abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147858922
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:37 schreef Makrolon het volgende:
Haha, als ik dat zo hoor moet ik voorzichtig zijn met het open maken van die pakken op onze veel te kleine vliering :+
valt wel mee maar ze barste wel los. hoe gaat met bevestigijng pir platen?
pi_147860452
Nog niet mee bezig. Moet eerst nog bitumen tegen de binnenmuur aan branden als vochtkering en de electra in de spouw aanleggen. Daarna pas bezig met die platen en dan metselen.

Moeten alleen nog stenen uitzoeken. Ik ben vrij makkelijk maar t vriendinnetje wil percee stenen die op die van het huis lijken...
pi_148230733
Zal ik dan toch die zorgvuldig geplaatste spouwankers er maar af slijpen en de speciale ankers kopen? :{

Als ik het goed heb heb ik dit nodig, klopt dat? (hans?)

http://www.isolatieverkoop.nl/toebehoren/slagspouwankers/155

in combinatie met deze:

http://www.isolatieverkoop.nl/toebehoren/uni-flexplug/144

Ze hebben het over een buisje om die dingen er in te kunnen slaan, hoe moet ik dat zien, en heb ik die echt nodig?

Oh, en de beste wensen allemaal voor 2015! Dat de garage dit jaar maar af mag komen. :9
  donderdag 1 januari 2015 @ 23:27:57 #79
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_148232278
Ondanks dat het geen goedkoop spul is zou ik het doen! PIR over je ankers frutten is drama.
En wees zuinig op je slagpijpje!! Niets zo vervelend als "eruit liggen" omdat iemand je slagpijpje sloopt (vraag niet hoe, maar hij sloeg hem krom).
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_148233563
Je kan daar inderdaad het beste slagankers voor gebruiken. Je kan ook overwegen om je huidige ankers te gebruiken, maar zoals gezegd, harde isolatie over lijmankers is een drama. Je blijft die ankers door je isolatie trekken om je platen goed te positioneren dat je flink met PUR aan de gang moet om het dicht te krijgen. Niet bevordelijk voor je isolatiewaarde.
Beter met die flexpluggen en slagankers.

Slagpijpje heb je echt nodig. Probeer er maar eens een paar direct met je hamer in te tikken. Niet fijn.
Je kan ook zo'n hulpstuk voor een SDS+ boorhamer aanschaffen. Dan tik je ze er helemaal makkelijk in. Maar voor 1 schuurtje ben je met een slagpijpje wel het goedkoopst uit.

[ Bericht 8% gewijzigd door Drexciyan op 02-01-2015 00:38:12 ]
  vrijdag 2 januari 2015 @ 08:34:31 #81
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148236629
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 22:47 schreef Makrolon het volgende:

Moeten alleen nog stenen uitzoeken. Ik ben vrij makkelijk maar t vriendinnetje wil percee stenen die op die van het huis lijken...
Als je niet exact dezelfde stenen kunt vinden, neem dan stenen die sterk afwijken.
Als je probeert er dicht bij te komen met de steensortering en het lukt net niet, gaat dat echt storen. Dan kun je beter sterk afwijken dan zo dicht mogelijk benaderen.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 09:08:04 #82
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_148236880
Je zou ook dezelfde soort steen kunnen uitzoeken (vorm, uitstraling), maar in een contrasterende kleur. Dit geeft misschien wel meer eenheid dan een steen die net niet hetzelfde is...
pi_148237437
Ja, ik zie nu ook wel in dat die slagpluggen veel mooier werken. Zonde dat ik de beslissing voor pir en de pluggen niet eerder heb gemaakt, maar al doende leert men. :p

Wat moet ik me voorstellen bij t slagpijpje? Is dat gewoon een pijpje die aan een kant dicht is en die strak over de ankers valt?

Volgende week willen we een rondje stenenboeren gaan doen om de stenen uit te zoeken. Budget is er ook niet om voor stenen van 40-50 ct per stuk te gaan.
pi_148237465
Goede tip trouwens uber! Zo had ik t nog niet bekeken.
pi_148237648
Even voor mijn beeldvorming; hoeveel ankers heb je voor dit project nodig?
pi_148237718
T is 85m2 muur, was uit gegaan van 5 per m2 dus 425 stuks.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 11:21:15 #87
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148238804
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:59 schreef Makrolon het volgende:Budget is er ook niet om voor stenen van 40-50 ct per stuk te gaan.
¤300/1000 is toch prima te doen? Daar kun je best wat leuks voor uitzoeken hoor. En om hoeveel stenen gaat het hier, een duizendje of 6? Stenen koop je eenmalig, dus zoek goed uit wat je mooi vind en bezuinig niet op de laatste 50 euro.
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 13:39:28 #88
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148241739
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 08:34 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Als je niet exact dezelfde stenen kunt vinden, neem dan stenen die sterk afwijken.
Als je probeert er dicht bij te komen met de steensortering en het lukt net niet, gaat dat echt storen. Dan kun je beter sterk afwijken dan zo dicht mogelijk benaderen.
Beter compleet wat anders kiezen; dan net niet op de goede kleur komen.
Dat stoort veel minder :)
pi_148244619
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:24 schreef Makrolon het volgende:
T is 85m2 muur, was uit gegaan van 5 per m2 dus 425 stuks.
Dat is, rekentechnisch gezien, ruim bemeten :) Helemaal als ze 5 mm in diameter zijn.

Ga trouwens ook voor RVS spouwankers ipv verzinkt.
pi_148250377
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:59 schreef Makrolon het volgende:
Ja, ik zie nu ook wel in dat die slagpluggen veel mooier werken. Zonde dat ik de beslissing voor pir en de pluggen niet eerder heb gemaakt, maar al doende leert men. :p

Wat moet ik me voorstellen bij t slagpijpje? Is dat gewoon een pijpje die aan een kant dicht is en die strak over de ankers valt?

Volgende week willen we een rondje stenenboeren gaan doen om de stenen uit te zoeken. Budget is er ook niet om voor stenen van 40-50 ct per stuk te gaan.
Een slagpijpje is inderdaad niet meer dan een pijpje wat aan één kant dicht is.
Je zou het ook het zelf kunnen maken.
Er zijn overigens wel verschillende qua lengte. Neem niet een té korte want dan heb je kans dat het anker knikt bij het inslaan. Dan krijg je hem er niet zo fijn meer in.

.
pi_148259972
Ok, slagpijpje maak ik wel zelf dan. Misschien dat ik van een oude boor wel iets maak voor op de sds boormachine. :9

Ueberduitser
30ct per steen gaat idd nog wel. Heb er zon 6400 nodig. 40 of 50 ct gaat echter wel snel in de papieren lopen... Maar je hebt ook wel gelijk dat ik daar niet op moet bezuinigen.

@vonkenboer jij ook thanks voor de tip. :) zo had ik t nog niet bekeken.

@void dus 5 per m2 is overdone? Enne is rvs echt nodig? Waar vind ik die?? Heb alleen maar verzonken gevonden?
pi_148276829
ik zou uitgaan van 4 ankers per vierkante meter. Dat is nog steeds veel, maar wel een makkelijk patroon (50x50).

RVS is met het oog op duurzaamheid wel beter. Van gebroeders bodegraven kun je die gewoon bestellen hoor. Zorg wel voor spouwankers met voldoende lengte. Als ze in het binnenblad zitten, moeten ze nog minimaal 30 mm in het buitenblad opgenomen worden.
pi_148352644
Ik zou het zonde vinden om die spouwankers die je al gelegd hebt, af te moeten slijpen.

Je kan wel alle posities van de huidige spouwankers opmeten en dan deze posities op de pir platen voorboren, maar het achteraf isoleren zal wel geen eenvoudig klusje worden. Pur schuim is niet watervast en dan zou er wat anders op gezocht moeten worden. Lijkt me ook geen eenvoudig klusje. 8)7

Wanneer je de huidige spouwankers afslijpt, moeten die miniscule gaatjes dan ook geisoleerd worden of hoeft dat niet?

@ Markolon: Mag ik vragen wat je tot nu toe ongeveer kwijt bent aan deze garage?
  maandag 5 januari 2015 @ 14:14:16 #94
422610 Barrah
pi_148354949
Er wordt hier teveel geluld en te weinig gebouwd, kom maar op met die foto-updates ~O> :9~
pi_148360397
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 14:14 schreef Barrah het volgende:
Er wordt hier teveel geluld en te weinig gebouwd, kom maar op met die foto-updates ~O> :9~
pi_148361935
Ik meld me hier ook even, erg interessant topic. Heel indrukwekkend wat je (bijna) in je eentje voor elkaar krijgt!
pi_148367532
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:01 schreef Gruj0 het volgende:
Ik zou het zonde vinden om die spouwankers die je al gelegd hebt, af te moeten slijpen.

Je kan wel alle posities van de huidige spouwankers opmeten en dan deze posities op de pir platen voorboren, maar het achteraf isoleren zal wel geen eenvoudig klusje worden. Pur schuim is niet watervast en dan zou er wat anders op gezocht moeten worden. Lijkt me ook geen eenvoudig klusje. 8)7

Wanneer je de huidige spouwankers afslijpt, moeten die miniscule gaatjes dan ook geisoleerd worden of hoeft dat niet?

@ Markolon: Mag ik vragen wat je tot nu toe ongeveer kwijt bent aan deze garage?
Ja, ik vond t idee om ze er maar O weer af te slijpen ook echt kut... Maarrr, ze zijn er allemaal al af! Kan niet meet terug dus. De isolatie komt er gewoon voor dus ik hoef niets meer met de gaatjes te doen. ;)

Helaas gebeurt er weinig de laatste tijd... Veel dagen ontbreekt t me effe aan motivatie, andere dagen is het kutweer of moet ik werken. Morgen gaan we stenen uit zoeken en als ik ze op de oprit heb staan zal de motivatie wel snel terug komen.
pi_148367593
Oh, ik denk dat ik nu op zon 14000 euro zit. Gokje hoor, heb mn administratie even niet bij de hand.
pi_148367639
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:45 schreef RB42 het volgende:
Ik meld me hier ook even, erg interessant topic. Heel indrukwekkend wat je (bijna) in je eentje voor elkaar krijgt!
Thanks! :D leuk om te lezen dat mensen t ook echt interessant vinden wat ik allemaal uitspook.
  maandag 5 januari 2015 @ 23:34:03 #100
399214 Knutsel-Smurf
pi_148376438
Je bent gemotiveerd en dat is te merken, plus ik wil zelf ooit/binnenkort mijn garage uitbouwen of herbouwen.
Zeil moet je proberen op meerdere plekken vast te zetten. Ik heb dat laatst met 22x48 latten opgelost. Paar gaatjes in het zeil geschroefd maar dat is geen ramp.
pi_148397497
Zo, eerst vandaag naar 2 steenhandels in de buurt geweest, ze komen allebei even langs om te kijken naar de stenen van ons huis.

Toen zin gemaakt en het hek wat in geplaatst heb tegen inkijk een meter naar achter verplaatst zodat de steiger er tussen past. Daarna 2 metselprofielen geplaatst zodat ik daar tussen de nok er in kan gaan lijmen.

Deze nok lijm ik vanaf de steiger, dan zet ik de 2 spanten overeind, en dan lijm ik de andere nok vanaf de zoldervloer. Aan de andere kant heb ik namelijk echt geen ruimte. De buitenmuur metselen daar word nog een uitdaging :9

En ik was van de week al bezig geweest om alle spouwankers af te slijpen, en met de flex langs de muur gegaan om alle lijmresten er af te slijpen

Voor:

na:

Ook heb ik vandaag nog bitumen gekocht voor onderin de spouw. Kan iemand me makkelijk uitleggen hoe ik dat spul op zn plek brand? Volgens mij maak je dat aan de achterkant warm en druk je t dan tegen de muur aan. Klopt dat?
pi_148397601
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 23:34 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Je bent gemotiveerd en dat is te merken, plus ik wil zelf ooit/binnenkort mijn garage uitbouwen of herbouwen.
Zeil moet je proberen op meerdere plekken vast te zetten. Ik heb dat laatst met 22x48 latten opgelost. Paar gaatjes in het zeil geschroefd maar dat is geen ramp.
Mja, zeil is al helemaal naar de klote... Ik denk maar zo snel mogelijk zien dat ik die kap er op krijg. Als ik daar dan zeil overheen span zal dat een stuk minder te lijden hebben omdat t schuin afloopt en er iig geen water in kan blijven staan.
pi_148399099
Net ook deze besteld:

http://www.gyzs.nl/gb-uni-flexplug-nylon-polyamide-120-330120

en toch maar voor rvs gegaan, ook al woon ik hier wss al niet meer als er problemen zouden komen met verzinkte :P

http://www.gyzs.nl/gb-uni-slagspouwanker-rvs-304-220x4-37063

en 2 slagpijpjes

http://www.gyzs.nl/gb-slagpijp

Wel een bult geld weer voor iets wat je (als t goed is) nooit meer terug ziet
  Knikkerking dinsdag 6 januari 2015 @ 19:19:57 #104
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_148399230
Gaat hard hier, goed bezig ^O^

Keep it up, binnenkort kun je gaan genieten ervan 8-)
pi_148403226
Ach, gaat allemaal lang niet hard genoeg. :+ Als ik dan denk aan hoeveel tijd het metselen me nog gaat kosten.

Maar dat maakt ook niet uit, hoop halverwege volgend jaar lekker warm en droog te kunnen klussen aan mn motor, auto en andere dingen. Wil nog een kledingkast maken enzo wat ik allemaal uitstel tot de garage klaar is.

Soms sta ik na dat ik bezig ben geweest gewoon effe een paar minuten bij de garage te dromen hoe alles gaat worden enzo. Heerlijk is dat!
  Knikkerking dinsdag 6 januari 2015 @ 20:52:27 #106
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_148403604
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 20:45 schreef Makrolon het volgende:
Ach, gaat allemaal lang niet hard genoeg. :+ Als ik dan denk aan hoeveel tijd het metselen me nog gaat kosten.

Maar dat maakt ook niet uit, hoop halverwege volgend jaar lekker warm en droog te kunnen klussen aan mn motor, auto en andere dingen. Wil nog een kledingkast maken enzo wat ik allemaal uitstel tot de garage klaar is.

Soms sta ik na dat ik bezig ben geweest gewoon effe een paar minuten bij de garage te dromen hoe alles gaat worden enzo. Heerlijk is dat!
Hahaha, toppie ^O^ ik ken het! Weet precies wat je bedoeld, doe dat zelf ook geregeld. Dan loop ik naar boven (waar ik al meer dan een jaar bezig ben op de slaapkamer) om gewoon eens te kijken. Echt heerlijk om te fantaseren inderdaad O+

Succes man! Komt helemaal goed.
pi_148410149
Heb net allebei je topics door zitten lezen, mooi project man! _O_

Geen ervaring en maar zo wat info op internet uitzoeken, en af en toe de plannen nog wat aanpassen als het beter uitkomt. En je rijdt ook al KTM :7, even de boel omploegen. _O-

Ik wil het schuurtje wat ik nu heb staan waarschijnlijk ooit eens plat gooien en er wat anders neerzetten, dus ik blijf je project wel in de gaten houden. Succes ermee. ^O^
pi_148543856
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:24 schreef Makrolon het volgende:
Oh, ik denk dat ik nu op zon 14000 euro zit. Gokje hoor, heb mn administratie even niet bij de hand.
Ik vind dat aardig wat geld voor een DHZ garage, maar ik heb dan ook geen verstand van alledaagse bouwkosten.
pi_148560298
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 16:47 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Ik vind dat aardig wat geld voor een DHZ garage, maar ik heb dan ook geen verstand van alledaagse bouwkosten.
Ach, ik had m ook voor de helft kunnen zetten, enkelsteens, platdak, stoeptegels als vloer dr in. :9 maar als je dan bezig gaat en t budget is er moet t ook gewoon goed. En t is ook een inverstering. Als t goed is zie ik dit geld gewoon weer terug als we het huis ooit verkopen.
pi_148560302
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 23:08 schreef Tom_ het volgende:
Heb net allebei je topics door zitten lezen, mooi project man! _O_

Geen ervaring en maar zo wat info op internet uitzoeken, en af en toe de plannen nog wat aanpassen als het beter uitkomt. En je rijdt ook al KTM :7, even de boel omploegen. _O-

Ik wil het schuurtje wat ik nu heb staan waarschijnlijk ooit eens plat gooien en er wat anders neerzetten, dus ik blijf je project wel in de gaten houden. Succes ermee. ^O^
thanks man! Altijd leuk om te lezen zulke reacties.

Tegen die tijd een topic maken he!
pi_148566264
Ook MF-er :)
pi_148634357
Zo, klein updatetje. :)

T zeil zover terug geklapt dat ik de muur zover kan oplijmen dat ik het 1e spant er op kan zetten.

Ik ga proberen uit te leggen hoe ik t wil doen,

bovenkant balk zit op 2.65. daar boven wil ik de muur gaan oplijmen tot 3.20. het bovenste blok slijp ik in zodat onderkant spant op 3.10 komt. Door de hoek moet die in de buitenmuur dan uitkomen op 2.90 hoogte en kom ik met mn max goothoogte van 3m aardig weg.

Bovenin de spanten zet ik een trekbalk met een makelaar, om de krachten zo veel mogelijk op te vangen. Dan verbind ik aan de onderkant het spant ook nog met de vloerbalk met een schuine balk om daar een goede verbinding te krijgen en ook nog krachten op te vangen.

Dit lijkt mij meer dan voldoende om te zorgen dat mn muren niet uit elkaar gedrukt gaan worden. En ik creeer zo kostbare ruimte op de zolder er bij omdat de muren niet meteen schuin beginnen maar eerst 45 cm recht omhoog lopen.

Ik hoop dat t een beetje duidelijk is, in mn hoofd is t allemaal perfect duidelijk maar t kost een beetje moeite dat net zo duidelijk naar buiten te brengen. :+

Verder heb ik de nok alvast 4 lagen opgemetselt:

wou vandaag verder met lijmen, maar het weer werkt niet echt mee... De temperaturen wel, laat t maar mooi de rest vd winter zo blijven qua temperatuur!
pi_148664879
Goed beZig! Kijk je wel uit met die Storm? Zonde als de bende eruit waait en je hele nok straks op had zand ligt :)
Laat die handjes wapperen!
pi_148668121
Komt wel goed! Dinsdag komen de metselstenen en ga ik waarschijnlijk eerst een start maken met de buitenmuren.
pi_148784014
Het gaat weer vriezen :/ Dus die buitenmuren moeten toch wachten!

Gister morgen en vanochtend aan beide kanten tot aan het 1e spant de muren naar de uiteindelijke hoogte gelijmt:

Toen begonnen met de spanten. Wat een meetwerk zeg, ben er achter dat ik mn wiskunde aardig verleerd heb. :+ Veel gebruik gemaakt van http://www.driehoekberekenen.be/, ideaal!

Oprit even omgetoverd tot werkplaats

De verbinding van de 2 balken:

ziet er niet uit maar t word wel stevig. Aan de andere kant doe ik in t midden ook nog een strip, ik heb ze iets in t hout gefreest. En dan lijm/schroef ik hierboven overheen nog een plaat 12 mm multiplex.

Toen de trekbalk er in gemaakt:

Ziet er zo op de foto nog best netjes uit, in t echt is er wel wat meer kiervorming. :+ Behoorlijk lastig om dat mooi recht te krijgen met de reciprozaag... en mn afkortzaag redde het nét niet.

andere kant

Ik ga die op dezelfde manier verbinden als de 2 lange balken, en ik zet er nog een klein balkje in die vanaf de trekbalk afsteunt naar boven (een makelaar)

Twijfel alleen nog over t multiplex, het zal effe duren tot er zeil overheen komt, kan dat spul tegen natworden? Of kan ik t beter even gronden oid?
  zondag 18 januari 2015 @ 10:11:20 #116
422610 Barrah
pi_148799187
Die plaatjes zien er niet uit inderdaad. Ik had er aan beide kanten een driehoekje van underlayment tegenaan geslagen met flink wat nagels. Als je die plaatjes van een redelijke grootte had genomen had je zelfs dat trekbalkje achterwege kunnen laten.
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 11:53:38 #117
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148800835
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:11 schreef Barrah het volgende:
Die plaatjes zien er niet uit inderdaad. Ik had er aan beide kanten een driehoekje van underlayment tegenaan geslagen met flink wat nagels. Als je die plaatjes van een redelijke grootte had genomen had je zelfs dat trekbalkje achterwege kunnen laten.
Voor het oog kan Makrolon natuurlijk altijd nog een plaatje underlayment aanbrengen.
Maar voor de sterkte maakt dat toch verder eigenlijk niet uit ? :?
pi_148806956
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:11 schreef Barrah het volgende:
Ik heb juist multiplex gekocht omdat jij zei dat dat t beste was. :+

T ziet er nu niet uit idd, die strips. Maar kwaad kan t ook niet lijkt me? Multiplex dr overheen en niemand ziet t meer.

@vonkenboer
Volgens mij is zon plaat er overheen ook gewoon contructief hoor. Zorgt toch weer voor extra stijfheid in de verbinding.
  zondag 18 januari 2015 @ 19:51:59 #119
422610 Barrah
pi_148816034
AH er komt nog multiplex overheen, zo had ik het niet begrepen. Lijkt een beetje dubbelop allemaal, maar beter dubbel dan half werk ;)
pi_148820959
Ja, is ook dubbel op, maar better safe then sorry!
pi_148825266
Zit die spantbalk niet veel te hoog? Nu is je driehoek erg klein.
En waarom niet twee spantbalken, aan weerszijden aan de spant maken en deze met lange bouten en moeren vast zetten dwars door spantbalken? dan kun je makkelijkere de makelaar ertussen zetten en je hoeft minder te meten. dan hoef je geen inkepingen te maken en je haalt de uitstekende delen van de spantbalken weg met de kettingzaag.

Is de hoek in je kap 90 graden? tussen de spanten?
Als dat zo is kun je de 60/80/100 methode toepassen of 120/160/200.
pi_148825581
Hij zit nu op zon hoogte dat hij op 2m van de zoldervloer komt, lager kon dus echt niet. ;)

En ik vond dit een mooiere oplossing zo. T was wel wat laatiger dat ben ik met je eens.

Beide spanten zijn overigens al zo goed als klaar. :) fotos volgen nog als ik weer achter de pc zit.
pi_148830316
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 23:19 schreef Makrolon het volgende:
Hij zit nu op zon hoogte dat hij op 2m van de zoldervloer komt, lager kon dus echt niet. ;)

En ik vond dit een mooiere oplossing zo. T was wel wat laatiger dat ben ik met je eens.

Beide spanten zijn overigens al zo goed als klaar. :) fotos volgen nog als ik weer achter de pc zit.
:+
Ja dat meer werk is geloof ik graag maar als je de ruimte niet hebt...
Zou die driehoek wel verstevigen want zeker die metalen strips zien er nu niet echt sollide uit.
waarom geen 4 dikke metalen strips (5 mm a 8 mm) aan weerszijden twee gaten en dan lange bout dwars door spant? zit het iets steviger daar boven in nokje.
zoiets zou ik ook doen bij de spantbalken.
Aan materiaal en tijd kost het weinig extra maar dan weet je dat het wel solide is.
  maandag 19 januari 2015 @ 08:54:28 #124
399214 Knutsel-Smurf
pi_148831061
Ziet er goed uit hoor! Ik verwacht niet snel dat hier iets mee gebeurd. Alleen waarom geen verstek in de kop maar haaks? Verstek had het nog net ietsjes steviger gemaakt.

En als je een driehoek van osb of multiplex maakt in de kop hoef je geen makelaar meer te maken. Gaat geen kant meer heen. Tegen het vocht zou ik even je bouwzeil (wat toch al in stukken is) kleinsnijden en over de nokken maken (vastzetten met wat stukjes afvahout). Weet je zeker dat het niet zeiknat wordt.
  maandag 19 januari 2015 @ 10:21:34 #125
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148832586
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 23:12 schreef hans1985 het volgende:
Zit die spantbalk niet veel te hoog? Nu is je driehoek erg klein.
En waarom niet twee spantbalken, aan weerszijden aan de spant maken en deze met lange bouten en moeren vast zetten dwars door spantbalken? dan kun je makkelijkere de makelaar ertussen zetten en je hoeft minder te meten.
Makelaar? Die heeft hier echt helemaal geen toegevoegde waarde.
spuit elf :P Knutsel-Smurf opperde dat al.

quote:
dan hoef je geen inkepingen te maken en je haalt de uitstekende delen van de spantbalken weg met de kettingzaag.
Jij komt echt teveel in DE _O-

Ben overigens wel benieuwd naar de aansluiting aan de onderzijde, het spant aan de balklaag koppelen.
  maandag 19 januari 2015 @ 11:10:06 #126
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_148833853
Gewoon ouderwets posten om te volgen, leuk project.
pi_148834964
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 08:54 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Ziet er goed uit hoor! Ik verwacht niet snel dat hier iets mee gebeurd. Alleen waarom geen verstek in de kop maar haaks? Verstek had het nog net ietsjes steviger gemaakt.

En als je een driehoek van osb of multiplex maakt in de kop hoef je geen makelaar meer te maken. Gaat geen kant meer heen. Tegen het vocht zou ik even je bouwzeil (wat toch al in stukken is) kleinsnijden en over de nokken maken (vastzetten met wat stukjes afvahout). Weet je zeker dat het niet zeiknat wordt.
thanks! Ik had er nooit bij stilgestaan dat in verstek misschien we lsterker zou zijn eigenlijk. ik hoefde de ene balk maar heel iets schuin af te zagen. De weg van de minste weerstand gekozen dus. :P De makelaar heb ik er al ingemaakt. :) Zeiltje er overheen had ik ook al over nagedacht idd. Alleen zon bouwzeil slaat altijd vocht door waar ie het hout raakt... Maar verzin ik nog wel wat op.
pi_148834992
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 07:07 schreef hans1985 het volgende:

[..]

:+
Ja dat meer werk is geloof ik graag maar als je de ruimte niet hebt...
Zou die driehoek wel verstevigen want zeker die metalen strips zien er nu niet echt sollide uit.
waarom geen 4 dikke metalen strips (5 mm a 8 mm) aan weerszijden twee gaten en dan lange bout dwars door spant? zit het iets steviger daar boven in nokje.
zoiets zou ik ook doen bij de spantbalken.
Aan materiaal en tijd kost het weinig extra maar dan weet je dat het wel solide is.
Mja, maar als de nok in t zicht komt vind ik dat geen porem eigenlijk. :P Lijkt me dat ie zo met die strips, en dan met multiplex met lijm en veel schroeven wel stevig vast zit toch?
pi_148835040
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 10:21 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Makelaar? Die heeft hier echt helemaal geen toegevoegde waarde.
spuit elf :P Knutsel-Smurf opperde dat al.

[..]

Jij komt echt teveel in DE _O-

Ben overigens wel benieuwd naar de aansluiting aan de onderzijde, het spant aan de balklaag koppelen.
Beetje lastig uit te leggen maar ik ga t proberen..

Ik wou een cm of 50 uit de wand een balk recht van het spant naar de balklaag laten lopen, en dan in het midden van die balk een balk schuin naar de balklaag weg laten lopen. Zodat de benen van t spant nooit uit elkaar kunnen buigen zegmaar.

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:10 schreef mrPanerai het volgende:
Gewoon ouderwets posten om te volgen, leuk project.
Thanks! ;D
  maandag 19 januari 2015 @ 12:13:29 #130
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148835637
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:50 schreef Makrolon het volgende:
Ik wou een cm of 50 uit de wand een balk recht van het spant naar de balklaag laten lopen, en dan in het midden van die balk een balk schuin naar de balklaag weg laten lopen. Zodat de benen van t spant nooit uit elkaar kunnen buigen zegmaar.
Als ik je goed begrijp ga je dus een kreupele stijl maken. Tenminste, zo zou ik het doen.
pi_148853445
Hmm, ik wou m eigenlijk laten afsteunen op de balklaag ipv op de spant, maar op t spant laten afsteunen zal dan beter zijn vermoed ik. :9
  maandag 19 januari 2015 @ 21:49:34 #132
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148857701
Nee ik zou echt een kreupele stijl constructie maken zoals het hoort. Zoals jij het wil maken krijg je nooit vormvast. Onderschat de spatkrachten niet! Je kap gaat echt naar buiten willen drukken hoor.
Waarom heb je die trekbalk trouwens in het spant gekeept? Veel werk maar heeft geen nut volgens mij.

Was het trouwens niet gemakkelijker geweest als je een (ben ff de naam kwijt) noodspant of kapuitslag van je spant van steigerplanken op de grond had gemaakt? Dat werkt als mal een stuk makkelijker.
pi_148858039
Oke, dan ga ik het doen zoals het hoort!

Nou, de makelaar houd de punt omhoog, als de benen van de spant uit elkaar willen komt de punt naar beneden ten opzichte van de trekbalk. De makelaar geeft die kracht door aan de trekbalk die door de inkepingen weer geen kant op kan.

Teminste, zo had ik het bedacht. :p

Je bedoeld een hulpmiddel om de spanten te maken? Het ging opzich best goed hoor. Was zonde tijd geweest om eerst zon uitslag te maken denk ik. Ik hoefde ook maar 2 spanten te maken, geen 10 oid.
pi_148858237
Meteen maar even de fotos van de spanten die bijna klaar zijn dan.

De uiteindes zijn nog te lang hoor, die zaag ik pas opmaat als ik de buitenmuur bijna op hoogte heb.
  maandag 19 januari 2015 @ 22:14:54 #135
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148858795
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:56 schreef Makrolon het volgende:
Oke, dan ga ik het doen zoals het hoort!

Nou, de makelaar houd de punt omhoog, als de benen van de spant uit elkaar willen komt de punt naar beneden ten opzichte van de trekbalk. De makelaar geeft die kracht door aan de trekbalk die door de inkepingen weer geen kant op kan.

Teminste, zo had ik het bedacht. :p

Aangezien je nog hechtplaten gaat maken bovenin zal dat nooit gebeuren.
Een makelaar is een enkele balk zeg maar, die verticaal staat. De trekbalken zijn normaal gesproken dan dubbel, dus aan beide kanten van het spant. De makelaar schiet dan ook onder de trekbalken uit.
Je denkprincipe is wel goed, alleen met enkele balken etc. werkt dat gewoon niet. Je moet alles dan ook doorbouten en niet zoals dit.
Je haalt nu 2 constructieprincipes door elkaar volgens mij. Of je werkt met hechtplaten en maakt zo vormvaste driehoeken, of je maakt een makelaar met trekbalken die vormvaste driehoeken vormen en dat is dus een dubbele constructie.
  maandag 19 januari 2015 @ 22:20:11 #136
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148859031
Zometeen met de kreupele stijl moet je dus de stijl ook enkel uitvoeren, die je keept in de balklaag en het spantbeen. Die zet je dus ook wat schuin, absoluut niet recht!
De horizontale trekkers moet je dus dubbel uitvoeren aan weerszijden van het spantbeen. En dan doorbouten. Snap je dat principe?

Als ik morgen een verloren momentje heb zal ik het je wel even uittekenen, met het verloop van de krachten erin. Dan wordt het wel duidelijk denk ik.
pi_148860369
Ik snap het een beetje... Snap alleen niet waarom de kreupele stijl nu wel enkel moet, en dan de trekbalken dubbel? Tuurlijk is een dubbele balk sterker, maar mujn constructie zal toch ook wel functioneren om de krachten op te vangen? Ik daxht dat ik met de trekbalk bovenin en de kreupele stijl wel voldoende sterkte ingebouwd zou hebben, maar je maakt me een beetje aan t twijfelen nu. :p

Als je dat voor me zou willen uittekenen, heel graag! Sowieso word je hulp en input enorm gewaardeerd! (Die van iedereen trouwens!)
  maandag 19 januari 2015 @ 22:59:38 #138
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148860565
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:54 schreef Makrolon het volgende:
Ik snap het een beetje... Snap alleen niet waarom de kreupele stijl nu wel enkel moet, en dan de trekbalken dubbel? Tuurlijk is een dubbele balk sterker, maar mujn constructie zal toch ook wel functioneren om de krachten op te vangen? Ik daxht dat ik met de trekbalk bovenin en de kreupele stijl wel voldoende sterkte ingebouwd zou hebben, maar je maakt me een beetje aan t twijfelen nu. :p

Als je dat voor me zou willen uittekenen, heel graag! Sowieso word je hulp en input enorm gewaardeerd! (Die van iedereen trouwens!)
Je kunt het anders niet met elkaar verbinden!
Die dubbelen kunnen wel een stuk slanker, dunner dus, trouwens dan je spantbeen hoor, die hoeven alleen maar trek op te nemen.

Ik vindt oude kapconstructie principes trouwens geweldig, hoe gekker hoe mooier.

[ Bericht 5% gewijzigd door ueberduitser op 19-01-2015 23:05:49 ]
pi_148860874
Want de verbinding zoals ik m maak met die stalen strips en multiplex er overheen gaat niet voldoen denk je?
pi_148860956
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:59 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Je kunt het anders niet met elkaar verbinden!
Die dubbelen kunnen wel een stuk slanker, dunner dus, trouwens dan je spantbeen hoor, die hoeven alleen maar trek op te nemen.

Ik vindt oude kapconstructie principes trouwens geweldig, hoe gekker hoe mooier.

Ik vind t ook erg mooi ja! In ons huis is t ook mooi te zien op de vliering hoe ze dat in 1920 allemaal gemaakt hebben.

Als je t dan zelf moet maken is t toch een stuk minder mooi. :+

De volgende schuur die ik bouw komt een plat dak op. :p
  dinsdag 20 januari 2015 @ 06:17:09 #141
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148864864
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 23:07 schreef Makrolon het volgende:
Want de verbinding zoals ik m maak met die stalen strips en multiplex er overheen gaat niet voldoen denk je?
Bovenin wel, al is de driehoek wel erg kle
in. Onderin moet het het echt wat solider ben ik bang.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 10:28:00 #142
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148867337
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:54 schreef Makrolon het volgende:
Als je dat voor me zou willen uittekenen, heel graag!

Dat moet hem in principe zijn.

Nu de verklaring waarom:
De druk 01 wordt via 02 in het spantbeen naar beneden gevoerd en wil dus bij 03 naar buiten gaan, de spatkracht. Maak je blokkeel 04 vast aan het spantbeen en aan de kreupele stijl, trekt het spantbeen dus via het blokkeel aan de kreupele stijl. Laat je de kreupele stijl dus rusten op de in de balklaag ingelaten balk, trekt de kreupele stijl dus horizontaal 05 aan je balklaag, Die gaat dus geen kant meer op.
De kreupele stijl moet dus wel schuin staan en ingekeept worden in het spantbeen.
Het blokkeel is overigens aan weerszijden van het spantbeen/kreupele stijl.

Nu de verklaring boven in de nok.
Druk 01 gaat via de makelaar naar beneden en trekt de trekker dus naar binnen. De trekker is dubbel en zit aan je spantbeen en trekt dus daaraan. Welke dus kracht 02 eigenlijk weer naar boven drukt en de driehoek is dus compleet.

Duidelijk? :P

edit: vergeet je muurplaatankers niet!
pi_148885015
Bedankt voor de uitleg! Het is me duidelijk nu. Die kreupele stijl ook, die ga ik dus ook op die manier maken. :)

De onderkant vd kreupele stijl keep ik dus in de balklaag in? En het schuine gedeelte snap ik. Zit bij ons huis ook zo zie ik net.

Dan moet ik het blokdeel dus dubbel uitvoeren? dus iedere kant een balk en met een bout door en door vast zetten aan de kreupele stijl en aan de spant? wat voor kopmaat zal ik daar voor gebruiken?

Over de muurplaatankers, Ik heb helemaal geen muurplaat. Mn spant rust direct op de binnenmuur. Waar moet ik het anker dan toepassen?
Ik dacht heb gewoon met 2 hoeken tegen de binnenmuur vast te zetten, en er dan een lang opwaaianker aan te zetten.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:28:56 #144
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148886078
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:00 schreef Makrolon het volgende:
Bedankt voor de uitleg! Het is me duidelijk nu. Die kreupele stijl ook, die ga ik dus ook op die manier maken. :)

De onderkant vd kreupele stijl keep ik dus in de balklaag in? En het schuine gedeelte snap ik. Zit bij ons huis ook zo zie ik net.

Dan moet ik het blokdeel dus dubbel uitvoeren? dus iedere kant een balk en met een bout door en door vast zetten aan de kreupele stijl en aan de spant? wat voor kopmaat zal ik daar voor gebruiken?

Over de muurplaatankers, Ik heb helemaal geen muurplaat. Mn spant rust direct op de binnenmuur. Waar moet ik het anker dan toepassen?
Ik dacht heb gewoon met 2 hoeken tegen de binnenmuur vast te zetten, en er dan een lang opwaaianker aan te zetten.
Geen dank! :)
Blokkeel inderdaad dubbel uitvoeren en doorbouten met een M16 ofzo. Paar fatsoenlijke ringer eronder. Ik weet zo even niet wat je spantbenen qua maat hebben, maar neem een slag kleiner en smaller, dat moet volgens mij genoeg zijn. Die blokkelen hoeven alleen maar wat trek op te nemen.
Muurplaat zou ik toch wel maken hoor, anders steunt je spant alleen op dat punt en heb je een beste puntlast. De muurplaat verdeeld namelijk de krachten over de hele lengte van je garage.

Hmmmmm, ik twijfel nu zelf trouwens ook over de muurplaat. Ik heb een muurplaat en getekend en een soort muurplaat op/in de balklaag getekend, maar het kan zijn dat dat dubbelop is.Als je geen muurplaat maakt zou ik wel die ene op de balklaag maken en die in de balklaag kepen. Dat zou ik even in de boeken moeten nakijken. :)
Opwaaiankers aan het spantbeen maken heeft volgens mij geen zin, dat spantbeen gaat echt niet omhoog.
pi_148886193
Ook nog maar even een update!

Vandaag weer lekker bezig geweest. Eerst verder gegaan met de spanten, het multiplex er op gemaakt. Had een circelzaag geleent, maar wat een onding zeg. Snel maar eens kijken voor een invalzaag :9 uiteindelijk t meeste met de decopeerzaag gedaan... Toch een stuk minder mooi...

Bovenste al er op, onderste stuk ingelijmt:

enn, ook er op!

Best netjes al zeg ik het zelf.
andere kant:

Mijn domme verstand zegt dat dit de trekkrachten makkelijk moet kunnen opvangen... Maar misschien onderschat ik het wel enorm. T is geen enorm spant, de schuine zijde vanaf nok tot oplegging in de muur is maar 3m20. Maar als jullie echt denken dat dit niet voldoet ga ik 2 stalen strips (zoals hans voorstelde) langs de trekbalk maken en vastbouten in beide spantbenen om de trekkrachten op te vangen.

Goed, tussendoor kwam de stenenboer de gevelstenen en 2 bigbags metselzand brengen:

Dit zijn ze geworden. Simpele vormbak waalformaat metselsteen.

Toen had een maat van me wat tijd en hebben we samen even het spant op de garage getilt. Dat ging eigenlijk best soepel en hij stond er dan ook zo op.

toen nog even een zeiltje over de nok getrokken en dat was m alweer voor vandaag. De dag had van mij wel 10 uur langer mogen duren! ging super, dat hout bewerken is ook echt leuk.
pi_148886366
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:28 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Geen dank! :)
Blokkeel inderdaad dubbel uitvoeren en doorbouten met een M16 ofzo. Paar fatsoenlijke ringer eronder. Ik weet zo even niet wat je spantbenen qua maat hebben, maar neem een slag kleiner en smaller, dat moet volgens mij genoeg zijn. Die blokkelen hoeven alleen maar wat trek op te nemen.
Muurplaat zou ik toch wel maken hoor, anders steunt je spant alleen op dat punt en heb je een beste puntlast. De muurplaat verdeeld namelijk de krachten over de hele lengte van je garage.

Hmmmmm, ik twijfel nu zelf trouwens ook over de muurplaat. Ik heb een muurplaat en getekend en een soort muurplaat op/in de balklaag getekend, maar het kan zijn dat dat dubbelop is.Als je geen muurplaat maakt zou ik wel die ene op de balklaag maken en die in de balklaag kepen. Dat zou ik even in de boeken moeten nakijken. :)
Opwaaiankers aan het spantbeen maken heeft volgens mij geen zin, dat spantbeen gaat echt niet omhoog.
Mn spantbenen zijn 200 x 70. Zelfde maat als mn gordingen gebruiken? 60 maal 160 zijn die.

Hmm... Zoals je ziet op de foto's in mn vorige post is dat best lastig te maken nu, ik heb de bovenste blokken namelijk 10 centimeter ingeslepen waar mn spanten tussen komen. Ik zou natuurlijk de slijptol er langs kunnen halen en t alsnog doen. als t echt nodig is..
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:39:35 #147
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148886542
Netjes!!!
Hout is mooi werken hè! :)

Misschien zeur ik nu hoor, maar waarom niet een hele driehoek hechthout bovenin gemaakt? ;) dit zal het wel houden hoor, maar is volgens mij echt minder sterk.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:42:58 #148
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148886685
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Mn spantbenen zijn 200 x 70. Zelfde maat als mn gordingen gebruiken? 60 maal 160 zijn die.

Hmm... Zoals je ziet op de foto's in mn vorige post is dat best lastig te maken nu, ik heb de bovenste blokken namelijk 10 centimeter ingeslepen waar mn spanten tussen komen. Ik zou natuurlijk de slijptol er langs kunnen halen en t alsnog doen. als t echt nodig is..
60x160 moet het wel doen hoor.
Laat dat spant maar staan zo zonder muurplaat, maar leg dan de muurplaat zogezegd op/in je balklaag.
pi_148886889
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:39 schreef ueberduitser het volgende:
Netjes!!!
Hout is mooi werken hè! :)

Misschien zeur ik nu hoor, maar waarom niet een hele driehoek hechthout bovenin gemaakt? ;) dit zal het wel houden hoor, maar is volgens mij echt minder sterk.
Thanks! Ja, echt super! Wil ik echt meer mee gaan doen als de garage af is, meubeltjes maken enzo.

We vonden dit mooier, en ik dacht eigenlijk ook dat ik een heel groot stuk nodig had, achteraf viel dat wel mee en had t best gekunt ja. Had t multiplex al doormidden laten zagen bij de houthandel omdat ik anders niet meekreeg. anders had ik t nog overwogen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

60x160 moet het wel doen hoor.
Laat dat spant maar staan zo zonder muurplaat, maar leg dan de muurplaat zogezegd op/in je balklaag.
hoe moet ik dat zien, die muurplaat in/op mn balklaag?

sorry voor al mn vragen :')

wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag? Je weet er zoveel vanaf.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:56:13 #150
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148887306
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Thanks! Ja, echt super! Wil ik echt meer mee gaan doen als de garage af is, meubeltjes maken enzo.

We vonden dit mooier, en ik dacht eigenlijk ook dat ik een heel groot stuk nodig had, achteraf viel dat wel mee en had t best gekunt ja. Had t multiplex al doormidden laten zagen bij de houthandel omdat ik anders niet meekreeg. anders had ik t nog overwogen.

[..]

hoe moet ik dat zien, die muurplaat in/op mn balklaag?

sorry voor al mn vragen :')

wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag? Je weet er zoveel vanaf.
Zoals ik het getekend heb eigenlijk, je kunt aardig inzoomen op het plaatje hoor.
Ik ben trouwens bouwkundige, tekenaar, bestekschrijver, 3d-tekenaar, maak epc berekeningen, ventilatie-en daglichtberekeningen en af en toe speel ik voor projectleider. :) Thuis speel ik dan ook nog voor klusser. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')