Ah, op die manier.quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:17 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nee, dat is waar, maar ik dacht daarmee het argument te ontkrachten dat het zo motiverend en inspirerend is om op de sportschool tussen al die fanatieke sporters te staanIk vind dat vaak juist nogal deprimerend
Mja, inmiddels heb ik dat al wel uitgegeven aan de sportschool denk ik.quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:19 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Dan heb je inderdaad zo minimaal en goedkoop mogelijk gekocht. Wanneer je iets extra's (Lat pully,rubberen vloer eronder of een diy oly platform) wil of betere kwaliteit (verzwaard/behandelde powercage of bumperplates i.p.v gietijzer bijvoorbeeld) dan ben je zo 1500 euro kwijt aan de powerrack, bank,vloer/platform, barbell en schijven.
Mijn doel is hoogstwaarschijnlijk niet hetzelfde als de meeste die hier in het topic postten. Ik heb voor weinig geld een barbell gekocht met daarbij gewichten. Ik heb wat kettlebells liggen en daar houdt het dan wel mee op. De aparaten op de fitnessschool inspireren mij totaal niet tot sporten. Ik vind het vaak onhandige dingen waarvan ik niet weet hoe ik het goed moet doen.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:28 schreef Snakey het volgende:
Het ligt helemaal aan je doelen. Ik zou niet zonder kunnen, tenzij ik een flinke investering doe in platen, bars, dumbbells etc. En belangrijker, ik heb er geen ruimte voor helaas. Anders had ik die investering er wel voor over gehad.
Anyway. Je kan heel veel doen met body weight oefeningen. En als je een paar kettlebells hebt kun je redelijk uit de voeten. Goblet squats bv: http://www.t-nation.com/f(...)oblet_squats_101&cr=
Hoewel je al snel zal merken dat de lichtere KB's al snel te licht zijn. Er is echt genoeg te vinden op het i-net voor thuis.
Ik zou wel altijd proberen je hele lichaam te trainen, niet alleen armen of borst. Dat heeft niet zo heel veel zin namelijk. Als je voor je bovenlijf push ups, dips en pull ups doet train je al aardig wat, inclusief je armen.
Klopt, minder herhalingen met meer gewicht is het idee. Het hangt er vanaf of je met losse gewichten traint (beter én leukerquote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:52 schreef VeerEli het volgende:
Ola!
Ik ben begonnen met trainen in de sportschool, na lange tijd van me verdiepen in krachttraining etc.
Nou ben ik nog een behoorlijke ''noob'' en bestaat mijn kennis enkel uit wat anderen me vertellen.
Ik train vooral om strakke benen, billen en buik te krijgen. De 3 B's.Uiteraard train ik mijn armen/schouders/rug ook wat mee voor de vorm, maar BBB zijn voor mij echt het doel; strakker, mooier, gevormder enz.
Nou ''weet'' ik dat je voor snellere spiergroei het beste minder herhalingen met meer gewicht kan doen dan andersom.
Maar hoe bepaal je voor jezelf wat dan het beste is? 3x8? 3x10? 2x8?
En ik hoor/lees ook de ene keer weer dat je maar 1x per week een lichaamsdeel mag trainen (dus bijv maar 1x in de week je benen/billen) en elders lees ik weer dat dat niet zo is.![]()
Daarom dat ik hier even om de hoek kom kijken; ik ben benieuwd en hoop eigenlijk dat iemand hier er ook zijn/haar mening over geven kan. Thanks!
Thanks voor je reactie!quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:56 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Klopt, minder herhalingen met meer gewicht is het idee. Het hangt er vanaf of je met losse gewichten traint (beter én leuker) of met toestellen, maar het principe is in beide gevallen hetzelfde: je richt je op 10 tot 12 herhalingen en dat doe je 2 tot 3 sets, afhankelijk van de hoeveelheid oefeningen die je in totaal doet. Een training van 45 minuten (exclusief korte warming up en cool down) is een goed begin.
Zeg dat je een full body training doet, dan zou ik 2x10 herhalingen aanhouden als basis. Maar je wilt proberen zwaarder te trainen, en dus begin je dan met 2x8, en dat bouw je op naar 2x10 en ten slotte 2x12. Als dat je na verloop van tijd goed afgaat, neem je een zwaarder gewicht en begin je weer met 2x8, daarna 2x10, en ten slotte 2x12.
Toen ik begon met squatten, deed ik dat met 2 dumbbells van elk 8 kilo. Toen ik eenmaal gemakkelijk 2x12 herhalingen kon doen, voerde ik het gewicht op naar 2x10 kilo, vervolgens 12 kilo en inmiddels squat ik met 2x18 kilo (ruim 2 jaar later).
Het belangrijkste is dat je houding en techniek goed zijn. Daarom is het slim om niet meteen heel zwaar te beginnen.
Krachttraining moet je gewoon gaan dóen voordat je allerlei schema's en theorieën gaat toepassen; je ontdekt gaandeweg vanzelf hoe het voor jou werkt. Ik blijf het bijvoorbeeld nog steeds lastig vinden om de juiste balans te vinden; soms ben ik de dag na een training zó moe dat ik eigenlijk de hele dag in bed moet blijvenMaar waar dat nou door komt... geen idee. Andere keren voel ik me juist extreem uitgerust en energiek, terwijl ik altijd min of meer dezelfde krachtsinspanning lever, dus dat is gewoon een kwestie van experimenteren.
Ik denk dat BBB-trainingen niet echt bestaan als je aan krachttraining doet - je traint in principe je hele lichaam, en daar horen buik, benen en billen vanzelfsprekend bij. Bepaalde compoundoefeningen (waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint) zijn in dat opzicht ideaal. Je hoeft nooit specifieke buikspieroefeningen te doen, omdat je buikspieren bij heel veel andere oefeningen - squat, lunges, deadlift, etc - al zwaar genoeg getraind worden, en dan pak je bovendien benen en billen ook nog mee.
Kortom: gewoon beginnen en braaf 3x per week trainen, dan zie je sowieso resultaat
Dit klopt zeker niet.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 23:55 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat verschillende oefeningen per keer belangrijk zijn, dus niet elke training hetzelfde doen qua oefeningen.
Dat is gebruikelijk wanneer je moe wordt, mijn vriendin doet dit ook bij het squatten. Je kunt dit voorkomen door actief je knieen naar buiten te duwen.quote:Het meeste moeite heb ik met squats, ik merk dat ik na een aantal herhalingen mijn knieën naar binnen ga buigen, ondanks dat het lijkt alsof het gewicht niet te zwaar is voor me. Ik begrijp dit niet zo goed.
Het is verstandig elke dag (3x per week) full body te doen.quote:maar dat is dus ook een beetje m'n vraag nu; is het verstandig om maandag én vrijdag benen/billen te trainen of moet ik het bij 1 dag in de week laten?
Doe je lichaam een plezier en train elke keer gewoon alles, eventueel met een kleine nadruk op je favoriete plekken.quote:Ik doe geen full body workouts, ik pak 1 dag buik (thuis), 1 dag benen/billen, 1 dag buik en armen, en de bedoeling was dan om dan weer 1 dag benen/billen te pakken samen met armen/schouders
Ja, mits je actief je glutes gebruikt.quote:En ja, precies, met die dingen pak ik inderdaad ook rug enz mee. Maar hip thrusts enz zijn toch wel vrij specifiek voor de billen, toch?
meeste mensen komen binnen een jaar (veel) verder dan dat hoorquote:Op woensdag 14 januari 2015 13:34 schreef Nadine26 het volgende:
Misschien niet per se gespierd (ik kan niet onder dat T-shirt kijken) maar dit lijkt me voor veel mannen toch wel iets om naar te streven? Ik begin nu wel benieuwd te worden hoe jij eruit ziet
![]()
Dit begrijp ik dus niet. Ik lees online dus zowat overal dat het het beste is om een spiergroep 1x per week optimaal te trainen. Ook omdat je spieren 96 uur nodig zijn om te herstellen, dit bevordert de spiergroei en is dus kennelijk het meest effectief.quote:Op woensdag 28 januari 2015 03:09 schreef Nic1 het volgende:
[..]
Dit klopt zeker niet.
[..]
Dat is gebruikelijk wanneer je moe wordt, mijn vriendin doet dit ook bij het squatten. Je kunt dit voorkomen door actief je knieen naar buiten te duwen.
[..]
Het is verstandig elke dag (3x per week) full body te doen.
[..]
Doe je lichaam een plezier en train elke keer gewoon alles, eventueel met een kleine nadruk op je favoriete plekken.
[..]
Ja, mits je actief je glutes gebruikt.
Het ligt volledig aan hoe zwaar je traint en met welke intensiteit je traint hoe lang je nodig hebt om te herstellen. De split is eigenlijk nogal overhyped, de meeste mensen trainen bij lange na niet zwaar en intensief genoeg om met een split schema te trainen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 12:18 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dit begrijp ik dus niet. Ik lees online dus zowat overal dat het het beste is om een spiergroep 1x per week optimaal te trainen. Ook omdat je spieren 96 uur nodig zijn om te herstellen, dit bevordert de spiergroei en is dus kennelijk het meest effectief.
Waarom zeg jij dan juist dat 3x per week full body weer het beste is?
Dat denk ik ookquote:Op woensdag 28 januari 2015 13:13 schreef Snakey het volgende:
[..]
