quote:Nederlandse (NL) Documentaire uit 2014. Sunny Bergman onderneemt een persoonlijke zoektocht naar de (onbewuste) vooroordelen ten opzichte van huidskleur. Aanleiding zijn de hoog oplopende emoties rond het pietendebat, waarin zij zelf een rol speelt. Is Zwarte Piet een beledigend stereotype waar we van af moeten of een onschuldige traditie waar we aan mogen vasthouden? Een uiterst gevoelige kwestie die heeft geleid tot polarisatie van voor- en tegenstanders. Sunny gaat op zoek naar de achtergronden bij de hoogoplopende emoties en plaatst die in breder perspectief. Welke mechanismen gaan er achter de pietenkwestie schuil? Wat vertellen die over ons? En zijn we minder "kleurenblind" dan we zelf denken? Afl.: Zwart als roet.
http://www.npo.nl/artikelen/documentaire-zwart-als-roet-op-npo-2quote:2Doc: Zwart als roet
Sunny begint haar zoektocht in haar eigen omgeving. Voor haar Engelse moeder heeft het Sinterklaasfeest nooit een rol gespeeld in haar kinderjaren, dus ook Sunny kijkt haar hele leven al met een afstand naar het kinderfeest. Haar vader, die zelf ieder jaar een mijter opzette, vond de discussie in eerste instantie maar gezeur. Nu hij zich realiseert dat er werkelijk mensen zijn die zich gekwetst voelen, stemt hij in voor verandering. Van haar donkere Nederlandse vrienden hoort ze hoe het is om altijd als gekleurd gezien te worden. Beschik je als blank mens over een onzichtbaar pakket aan voordelen?
Experimenten
Samen met haar vader en Zwarte Piet-tegenstander Quinsy Gario ondergaat Sunny een door Harvard ontwikkelde test die onderzoekt hoe stereotypes onze kijk op mensen beïnvloeden. Om erachter te komen hoe mensen in het buitenland over Zwarte Piet denken, gaat de filmmaker in Londen als Zwarte Piet de straat op. Tot slot bekijkt ze hoe het in Amsterdam gesteld is met racisme. Wat gebeurt er als een autochtone, Surinaamse en Marokkaanse Nederlander afzonderlijk van elkaar een fietsslot openbreken?
quote:Op maandag 1 december 2014 20:55 schreef Chai het volgende:
Ja negers ontfermen zich nooit over hun kinderen, dus die zijn geen vader. Het is niet alsof mensen denken dat negers vaker stelen.
Welk vooroordeel hebben de mensen nou Sunny?
Goede vraag, een klacht indienen. Dat begrijpt Sunny vast welquote:Op maandag 1 december 2014 20:59 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik vraag me af wie deze docu goed heeft gekeurd om uit te zenden. Het is lachwekkend.
Een Wildersje?quote:Op maandag 1 december 2014 21:05 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hoe lang is ze hier eigenlijk mee bezig geweest?
Allemaal oude beelden.
"Tolerant" als in dat we iedereen hier met rust lieten en men mocht doen wat ze wilden.quote:Op maandag 1 december 2014 21:06 schreef Chai het volgende:
Hebben we een zelfbeeld van een tolerant gidsland?
Is zeker van voor mijn tijd.
En dat alles hier kon, blowen, homohuwelijk, prostitutie.quote:Op maandag 1 december 2014 21:08 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
"Tolerant" als in dat we iedereen hier met rust lieten en men mocht doen wat ze wilden.
Wij van WC eendquote:Op maandag 1 december 2014 21:11 schreef Kaneelstokje het volgende:
Jij hebt de test ontwikkeld, DUS hij is goed?
Wat is dat nou voor redenatie?
Werd niet gezegd. Alleen dat de test zegt of je voorkeur hebt.quote:Op maandag 1 december 2014 21:12 schreef Chai het volgende:
Wacht, even niet opgelet, hoe werkt die test nou?
Beetje apart, maar ik verwacht inmiddels niks meer van dit.quote:
Had je dat dan wel verwacht?quote:Op maandag 1 december 2014 21:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Werd niet gezegd. Alleen dat de test zegt of je voorkeur hebt.
[..]
Beetje apart, maar ik verwacht inmiddels niks meer van dit.
Ik had gehoopt dat er tenminste iets van logica in zou zitten.quote:
Die zit er ook, Zwarte Piet is racistisch. En daar lijden de Negers onder. Daar is toch geen logica voor nodig, argumenten net zo min.quote:Op maandag 1 december 2014 21:16 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat er tenminste iets van logica in zou zitten.
Dat ook, ja. Zo ontzettend eenzijdig.quote:Op maandag 1 december 2014 21:20 schreef Chai het volgende:
Dit is in Gouda toch? Jammer dat ze niet positief is over de moeite om ook gehoor te geven aan de wens van een minderheid.
Wel jammer dat ze nu niet in heeft kunnen gaan op het zware piet incident in het ziekenhuis in Den Boschquote:Op maandag 1 december 2014 21:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
Gelukkig, het is afgelopen en ik heb niet moeten kotsen.
Je kunt natuurlijk niet alles laten zien in 55 minuten.quote:Op maandag 1 december 2014 21:22 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wel jammer dat ze nu niet in heeft kunnen gaan op het zware piet incident in het ziekenhuis in Den Bosch
Oh ja dat is waarquote:Op maandag 1 december 2014 21:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk niet alles laten zien in 55 minuten.
Iedereen heeft onbewust vooroordelen en stereotypen meegekregen die ons gedrag beïnvloeden.quote:
Mooie nationalistische avatar heb je.quote:
Neutraal.quote:Op maandag 1 december 2014 22:01 schreef golfer het volgende:
En nu allemaal even eerlijk die test gaan doen:
https://www.onderhuids.nl/test-jezelf/
Types als Bergman moet je geen aandacht geven, die zijn alleen maar uit op stoken en paniek zaaien. Affijn, ze beogen zo'n beetje het effect als in jouw avatar.quote:Op maandag 1 december 2014 21:58 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mooie nationalistische avatar heb je.
Wat vond je zo vreselijk aan haar documentaire? Of ben je enkel in staat tot simpel gebash?
Jouw uitkomst wijst op geen voorkeur voor mensen met een lichte huidskleur of donkere huidskleur.quote:Op maandag 1 december 2014 22:01 schreef golfer het volgende:
En nu allemaal even eerlijk die test gaan doen:
https://www.onderhuids.nl/test-jezelf/
Waarom die bijna fascistische avatar van je?quote:
Helaas geen inhoudelijke argumenten. Je noemt het vooringenomen zonder dat je echt wijst waaruit dat zou blijken. Verder alleen maar persoonlijke aanvallen op Sunny en mij.quote:Op maandag 1 december 2014 22:17 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
[..]
Types als Bergman moet je geen aandacht geven, die zijn alleen maar uit op stoken en paniek zaaien. Affijn, ze beogen zo'n beetje het effect als in jouw avatar.
Ik heb de teaser gezien op internet en werd daar al misselijk van de vooringenomenheid van dat mens, meer kan ik ècht niet verdragen.
Ik merk dat jij er vol voor gaat... geniet ervan zou ik zeggen... voelt vast heel goed jezelf zo beter te voelen dan de rest.
Dat is z'n eigen beperkte vooringenomenheid.quote:Op maandag 1 december 2014 23:45 schreef robin007bond het volgende:
Helaas geen inhoudelijke argumenten. Je noemt het vooringenomen zonder dat je echt wijst waaruit dat zou blijken. Verder alleen maar persoonlijke aanvallen op Sunny en mij.
Jammer hoor.
Zonde, want het was zeker een goede docu.quote:Op maandag 1 december 2014 23:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat is z'n eigen beperkte vooringenomenheid.
Zonder iets van een docu gezien te hebben blaten over de maker.
Heftig inderdaad. Hoe mensen daar zo verschillend op reageren.quote:Op maandag 1 december 2014 23:48 schreef Sequencer het volgende:
vond de scene met die fiets geweldig.
'Nou het lijkt mij gewoon een nette vader' .. HAHA.
Interessante documentaire, maar er werd wel heel erg gesuggereerd dat witte mensen het monopolie hebben op racisme en discriminatie, terwijl zwarte mensen ook vooroordelen over witte mensen kunnen hebben en, zoals bovenstaand citaat zo mooi illustreert, witte mensen ook vooroordelen kunnen hebben over zichzelf.quote:Op maandag 1 december 2014 20:54 schreef Chai het volgende:
'Kunnen 4 witte rechters daar wel over oordelen?'
Linkse rakkerquote:Op maandag 1 december 2014 23:49 schreef robin007bond het volgende:
Zonde, want het was zeker een goede docu.
Op dit soort momenten ben ik blij dat ik VPRO steun door lid te zijn.
En heb je de documentaire zelf gezien?quote:Op maandag 1 december 2014 23:48 schreef de_boswachter het volgende:
Ik was net Twitter aan het bekijken en werd er droevig van
Wat een geblaat door idioten daar zeg
Boeh kijk mij achtergesteld worden
Man voor deze discussie had ik het hele zwarte piet gebeuren en de donkere medemens niet gelinkt.....
Ben ik stiekem wel.quote:
Ja. Onder het genot van een zak pepernoten. Wat een racistische klojo ben ik.quote:Op maandag 1 december 2014 23:50 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En heb je de documentaire zelf gezien?
Dat maakt je niet racistisch hoor. Volgens mij voel je je onnodig aangevallen.quote:Op maandag 1 december 2014 23:52 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja. Onder het genot van een zak pepernoten. Wat een racistische klojo ben ik.
Wat specifiek vond je daarover om te kotsen?quote:Op maandag 1 december 2014 23:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Het was om te kotsen deze docu....
Veel mensen die sociaal willen overkomen zonder naar de inhoud te kijken.quote:Op maandag 1 december 2014 23:48 schreef de_boswachter het volgende:
Ik was net Twitter aan het bekijken en werd er droevig van
Wat een geblaat door idioten daar zeg
Boeh kijk mij achtergesteld worden
Man voor deze discussie had ik het hele zwarte piet gebeuren en de donkere medemens niet gelinkt.....
Ik heb nog nooit een zwarte rechter gezien in Nederland. Niet op Tv of in het echt. Als je de scene met de fiets gezien hebt, kan je moeilijk ontkennen dat witte mensen gewoon veel meer voordeel hebben in het leven.quote:Op maandag 1 december 2014 23:49 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Interessante documentaire, maar er werd wel heel erg gesuggereerd dat witte mensen het monopolie hebben op racisme en discriminatie, terwijl zwarte mensen ook vooroordelen over witte mensen kunnen hebben en, zoals bovenstaand citaat zo mooi illustreert, witte mensen ook vooroordelen kunnen hebben over zichzelf.
Iedereen discrimineert en iedereen heeft bepaalde vooroordelen, dus dat zwarte mensen zich nu in een slachtofferrol gaan plaatsen en blanken een schuldgevoel wordt aangepraat is m.i. onterecht.
Echt hè. Als een 'pro-piet' documentaire had gemaakt met dezelfde slechte argumentaties en opbouw had ik het nog steeds een bar slechte documentaire gevonden.quote:Op dinsdag 2 december 2014 00:08 schreef Fascination het volgende:
[..]
Veel mensen die sociaal willen overkomen zonder naar de inhoud te kijken.
Dit ben ik met je eens en staat me tegen bij haar docu's.quote:Op dinsdag 2 december 2014 00:08 schreef LTVDK het volgende:
- Ze heeft de slechtste voice-over stem ooit, ik heb stagiaires gehad die een betere intonatie en enthousiasme erin kunnen stoppen.
Dat ontken ik ook niet, het enige wat ik zeg is dat Sunny zelf ook de mist ingaat door te twijfelen aan de objectiviteit en integriteit van 4 rechters, gebaseerd op hun huidskleur.quote:Op dinsdag 2 december 2014 00:35 schreef Sequencer het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een zwarte rechter gezien in Nederland. Niet op Tv of in het echt. Als je de scene met de fiets gezien hebt, kan je moeilijk ontkennen dat witte mensen gewoon veel meer voordeel hebben in het leven.
lol... werkelijk... onverbeterlijk !quote:Op maandag 1 december 2014 23:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Waarom die bijna fascistische avatar van je?
Jullie zijn een mooi setje... golfer en jij... hipsters op en top !quote:Op maandag 1 december 2014 23:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Helaas geen inhoudelijke argumenten. Je noemt het vooringenomen zonder dat je echt wijst waaruit dat zou blijken. Verder alleen maar persoonlijke aanvallen op Sunny en mij.
Jammer hoor.
Hoeveel reacties zijn daar selectief geknipt? Tv is een grote zooi manipulatie..quote:Op dinsdag 2 december 2014 00:35 schreef Sequencer het volgende:
[..]
Als je de scene met de fiets gezien hebt, kan je moeilijk ontkennen dat witte mensen gewoon veel meer voordeel hebben in het leven.
En op haar vierde vertellen dat Sinterklaas een kapitalistisch feest is om consumentisme aan te wakkeren.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Die vader was wel een baas zeg, dat was echt een linkse rakker![]()
[ afbeelding ]
Kun je een voorbeeld noemen van die slechte argumentatie?quote:Op dinsdag 2 december 2014 07:36 schreef Chai het volgende:
[..]
Echt hè. Als een 'pro-piet' documentaire had gemaakt met dezelfde slechte argumentaties en opbouw had ik het nog steeds een bar slechte documentaire gevonden.
Hetzelfde als in Sletvrees eigenlijk, maar ik kom er vanavond nog wel even op terug.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:32 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld noemen van die slechte argumentatie?
Hoeveel je ook knipt, de blanke dief werd geholpen door gemeentewerken met een betonschaar, bij de getinte en donkere dief kwam de politie.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:30 schreef moz het volgende:
[..]
Hoeveel reacties zijn daar selectief geknipt? Tv is een grote zooi manipulatie..
Prima.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Hetzelfde als in Sletvrees eigenlijk, maar ik kom er vanavond nog wel even op terug.
Heel raar is dat niet. Ze zegt dat juist omdat haast niemand ontsnapt aan het hebben van vooroordelen die je onbewust beïnvloeden.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:05 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet, het enige wat ik zeg is dat Sunny zelf ook de mist ingaat door te twijfelen aan de objectiviteit en integriteit van 4 rechters, gebaseerd op hun huidskleur.
Nog van plan om te kijken, eveneens Beperkt Houdbaar.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:34 schreef Chai het volgende:
[..]
Heb je Sletvrees ook gezien trouwens?
Ik begrijp het ook wel hoor, maar hierdoor krijg je toch een beetje het idee van de pot die de ketel verwijt. Weliswaar spaart ze ook zichzelf niet in deze docu, dat vond ik dan wel weer goed, maar ik vond het allemaal wel erg overladen met schuldgevoel overkomen. Ze schaamde zich er zelfs voor dat ze in haar studententijd, 20 jaar geleden, zich misschien onbewust had afgevraagd of haar Afrikaanse huisgenoot inderdaad een grote piemel zou hebben. Dat vond ik wel erg overdreven. Ze bedoelt het ongetwijfeld goed, maar als je je bij alles wat je doet afvraagt of je echt compleet onbevooroordeeld kunt zijn en of er echt geen enkele bevolkingsgroep is die je mogelijk voor het hoofd stoot, dan heb je geen leven. Dan kun je je misschien beter afvragen of andere mensen niet wat aan die lange tenen moeten doen. Die Afrikaan was zelfs boos dat Sunny mogelijk dacht dat hij obv. zijn huidskleur heel goed met vrouwen zou zijn. Okee, het is een stereotype, maar als je daar al door beledigd bent?quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heel raar is dat niet. Ze zegt dat juist omdat haast niemand ontsnapt aan het hebben van vooroordelen die je onbewust beïnvloeden.
Weer een simpelmans gespot die niet anders kan dan Sunny persoonlijk aanvallen.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:03 schreef Aurelius het volgende:
Vooral veel medelijden met de ouders van Sunny.
Dan heb je als vader toch echt spijt dat je geen rubbertje hebt gebruikt.
Nja. Wij weten zelf niet wat er tussen Folly en Sunny heeft gespeeld hè. Hij zei dat hij wel erg als hyperseksuele man werd beschouwd, dat kan meer zijn dan enkel "hij is goed met vrouwen".quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:59 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook wel hoor, maar hierdoor krijg je toch een beetje het idee van de pot die de ketel verwijt. Weliswaar spaart ze ook zichzelf niet in deze docu, dat vond ik dan wel weer goed, maar ik vond het allemaal wel erg overladen met schuldgevoel overkomen. Ze schaamde zich er zelfs voor dat ze in haar studententijd, 20 jaar geleden, zich misschien onbewust had afgevraagd of haar Afrikaanse huisgenoot inderdaad een grote piemel zou hebben. Dat vond ik wel erg overdreven. Ze bedoelt het ongetwijfeld goed, maar als je je bij alles wat je doet afvraagt of je echt compleet onbevooroordeeld kunt zijn en of er echt geen enkele bevolkingsgroep is die je mogelijk voor het hoofd stoot, dan heb je geen leven. Dan kun je je misschien beter afvragen of andere mensen niet wat aan die lange tenen moeten doen. Die Afrikaan was zelfs boos dat Sunny mogelijk dacht dat hij obv. zijn huidskleur heel goed met vrouwen zou zijn. Okee, het is een stereotype, maar als je daar al door beledigd bent?
Met zo'n opvoeding kun je zulke kinderen verwachten.quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Die vader was wel een baas zeg, dat was echt een linkse rakker![]()
[ afbeelding ]
GeenStijl.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:29 schreef Aurelius het volgende:
Goed onderbouwd stuk.
http://www.geenstijl.nl/m(...)natuurlijk.html#more
Dat dan weer wel. Soort vuurwerkbom maken en dan gek staan kijken als deze in je gezicht ontploft.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Met zo'n opvoeding kun je zulke kinderen verwachten.
Als vader zou ik hartstikke trots zijn op een dochter die drie documentaires weet te regisseren.quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:35 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Dat dan weer wel. Soort vuurwerkbom maken en dan gek staan kijken als deze in je gezicht ontploft.
Hoe kun je racisme een persoonlijk non-issue noemen man?quote:Op dinsdag 2 december 2014 10:56 schreef Aurelius het volgende:
Ze heeft in elk geval naar goed links gebruik geleerd hoe ze flink uit de subsidieton kan graaien door een persoonlijk non-issue te bombarderen tot maatschappelijk thema.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |