quote:Nederlandse (NL) Documentaire uit 2014. Sunny Bergman onderneemt een persoonlijke zoektocht naar de (onbewuste) vooroordelen ten opzichte van huidskleur. Aanleiding zijn de hoog oplopende emoties rond het pietendebat, waarin zij zelf een rol speelt. Is Zwarte Piet een beledigend stereotype waar we van af moeten of een onschuldige traditie waar we aan mogen vasthouden? Een uiterst gevoelige kwestie die heeft geleid tot polarisatie van voor- en tegenstanders. Sunny gaat op zoek naar de achtergronden bij de hoogoplopende emoties en plaatst die in breder perspectief. Welke mechanismen gaan er achter de pietenkwestie schuil? Wat vertellen die over ons? En zijn we minder "kleurenblind" dan we zelf denken? Afl.: Zwart als roet.
http://www.npo.nl/artikelen/documentaire-zwart-als-roet-op-npo-2quote:2Doc: Zwart als roet
Sunny begint haar zoektocht in haar eigen omgeving. Voor haar Engelse moeder heeft het Sinterklaasfeest nooit een rol gespeeld in haar kinderjaren, dus ook Sunny kijkt haar hele leven al met een afstand naar het kinderfeest. Haar vader, die zelf ieder jaar een mijter opzette, vond de discussie in eerste instantie maar gezeur. Nu hij zich realiseert dat er werkelijk mensen zijn die zich gekwetst voelen, stemt hij in voor verandering. Van haar donkere Nederlandse vrienden hoort ze hoe het is om altijd als gekleurd gezien te worden. Beschik je als blank mens over een onzichtbaar pakket aan voordelen?
Experimenten
Samen met haar vader en Zwarte Piet-tegenstander Quinsy Gario ondergaat Sunny een door Harvard ontwikkelde test die onderzoekt hoe stereotypes onze kijk op mensen beīnvloeden. Om erachter te komen hoe mensen in het buitenland over Zwarte Piet denken, gaat de filmmaker in Londen als Zwarte Piet de straat op. Tot slot bekijkt ze hoe het in Amsterdam gesteld is met racisme. Wat gebeurt er als een autochtone, Surinaamse en Marokkaanse Nederlander afzonderlijk van elkaar een fietsslot openbreken?
quote:Op maandag 1 december 2014 20:55 schreef Chai het volgende:
Ja negers ontfermen zich nooit over hun kinderen, dus die zijn geen vader. Het is niet alsof mensen denken dat negers vaker stelen.
Welk vooroordeel hebben de mensen nou Sunny?
Goede vraag, een klacht indienen. Dat begrijpt Sunny vast welquote:Op maandag 1 december 2014 20:59 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik vraag me af wie deze docu goed heeft gekeurd om uit te zenden. Het is lachwekkend.
Een Wildersje?quote:Op maandag 1 december 2014 21:05 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hoe lang is ze hier eigenlijk mee bezig geweest?
Allemaal oude beelden.
"Tolerant" als in dat we iedereen hier met rust lieten en men mocht doen wat ze wilden.quote:Op maandag 1 december 2014 21:06 schreef Chai het volgende:
Hebben we een zelfbeeld van een tolerant gidsland?
Is zeker van voor mijn tijd.
En dat alles hier kon, blowen, homohuwelijk, prostitutie.quote:Op maandag 1 december 2014 21:08 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
"Tolerant" als in dat we iedereen hier met rust lieten en men mocht doen wat ze wilden.
Wij van WC eendquote:Op maandag 1 december 2014 21:11 schreef Kaneelstokje het volgende:
Jij hebt de test ontwikkeld, DUS hij is goed?
Wat is dat nou voor redenatie?
Werd niet gezegd. Alleen dat de test zegt of je voorkeur hebt.quote:Op maandag 1 december 2014 21:12 schreef Chai het volgende:
Wacht, even niet opgelet, hoe werkt die test nou?
Beetje apart, maar ik verwacht inmiddels niks meer van dit.quote:
Had je dat dan wel verwacht?quote:Op maandag 1 december 2014 21:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Werd niet gezegd. Alleen dat de test zegt of je voorkeur hebt.
[..]
Beetje apart, maar ik verwacht inmiddels niks meer van dit.
Ik had gehoopt dat er tenminste iets van logica in zou zitten.quote:
Die zit er ook, Zwarte Piet is racistisch. En daar lijden de Negers onder. Daar is toch geen logica voor nodig, argumenten net zo min.quote:Op maandag 1 december 2014 21:16 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat er tenminste iets van logica in zou zitten.
Dat ook, ja. Zo ontzettend eenzijdig.quote:Op maandag 1 december 2014 21:20 schreef Chai het volgende:
Dit is in Gouda toch? Jammer dat ze niet positief is over de moeite om ook gehoor te geven aan de wens van een minderheid.
Wel jammer dat ze nu niet in heeft kunnen gaan op het zware piet incident in het ziekenhuis in Den Boschquote:Op maandag 1 december 2014 21:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
Gelukkig, het is afgelopen en ik heb niet moeten kotsen.
Je kunt natuurlijk niet alles laten zien in 55 minuten.quote:Op maandag 1 december 2014 21:22 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wel jammer dat ze nu niet in heeft kunnen gaan op het zware piet incident in het ziekenhuis in Den Bosch
Oh ja dat is waarquote:Op maandag 1 december 2014 21:23 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk niet alles laten zien in 55 minuten.
Iedereen heeft onbewust vooroordelen en stereotypen meegekregen die ons gedrag beīnvloeden.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |