Oh, ik vind het prima hoor. Ik ben altijd wel benieuwd naar verschillende tips.quote:Op woensdag 1 april 2015 15:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je wilt, kan ik je met die brief misschien helpen. Mijn nichtje is daar een ster in, en ze heeft me een paar tips gegeven. Aangezien ik, sinds ik die tips heb gebruikt, nog nooit niet ben uitgenodigd voor een gesprek, lijken ze te werken. Ik kan die hier uittypen (gaat wellicht wel lang worden, daarom alleen als er animo voor is).
Niet bedoeld om je party te poopen maar.... Niet echt in t tweedegraads gebied hoorquote:Op donderdag 2 april 2015 23:12 schreef Gogo83 het volgende:
Nederlands of Engels. Beide vakken vind ik (om verschillende redenen) heel erg leuk. Nederlands omdat het zo gericht is op vaardigheden, Engels omdat ik het leren van vreemde talen zelf heel leuk vind (Engels en Italiaans). Het zijn allebei wel vakken waarin veel werk te vinden is, maar als zij-instromer vraag ik me af of het te doen is..
In het ergste geval werk ik nog een jaar door in mijn huidige werk en probeer ik tijdens mijn studie alvast een baan te vinden. Maar als het niet hoeft dan liever niet.
Misschien had je in dit geval aan me moeten vragen wat ik onder 'politieagent spelen' precies versta. Nu schrijf je me een standpunt toe dat ik niet inneem, waardoor er een tegenstelling ontstaat die er niet werkelijk is.quote:Op woensdag 1 april 2015 20:44 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het overigens wel een typerende uitspraak van een beginnend docent om te zeggen dat je 'geen politieagentje wilt spelen'. Leerlingen aanspreken op ongewenst gedrag is niet politieagent spelen, het is gewoon onderdeel van het creëren van een veilige en goede leeromgeving.
Ik ook! Dus wat mij betreft mag het hier, maar het kan ook in het werkzoekendentopic?quote:Op donderdag 2 april 2015 23:58 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Oh, ik vind het prima hoor. Ik ben altijd wel benieuwd naar verschillende tips.
Een collega van me is na haar promotie docent Nederlands in het vmbo geworden zonder bevoegdheid (die ze wel meteen is gaan halen). Uit haar verhalen maak ik op dat er in het vmbo een grote behoefte is aan vakexperts. Cijfermatig naar tekorten kijken is maar één manier van kijken dus. Zij had natuurlijk wel een heel sterk profiel als vakexpert, met haar universitaire studie (niet Nederlands, maar wel eraan gerelateerd) en een promotie op zak. Bovendien is ze bij een school gaan werken die ze vanuit haar onderzoek kende. Het lijkt me veel lastiger om ergens aan de bak te komen als ze je niet kennen en als je (nog) geen duidelijk profiel als vakexpert hebt.quote:Op donderdag 2 april 2015 23:12 schreef Gogo83 het volgende:
Nederlands of Engels. Beide vakken vind ik (om verschillende redenen) heel erg leuk. Nederlands omdat het zo gericht is op vaardigheden, Engels omdat ik het leren van vreemde talen zelf heel leuk vind (Engels en Italiaans). Het zijn allebei wel vakken waarin veel werk te vinden is, maar als zij-instromer vraag ik me af of het te doen is..
In het ergste geval werk ik nog een jaar door in mijn huidige werk en probeer ik tijdens mijn studie alvast een baan te vinden. Maar als het niet hoeft dan liever niet.
Misschien wel, misschien niet. Ik kan slechts oordelen over mijn eigen vak, maar daar ga je in de bovenbouw echt wel onderuit als je niet voldoende bagage hebt. Een ander aspect is bijvoorbeeld het rekenonderwijs in het vmbo, waar helaas nog geen specifieke opleiding voor is maar 'zelf goed kunnen rekenen' verre van voldoende is.quote:Op vrijdag 3 april 2015 09:29 schreef Friek_ het volgende:
Op het vmbo zoekt men vakexperts? Over contra-intuïtief gesproken.
Ik heb ooit eens een schoolleider (of afdelingsleider vmbo, ik weet het niet meer zo goed) horen zeggen dat hij liever een 'onbevoegde kanjer' wilde dan een bevoegde docent wilde waarbij de leerlingen (dreigen) het lokaal op zijn kop (te) zetten. Daar voegde hij aan toe dat je op het vmbo vooral over sociale vaardigheden moest beschikken en de echte vakexperts naar bovenbouw havo/vwo konden. Zulke opmerkingen vond ik toch wel opvallend.quote:Op vrijdag 3 april 2015 10:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet. Ik kan slechts oordelen over mijn eigen vak, maar daar ga je in de bovenbouw echt wel onderuit als je niet voldoende bagage hebt. Een ander aspect is bijvoorbeeld het rekenonderwijs in het vmbo, waar helaas nog geen specifieke opleiding voor is maar 'zelf goed kunnen rekenen' verre van voldoende is.
Och, ik begrijp de uitspraak wel. Er loopt bij ons een aantal voormalig basisschooljuffen rond die pedagogisch zo sterk zijn dat dat hun gebrek aan vakkennis ruimschoots compenseert - maar dan wel in de onderbouw. Op de lage niveaus zijn die groepen daar veel meer bij gebaat dan bij iemand die hogere wiskunde gedaan heeft.quote:Op vrijdag 3 april 2015 10:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens een schoolleider (of afdelingsleider vmbo, ik weet het niet meer zo goed) horen zeggen dat hij liever een 'onbevoegde kanjer' wilde dan een bevoegde docent wilde waarbij de leerlingen (dreigen) het lokaal op zijn kop zetten. Daar voegde hij aan toe dat je op het vmbo vooral over sociale vaardigheden moest beschikken en de echte vakexperts naar bovenbouw havo/vwo konden. Zulke opmerkingen vond ik toch wel opvallend.
Wat jij zegt.quote:Op vrijdag 3 april 2015 08:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien had je in dit geval aan me moeten vragen wat ik onder 'politieagent spelen' precies versta. Nu schrijf je me een standpunt toe dat ik niet inneem, waardoor er een tegenstelling ontstaat die er niet werkelijk is.
Ik vind het begrijpelijk en zelfs goed dat verschillende leerkrachten verschillende stijlen hebben en dat de context een belangrijke rol speelt. Bovendien wou ik met mijn voorbeeld juist aangeven dat ik het vervelend vond dat degenen die mij indertijd observeerden hun eigen voorkeursstijl op mij projecteerden. Ze hadden mij de vragen kunnen stellen die jij noemt.
Afijn, laat ik de vraag beantwoorden die je niet stelt: onder politieagent spelen versta ik een docent die in de regel terugvalt op externe maatregelen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: zeggen dat je wil dat een leerling stil is, een leerling de les uit sturen, zorgen dat een leerling studeert door een toets af te nemen. Maar ook, zoals bij ons vaak gebeurt, beloningssystemen hanteren. Ik heb een grote weerstand tegen zulke middelen die gericht zijn op het laten doen van studenten van wat wij willen zonder dat zij dat zelf werkelijk belangrijk, interessant of nodig vinden. Tegelijkertijd is het heel moeilijk om eraan te ontkomen, bijvoorbeeld omdat we in het onderwijs nu eenmaal toetsen en het maatregelen zijn die het beoogde effect lijken te hebben (bijv. zorgen dat leerlingen hun huiswerk doen of stil zijn).
Dat anderen die weerstand niet delen, kan ik goed begrijpen. Bij de fijnste klassen die ik heb gezien, waren vaak tamelijk autoritaire docenten aanwezig. Autoritair doch warm. Sommige leerlingen voelen zich bij zo'n soort docent het beste, zoals Friek_ al aangaf (al zie ik daar zelf een vorm van het Stockholmsyndroom in). Maar zo'n docent ben ik niet en wil ik niet zijn.
Waarom? Die leerlingen hebben juist meer ondersteuning nodig om de stof eigen te maken.quote:Op vrijdag 3 april 2015 09:29 schreef Friek_ het volgende:
Op het vmbo zoekt men vakexperts? Over contra-intuïtief gesproken.
Ik ging niet alleen op jou in, maar ook op Friek. Ik ben met je eens dat de manier waarop je toen beoordeeld bent vervelend is en dat zij jou inderdaad veel meer hadden moeten bevragen.quote:Op vrijdag 3 april 2015 08:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien had je in dit geval aan me moeten vragen wat ik onder 'politieagent spelen' precies versta. Nu schrijf je me een standpunt toe dat ik niet inneem, waardoor er een tegenstelling ontstaat die er niet werkelijk is.
Ik vind het begrijpelijk en zelfs goed dat verschillende leerkrachten verschillende stijlen hebben en dat de context een belangrijke rol speelt. Bovendien wou ik met mijn voorbeeld juist aangeven dat ik het vervelend vond dat degenen die mij indertijd observeerden hun eigen voorkeursstijl op mij projecteerden. Ze hadden mij de vragen kunnen stellen die jij noemt.
Wat jij onder politieagent spelen verstaat, is inderdaad wat ik daar ook bij had vermoed en wat grofweg door iedereen wel zo ongeveer wordt bedoeld met die uitspraak, denk ik. Ik snap jouw weerstand, het is een principieel standpunt. Maar ik ben op zich wel benieuwd waar jouw weerstand precies vandaan komt? Want uit je verhaal blijkt ook dat je wel het positieve ziet van een leraar die tamelijk autoritair is en zie je ook dat leerlingen dat vaak juist wel waarderen?quote:Afijn, laat ik de vraag beantwoorden die je niet stelt: onder politieagent spelen versta ik een docent die in de regel terugvalt op externe maatregelen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: zeggen dat je wil dat een leerling stil is, een leerling de les uit sturen, zorgen dat een leerling studeert door een toets af te nemen. Maar ook, zoals bij ons vaak gebeurt, beloningssystemen hanteren. Ik heb een grote weerstand tegen zulke middelen die gericht zijn op het laten doen van studenten van wat wij willen zonder dat zij dat zelf werkelijk belangrijk, interessant of nodig vinden. Tegelijkertijd is het heel moeilijk om eraan te ontkomen, bijvoorbeeld omdat we in het onderwijs nu eenmaal toetsen en het maatregelen zijn die het beoogde effect lijken te hebben (bijv. zorgen dat leerlingen hun huiswerk doen of stil zijn).
Dat anderen die weerstand niet delen, kan ik goed begrijpen. Bij de fijnste klassen die ik heb gezien, waren vaak tamelijk autoritaire docenten aanwezig. Autoritair doch warm. Sommige leerlingen voelen zich bij zo'n soort docent het beste, zoals Friek_ al aangaf (al zie ik daar zelf een vorm van het Stockholmsyndroom in). Maar zo'n docent ben ik niet en wil ik niet zijn.
Dat vals dilemma wordt altijd van stal gehaald als het over onderwijsbevoegdheden gaat en daar trappen wij niet in. In Nederland lopen massa's volwassenen rond die het goed zouden doen voor de klas en in staat zijn om de eindstreep van een lerarenopleiding te halen. Het is niet alsof alleen ubermenschen de lerarenopleiding volbrengen, zo'n onneembare hindernis is het heus niet. Er is dus geen enkele reden om van professionals niet gewoon te verwachten dat zij EN het goed doen voor de klas EN aan de minimale opleidingseisen hebben voldaan.quote:Op vrijdag 3 april 2015 10:14 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb ooit eens een schoolleider (of afdelingsleider vmbo, ik weet het niet meer zo goed) horen zeggen dat hij liever een 'onbevoegde kanjer' wilde dan een bevoegde docent wilde waarbij de leerlingen (dreigen) het lokaal op zijn kop (te) zetten.
Kun jij niet wat vaker posten hier? Je argumentatie is altijd retescherp.quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:34 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat vals dilemma wordt altijd van stal gehaald als het over onderwijsbevoegdheden gaat en daar trappen wij niet in. In Nederland lopen massa's volwassenen rond die het goed zouden doen voor de klas en in staat zijn om de eindstreep van een lerarenopleiding te halen. Het is niet alsof alleen ubermenschen de lerarenopleiding volbrengen, zo'n onneembare hindernis is het heus niet. Er is dus geen enkele reden om van professionals niet gewoon te verwachten dat zij EN het goed doen voor de klas EN aan de minimale opleidingseisen hebben voldaan.
Op het moment dat we doen alsof zoiets teveel gevraagd is voor leraren zetten we ze weg als een stelletje kneuzen.
In het kader van deze, zeer terechte post zal ik mijn laatste post nog een klein beetje aanvullen: ik pleit niet voor het (eindeloos) toestaan van niet-bevoegde docenten voor de klas, maar ik deel wel de mening van die afdelingsleider (of de mijne, die denkt er namelijk hetzelfde over) dat in je opleiding niet noodzakelijk de nadruk ligt op de meest belangrijke vaardigheden.quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:34 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat vals dilemma wordt altijd van stal gehaald als het over onderwijsbevoegdheden gaat en daar trappen wij niet in. In Nederland lopen massa's volwassenen rond die het goed zouden doen voor de klas en in staat zijn om de eindstreep van een lerarenopleiding te halen. Het is niet alsof alleen ubermenschen de lerarenopleiding volbrengen, zo'n onneembare hindernis is het heus niet. Er is dus geen enkele reden om van professionals niet gewoon te verwachten dat zij EN het goed doen voor de klas EN aan de minimale opleidingseisen hebben voldaan.
Op het moment dat we doen alsof zoiets teveel gevraagd is voor leraren zetten we ze weg als een stelletje kneuzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |