abonnement Unibet Coolblue
  zondag 26 april 2015 @ 20:43:58 #226
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_152051646
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:45 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Aparte strategie, dat zal een hoog verloop opleveren. Succes met de zoektocht naar een andere school in ieder geval.

Overigens, de volgorde van de eerste en tweede corrector bij het centraal examen worden vanaf volgend jaar omgedraaid. Op zich geen slecht idee in mijn optiek.
is dat er al door? prima idee denk ik.
Kwak
pi_152051659
Ik heb een vraag over de Lerarenbeurs en studieverlof, ik zag van de week hier een folder over in de personeelskamer.

Ik heb een WO bachelor en ik heb daarbij de educatieve minor gedaan. Op dit moment werk ik (deeltijd, 3 dagen) voor een school. Komend studiejaar wil ik verder met een voltijd economische masteropleiding om daarna nog een eerstegraadsopleiding te volgen. Ik heb nog recht op studiefinanciering (of in ieder geval de lening), dus ik heb geen recht op de lerarenbeurs volgens DUO. Kom ik wel in aanmerking voor studieverlof? Of heb ik daar pas recht op bij de eerstegraadsopleiding? Ik heb overigens nog geen vaste aanstelling. Ik kom er niet uit via de site van DUO.
pi_152100306
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 17:45 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Overigens, de volgorde van de eerste en tweede corrector bij het centraal examen worden vanaf volgend jaar omgedraaid. Op zich geen slecht idee in mijn optiek.
Ik vind het een motie van wantrouwen naar alle leraren in Nederland toe. Ik geloof wel dat er tweede correctoren zijn die hun werk wat laks opvatten, maar ik geloof ook dat het merendeel van onze collega's te goeder trouw is. En natuurlijk probeer je als een leerling net eentiende tekort komt zwaar met hem mee te redeneren, om nog ergens een puntje bij te sprokkelen, maar je moet zo'n puntje wel goed kunnen onderbouwen en verdedigen. En ik geloof niet dat er ook maar een leerling onterecht met 6'en en 7's geslaagd is, die eigenlijk 4'en en 5'en moesten zijn. Ik ga ervan uit dat we integere vaklieden zijn.

Maar goed, het besluit is al gevallen. Ik hoop ook dat ze er voor zorgen dat het nakijkwerk nog diezelfde dag of uiterlijk de volgende ochtend bij de docent ligt die moet nakijken.
Voorbeeld: dit jaar staat wiskunde voor het VWO in de planning op woensdag 13 mei. Stel dat het werk opgestuurd zou moeten worden, dan zitten mijn tweede corrector en ik waarschijnlijk 4 dagen met onze duimen te draaien, terwijl we allebei wel willen weten hoe het zo in zijn algemeenheid gemaakt is. Zelfs vrijdag naar school gaan om de post op te halen, zal niet gaan, want die is de vrijdag na Hemelvaart potdicht. Iets dergelijks gaat voor alle vakken van vlak voor het weekend gelden.

Afgezien van het feit dat ik het dus opvat als een motie van wantrouwen die uitermate onterecht en zeer beledigend is voor het gros van de leraren, ben ik op die manier ook tijd kwijt voor ik mijn leerlingenwerk kan zien. Dan nog de ervaring dat sommige docenten zo'n beetje op de laatste nipper het correctiewerk doorsturen, omdat ze naast die correctie nog een vol rooster draaien en het wel goed willen doen. Terwijl ik brand van nieuwsgierigheid naar de resultaten van mijn leerlingen. Anderen zal het niet anders vergaan, dus we gaan toch eerst even scannen hoe het gegaan is, ipv alles direct in een enveloppe en dan naar het postkantoor om het met spoed en aangetekend naar de andere school te sturen.

[ Bericht 0% gewijzigd door la_perle_rouge op 29-04-2015 08:55:14 ]
pi_152491411
Ik vind het ook wat onzinnig, die nieuwe regeling en inderdaad getuigend van wantrouwen. Maar dit zeg ik dan wel vanuit mijn eigen ervaring van inmiddels al een behoorlijk aantal jaren en ook op meerdere scholen en niveau's: ik kijk zelf altijd gewoon secuur en redelijk na, ik ga niet op unfaire wijze puntjes sprokkelen maar natuurlijk ook niet mijn leerlingen benadelen en heb nooit problemen gehad met tweede correctors.

Daarnaast lijkt het me echt zoo vervelend als je het werk terugkrijgt en je merkt dat de corrector je leerlingen punten niet heeft gegeven die jij wel gegeven zou hebben. Dat worden echt heel vervelende discussies, vrees ik, want als iemand mijn leerlingen gaat benadelen dan vecht ik als een leeuw voor ze, zoals je volgens mij als goed docent ook hoort te doen. *) . Dus dat kan nog leuk worden als je een zuurpruim hebt, of heel eerlijk gezegd: ik geef les op een gymnasium en soms merk ik bij docenten van andere scholen dat ze een beetje jaloers/zuur doen over de goede resultaten van mijn leerlingen...dus als het tegenzit gaat zo iemand overdreven kritisch nakijken of zoiets. Met zo'n nieuwe regeling 'vergeten' ze even dat objectiviteit echt niet gegarandeerd is op deze manier, het heeft alles te maken (zowel bij eerste als tweede correctie) met de integriteit van de docent in kwestie. Als die goed zit, is er niets aan de hand.

Ik ben nu onderbouw toetsen aan het nakijken. Er zitten weer leuke tussen:
"Alva kwam naar Nederland en richtte de Bloedbank op."
"De raadpensionaris zorgde voor de alledaagse beslissingen."
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_152491511
Zo, net terug van de NHL voor een intakegesprek.
Conclusie: 76 punten vrijstelling voor bedrijfseconomie :D
alleen tijdens het gesprek kwam aan orde dat ze geen 1ste graads lerarenopleiding bedrijfseconomie hebben, dus ik doe algemene economie erbij zodat ik niet gedwongen naar Rotterdam of Tilburg hoef te verhuizen :)

Planning is 3 jaar over doen. Eind augustus met een planner een planning maken en kan nu al beginnen met het vak Technisch rekenen :+

Heb er zin in *O*
pi_152498678
Spoedvraag:
Morgen moet ik invallen voor een collega die te ziek is om me vervangingsmateriaal te sturen. Het gaat om een les (50 minuten) beeldende vorming aan een groep zeer taalzwakke leerlingen. De opdracht mag dus niet te complex zijn en er zijn ook niet echt veel materialen voor handen. Zucht. Suggesties?
Mon 'en!
pi_152505448
Ben jij zelf ook docent beeldende vorming?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 11 mei 2015 @ 22:07:08 #233
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_152506426
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 19:17 schreef bloempjuh het volgende:
Spoedvraag:
Morgen moet ik invallen voor een collega die te ziek is om me vervangingsmateriaal te sturen. Het gaat om een les (50 minuten) beeldende vorming aan een groep zeer taalzwakke leerlingen. De opdracht mag dus niet te complex zijn en er zijn ook niet echt veel materialen voor handen. Zucht. Suggesties?
Laat ze portretten maken van elkaar. Of laat ze een eigen monster tekenen. Een eigen eiland. Stripverhalen. Filmposters. Advertenties. Etc etc etc. :D
pi_152513582
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2015 21:49 schreef Franny_G het volgende:
Ben jij zelf ook docent beeldende vorming?
Nee, Nederlands (nt2). Deze leerlingen zijn nog maar heel kort in NL en kunnen wel lezen, maar begrijpen dan niet wat er bedoeld wordt :)

Gelukkig heb ik om half 11 nog een mailtje met instructies ontvangen. Ze moeten hun eigen naam op een creatieve manier opschrijven. :)
Mon 'en!
  dinsdag 12 mei 2015 @ 06:26:22 #235
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_152513679
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 05:23 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Nee, Nederlands (nt2). Deze leerlingen zijn nog maar heel kort in NL en kunnen wel lezen, maar begrijpen dan niet wat er bedoeld wordt :)

Gelukkig heb ik om half 11 nog een mailtje met instructies ontvangen. Ze moeten hun eigen naam op een creatieve manier opschrijven. :)
Je had het anders natuurlijk kunnen koppelen aan de NT2.

Geef ze een woord van een object, als de leerling het woord niet kent dan gebruiken ze google translate, dan laten tekenen op het whiteboard en je laat de andere leerlingen raden (eventueel in het Engels of weer laten vertalen, de meeste leerlingen hebben een smartphone).

Ik werk zelf met ISK alleen dan Engels. ;)

Ben benieuwd hoever de meeste komen met hun naam schrijven! Succes iig.
pi_152529535
Les ging prima. Leerlingen vinden het gewoon lekker om met kleurtjes aan de gang te gaan. De opdracht zelf boeide ze niet zoveel. Morgenvroeg gelukkig weer 'gewoon' lezen met deze groep. :)
Mon 'en!
  dinsdag 12 mei 2015 @ 18:00:38 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152530988
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 17:11 schreef bloempjuh het volgende:
Les ging prima. Leerlingen vinden het gewoon lekker om met kleurtjes aan de gang te gaan. De opdracht zelf boeide ze niet zoveel. Morgenvroeg gelukkig weer 'gewoon' lezen met deze groep. :)
Kleurtjes bij het leren van Nederlands, hoe werkt dat?
Moet je die leerlingen net zo leren lezen zoals je een peuter leert lezen? Plaatjesboekjes, heel erg vaak het woord herhalen terwijl het plaatje gezien wordt en iets wordt uitgebeeld (groot, klein ...), lezen terwijl je de woorden en lettergrepen aanwijst?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152531890
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kleurtjes bij het leren van Nederlands, hoe werkt dat?
Moet je die leerlingen net zo leren lezen zoals je een peuter leert lezen? Plaatjesboekjes, heel erg vaak het woord herhalen terwijl het plaatje gezien wordt en iets wordt uitgebeeld (groot, klein ...), lezen terwijl je de woorden en lettergrepen aanwijst?
Nee, dit was een les Beeldende Vorming. Ik ben van 'beroep' docent Nederlands op een ISK. :)
Mon 'en!
  dinsdag 12 mei 2015 @ 18:34:07 #239
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_152532182
Vraagje aan de docenten Nederlands/Moderne Talen: ik begeleid momenteel een leerling die Nederlands wil leren om naar een Nederlandstalige universiteit te gaan. Is daar een speciale aanpak voor mogelijk? Academisch Nederlands leren lijkt me namelijk iets anders dan dagdagelijks Nederlands leren.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 19:37:00 #240
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152534474
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 18:26 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Nee, dit was een les Beeldende Vorming. Ik ben van 'beroep' docent Nederlands op een ISK. :)
Zoiets dacht ik al. Ik ben benieuwd naar een antwoord op mijn tweede vraag. Ik heb momenteel een peuter in mijn omgeving die bezig is met taalontwikkeling, ik vraag me daarom af hoe je een groep gemengde buitenlanders die niet dezelfde taal spreken als jij (ook omdat er tal van verschillende moedertalen in die groep zijn en velen van hen niet het Engels voldoende beheersen) het Nederlands leert. Gaat dat hetzelfde als bij peuters maar dan aangepast aan de leeftijd? Dus met plaatjes, uitbeelden, aanwijzen wat je leest etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152536569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zoiets dacht ik al. Ik ben benieuwd naar een antwoord op mijn tweede vraag. Ik heb momenteel een peuter in mijn omgeving die bezig is met taalontwikkeling, ik vraag me daarom af hoe je een groep gemengde buitenlanders die niet dezelfde taal spreken als jij (ook omdat er tal van verschillende moedertalen in die groep zijn en velen van hen niet het Engels voldoende beheersen) het Nederlands leert. Gaat dat hetzelfde als bij peuters maar dan aangepast aan de leeftijd? Dus met plaatjes, uitbeelden, aanwijzen wat je leest etc.
Ah, sorry, ik had over die vraag heengelezen.

Ja, het is veel handen, voeten, plaatjes opzoeken op google, synoniemen en omschrijvingen behandelen. Een simpel leeslesje van 1 a4 kan zo gemakkelijk een paar uur in beslag nemen. Maar het kan ook dat leerlingen een hele tekst begrijpen en je ineens binnen een half uur klaar bent. De niveau-verschillen zijn (binnen een klas) soms ook gigantisch.
Mon 'en!
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:39:59 #242
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152537435
Tip voor iedereen hier, maar zeker ook voor Bram: zoek even Brandpunt van vandaag terug op Uitzending gemist. Het geeft geen nieuwe kijk op de vraag 'zijn citotoetsen een doel of een middel', maar interessant is het wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:18:37 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152543032
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:39 schreef Janneke141 het volgende:
Tip voor iedereen hier, maar zeker ook voor Bram: zoek even Brandpunt van vandaag terug op Uitzending gemist. Het geeft geen nieuwe kijk op de vraag 'zijn citotoetsen een doel of een middel', maar interessant is het wel.
Dank je, ik ga er binnenkort naar kijken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 13 mei 2015 @ 01:39:56 #244
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_152549267
Ik ben vandaag op intakegesprek geweest bij de ILO. Goed gesprek geweest, stageplek kan niet gegarandeerd worden ivm huidig tekort aan plekken. Mocht scholen benaderen en ben direct naar mijn oude middelbare school gestapt. 'Bevriende' afdelingsleider gaat het aanvraagproces daar voor me in gang zetten en ik ben al met mijn oude docente Duits in conclaaf gegaan over het eventuele begeleiden :).
Op aanraden van afdelingsleider ook gesolliciteerd naar een kleine (0.4 fte) functie als daadwerkelijk docent, om zo eventueel betaald stage te lopen en te werken tegelijk. UvA wil echter geen goedkeuring verlenen voor functies groter dan 0.2 fte, dus dat zou als ik zou worden aangenomen nog lastig worden..
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  woensdag 13 mei 2015 @ 09:03:32 #245
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_152550953
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 01:39 schreef OudeBok het volgende:
Ik ben vandaag op intakegesprek geweest bij de ILO. Goed gesprek geweest, stageplek kan niet gegarandeerd worden ivm huidig tekort aan plekken. Mocht scholen benaderen en ben direct naar mijn oude middelbare school gestapt. 'Bevriende' afdelingsleider gaat het aanvraagproces daar voor me in gang zetten en ik ben al met mijn oude docente Duits in conclaaf gegaan over het eventuele begeleiden :).
Op aanraden van afdelingsleider ook gesolliciteerd naar een kleine (0.4 fte) functie als daadwerkelijk docent, om zo eventueel betaald stage te lopen en te werken tegelijk. UvA wil echter geen goedkeuring verlenen voor functies groter dan 0.2 fte, dus dat zou als ik zou worden aangenomen nog lastig worden..
srsly? wat betuttelend... ik heb er ook gewoon 0,44 naast gewerkt. het advies was maximaal 12 lesuren bij t ICLON.
Kwak
  woensdag 20 mei 2015 @ 13:10:36 #246
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_152787186
Hier ook GT-4 docenten Engels die het eindexamen nakijken?
Ik heb best wel wat problemen met het correctievoorschrift van vraag 2 en vroeg me af of meerdere dit ook hadden.
Wat je vindt, ...
  woensdag 20 mei 2015 @ 14:30:28 #247
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_152789437
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 13:10 schreef Da_Ripper het volgende:
Hier ook GT-4 docenten Engels die het eindexamen nakijken?
Ik heb best wel wat problemen met het correctievoorschrift van vraag 2 en vroeg me af of meerdere dit ook hadden.
heb je al op de vakcommunity van digischool gekeken?dat is nieuw ipv het forum. vet onhandig want meerdere registratiestappen maar er is even niks beters.

volgens mij werd er daar wel over vraag twee gesproken.
Kwak
  donderdag 21 mei 2015 @ 10:00:16 #248
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_152813898
^O^
Wat je vindt, ...
pi_152854982
Ik werk nu 22 uur (5 dagen) op een school (waaraan ik 15 euro aan treinkosten en twee uur reizen per dag besteed). Leuke school, leuke leerlingen. Als ik me houd aan '80 minuten les+voorbereiding', verdien ik omgerekend ongeveer 15 euro per uur.

Voor volgend jaar is eindelijk (lekker op tijd - NOT) de formatie bekend.
Mijn 22 uur worden teruggebracht tot 11. Dat is twee dagen, waarop ik 2x15 (lees: twee uur werken) uitgeef aan reiskosten. Dat betekent dat ik er een dikke parttime baan naast moet zoeken om rond te komen.
Mijn leidinggevende zei gisteren tegen mij: "Nouja, meer hebben we gewoon niet. Take it or leave it. Je bent vervangbaar hoor!"

Een andere collega heeft vandaag in een gesprek van 30 seconden (voordat hij zijn les inliep) te horen gekregen dat "hij gewoon niet lekker functioneert" en dus volgend jaar vervangen wordt door "mensen die deze baan liever willen". Collega moest met tranen in zijn ogen zijn klas in.

Dit wordt dus een dikke 'leave it'. Als je me (en mijn collega's) zo behandelt hoeft het voor mij ook niet.

Tevens: Een collega moet na 3 jaar vertrekken (ivm de flexwet). Haar contract loopt af op 1 juli, 3 weken voor het eind van het schooljaar. Deze collega is mentor en de enige docent Engels op school. Standpunt van de leidinggevende hierover: "Tja, dan moeten we die uren maar binnen het team opvangen."
Uren opvangen -> 3 weken van 24 lessen inclusief mentoruren en ouderavonden.. Binnen een team van 10 man. WH0T??

#absolutelyfurious

[ Bericht 6% gewijzigd door bloempjuh op 22-05-2015 15:01:44 ]
Mon 'en!
  vrijdag 22 mei 2015 @ 16:51:41 #250
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152858382
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 14:51 schreef bloempjuh het volgende:
Ik werk nu 22 uur (5 dagen) op een school (waaraan ik 15 euro aan treinkosten en twee uur reizen per dag besteed). Leuke school, leuke leerlingen. Als ik me houd aan '80 minuten les+voorbereiding', verdien ik omgerekend ongeveer 15 euro per uur.

Voor volgend jaar is eindelijk (lekker op tijd - NOT) de formatie bekend.
Mijn 22 uur worden teruggebracht tot 11. Dat is twee dagen, waarop ik 2x15 (lees: twee uur werken) uitgeef aan reiskosten. Dat betekent dat ik er een dikke parttime baan naast moet zoeken om rond te komen.
Mijn leidinggevende zei gisteren tegen mij: "Nouja, meer hebben we gewoon niet. Take it or leave it. Je bent vervangbaar hoor!"

Een andere collega heeft vandaag in een gesprek van 30 seconden (voordat hij zijn les inliep) te horen gekregen dat "hij gewoon niet lekker functioneert" en dus volgend jaar vervangen wordt door "mensen die deze baan liever willen". Collega moest met tranen in zijn ogen zijn klas in.

Dit wordt dus een dikke 'leave it'. Als je me (en mijn collega's) zo behandelt hoeft het voor mij ook niet.

Tevens: Een collega moet na 3 jaar vertrekken (ivm de flexwet). Haar contract loopt af op 1 juli, 3 weken voor het eind van het schooljaar. Deze collega is mentor en de enige docent Engels op school. Standpunt van de leidinggevende hierover: "Tja, dan moeten we die uren maar binnen het team opvangen."
Uren opvangen -> 3 weken van 24 lessen inclusief mentoruren en ouderavonden.. Binnen een team van 10 man. WH0T??

#absolutelyfurious
Het lijkt wel een bedrijf.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')