quote:Op woensdag 3 december 2014 15:18 schreef muzas het volgende:
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.
Eerstvolgende meet:
* 200km Citadelroute op zondag 1 maart
* 300km Ardennendriehoek (de beruchte) op zaterdag 28 maart
* 400km Maas-Ourthe op zaterdagavond 25 april
* 600km Rondom de Eifel op zaterdagochtend 13 juni
* 200km Vennbahn op zondag 20 september
* zo 5 juli 2015, Tour de Frans meet bij Gripper in Vreeswijk
Wij doen aan Strava
Nuttige links:
Algemene info • Fok! fietsers op de kaart• Wielersportinfo • Teamwebs fietsagenda van de FOK!kers
Toertochten • Toertochten (komende week) in NL • Toertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling Tour • Toertochten in Frankrijk • Toertochten in Dld • Toertochten in Engeland
Cyclo's • Cyclo's (deze maand) in Frankrijk • Jedermannrennen in Dld • Granfondo's in Italië • Cyclo's in SpanjeSPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Meer foto's!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weersvoorspelling 1e kerstdag 2014
[ afbeelding ]
[ Bericht 57% gewijzigd door forty-two op 06-12-2014 08:51:23 ]Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything![]()
Sorry TS gesloopt, waardeloze mobiele website :/ zo ff fixen op de pc.
gefixt
[ Bericht 20% gewijzigd door forty-two op 06-12-2014 08:53:11 ]Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything![]()
Maar wat zijn dan goede banden vooor gladde omstandigheden op een normale racer... Ik heb nu goedkope rubino's en pro4's, ik merk geen enorm verschil tussen die 2. De enige set waar ik echt slechte ervaringen mee heb zijn de mavic's die ik eerder dit jaar had. Op m'n bianchi heb ik nu die rubino's zitten en het gene dat echt helpt is op een flink lagere bandenspanning rijden, normaal rij ik achter op grofweg 8 bar nu zo'n 1,5~2 lager.quote:Op vrijdag 5 december 2014 19:53 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
[..]
IJsplaten zijn de Schwalbes het beste voor. Dan rij je gewoon door alsof er niks aan de hand is. Nat asfalt met vooral natte putdeksels, dat moet je er nietmee hebben, dan zijn ze erg glad. Echt wegslijten doen ze niet hard, je moet alleen geen noodstop maken, dan trek je de spikes eruit. Volgens Schwalbe moet je ze eerst een tijdje inrijden op asfalt (zonder noodstops) zodat de spikes goed vast gaan zitten.
Op ee normale fiets met raceremmen zullen ze niet passen, op een crosser wel.Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything![]()
![]()
Zaterdag 13 december vindt er een cross plaats in Delft. Het parcours ligt in het bos achter IKEA Delft. Deze koers doet mee met de regiocompetitie, waardoor er altijd een mooi deelnemersveld is, maar er is nog plaats mocht je mee willen doen. Het enige wat je nodig hebt is een basislidmaatschap van de KNWU en wie weet ga je naar huis met een bos bloemen. Toeschouwers zijn natuurlijk ook welkom op dit mooie parcours en kom ook langs bij startfinish voor een kop soep!
Informatie over categorieën, starttijden, locatie etc:
http://veldrijden.com/
http://wtos.nl/regiocross
![]()
Dat laatste helpt het meeste.
Als d'r veel sneeuw en ijs op de weg ligt pak ik de crosser en ga ik over van die lange zandpaden rondom Zuidlaren fietsen.![]()
Volgend jaar willen we kijken of we het kunnen combineren met een NSK. Het blijft dan nog steeds ver weg, maar studenten zijn dan meestal wel bereid om verder te reizen en kunnen zelfs vergoeding krijgen van de universiteit.quote:![]()
Leuk, op dat rondje heb ik iets van 6x de RBR van Pijnacker gereden. Erg modderig als het nat is. Reed daar altijd wel goed. Iets van 4 top 10 noteringen gehaald.quote:Op zaterdag 6 december 2014 08:40 schreef FastFox91 het volgende:
[ afbeelding ]
Zaterdag 13 december vindt er een cross plaats in Delft. Het parcours ligt in het bos achter IKEA Delft. Deze koers doet mee met de regiocompetitie, waardoor er altijd een mooi deelnemersveld is, maar er is nog plaats mocht je mee willen doen. Het enige wat je nodig hebt is een basislidmaatschap van de KNWU en wie weet ga je naar huis met een bos bloemen. Toeschouwers zijn natuurlijk ook welkom op dit mooie parcours en kom ook langs bij startfinish voor een kop soep!
Informatie over categorieën, starttijden, locatie etc:
http://veldrijden.com/
http://wtos.nl/regiocross![]()
Crossduatlon klinkt ook wel als een mooie combinatie. De parcoursbouwers hebben er rekening mee gehouden door zoveel mogelijk 'hoog' te rijden, maar het zal zeker geen makkelijk rondje zijn.quote:Op zaterdag 6 december 2014 08:46 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Leuk, op dat rondje heb ik iets van 6x de RBR van Pijnacker gereden. Erg modderig als het nat is. Reed daar altijd wel goed. Iets van 4 top 10 noteringen gehaald.![]()
Ja die is altijd in november, maar alleen mtb mag meedoen, tenminste toen. Zou ook wel iets voor jou zijn denk ik. 5km lopen 20km mtb baggeren en dan weer 2.5km lopen.quote:Op zaterdag 6 december 2014 08:53 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Crossduatlon klinkt ook wel als een mooie combinatie. De parcoursbouwers hebben er rekening mee gehouden door zoveel mogelijk 'hoog' te rijden, maar het zal zeker geen makkelijk rondje zijn.![]()
Wat een schatje.quote:Op vrijdag 5 december 2014 19:05 schreef Oksel het volgende:
[ afbeelding ]
Die van mij wordt alweer groot.
Of zou Patty de eerste zijn? Of Tom? Spannend.![]()
Ik heb heel slechte ervaring met Conti's. M'n normale Panaracer Pasela's zijn best goed bij slecht weer. Het beste ooit was de Schwalbe Stelvio maar die is al jarenlang uit productie.quote:Op zaterdag 6 december 2014 08:02 schreef forty-two het volgende:
[..]
Maar wat zijn dan goede banden vooor gladde omstandigheden op een normale racer... Ik heb nu goedkope rubino's en pro4's, ik merk geen enorm verschil tussen die 2. De enige set waar ik echt slechte ervaringen mee heb zijn de mavic's die ik eerder dit jaar had. Op m'n bianchi heb ik nu die rubino's zitten en het gene dat echt helpt is op een flink lagere bandenspanning rijden, normaal rij ik achter op grofweg 8 bar nu zo'n 1,5~2 lager.![]()
Totale lengte: 178quote:Op vrijdag 5 december 2014 23:07 schreef Tommeke het volgende:
Wat is je totale lichaamslengte en je binnenbeenlengte?
Binnenbeenlente: 87
Gemeten met sokken en spijkerbroek![]()
Ik zou dan 56 pakken denk ik.quote:Op zaterdag 6 december 2014 09:52 schreef Levitas het volgende:
[..]
Totale lengte: 178
Binnenbeenlente: 87
Gemeten met sokken en spijkerbroek![]()
Die binnenbeenlengte meting zou ik nog maar eens overdoen. In je blote togus en dan met een waterpas tegen je schaambeen, kun je het zo op de muur aftekenen (niet sproeien!,) en opmeten.quote:Op zaterdag 6 december 2014 09:52 schreef Levitas het volgende:
[..]
Totale lengte: 178
Binnenbeenlente: 87
Gemeten met sokken en spijkerbroek2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .![]()
Klein grut allemaal zo te horen. Eckte profs van 178-180 rijden op een 54cm met een 14,5cm stuurpen.
Zelf rij ik uiteraard op een 57cm frame, maar bij mij is alles dan ook in de juiste verhouding.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .![]()
Je eigen houding met een prof vergelijken is natuurlijk volledig zinloos. Die jongens zijn niet voor niets profs. Die lichamen kunnen heel wat meer aan qua houding.quote:Op zaterdag 6 december 2014 10:20 schreef buzz1291 het volgende:
Klein grut allemaal zo te horen. Eckte profs van 178-180 rijden op een 54cm met een 14,5cm stuurpen.
Zelf rij ik uiteraard op een 57cm frame, maar bij mij is alles dan ook in de juiste verhouding.
Als je een 54 frame neemt met 14cm stuurpen, moet je namelijk ook zo diep gaan zitten dat je geen spacers nodig hebt, anders is het nog geen porum. Dus je onderrug moet die drop wel aan kunnen. Je moet vooral kijken naar wat je eigen lichaam kan, en niet je stijve lichaam proberen in extreme hoeken te duwen, om maar als een prof op de fiets te zitten.
Een 56 frame met 11-12cm pen is gewoon prima in verhouding.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Als je geinteresseerd bent in de Trek en je wilt weten hoe die rijdt.. Heb een 2.1 met hetzelfde frame in 56quote:Op zaterdag 6 december 2014 09:52 schreef Levitas het volgende:
[..]
Totale lengte: 178
Binnenbeenlente: 87
Gemeten met sokken en spijkerbroek![]()
Sowieso lijkt het me dat als je een kortere/ langere stuurpen dan 100-120mm nodig hebt, je eigenlijk een verkeerde maat frame hebt.quote:Op zaterdag 6 december 2014 11:20 schreef Patroon het volgende:
Een 56 frame met 11-12cm pen is gewoon prima in verhouding.
Wat ik me eigenlijk afvraag.. Is het mogelijk om op een bepaalde manier te berekenen (of schatten) wat de diepte van je zit gaat zijn op een fiets? Met je beenlengte/ zadelhoogte en het balhoofd ofzo?
Dat lijkt me ook wel een redelijke factor te kunnen zijn bij mijn klachten. Maar ook daar zijn de meningen per FM weer anders - De een zegt 9cm verschil is veel, de ander zegt redelijk gemiddeld![]()
http://www.competitivecyc(...)itCalculatorBike.jsp
Maar hangt ook van je voorkeur en flexibiliteit af![]()
quote:Op zaterdag 6 december 2014 09:59 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik zou dan 56 pakken denk ik.Kleine correctie, volledige lichaamslengte is 176 (2cm korter dus). BBL op blote voeten is wel 87quote:Op zaterdag 6 december 2014 10:13 schreef Patroon het volgende:
Ik zou ook 56 nemen. Weet mijn bbl niet maar ben 1cm langer.![]()
Niet helemaal. Een oud artikel van me:quote:(September 2007)quote:Bladerend door de fietsbladen uit de beginperiode van de NTFU zien we dat in die tijd de fietstechniek aan de vooravond van spectaculaire ontwikkelingen stond. De oude garde van stalen Gazelle Specials met Campagnolo Record met niet geïndexeerde buiscommandeurs stond op het punt afgelost te worden door nieuwe generaties fietsen. Veel is er veranderd sindsdien, maar is dit allemaal goed voor toerfietsers?
Natuurlijk kunnen we niet spreken over Dé toerfietser. Zoveel NTFU-leden als er zijn, zoveel toerfietsers zijn er. Grofweg zal ik dan ook gebruik maken van 5 categorieën toerfietser:
De clubrijder. Die rijdt iedere zondagochtend z'n rondje met de club, liefst met volgwagen bemand door een clubgenoot.
De tochtenrijder. Vrijwel ieder weekend rijdt de tochtenrijder een toertocht ergens bij een vereniging dichtbij of veraf. Liefst een paar keer per jaar ook een klassieker in Limburg of België.
De cyclosportieve rijder. Richt z'n seizoen op enkele cyclosportieven zoals de Marmotte. Traint hier serieus voor en is serieus geintereseerd in snelheid.
De randonneur. Houdt van de lange afstand. Kijkt niet op 100km meer. Rijdt dan ook vanzelfsprekend in binnen en buitenland, door dag en nacht.
De vakantiefietser. Gooit voor een lang weekend of een vakantie zijn tentje achterop de fiets en vertrekt, hij/zij ziet wel waar ie uitkomt en waar 's nachts geslapen wordt.
Voor een aantal ontwikkelingen op fietsgebied zal ik bekijken of dit voordeel of mischien zelfs nadeel opgeleverd heeft voor de verschillende toerfietsers. Veel is er veranderd, vrijwel de hele fiets is op de schop genomen. Ik zal me beperken tot een aantal belangrijke punten, Frame, Schakelen/Versnellingen, Wielen, Verlichting en Pedalen.
Frame
20 jaar geleden bestond het merendeel van de fietsenframes uit staal, liefst van traditionele firma's als Reynolds en Columbus. Vaak op maat gebouwd door een vaderlandse firma, zij het groot zij het een kleine framebouwer uit de buurt. De eerste tekenen van een revolutie waren zichtbaar, een enkeling reed al rond op een Cannondale of een Kestrel. Nu rijdt het merendeel van het peloton op oversized aluminium fietsen, vaak van het sloping type. Deze moderne frames zijn extreem stijf, iedere trap op deze frames is raak. Dat is uitstekend voor de wielrenners. Ook de cyclosportieve rijders profiteren hier enorm van. Zij willen geen enkele energie verliezen. Comfort is dan minder belangrijk. Gewicht is alles. Voor de randonneur en in mindere mate de tochtenrijder is de situatie toch anders. Comfort wordt dan ook belangrijk. Na 200km wil je niet helemaal doorgetrild zijn, vooral als je af en toe te maken krijgt met slecht wegdek. De vakantiefietser is in de problemen geraakt. Kon je vroeger een stalen frame met wat moeite ombouwen tot vakantiefiets, de moderne aluminium frames maken dit vrijwel onmogelijk. Als alternatief is vrijwel alleen nog maar een hybride standaard te koop. De klassieke vakantiefiets met dezelfde zit als de racefiets is een zeldzaamheid geworden.
Schakelen/Versnellingen
Hier is de rekening puur positief. 20 jaar geleden moesten de meeste fietsers zich behelpen met niet geïndexeerde buiscommandeurs. Voor iedere keer schakelen moest een hand van het stuur worden genomen, als je volle bak een helling opreed kon je totaal niet meer schakelen. Velen van ons herinneren zich nog de valpartijen op plotseling opdoende hellingen omdat je de pedalen niet meer rond kreeg.
Het aantal versnellingen is ook enorm toegenomen. Was je 20 jaar geleden veroordeeld tot 12 of maximaal 14 versnellingen met een 42x28 als kleinste versnelling, nu is er een enorme keuze uit compactcrankstellen en triples. Triples bestonden wel 20 jaar geleden maar werden maar mondjesmaat geleverd, en enkel nog door gespecialiseerde handelaren. De verschillende types fietsers kunnen nu hun versnellingen kiezen naar eigen inzicht.
Nadeel van deze ontwikkeling is dat de meeste rijders alles van 1 firma moeten kopen, Shimano past vrijwel alleen maar bij Shimano, Campagnolo bij Campagnolo. Alleen de echte handige jongens weten nog wat je wel kunt combineren.
Wielen
De gemiddelde fietser reed 20 jaar geleden op 36 spaaks wielen met vlakke velgen, gespaakt door de plaatselijke handelaren. Nu zie je allerhande fabriekswielen in het peloton. Vaak met een minimaal aantal spaken en extreem hoge velgen. En dat ook nog eens met een minimaal gewicht. Ideaal voor de clubrijder of de cyclosportieve rijder. Voor hen is er genoeg assistentie als het mis gaat met zo'n wiel. De randonneur en de vakantiefietser heeft met deze wielen een nieuw probleem. Spaken zijn niet meer bij iedere fietsenmaker te kopen, langs de weg even een spaak vervangen is een onmogelijkheid geworden. Gelukkig voor hen is er nog een ruime keuze aan velgen en spaken bij de betere fietsenspecialist. De tochtenrijder zit hier tussenin, maar toch is het handig om nog wat oude wieltjes op voorraad te hebben voor de kasseienklassiekers.
De naven zijn enorm veranderd. Meer tandwielen, veel betere lageringen. De casettes maken het wisselen van tandwielen veel makkelijker, met het juiste gereedschap kun je zelfs langs de weg even de casette afnemen om een spaak te vervangen.
Verlichting
Wederom een wereld van verschil. 20 jaar geleden was er de keuze uit zwakke batterijverlichting of dynamo's die vaak maar moeizaam op de fiets gezet konden worden. Nu kan de fietser kiezen uit extreem sterke accuverlichting, LED-verlichting die zeer lang blijft branden of Naafdynamo's met hoge opbrengst. Ook nu weer kan iedere fietser kiezen wat ie het liefst gebruikt. De clubrijder zegt dit natuurlijk niet veel, die gaat met daglicht weg en komt met daglicht terug. Maar de cyclosportieve rijder die in de winter wil doortrainen of de tochtenrijder die vroeg bij een tocht moet zijn kan prima een LED lampje of een potente accuverlichting aan de fiets bevestigen en er zo weer afhalen. De randonneur is hier helemaal bij gemaakt. Nachtrijden is veel makkelijker geworden met de nieuwe verlichting. Ook voor de vakantiefietser is het makkelijker geworden. Een of twee LED lampjes zijn prima om 's avonds nog even naar de kroeg te rijden of door een tunnel je weg te zoeken.
Pedalen
Ook hier was 20 jaar geleden al de start van een revolutie te zien. De toeclip pedalen waarin je muurvast zat bergop begonnen vervangen te worden door clipless pedalen, eerst alleen van het merk Look, nu van allerhande andere firma's. De opkomst van de SPD pedalen met schoenen waarop je nog redelijk kunt lopen maken het leven voor de vakantiefietser en de randonneur veel makkelijker. Ook de tochtenrijder kan hier enorm van profiteren. De klassieke koersschoen, nu voorzien van Look of Time plaatjes zijn voor de cyclosportieve rijders en de clubrijders de norm geworden. Voorbij de valpartijen bij stoplichten en steile hellingen, enige nadeel is dat je als toerfietser nu minder te lachen hebt.
Algemeen moet mijn conclusie zijn dat de fietsentechniek enorm verbeterd is. Maar soms is het kind met het badwater weggegooid. Meer aanbod van goede frames voor de tochtenrijders en de vakantiefietsers die ook oog hebben voor comfort is belangrijk. Hier ligt een markt open voor de fabrikanten. Aan de overkant van de Noordzee is er nog een ruime keuze aan comfortabele maar toch snelle frames, het zou goed zijn als dit aanbod ook in Nederland zou zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |