Er bestaan naar mijn weten geen MBO-opleiding over internationale politieke economie, dus het lijkt me sterk dat je de ins en outs van dit thema kent. Lees de artikelen nou maar, dan leer je nog wat bij op dit onderwerp.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:02 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Ik heb zeker niet elke letter gelezen. Maar ik heb hier twee jaar lang een opleiding over gevolgd. Ik weet echt wel wat er aan de hand is.
Alleen mensen denken vaak in tunnelvisie ze weten wat er fout is maar ze denken niet aan de context. Neem dat voorbeeld van Univé. Iedereen weet dat Univé slecht maar Univé is geen mens Univé is een bedrijf. Een bedrijf dat dingen verkeerd doet en iemand is verantwoordelijk niet Univé want Univé is geen mens. De directie geeft de opdracht tot verschrikkelijke daden om een product te maken iemand voert deze daden uit en iemand koopt producten bij Univé.
De gene die producten bij Univé koopt is niet verantwoordelijk voor wat Univé doet.
Milieu en ruimte heet de opleiding.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:13 schreef keste010 het volgende:
[..]
Er bestaan naar mijn weten geen MBO-opleiding over internationale politieke economie, dus het lijkt me sterk dat je de ins en outs van dit thema kent. Lees de artikelen nou maar, dan leer je nog wat bij op dit onderwerp.
Daarnaast: het gaat niet om wie de beslissingen neemt, maar wie verandering kan veroorzaken. De manier van produceren wordt niet bepaald door de directie, maar door consumenten: zij bepalen wat de meest winstgevende manier van produceren is. Daarmee is degene die de producten koopt dus degene die de koers bepaalt, en daarom medeverantwoordelijk voor het in stand houden van die manier van produceren.
Binnen de sociale wetenschap is alles en iedereen het er over eens dat óf verandering er komt voor 90% van de keuzes van de consument afhangt. Het is dus niet zo zeer de vraag óf consumenten voor verandering kunnen zorgen, maar wanneer. Zoals Gert Spaargaren in een uitstekende lezing in 2010 aangaf (link staat hieronder) is er op dit moment nog een tegenstelling tussen consumptie en duurzaamheid, terwijl die twee hand in hand moeten gaan. Overheidssturing daarin is onmisbaar. Zeggen dat de overheid daar geen taak in heeft betekent niets anders dan dat je zegt dat je het probleem niet wil oplossen.
http://www.kerkenwereld.n(...)%20verslag%20def.pdf
Ja leuk allemaal je standpunt herhalen, maar onderbouwing daar gaat het om. Probeer het eens opnieuw en ga eens in op de inhoud.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:16 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Milieu en ruimte heet de opleiding.
Boycotten is een goede manier van problemen oplossen alleen blijf ik er bij dat ik niet verantwoordelijk ben en dit niet mijn plichten zijn.
Nee ik hoef mijn mening niet te onderbouwen. Dit is wat ik vind.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:23 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ja leuk allemaal je standpunt herhalen, maar onderbouwing daar gaat het om. Probeer het eens opnieuw en ga eens in op de inhoud.
quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:53 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Nee ik hoef mijn mening niet te onderbouwen. Dit is wat ik vind.
Ik pleit voor
geen ontwikkelingshulp betaald door de overheid omdat ik vind dat, dat niet de taak van ons volk is. Klaar je mag vragen waarom en hoe.
Een partij die nauwelijks keuzes durft te maken wat betreft milieuproblematiek en ervoor zorgt dat we qua duurzaamheid ver achterop lopen in Europa mag sowieso niets zeggen over de rekening bij toekomstige generaties leggen...quote:Op zondag 28 december 2014 19:08 schreef Klopkoek het volgende:
Ook zo'n populaire uitspraak is dat 'socialisten' de rekening bij latere generaties neerlegenn, en de kosten uitstellen.
Maar:
http://nos.nl/artikel/696477-rekening-rutte-komt-later.html
...en tegelijkertijd gaat het economisch herstel trager als in andere EU landen..
twitter:atievanstijn twitterde op dinsdag 30-12-2014 om 10:58:16Maakt concurrentie zorg duurder? http://t.co/rqCdK3C9eN via @volkskrant reageer retweet
quote:Maakt concurrentie zorg duurder?
De kwestie
Marktwerking of concurrentie maakt producten of diensten niet per definitie goedkoper dan een overheidsmonopolie. Het kan zelfs duurder zijn de eigen producten en diensten te propageren ten koste van de concurrentie dan een enigszins bureaucratisch overheidsapparaat op te tuigen.
De oude PTT, het voormalige ziekenfonds of de nutsbedrijven van voor de privatisering hadden soms een portier of klerk te veel in dienst, maar ze hoefden niet hun marktpositie te verdedigen via peperdure STER-spots. Daarnaast zitten nogal wat mensen die er toen een baantje hadden, nu op kosten van de gemeenschap in de WW.
"De premie kan met 500 euro omlaag kan als er maar één zorgaanbieder zou zijn"
Ook consumenten voelen zich niet beter door meer marktwerking. Integendeel. Vroeger betaalde men misschien wat te veel, maar iedereen wist waar hij of zij aan toe was. Nu worden consumenten gek gemaakt door kennissen en collega's of door reclames waarbij besparingen van tientallen zo niet honderden euro's worden voorgespiegeld. Nogal eens wordt een kat in de zak gekocht, want volgens onderzoek zijn de zittenblijvers meestal tevredener klanten dan de overstappers.
Zoals elk jaar is er veel ophef over de tientallen miljoenen die zorgverzekeraars uitgeven aan het aftroggelen van elkaars klanten. Wie met een telraam de jaarverslagen doorneemt van de zorgverzekeraars, komt al gauw tot een half miljard euro aan uitgaven voor reclame en marketing. Verzekeraars verleiden klanten zelfs met mallotige cadeautjes. VGZ geeft iPads weg, Menzis stort 50 euro op de rekening en Hema geeft een jaar lang 10 procent korting op andere aankopen. ProLife timmerde vorig jaar zelfs aan de weg met een dvd over pinguïns.
"Niemand weet wat bellen, water en pillen hadden gekost als de privatiseringsgolf aan Nederland voorbij was gegaan"
Het VARA-programma Kassa en de Consumentenbond berekenden in november de totale marketingkosten van zorgverzekeraars op 541 miljoen. Omdat 1,1 miljoen mensen op 1 januari van dit jaar overstapten van zorgverzekeraar, zou dat 500 euro per verzekerde zijn. Logische conclusie is dat de premie met 500 euro omlaag kan als er maar één aanbieder zou zijn.
Zorgverzekeraar Nederland, de overkoepelende organisatie, was er als de kippen bij om het bedrag te downplayen. In de post van 541 miljoen zouden ook de drukkosten van nieuwe polissen zitten, net als de salariskosten van de klantenservice en de provisiekosten van vergelijkingssites. In NRC Next werden de echte reclamekosten op 50 tot 60 miljoen euro geschat. Of: een premiekorting van 50 euro. Maar als niemand zou overstappen, hoeven ook minder polissen te worden vernieuwd, zouden vergelijkingssites niet nodig zijn en worden klanten minder snel achterdochtig.
Wat voor de zorgverzekeraars geldt, geldt ook voor telecomaanbieders en energiebedrijven. Concurrentie is mooi, maar ook duur. Niemand weet wat bellen, water en pillen hadden gekost als de privatiseringsgolf aan Nederland voorbij was gegaan.
Iedereen heeft nog twee dagen de tijd om zich in het ongeluk te storten.
quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]twitter:atievanstijn twitterde op dinsdag 30-12-2014 om 10:58:16Maakt concurrentie zorg duurder? http://t.co/rqCdK3C9eN via @volkskrant reageer retweet
quote:Het VARA-programma Kassa en de Consumentenbond berekenden in november de totale marketingkosten van zorgverzekeraars op 541 miljoen. Omdat 1,1 miljoen mensen op 1 januari van dit jaar overstapten van zorgverzekeraar, zou dat 500 euro per verzekerde zijn. Logische conclusie is dat de premie met 500 euro omlaag kan als er maar één aanbieder zou zijn.
Jij vindt het niet bizar dat van de ongeveer 20 miljard euro die Nederland aan zorgpremies in een jaar overmaakt er ongeveer 2,5% aan reclame besteed wordt?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:07 schreef Chewie het volgende:
[..]Ja 500 per verzekerde die over zou willen stappen in dit rekenvoorbeeld, voor alle verzekerden ziet het er toch iets anders uit.
Klopt. De uitvoeringskosten en overheadkosten zijn alleen maar gestegen. Er is steeds meer aan de strijkstok blijven hangen. Vrij vertaald: er wordt lekker gegraaid over de ruggen van de patiënten.quote:Op dinsdag 30 december 2014 12:48 schreef keste010 het volgende:
[..]![]()
Meerdere keren is al aangetoond dat Nederland qua zorgkosten (personeel, apparatuur, behandeling, etc.) helemaal niet zo duur uit is internationaal gezien. Het zijn echt de kosten van het systeem die de prijs opdrijven.
Niet 2,5% aan reclame, maar alles wat met de klant te maken heeft? Mwah, valt wel mee toch?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:20 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij vindt het niet bizar dat van de ongeveer 20 miljard euro die Nederland aan zorgpremies in een jaar overmaakt er ongeveer 2,5% aan reclame besteed wordt?
Om nog maar niet te spreken van alle administratieve kosten die er gemaakt worden als je een systeem hebt waar jaarlijks 1 miljoen mensen van verzekeraar wisselen.
Ja en simpel googlen leert dat dit inmiddels minstens 10% is. Voor zover (en voor zo lang) dat nog bekend is want de informatiestroom is er niet transparanter en 'eerlijker' op geworden.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet 2,5% aan reclame, maar alles wat met de klant te maken heeft? Mwah, valt wel mee toch?
Het hier bejubelde ziekenfonds liet cijfers zien die ook niet mals waren (bron - 29 juli 2000).
5% aan kosten voor het "beheer", zoals de huisvesting en bureaucratie.
Alles wat met de klant te maken heeft? Het gaat hier om een totaal aan marketingkosten. Het voeren van propaganda terwijl er nauwelijks verschil tussen de verzekeraars zit. Ik vind 540 miljoen in dat opzicht een hoog bedrag ja.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet 2,5% aan reclame, maar alles wat met de klant te maken heeft? Mwah, valt wel mee toch?
Dus je bent het eens dat er ook voor 2006, in het oude ziekenfondssysteem, een groeiend deel verdween door overheadkosten?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja en simpel googlen leert dat dit inmiddels minstens 10% is. Voor zover (en voor zo lang) dat nog bekend is want de informatiestroom is er niet transparanter en 'eerlijker' op geworden.
In de huidige situatie wel maar dat kan je verwachten in dit stelsel, in een normale markt zou het mij een rotzorg zijn hoeveel er aan reclame (en klantenservice want dat zit ook in die 541 miljoen) uitgeeft.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:20 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij vindt het niet bizar dat van de ongeveer 20 miljard euro die Nederland aan zorgpremies in een jaar overmaakt er ongeveer 2,5% aan reclame besteed wordt?
Om nog maar niet te spreken van alle administratieve kosten die er gemaakt worden als je een systeem hebt waar jaarlijks 1 miljoen mensen van verzekeraar wisselen.
Nee.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus je bent het eens dat er ook voor 2006, in het oude ziekenfondssysteem, een groeiend deel verdween door overheadkosten?
Maar waar kan je een vergelijking geven van de stijgende zorgkosten en de systeemkosten?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:31 schreef keste010 het volgende:
[..]
Alles wat met de klant te maken heeft? Het gaat hier om een totaal aan marketingkosten. Het voeren van propaganda terwijl er nauwelijks verschil tussen de verzekeraars zit. Ik vind 540 miljoen in dat opzicht een hoog bedrag ja.
Ik ben geen bejubelaar van het ziekenfonds; ik vind het alleen wel vreemd dat je nooit kritisch naar het functioneren van marktwerking mag kijken zonder dat er meteen gekeken wordt naar het alternatief centraliseren. De stijgende zorgkosten zijn voornamelijk systeemkosten, kosten die voornamelijk bij de verzekeraar liggen. Ja, dan mag je je best afvragen wat dat allemaal kost dat ieder jaar overstappen en daar hevige campagnes voor voeren op basis van praktisch geen verschillen.
+ 500 miljoen reclamequote:Op dinsdag 30 december 2014 13:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
In de huidige situatie wel maar dat kan je verwachten in dit stelsel, in een normale markt zou het mij een rotzorg zijn hoeveel er aan reclame (en klantenservice want dat zit ook in die 541 miljoen) uitgeeft.
Maar goed laat je vooral voor de gek houden dat de zorgpremie alleen al door het reclamebudget met 500 euro omlaag zou kunnen
Mooi he overheid in bed met de zorgverzekeraars?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
+ 500 miljoen reclame
+ 1.7 miljard overheadkosten
+ 2.0 miljard winst per jaar
![]()
Op uitgaven van nog geen 90-100 miljard (niemand die het precieze getal kan geven...).
Dat laatste is een onzinopmerking. Ik geef je niet voor niets net een berekening voor de reclame in z'n geheel.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
In de huidige situatie wel maar dat kan je verwachten in dit stelsel, in een normale markt zou het mij een rotzorg zijn hoeveel er aan reclame (en klantenservice want dat zit ook in die 541 miljoen) uitgeeft.
Maar goed laat je vooral voor de gek houden dat de zorgpremie alleen al door het reclamebudget met 500 euro omlaag zou kunnen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |