abonnement Unibet Coolblue
pi_147077947
'Nederlandse Turk waant zich in Turkije van jaren 50'

Raymond Boere en Ton Voermans
28-11-14 - 04:42
Bittere conclusie na 30 jaar integratiebeleid

Nederlandse Turken reageren fel op de kritiek op hun gebrekkige integratie. Misschien niet zo gek. De 400.000 Turken die in Nederland wonen, konden jarenlang hun gang gaan. Met hun hoofd en hart zijn ze nog in Istanboel. 'Ze leven nog in de jaren '50 van de vorige eeuw.'

Turken in Nederland voelen zich in de eerste plaats Turk. Velen hebben het geloof dat ze hier tijdelijk zijn.

Het is een bekend beeld in alle grote Nederlandse steden. Als Galatasaray of een andere Turkse topclub een grote voetbalprestatie levert, gaan de Turken luid toeterend de straat op. Geen ander volk in Nederland leeft zo massaal mee met de verrichtingen van clubs in hun vaderland.

Het illustreert volgens Turks-Nederlandse schrijver Özcan Akyol de band die Turken nog altijd met hun geboorteland hebben. Turken in Nederland lezen Turkse kranten, kijken naar de Turkse televisie, chatten met Turkse leeftijdsgenoten over Turkse zaken. Hun vrienden- en kennissenkring is vooral Turks. ,,Turken in Nederland voelen zich in de eerste plaats Turk,'' zegt Akyol. ,,Velen hebben het geloof dat ze hier tijdelijk zijn. Ze dromen ervan uiteindelijk met een mooi huis in Turkije van hun pensioen te genieten.''

Zihni Özdil is wetenschappelijk docent wereldgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit. Hij heeft jarenlang gepubliceerd over Turkse integratie.
,,Al die foute fundamentalistische en nationalistische clubs uit het land van mijn opa werden hier gefaciliteerd. Dat heette dan multicultureel. Het is een grote klucht. Nederland ontzuilde en de Turken in Nederland verzuilden door de subsidies aan de foute clubs waar minister Asscher nu stoer over loopt te doen.''

Diplomatieke rel

,,Er werd gedacht: De Turken integreren goed want ze jatten minder tasjes dan Marokkanen. Het tegendeel is waar. Er is segregatie, je reinste apartheid, door al die Turkse scholen en Turkse organisaties. Dát is 30 jaar lang gesubsidieerd en gestimuleerd.''


Minister Asscher (Integratie) wil vier Turkse religieuze organisaties 5 jaar lang in de gaten houden omdat ze de integratie zouden belemmeren. Het leidde eerder tot een knetterende ruzie en uiteindelijk een breuk tussen twee Turkse Kamerleden en de PvdA, ook de partij van Asscher. Inmiddels is de discussie uitgegroeid tot een diplomatieke rel, nadat Turkije zich negatief uitliet over Asschers 'racistische en agressieve' integratiebeleid.

Dat Asschers voornemen bij veel Turken in het verkeerde keelgat is geschoten, is volgens Özcan Akyol niet zo vreemd. Turken zijn een trots en nationalistisch volk. Veel trotser dan de Nederlanders. ,,Dat zit in de aard van het beestje. Turken in Turkije zijn ook zo.''

Dat nationalistische gevoel bij Turken in het buitenland wordt gevoed door de regering in Ankara en premier Erdogan. Bij een speech in Berlijn zei hij dat Turken vooral niet moesten integreren. Het is dit soort uitspraken waar ook Nederlandse Turken zich aan vastklampen. Volgens Akyol voelen veel Turken zich gediscrimineerd. Dat is volgens hem niet alleen een gevoel: het gebeurt ook. Al hebben veel Turken er volgens hem zelf ook aan meegewerkt dat ze in een achtergestelde positie zijn beland.

Conservatief en nationalistisch
Özdil: ,,Expats uit Turkije die in Nederland komen schrikken zich kapot als ze de Turkse gemeenschap hier zien. Of ze in een tijdmachine zitten en terug zijn in de jaren '50. Turken hier zijn zo conservatief en nationalistisch, gestimuleerd door het Nederlandse beleid. Ze denken dat ze Turk zijn, maar ze zijn Nederlander. Dat willen ze zich niet realiseren en de Nederlanders evenmin. Er is geen burgerschap.''

Akyol herkent het uit zijn jeugd. ,,Ik ben opgegroeid in Deventer. Daar zijn twee Turkse moskeeën en een Turkse voetbalvereniging. Op deze plekken zijn de Turken vooral te vinden. Ze gedragen zich in deze stad als vreemdelingen, waardoor ze een onbekende groep zijn gebleven in de gemeenschap. Als je die segregatie doelbewust in stand houdt, dan moet je niet raar opkijken dat mensen discrimineren.''

,,Integratie heeft te maken,'' zegt Özdil, ,,met binding aan een land. Niet over de vraag of je overlast veroorzaakt. Als Asscher niet voor de bühne handelt en echt schoon schip wil maken, dan kan het nog leiden tot iets positiefs. Maar ik weet het niet, de grote steden zitten vol met afdelingen van fundamentalistische en nationalistische clubs uit het land van mijn opa. Ik hoop dat de volgende generatie Turken wakker wordt en dat ze beseffen dat ze Nederlanders zijn.''


----

Zihni Özdil snapt het. Nu de politiek nog.

In de VS met Turken samengewerkt die uit Istanbul kwamen. Wereldburgers. Ik heb toen een heel ander beeld gekregen van de Turkse gemeenschap.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 28-11-2014 06:05:02 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_147077990


werd in '80 gezegd, werd in '90 gezegd, werd in '00 gezegd , wordt nu in '10 gezegd.

Dus dat conclusie trekken mogen ze wel achterwegen laten.
  vrijdag 28 november 2014 @ 06:37:10 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_147078015
Een wanbeleid van jaren gaat Asscher natuurlijk niet binnen zijn regeerperiode oplossen. En subsidie geven aan organisaties die niks bijdragen aan de samenleving als geheel zou eens gestopt moeten worden denk ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_147078024
Crosslink naar F&L / IS, Extremisme en kansarme gefrustreerde jeugd
aangezien de 2 topics sterk gerelateerd zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_147078068
PVV stemmen is het enige dat helpt.
  vrijdag 28 november 2014 @ 07:07:54 #6
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_147078107
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 06:25 schreef Speculant. het volgende:
[ afbeelding ]

werd in '80 gezegd, werd in '90 gezegd, werd in '00 gezegd , wordt nu in '10 gezegd.

Dus dat conclusie trekken mogen ze wel achterwegen laten.
Geheel mee eens, alleen onze media populistische geilslet van een Ascher denkt hier even goed mee te scoren naar de Nederlanders. Een soort gelijke truc haalde hij toch ook uit toen het over Oost Europese mogelijke arbeiders vanuit Roemenië en Bulgarije ging die onze banen zouden afpikken.

Overigens ik dacht dat Pv/dA grotendeels verantwoordelijk was voor integratiebeleid wat hier in Nederland heerste
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_147078549
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 november 2014 06:56 schreef hpeopjes het volgende:
PVV stemmen is het enige dat helpt.
Oh? Wat gaan die er concreet aan doen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_147078784
Net zoals elke minderheid is het een minderheid en zal het ook een minderheid blijven. Wat dan rest is de implementatie die het mogelijk maakt voor elke Turk om zich Turks-Nederlands te voelen.

Iets met voorbeeld volgen; hoe werkt een tiener/adolescent Nederlander op om mee te doen met de maatschappij. Volg dat en vertaal het naar de eigen subcultuur om e.e.a. voor elkaar te krijgen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_147079370
Ter info (zie TT):
quote:
Turkse Nederlander / Nederlandse Turk
Wat wordt bedoeld met een Turkse Nederlander dan wel een Nederlandse Turk?

Doorgaans betekenen combinaties als Turkse Nederlander dat iemand in Nederland woont en (waarschijnlijk) ook de Nederlandse nationaliteit heeft, maar wel van Turkse afkomst is. Bij een Nederlandse Turk is dat andersom: die woont in Turkije maar is afkomstig uit Nederland, of heeft in elk geval Nederlandse wortels. Het eerste woord geeft dus de afkomst aan, het tweede het land waar iemand woont.

Bron: https://onzetaal.nl/taala(...)der-nederlandse-turk.
Ik ben een Turkse Nederlander. Zowel Nederlands als Turks. Ik heb mijn studie afgemaakt, werk nu en draai zonder problemen mee met de maatschappij. Ik heb een dubbele nationaliteit en ik zal simpelweg niet kiezen voor Nederland of Turkije.

Ik werk, woon en leef veel liever in Nederland; de zaken zijn hier nou eenmaal beter geregeld en tja, gewoontes. Mijn binding met Nederland is echter vele malen groter dan met Turkije, maar als ik dan toch moet kiezen, zal Turkije in het voordeel zijn. Ik heb nooit last gehad van vooroordelen en het gevoel gehad dat mensen mij tegenwerken door mijn afkomst, maar vergeleken met een jaartje of 10 geleden is de sfeer in Nederland harder geworden en gezien de ontwikkelingen zal het alleen maar nog harder worden. Ik hou me meestal afzijdig van de 'allochtonendiscussies'; ik doe mijn ding en mij boeit de rest niet zo. Maar alsnog word ik erin meegezogen, want het wordt alleen maar grover, zie bijvoorbeeld wat De Graaf afgelopen woensdag allemaal heeft gezegd...

Verder gaat de OP vooral over de Turken van de tweede generatie. Komt vast ook voor bij Turken van de derde generatie (zoals ik), maar in veel mindere mate en in een andere vorm.

Maar goed:
quote:
10s.gif Op donderdag 22 oktober 2009 20:47 schreef zarGon het volgende:

[..]

Almanya'da yabancı, Türkiye'de alamancı.
In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2014 09:30:41 ]
pi_147079466
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.
Desalniettemin grote kans dat je je daar beter op je plek voelt dan hier. zeker op de lange termijn. Dat hoeft ook uiteindelijk niet onder stoelen of banken geschoven te voelen uit 'angst' om de autochtoon voor het hoofd te stoten. Het is immers iets waar een gedeelte van de autochtonen zelf ook debet is door de integratiediscussie op deze wijze in te steken.

Ik ben zelf tweede generatie en ik sta er exact hetzelfde in als jij het hebt geformuleerd in de post.
Allah Al Watan Al Malik
pi_147079476
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:34 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Desalniettemin grote kans dat je je daar beter op je plek voelt dan hier. zeker op de lange termijn. Dat hoeft ook uiteindelijk niet onder stoelen of banken geschoven te voelen uit 'angst' om de autochtoon voor het hoofd te stoten. Het is immers iets waar een gedeelte van de autochtonen zelf ook debet is door de integratiediscussie op deze wijze in te steken.
Dat is inderdaad één van de redenen waarom ik uiteindelijk toch een voorkeur heb voor Turkije.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2014 09:35:36 ]
pi_147079524
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:34 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat is één van de redenen waarom ik uiteindelijk toch een voorkeur heb voor Turkije.
Tuurlijk - en zo zijn er velen. Het zijn met name diegene die wel de hersenen hebben die er ook zo over denken. En dat zijn er veel, wat dat betreft ben je echt niet alleen. Als ik om mij heen zie hoeveel (met name hoger opgeleide) Marokkanen en Turken bezig zijn met een 'exit-strategie', dat was vijf tot tien jaar geleden echt niet aan de orde. En ik zal eerlijk zijn - ik heb die strategie ook 5 jaar geleden ingezet.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 28 november 2014 @ 09:38:36 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147079538
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
Ter info (zie TT):

[..]

Ik ben een Turkse Nederlander. Zowel Nederlands als Turks. Ik heb mijn studie afgemaakt, werk nu en draai zonder problemen mee met de maatschappij. Ik heb een dubbele nationaliteit en ik zal simpelweg niet kiezen voor Nederland of Turkije.
...
Moet je eigenlijk nog "in dienst" in het Turkse leger als 3e generatie Turk? :)

Zelf vond ik dan nl. niet kunnen. Dienen in 1 leger, en dan ook nog de nationaliteit van een ander land hebben. Heb ik afscheid genomen van de NL-nationaliteit.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_147079553
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:38 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Moet je eigenlijk nog "in dienst" in het Turkse leger als 3e generatie Turk? :)
Het spreekt voor zich dat als je de Turkse nationaliteit hebt, dat dat het geval is.
Allah Al Watan Al Malik
pi_147079566
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:38 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Moet je eigenlijk nog "in dienst" in het Turkse leger als 3e generatie Turk? :)
Jep. Iedere man met een Turkse nationaliteit (en dus in het bezit van een Turks paspoort) moet dat (al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen).

Wil je dat niet, kun je het afkopen of je paspoort inleveren.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2014 09:41:05 ]
pi_147079601
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:38 schreef Hyperdude het volgende:
Zelf vond ik dan nl. niet kunnen. Dienen in 1 leger, en dan ook nog de nationaliteit van een ander land hebben. Heb ik afscheid genomen van de NL-nationaliteit.
Waarom vind je dat niet kunnen?

Ik snap niet zo waarom je per se voor één land moet kiezen. Ja, als er belangen spelen of de loyaliteit in gevaar kan komen, dan snap ik het wel, maar anders?
  vrijdag 28 november 2014 @ 09:43:24 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147079622
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het spreekt voor zich dat als je de Turkse nationaliteit hebt, dat dat het geval is.
Daarom vind ik dat er weer dienstplicht moet komen in NL; maar dan meer een soort sociale dienstplicht voor man en vrouw. Goed middel om neuzen dezelfde kant op te krijgen, en aan de onderkant mogelijkheden bieden om te klimmen. Lijkt mij prima voor de integratie.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_147079644
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
Ter info (zie TT):

In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.
Idd je zegt het zelf, er is een culturele kloof tussen niet westerse allochtonen en westerse autochtonen.
Die zal er altijd blijven, daarom is het voor iedereen beter dat ze terugkeren naar het thuisland.
Ik ga toch ook niet in Turkije wonen :N
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 28 november 2014 @ 09:45:14 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147079661
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:42 schreef zarGon het volgende:

[..]

Waarom vind je dat niet kunnen?

Ik snap niet zo waarom je per se voor één land moet kiezen. Ja, als er belangen spelen of de loyaliteit in gevaar kan komen, dan snap ik het wel, maar anders?
Gevoelskwestie.
Logica doortrekkend zou je dus twee keer in dienst moeten, als je twee nationaliteiten hebt?
Als er in NL dienstplicht zou zijn. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_147079691
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 05:51 schreef Lyrebird het volgende:
Turken in Nederland voelen zich in de eerste plaats Turk. Velen hebben het geloof dat ze hier tijdelijk zijn.
Idd. Als ik soms lees op facebook wat Turken zeggen over Nederland, lijkt het alsof wij ze al jaren mishandelen, hun cultuur uitroeien en ze verplicht laten assimileren(zoals Turkije bij de Koerden doet), terwijl ze hier gewoon letterlijk alles mogen hebben. Tijdens Turkse feesten zwaaien ze met Turkse vlaggen, tijdens Galatasaray wedstrijden zie je regelmatig Turkse mensen met een Turkse vlag uit de auto, ze mogen hier zelfs Turks afronden op eindexamen niveau, mogen hier nonstop Turks praten e.d.

Het Nederlandse beleid is alles behalve racistisch. De Turken vragen gewoon om een klein-Istanbul in Nederland, die ze natuurlijk niet krijgen, waarna ze ''racist'' roepen.

pi_147079694
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:44 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Idd je zegt het zelf, er is een culturele kloof tussen niet westerse allochtonen en westerse autochtonen.
Die zal er altijd blijven, daarom is het voor iedereen beter dat ze terugkeren naar het thuisland.
Ik ga toch ook niet in Turkije wonen :N
Hij ervaart geen culturele kloof - evengoed ervaar ik dat niet. Projecteer niet je eigen gevoelens of perspectief op andermans visie.
Allah Al Watan Al Malik
  Official ESF Kreviewer vrijdag 28 november 2014 @ 09:47:34 #22
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_147079704
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:
In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.
Wat een totaalonzin. Vind je verder wel een toffe peer, maar deze post.... godnondeju.
Je bent geen 3e generatie turk in Nederland. Je bent Nederlander.
Ik ben officieel een halve Hongaar (3e generatie in Nederland), maar buiten het feit dat ik thuis anders te eten kreeg, zou je niet eens weten wat mijn afkomst is. Ik voel me Nederlander, ben Nederlander en heb niets te maken met de afkomst van mijn ouders en grootouders.
Integratie zit tussen de oren. Je voelt je kennelijk geen Nederlander, dus ben je het niet.
pi_147079706
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:44 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Idd je zegt het zelf, er is een culturele kloof tussen niet westerse allochtonen en westerse autochtonen.
Die zal er altijd blijven, daarom is het voor iedereen beter dat ze terugkeren naar het thuisland.
Ik ga toch ook niet in Turkije wonen :N
:').

Mooie subtiele hint, hoor. Ook weer zo tekenend; het gaat je helemaal niet om de integratie, en heb jij het liefst een assimilatie.

Dat er een culturele kloof is hoeft geen problemen te veroorzaken. Zolang het werkbaar blijft kom je er wel uit. Dat is het nu nog. Maar als Nederland de Turken als groep gaat behandelen in plaats van elke burger als een individu (zie De Graaf...), dan blijft er geen ruimte meer om je hier thuis te voelen. En dan is een exitstrategie zoals Mutant01 net zei best wel handig, slim en wellicht ook langzamerhand echt nodig.
  vrijdag 28 november 2014 @ 09:48:28 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_147079715
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef zarGon het volgende:

Mijn binding met Nederland is echter vele malen groter dan met Turkije, maar als ik dan toch moet kiezen, zal Turkije in het voordeel zijn.

-knip-

In Duitsland(/Nederland) een vreemdeling, in Turkije een Duitser/Europeaan. 'Wij' (de derde generatie) zijn eigenlijk nergens echt welkom en zullen ons ook nergens welkom voelen.
Zargon, hoe rijm je nou deze twee dingen met elkaar?
pi_147079723
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Zargon, hoe rijm je nou deze twee dingen met elkaar?
Wat bedoel je precies?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')