abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 december 2014 @ 11:52:57 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_147274649



danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant O+)
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant O+).
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ ).


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.


pi_147275572
Zieke lapo hunt
  donderdag 4 december 2014 @ 12:32:32 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147275607
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:31 schreef b2py het volgende:
Zieke lapo hunt
En ook nog eens zonder anaalplaat :N
pi_147275686
Wow, vanochtend voor de verandering door een collega van Ziggy3 gewoon met de sprinter Den Haag - Roosendaal voor de vertraagde intercity naar Vlissingen gegooid bij Rijswijk/Delft. Dan ben je opeens gewoon op tijd in Delft (en verder). :)
Meestal mag ik daar een aantal minuten op wachten.

Mede namens de reizigers, Muchas Gracias _O_
pi_147275750
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:32 schreef James1988 het volgende:

[..]

En ook nog eens zonder anaalplaat :N
Die anaalplaat heb ik ook niet zoveel mee, de frontplaat vind ik wel leuk :)
  donderdag 4 december 2014 @ 12:48:35 #6
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_147276020
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Die anaalplaat heb ik ook niet zoveel mee, de frontplaat vind ik wel leuk :)
en waar is die genomen O-)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 4 december 2014 @ 14:42:37 #7
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147279078
Ohja voor de bordjesjagers, 2 februari gaat Barneveld Zuid open.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  Redactie Sport donderdag 4 december 2014 @ 14:45:33 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_147279166
Ligt dat keerspoor er al dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 4 december 2014 @ 15:11:01 #9
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_147279894
Sluitseinen ftw.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 4 december 2014 @ 15:15:49 #10
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147280020
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 14:45 schreef dennistd het volgende:
Ligt dat keerspoor er al dan?
Nee, moet dat dan?

Ik lees hier niks over een keerspoor:
http://www.barneveld.nl/actueel/realisatie-station-barneveld-zuid_46071/
  donderdag 4 december 2014 @ 15:16:57 #11
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147280050
Wel "aanpassingen aan het spoor", dat zal er dan vooral om gaan het keren seintechnisch mogelijk te maken.
  donderdag 4 december 2014 @ 15:23:00 #12
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_147280219
Klokje van de HC stond verkeerd volgens mij, want tussen Almelo en Enschede vertrok de sprinter steeds een ruime minuut te vroeg. Niet dat ik het erg vind, aangezien ik zo eerder thuis ben :)

[ Bericht 2% gewijzigd door boriq op 04-12-2014 16:36:41 ]
  donderdag 4 december 2014 @ 18:58:25 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147285887
Nou, dat gaat weer top.

Om 18:40 was ik in Den Haag HS op het perron: geen trein. Dat ding komt om 18:48 een keertje aangekakt (terwijl hij om 18:44 al weg had moeten zijn), en vanwege materieelproblemen vertrok hij pas om 18:55. Dag aansluiting in Rotterdam :W

Een fucking lijntje van Den Haag naar Brussel en terug, is het nou zó moeilijk, NS?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 december 2014 @ 19:07:57 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147286178
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:58 schreef James1988 het volgende:
Nou, dat gaat weer top.

Om 18:40 was ik in Den Haag HS op het perron: geen trein. Dat ding komt om 18:48 een keertje aangekakt (terwijl hij om 18:44 al weg had moeten zijn), en vanwege materieelproblemen vertrok hij pas om 18:55. Dag aansluiting in Rotterdam :W

Een fucking lijntje van Den Haag naar Brussel en terug, is het nou zó moeilijk, NS?
Te moeilijk, maar dat is geen nieuws toch?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 december 2014 @ 19:08:09 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147286187
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Sluitseinen ftw.
Jij snapt het tenminste
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 december 2014 @ 20:06:26 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147288247
Stadler wrijft zich al weer in de handen. Er zit voor de Zwitsers een order voor 58 treinstellen voor Limburg aan te komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 december 2014 @ 20:18:16 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_147288667
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:06 schreef Peterselieman het volgende:
Stadler wrijft zich al weer in de handen. Er zit voor de Zwitsers een order voor 58 treinstellen voor Limburg aan te komen.
Is dat die geïntegreerde concessie waar Abellio op heeft meegeboden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 december 2014 @ 20:20:55 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147288756
quote:
5s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dat die geïntegreerde concessie waar Abellio op heeft meegeboden?
klopt. Begin volgend jaar wordt bekend welke partij er mag gaan rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 december 2014 @ 21:15:04 #19
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147290482
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:15 schreef ReisT het volgende:

[..]

Nee, moet dat dan?

Ik lees hier niks over een keerspoor:
http://www.barneveld.nl/actueel/realisatie-station-barneveld-zuid_46071/
Alleen extra seintjes, en die hangen.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 4 december 2014 @ 21:28:56 #20
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147290936
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:06 schreef Peterselieman het volgende:
Stadler wrijft zich al weer in de handen. Er zit voor de Zwitsers een order voor 58 treinstellen voor Limburg aan te komen.
58? Zo groot is Limburg toch niet?!
pi_147290986
Vergeet de Maaslijn niet, en Roermond - Maastricht wat er bij komt ;)
  donderdag 4 december 2014 @ 21:34:13 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147291133
Het zou mooi zijn als een nieuwe partij zich eens aan het Nederlandse OV zou gaan wagen. Een National Express ofzo. :s)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 december 2014 @ 21:34:34 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147291146
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:30 schreef b2py het volgende:
Vergeet de Maaslijn niet, en Roermond - Maastricht wat er bij komt ;)
Plus Heerlen - Aken en Heerlen - Sittard
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 december 2014 @ 21:37:53 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147291267
Bleef DB toch niet Heerlen-Aken rijden? Ik dacht dat dat bij DB bleef? Ik dacht dat Heerlen-Aken van het AVV, Aachener Verkehrs Verbund was qua concessie?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 december 2014 @ 21:41:28 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147291401
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:37 schreef greavy het volgende:
Bleef DB toch niet Heerlen-Aken rijden? Ik dacht dat dat bij DB bleef? Ik dacht dat Heerlen-Aken van het AVV, Aachener Verkehrs Verbund was qua concessie?
oh ja. De provincie wil het, maar zal daarvoor iets met de onder meer de Duitsers moeten regelen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 december 2014 @ 21:41:49 #26
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147291414
Maaslijn heeft nu 18 treinstellen, voor Roermond-Maastricht+Sittard-Heerlen zal ook zoiets zijn, en dan nog een paar stelletjes voor Aken. Kom ik op een stuk of 40 stellen.
Of bestellen ze alleen tweetjes?
  donderdag 4 december 2014 @ 21:46:05 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147291579
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

oh ja. De provincie wil het, maar zal daarvoor iets met de onder meer de Duitsers moeten regelen
Jup. Volgens een PvE Ontwerp van februari 2014:
quote:
B.2.1 De Concessiehouder is verplicht om direct na het verlenen van de Concessie Limburg overeenkomsten
af te sluiten met Nahverkehr Rheinland en met het Aachener Verkehrsverbund met betrekking tot de
grensoverschrijdende buslijnen (zie B3) en de treindienst (Maastricht) – Heerlen – Aachen. In deze
overeenkomsten wordt de samenwerking binnen het Nahverkehr Rheinland respectievelijk binnen het
Aachener Verkehrsverbund (AVV) geregeld. Dit betreft onder andere de binnen het AVV te hanteren
tariefstelling, distributie van vervoerbewijzen en (deelname aan) de verdeling van
Reizigersopbrengsten. De documenten die onderdeel uitmaken van deze overeenkomsten zijn
onderdeel van het Bestek.
En:
quote:
Vervoer dat niet tot de Concessie Limburg behoort
nr Omschrijving
B.3.5 De Concessie Limburg omvat niet:
• Het Openbaar Vervoer per Trein op de volgende verbindingen binnen het Concessiegebied,
evenals treinvervangende Bussen / Auto’s op deze verbindingen:
o Intercitytreinen op de verbinding (Randstad-)Eindhoven-Weert-Roermond-SittardMaastricht

o Intercitytreinen op de verbinding (Randstad-)Eindhoven-Weert-Roermond-Sittard-Heerlen
o Intercity- en stoptreinen op de verbinding Eindhoven-Venlo
o Stoptreindienst op de verbinding Weert-Roermond (tenzij de Provincie bevoegd wordt voor Ontwerp Programma van Eisen Limburg – 25 februari 2014
18
nr Omschrijving
deze stoptreindienst, zie artikelen D.2.31 tot en met D.2.35)
o Stoptreindienst op de grensoverschrijdende verbinding Maastricht-Luik (B) (tenzij de
Provincie bevoegd wordt voor deze stoptreindienst, zie artikelen D.2.31 tot en met D.2.35)
o Stoptreindienst op de eventuele toekomstige grensoverschrijdende verbinding WeertHamont
(B) e.v. (tenzij de Provincie bevoegd wordt voor deze stoptreindienst, zie artikelen
D.2.31 tot en met D.2.35)
o Intercity op de grensoverschrijdende verbinding Maastricht-Luik e.v. (B)
o Treinen op de grensoverschrijdende verbindingen Venlo-Kaldenkirchen (D) e.v.;
o De bestaande of nog te contracteren treindienst (of vervangende busdienst) tussen Heerlen,
Landgraaf, Herzogenrath en Aachen Hbf (D) (of een trajectdeel, incl. tussengelegen
stations) (Euregiobahn) tot de Concessiehouder begint met exploitatie van de doorgaande
treindienst (Maastricht-) Heerlen-Aachen Hbf (D).

o Eventuele toekomstige Intercitytreinen Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf (D).
o De door de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij geëxploiteerde museumspoorlijn
Kerkrade-Simpelveld-Schin op Geul-Valkenburg.
• Het Openbaar Vervoer per Bus/Auto op verbindingen binnen het Concessiegebied (zie bijlage F
2) alsmede de P+R-shuttle van en naar P+R Maastricht-Noord;
• De toekomstige grensoverschrijdende tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt (B);
• Nieuw in te stellen kleinschalige mobiliteitsoplossingen zoals opgenomen in B.3.8;
• Bestaande en nieuw in te stellen systemen voor Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (zoals
regiotaxisystemen), waaronder het Doelgroepenvervoer dat onder de verantwoordelijkheid van
de gemeentes valt. (NB: daarnaast kan de Provincie besluiten tot het instellen van nieuwe
vervoerssystemen: zie B.3.8);
• De te gedogen grensoverschrijdende Lijnen/Verbindingen van andere concessiehouders (zie
bijlage F.3);
• Veerdiensten en Openbaar Vervoer over water;
• Supportersvervoer;
• Nachtbus/Nachtlijn, voor zover de Concessiehouder deze niet zelf exploiteert. In dat geval staat
het derden vrij om Nachtbussen/Nachtlijnen te exploiteren in het Concessiegebied (zie artikel
C.2.9);
• Evenementenvervoer, dat redelijkerwijs niet met het reguliere OV aanbod kan worden bediend
tenzij expliciet door de Provincie met de Concessiehouder hierover afspraken gemaakt zijn. Voor
dergelijke specifieke afspraken tussen Provincie en Concessiehouder over (grootschalige)
evenementen wordt door de Concessiehouder een business case opgesteld. De afspraken
daarover worden in redelijkheid, billijkheid en transparantie gemaakt. Alle partijen, waaronder
ook de Concessiehouder, werken hierbij met een open boek-calculatie.
  donderdag 4 december 2014 @ 21:52:15 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147291787


[ Bericht 100% gewijzigd door greavy op 04-12-2014 21:57:40 ]
  donderdag 4 december 2014 @ 21:59:26 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147292027
http://www.destadsregio.n(...)1_S_14.0001080_1.pdf

Daarin staat ook onder andere dat er per juli 2017 de lijn door Concessie Limburg wordt uitgebaat (komst sneltrein 1x/u Maastricht-Aken vv), en dat er dan paaltjes in Duitsland komen (Herzogenrath, Aken West en Aken Hbf). Binnenlands tariefsysteem naar deze stations. Het Aachener Verkehrs Verbund Handy-Ticket blijft wel geldig, want AVV blijft concessiehouder van het Duitse trajectdeel.

Beetje hetzelfde als Arriva Groningen-Leer, ook hetzelfde idee.
pi_147293536
Die nachttrein naar het noorden wordt ook een mooie soap :P

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)-terug-11972523.html
  donderdag 4 december 2014 @ 22:47:38 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147293949
quote:
NS heeft met NMBS de mogelijkheden voor één internationaal abonnement op de intercity naar Brussel onderzocht. De tarieven voor een binnenlands trajectabonnement zijn lager dan de prijs die voor een internationaal abonnement gevraagd zou worden. Hierdoor is het voor de reiziger voordeliger om twee losse nationale abonnementen tot de grens aan te vragen.

Conclusie is dat frequente reizigers op internationale verbindingen kunnen kiezen welke nationale abonnementen ze willen combineren. Hierbij hoeft geen dubbele betaling plaats te vinden.
Hé! Psst! Tip! Zorg ervoor dat je grensoverschrijdende abonnementen bij één vervoerder kunt aanschaffen. Hoe je dat verder intern regelt qua tarieven is niet interessant voor de reizigers, die willen gewoon zo weinig mogelijk gedoe tegen een zo gunstig mogelijke prijs.
  donderdag 4 december 2014 @ 22:50:05 #34
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_147294086
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:04 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
Baden-Baden
:) ^O^
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 4 december 2014 @ 22:50:34 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147294113
quote:
Tickets IC Bus Eindhoven - Londen zijn snel enorm duur
donderdag 4 december 2014
Tickets IC Bus Eindhoven - Londen zijn snel enorm duur
Binnen 24 uur nadat Arriva de proef met de IC Bus naar Londen aankondigde, blijken (vrijwel) alle goedkope tickets vanuit Nederland naar Engeland uitverkocht te zijn. Reizigers die nu een kaartje voor de bus willen kopen moeten 120 euro per enkele reis betalen: veel meer dan bij de concurrentie.
Treinreiziger

_O- _O-
pi_147294172
Dat is een bekende tweeter :+
  donderdag 4 december 2014 @ 23:43:02 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147296312
Franse vakbonden vrezen voor het schrappen van 300 van de 600 banen bij de Alstom-vestiging in Belfort. De vestiging heeft al 2 jaar geen nieuwe orders meer gehad, een deel van de medewerkers heeft niks meer te doen.

Wedje leggen dat SNCF binnenkort 'ineens' nieuwe locomotieven nodig heeft, en dat Alstom de ideale partij is om die voor de Fransen te bouwen? De Prima-locs (dat zijn overigens prima locs) zijn in Belfort gebouwd...
  donderdag 4 december 2014 @ 23:52:52 #38
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_147296764
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:32 schreef James1988 het volgende:

[..]

En ook nog eens zonder anaalplaat :N
Goed ik heb weleens ergere gezien, maar ik hou mn bek voortaan wel weer..
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 5 december 2014 @ 09:20:41 #39
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_147300897
http://www.ns.nl/over-ns/(...)/nieuwe-treinen.html

quote:
Aanschaf nieuwe, comfortabele Sprinters en Intercity’s voor de reiziger in gang gezet

NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. Het gaat om treinen van CAF -type Civity- die nu al rijden in meerdere landen. CAF kwam als beste uit de bus in een Europese aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. De treinen voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT) transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet). Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 mln euro. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn
NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ca. 60 extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen.

“Door de aanschaf van in totaal ca. 180 nieuwe Sprinters, de aanschaf van de nieuwe Intercity’s en door de modernisering van treinen kunnen we de reiziger tijdens de komende concessieperiode (2015-2025) nieuwe en comfortabele treinen bieden. Ook spelen we zo actief in op de krapte in met name de drukke ochtendspits”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.

Intercity Nieuwe Generatie
Voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die flexibel inzetbaar zijn en zowel kunnen rijden op de Hogesnelheidslijn (25 kV) als het Hoofdrailnet (1,5 kV) is NS gestart met een aanbesteding. De afgelopen periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende capaciteit/zitplaatsen, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.
pi_147301131
Andere impressie:



EDIT: Interessant: er komen dus Flirts ook nog een keer bij! Dat waren dus die 58 treinen waar de Stadler topman het over had.
  vrijdag 5 december 2014 @ 09:43:00 #41
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147301212
Ze gaan er al van uit dat ze Limburg winnen?
pi_147301230
Lijkt me niet, zo te lezen is dit specifiek voor het HRN. Of lees ik het verkeerd?
  vrijdag 5 december 2014 @ 09:46:24 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147301258
Ik lees het ook als: Voor het HRN. Wanneer gaat SGM eruit? Opzich goed dat NS dus extra sprinters op korte termijn wil bestellen. Er wordt nergens over AbellioRail gerept.
  vrijdag 5 december 2014 @ 10:04:04 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147301576
En dat kan zomaar zonder aanbesteding vanwege "dwingende nood"?

Laat dat dan niet gewoon zien dat NS er wederom niet in is geslaagd om hun zaakjes op orde te hebben, waardoor ze wel over moeten gaan tot dit soort maatregelen? :?
pi_147301886

Krijgen we dus alsnog deze
  vrijdag 5 december 2014 @ 10:25:57 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147301996
Ja, dat zal die "extra" order van 58 stellen wel zijn dan
pi_147302078
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 10:04 schreef James1988 het volgende:
En dat kan zomaar zonder aanbesteding vanwege "dwingende nood"?

Laat dat dan niet gewoon zien dat NS er wederom niet in is geslaagd om hun zaakjes op orde te hebben, waardoor ze wel over moeten gaan tot dit soort maatregelen? :?
Ontbrekende plees denk ik :P
  vrijdag 5 december 2014 @ 10:31:35 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147302095
Dat zou echt zulke bullshit zijn :')
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 december 2014 @ 10:36:19 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147302160
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 december 2014 @ 10:37:28 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147302172
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:44 schreef MTL het volgende:
Lijkt me niet, zo te lezen is dit specifiek voor het HRN. Of lees ik het verkeerd?
Dus toch voor het HRN. Qua aantal had Limburg ook gekund, maar HRN is nog leuker
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')