Het ligt volledig aan hoe zwaar je traint en met welke intensiteit je traint hoe lang je nodig hebt om te herstellen. De split is eigenlijk nogal overhyped, de meeste mensen trainen bij lange na niet zwaar en intensief genoeg om met een split schema te trainen.
Een split schema is verzonnen door pro BB's die langere tijd nodig hadden om te herstellen. Daarvoor trainde iedereen op een full body schema. Full body werkt voor 90% van de mensen stukken beter dan een split schema, tenzij je dus heel zwaar en intensief trained.
quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:37 schreef 16meter het volgende:
[..]
meeste mensen mannen komen binnen een jaar (veel) verder dan dat hoor
5 minuten per oefening, laten we zeggen 10 oefeningen voor benen/billen. Is niet zo raar toch?quote:Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook![]()
Afgezien daarvan: als je net begint met krachttrainen, is het een beetje overambitieus om meteen op vrijwel dagelijkse basis tot het gaatje te willen gaan.
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd hoe mensen dat überhaupt doen, een lange (zeg: 45 minuten) splittraining. Ik zou met de beste wil van de wereld geen 45 minuten benen/billen kunnen trainen, tenzij ik een brancard laat klaarzetten en me naar huis laat dragen
Is onzin. Waar heb je dat gelezen?quote:Op woensdag 28 januari 2015 12:18 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dit begrijp ik dus niet. Ik lees online dus zowat overal dat het het beste is om een spiergroep 1x per week optimaal te trainen.
Dat valt toch wel mee? Ik zit snel op de 45 min met de oefeningen die ik hierboven ergens opnoemde met het gewicht wat ik erbij zette. Nou stelt dat gewicht uiteraard ook nog niet zoveel voor, maar dat is omdat ik net 2 weken bezig benquote:Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook![]()
Afgezien daarvan: als je net begint met krachttrainen, is het een beetje overambitieus om meteen op vrijwel dagelijkse basis tot het gaatje te willen gaan.
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd hoe mensen dat überhaupt doen, een lange (zeg: 45 minuten) splittraining. Ik zou met de beste wil van de wereld geen 45 minuten benen/billen kunnen trainen, tenzij ik een brancard laat klaarzetten en me naar huis laat dragen
Ik heb nu even geen tijd om uitgebreid de linkjes erbij te gaan halen, maar eigenlijk op bijna alle sites waar ik op googelde voor trainingsschema's vrouwen krachttraining en voeding pre en after workout etcquote:Op woensdag 28 januari 2015 13:55 schreef 16meter het volgende:
[..]
Is onzin. Waar heb je dat gelezen?
Nou... laten we zeggen:quote:Op woensdag 28 januari 2015 13:45 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
5 minuten per oefening, laten we zeggen 10 oefeningen voor benen/billen. Is niet zo raar toch?
Ik ben al snel meer dan 20 minuten bezig met squats. Als ik een split schema doe ben ik meestal meer dan een uur bezig, en dan moet ik flink doorgaan anders wordt het anderhalf uur.quote:Op woensdag 28 januari 2015 13:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook![]()
20 minuten met squats? Hoe dan? Als je bijv 3x10 doet ben je daar toch geen 20 minuten mee bezig?quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:09 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ik ben al snel meer dan 20 minuten bezig met squats. Als ik een split schema doe ben ik meestal meer dan een uur bezig, en dan moet ik flink doorgaan anders wordt het anderhalf uur.
Ik zal later eens proberen die sites terug te vinden oke?quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:00 schreef 16meter het volgende:
Geen wetenschappelijke bronnen, zeker?
Wat trainende personen elkaar vertellen zegt helemaal niks.
En je moet ook niet zoeken op 'trainingsschema's voor vrouwen'. Doe gewoon Starting Strength, ofzo.
Telkens ca. 1 minuut voor de set en 3-5 minuten pauze. Tel daar 5 minuten bij op voor het klaarzetten en opbergen van de baar, en je hebt maar 4 sets nodig voor 20 minuten. Dan heb je ook nog geen warm-up gedaan...quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:13 schreef VeerEli het volgende:
20 minuten met squats? Hoe dan? Als je bijv 3x10 doet ben je daar toch geen 20 minuten mee bezig?
Lege bar 1 x ~15quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:13 schreef VeerEli het volgende:
[..]
20 minuten met squats? Hoe dan? Als je bijv 3x10 doet ben je daar toch geen 20 minuten mee bezig?
Dit.quote:Op woensdag 28 januari 2015 14:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Telkens ca. 1 minuut voor de set en 3-5 minuten pauze. Tel daar 5 minuten bij op voor het klaarzetten en opbergen van de baar, en je hebt maar 4 sets nodig voor 20 minuten. Dan heb je ook nog geen warm-up gedaan...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |