit een bedrijf wilt beginnen in de toeristenindustrie moet je daar naar toe gaan, totaal geen concurrentie.
In verhouding tot o.a. Afrikaanse en veel Aziatische landen viel die armoede en ellende in landen als de DDR, Polen en Tsjechoslowakije natuurlijk wel mee. In de westerse wereld hebben we na WO II een gewoonweg een onvoorstelbare welvaartsgroei gekend.quote:Op zaterdag 6 december 2014 17:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ooit zelf in Oost-Duitsland geweest? De ravage die het communisme daar aangericht heeft zijn ze nog lang niet overheen.
Vertel dat maar even aan de Tsjechen, dat de ellende wel meeviel.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:43 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In verhouding tot o.a. Afrikaanse en veel Aziatische landen viel die armoede en ellende in landen als de DDR, Polen en Tsjechoslowakije natuurlijk wel mee. In de westerse wereld hebben we na WO II een gewoonweg een onvoorstelbare welvaartsgroei gekend.
Ik vraag me overigens af welke welvaartsgroei de DDR had gekend wanneer de Russen het land niet stelselmatig leeggeroofd hadden...
Mijn familie bijvoorbeeld, een oom van mijn vader bracht mensen de grens over, zijn rit met zijn eigen gezin werd ie tegengehouden. Wil je weten wat hij, mijn opa of vader nu precies van het communisme Stalinisme toen vonden?quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:08 schreef Richestorags het volgende:
Of aan de Hongaren die 1956 meegemaakt hebben.
Lees mijn post gewoon eens opnieuw...quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Vertel dat maar even aan de Tsjechen, dat de ellende wel meeviel.
http://www.npogeschiedeni(...)e-Praagse-Lente.html
Of aan de Hongaren die 1956 meegemaakt hebben. Of aan de Polen die in de jaren '90 na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in bittere armoede in ghetto's hebben gewoond, als gevolg waarvan vele Polen hun geluk elders gingen beproeven toen Polen tot de EU toetrad. Of aan de mensen die door de Stasi gevangen zijn gezet en gemarteld.
Als dat zo was, waarom kwamen ze dan in opstand? En de reden dat mensen zich niet met politiek bezighielden was dat bijvoorbeeld de Stasi aanmoedigde om iedereen te verraden. De continue angst waar je dan onder gebukt gaat is niet echt fijn leven.quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:45 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Lees mijn post gewoon eens opnieuw...
Vergeleken met de slachtpartijen in bijvoorbeeld Afrika en Cambodja en de pure armoede die op veel plekken op dat eerstgenoemde continent heerst(e), kon je toch vele malen beter in het communistische oostblok leven. Want hoe verachtelijk die regimes ook waren en hoe zeer de burgerbevolking die regimes dan ook haatte, het gros van de burgerbevolking leefde in betrekkelijke rust en zonder al te veel druk. Net als in de westerse wereld, hield het gros van de bevolking zich immers totaal niet bezig met politiek of protesteren tegen het regeringsbeleid.
Wel ik denk dat ik het antwoord wel weetquote:Op zaterdag 6 december 2014 19:40 schreef betyar het volgende:
[..]
Mijn familie bijvoorbeeld, een oom van mijn vader bracht mensen de grens over, zijn rit met zijn eigen gezin werd ie tegengehouden. Wil je weten wat hij, mijn opa of vader nu precies van het communisme Stalinisme toen vonden?
Dit.quote:Op zaterdag 6 december 2014 10:39 schreef Ludd het volgende:
[..]
Wat heeft Noord Korea met Sinaasappels te maken? En wat met de DDRIn de DDR verhongerde geen mensen, kletsmajoor.
Voor wat betreft de gezondheidszorg, die was van een behoorlijk niveau in de DDR. De levensverwachting verschilde niet enorm veel ten opzichte van die in het Westen. Zeker in de beginperiode van de DDR niet, er zijn periodes geweest dat de levensverwachting in de DDR hoger lag. In het laatste decennia was die in het Westen iets hoger, mede door geavanceerdere technieken.
Goed, de gezondheidszorg was dus van een goed niveau. En daarbij, nu een belangrijk punt, deze was 'gratis' dus voor iedereen toegangelijk.
Fijn dat men in het kapitalistische Amerika top medische voorzieningen heeft, maar wat heb je daar aan als je deze niet kan betalen. Ik neem aan dat de verhalen van mensen die niet tegen kanker behandeld kunnen worden omdat ze de juiste verzekeringen niet konden betalen je wel bekend zijn.
En ook in Nederland gaan we deze kant op. Deze week is dat nog meermaals in het nieuws geweest. Mensen in Nederland die geen gebruik maken van de zorg omdat ze het eigen risico niet meer kunnen betalen!
DDR had ook andere positive kanten, mensen als jij waren fijn aan het werk gezet ikeakasten te maken of in uraniummijnen aan het zwoegenquote:
Welnu, wat let je nog om alsnog lid te worden van communistische partij, Piet?quote:Op zondag 7 december 2014 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
DDR had ook andere positive kanten, mensen als jij waren fijn aan het werk gezet ikeakasten te maken of in uraniummijnen aan het zwoegen
Lolquote:Op zondag 7 december 2014 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
DDR had ook andere positive kanten, mensen als jij waren fijn aan het werk gezet ikeakasten te maken of in uraniummijnen aan het zwoegen
Het communismequote:Op zondag 7 december 2014 14:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Welnu, wat let je nog om alsnog lid te worden van communistische partij, Piet?![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |