is dat er al door? prima idee denk ik.quote:Op zondag 26 april 2015 17:45 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Aparte strategie, dat zal een hoog verloop opleveren. Succes met de zoektocht naar een andere school in ieder geval.
Overigens, de volgorde van de eerste en tweede corrector bij het centraal examen worden vanaf volgend jaar omgedraaid. Op zich geen slecht idee in mijn optiek.
Ik vind het een motie van wantrouwen naar alle leraren in Nederland toe. Ik geloof wel dat er tweede correctoren zijn die hun werk wat laks opvatten, maar ik geloof ook dat het merendeel van onze collega's te goeder trouw is. En natuurlijk probeer je als een leerling net eentiende tekort komt zwaar met hem mee te redeneren, om nog ergens een puntje bij te sprokkelen, maar je moet zo'n puntje wel goed kunnen onderbouwen en verdedigen. En ik geloof niet dat er ook maar een leerling onterecht met 6'en en 7's geslaagd is, die eigenlijk 4'en en 5'en moesten zijn. Ik ga ervan uit dat we integere vaklieden zijn.quote:Op zondag 26 april 2015 17:45 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Overigens, de volgorde van de eerste en tweede corrector bij het centraal examen worden vanaf volgend jaar omgedraaid. Op zich geen slecht idee in mijn optiek.
Laat ze portretten maken van elkaar. Of laat ze een eigen monster tekenen. Een eigen eiland. Stripverhalen. Filmposters. Advertenties. Etc etc etc.quote:Op maandag 11 mei 2015 19:17 schreef bloempjuh het volgende:
Spoedvraag:
Morgen moet ik invallen voor een collega die te ziek is om me vervangingsmateriaal te sturen. Het gaat om een les (50 minuten) beeldende vorming aan een groep zeer taalzwakke leerlingen. De opdracht mag dus niet te complex zijn en er zijn ook niet echt veel materialen voor handen. Zucht. Suggesties?
Nee, Nederlands (nt2). Deze leerlingen zijn nog maar heel kort in NL en kunnen wel lezen, maar begrijpen dan niet wat er bedoeld wordtquote:Op maandag 11 mei 2015 21:49 schreef Franny_G het volgende:
Ben jij zelf ook docent beeldende vorming?
Je had het anders natuurlijk kunnen koppelen aan de NT2.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 05:23 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Nee, Nederlands (nt2). Deze leerlingen zijn nog maar heel kort in NL en kunnen wel lezen, maar begrijpen dan niet wat er bedoeld wordt
Gelukkig heb ik om half 11 nog een mailtje met instructies ontvangen. Ze moeten hun eigen naam op een creatieve manier opschrijven.
Kleurtjes bij het leren van Nederlands, hoe werkt dat?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 17:11 schreef bloempjuh het volgende:
Les ging prima. Leerlingen vinden het gewoon lekker om met kleurtjes aan de gang te gaan. De opdracht zelf boeide ze niet zoveel. Morgenvroeg gelukkig weer 'gewoon' lezen met deze groep.
Nee, dit was een les Beeldende Vorming. Ik ben van 'beroep' docent Nederlands op een ISK.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kleurtjes bij het leren van Nederlands, hoe werkt dat?
Moet je die leerlingen net zo leren lezen zoals je een peuter leert lezen? Plaatjesboekjes, heel erg vaak het woord herhalen terwijl het plaatje gezien wordt en iets wordt uitgebeeld (groot, klein ...), lezen terwijl je de woorden en lettergrepen aanwijst?
Zoiets dacht ik al. Ik ben benieuwd naar een antwoord op mijn tweede vraag. Ik heb momenteel een peuter in mijn omgeving die bezig is met taalontwikkeling, ik vraag me daarom af hoe je een groep gemengde buitenlanders die niet dezelfde taal spreken als jij (ook omdat er tal van verschillende moedertalen in die groep zijn en velen van hen niet het Engels voldoende beheersen) het Nederlands leert. Gaat dat hetzelfde als bij peuters maar dan aangepast aan de leeftijd? Dus met plaatjes, uitbeelden, aanwijzen wat je leest etc.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 18:26 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Nee, dit was een les Beeldende Vorming. Ik ben van 'beroep' docent Nederlands op een ISK.
Ah, sorry, ik had over die vraag heengelezen.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik al. Ik ben benieuwd naar een antwoord op mijn tweede vraag. Ik heb momenteel een peuter in mijn omgeving die bezig is met taalontwikkeling, ik vraag me daarom af hoe je een groep gemengde buitenlanders die niet dezelfde taal spreken als jij (ook omdat er tal van verschillende moedertalen in die groep zijn en velen van hen niet het Engels voldoende beheersen) het Nederlands leert. Gaat dat hetzelfde als bij peuters maar dan aangepast aan de leeftijd? Dus met plaatjes, uitbeelden, aanwijzen wat je leest etc.
Dank je, ik ga er binnenkort naar kijken.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:39 schreef Janneke141 het volgende:
Tip voor iedereen hier, maar zeker ook voor Bram: zoek even Brandpunt van vandaag terug op Uitzending gemist. Het geeft geen nieuwe kijk op de vraag 'zijn citotoetsen een doel of een middel', maar interessant is het wel.
srsly? wat betuttelend... ik heb er ook gewoon 0,44 naast gewerkt. het advies was maximaal 12 lesuren bij t ICLON.quote:Op woensdag 13 mei 2015 01:39 schreef OudeBok het volgende:
Ik ben vandaag op intakegesprek geweest bij de ILO. Goed gesprek geweest, stageplek kan niet gegarandeerd worden ivm huidig tekort aan plekken. Mocht scholen benaderen en ben direct naar mijn oude middelbare school gestapt. 'Bevriende' afdelingsleider gaat het aanvraagproces daar voor me in gang zetten en ik ben al met mijn oude docente Duits in conclaaf gegaan over het eventuele begeleiden .
Op aanraden van afdelingsleider ook gesolliciteerd naar een kleine (0.4 fte) functie als daadwerkelijk docent, om zo eventueel betaald stage te lopen en te werken tegelijk. UvA wil echter geen goedkeuring verlenen voor functies groter dan 0.2 fte, dus dat zou als ik zou worden aangenomen nog lastig worden..
heb je al op de vakcommunity van digischool gekeken?dat is nieuw ipv het forum. vet onhandig want meerdere registratiestappen maar er is even niks beters.quote:Op woensdag 20 mei 2015 13:10 schreef Da_Ripper het volgende:
Hier ook GT-4 docenten Engels die het eindexamen nakijken?
Ik heb best wel wat problemen met het correctievoorschrift van vraag 2 en vroeg me af of meerdere dit ook hadden.
Het lijkt wel een bedrijf.quote:Op vrijdag 22 mei 2015 14:51 schreef bloempjuh het volgende:
Ik werk nu 22 uur (5 dagen) op een school (waaraan ik 15 euro aan treinkosten en twee uur reizen per dag besteed). Leuke school, leuke leerlingen. Als ik me houd aan '80 minuten les+voorbereiding', verdien ik omgerekend ongeveer 15 euro per uur.
Voor volgend jaar is eindelijk (lekker op tijd - NOT) de formatie bekend.
Mijn 22 uur worden teruggebracht tot 11. Dat is twee dagen, waarop ik 2x15 (lees: twee uur werken) uitgeef aan reiskosten. Dat betekent dat ik er een dikke parttime baan naast moet zoeken om rond te komen.
Mijn leidinggevende zei gisteren tegen mij: "Nouja, meer hebben we gewoon niet. Take it or leave it. Je bent vervangbaar hoor!"
Een andere collega heeft vandaag in een gesprek van 30 seconden (voordat hij zijn les inliep) te horen gekregen dat "hij gewoon niet lekker functioneert" en dus volgend jaar vervangen wordt door "mensen die deze baan liever willen". Collega moest met tranen in zijn ogen zijn klas in.
Dit wordt dus een dikke 'leave it'. Als je me (en mijn collega's) zo behandelt hoeft het voor mij ook niet.
Tevens: Een collega moet na 3 jaar vertrekken (ivm de flexwet). Haar contract loopt af op 1 juli, 3 weken voor het eind van het schooljaar. Deze collega is mentor en de enige docent Engels op school. Standpunt van de leidinggevende hierover: "Tja, dan moeten we die uren maar binnen het team opvangen."
Uren opvangen -> 3 weken van 24 lessen inclusief mentoruren en ouderavonden.. Binnen een team van 10 man. WH0T??
#absolutelyfurious
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |