Ik denk dat mannen meer behoefte/drang hebben tot seks en seks ook veel belangrijker vinden dan vrouwen.
Verklaren hoe dat komt is wel een stuk ingewikkelder (en gaat mij ook niet 100% lukken).
1) Biologisch gezien is er al een verschil. Een man kan veel vrouwen bevruchten, een vrouw kan maar enkele kinderen baren. Het doorgeven van de genen is voor alle levende wezens, dieren en planten op deze aarde belangrijk. Het voortbestaan van de soort is voor veel dieren en planten het levensdoel op zich. Een man zal biologisch gezien dus kiezen voor kwantiteit (hoe meer kinderen hoe groter de kans dat die zich weer voortplanten) en vrouwen voor kwaliteit (hoe beter het nageslacht kan overleven hoe groter de kans dat die zich weer voortplant).
2) Historisch gezien is er ook een verschil. Omdat de vrouw vrij lang gebonden is aan de zorg voor de kinderen heeft zij de hulp van de man nodig om zelf te overleven en haar kinderen te laten overleven. Naast het kiezen van het beste genenpakket zal een vrouw dus ook kiezen voor de man die haar en haar kinderen de beste kansen geeft op overleven.
3) Vanuit 1 en 2 gezien zal een vrouw seks hebben met de man die zij kiest en zich ook aan die man willen binden. Zij vrijt dus met de man waar zij van houdt.
4) Vanuit 1en 2 gezien zal de man zich alleen binden aan een vrouw die seks met hem heeft en is seks het doel van het binden. De man houdt dus van de vrouw waar hij mee vrijt.
5) Maatschappelijke druk. Een man moet zich voortplanten en bewijzen, een vrouw dient zorgzaam, trouw en kuis te zijn (een denkbeeld dat is opgelegd door mannen; angst voor het kind van een ander te zorgen, en door vrouwen; angst de man kwijt te raken aan een andere vrouw).
Hebben mannen en vrouwen een andere mate van genieten van seks? Vinden vrouwen seks minder lekker? Dat denk ik niet.
Beleven mannen en vrouwen seks anders? Dat denk ik wel. Ik denk dat seks voor mannen veel meer een fysiek iets is waar het voor vrouwen meer een emotioneel iets is. Zo vinden mannen het doorgaans veel gemakkelijker om seks met een vreemde te hebben of seks met iemand te hebben (fwb) die niet hun partner is zonder daar emotioneel betrokken bij te raken.
Wel wil ik de kanttekening maken dat de laatste 50/60 jaar de verhoudingen tussen mannen en vrouwen aan het kantelen zijn en daarmee ook het hele seksuele gebeuren verandert.
- De geboortebeperking heeft vrouwen veel vrijheid gegeven in de partnerkeuze aangezien zij niet automatisch meer een kind krijgen van de man waar ze seks mee hebben
- De emancipatie heeft vrouwen veel meer zelfredzaam gemaakt waardoor zij minder afhankelijk zijn van een man
- De lossere seksuele moraal heeft mannen ook steeds meer van hun verantwoordelijkheid ontheven. Door te samenwonen ipv trouwen ontsnapt hij aan de zorgplicht. Door een fwb heeft hij geen relatie meer nodig om verzekerd te zijn van seks. Door de ONS is het zelfs mogelijk seks te hebben zonder enige vorm van verplichting. 'Why buy the cow when the milk is for free?'
- De pil verlaagt het libido van de vrouw waardoor in langere relaties wanneer de spanning er toch al vanaf gaat, de vrouw kunstmatig nog minder zin heeft (mannen; laat je knippen).
Mede door deze ontwikkelingen gaan vrouwen ook steeds 'mannelijker' om met seksuele contacten. Denk Sex in the City.
Nadeel van deze ontwikkelingen is dat mannen en vrouwen steeds verder van elkaar af komen te staan, relaties steeds meer een wegwerpproduct worden, de mens steeds individualistischer wordt (streven naar het eigen belang) en de toegevoegde waarde van het hebben van een levenspartner niet meer eenduidig (duidelijk) is waardoor mannen en vrouwen elkaar niet meer begrijpen.
Antwoord op de vraag: "Hoe belangrijk is seks daadwerkelijk voor mannen?" is dan weer wel eenvoudig; Nog steeds even belangrijk als vroeger, als in de oudheid alleen is de frustratie daarin tegenwoordig veel groter.