Vind jij dat sprookjesfiguren zoals Krampus en Schmützli ook een make-over moeten ondergaan? Zij zijn immers ook doorgaans pikzwart geschminkt.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:12 schreef Copycat het volgende:
De groeiende tegenstand tegen Zwarte Piet in deze vorm is ook geleidelijk gegaan. Net ala alle andere veranderingen die deze knecht van Sinterklaas in de loop der tijd heeft ondergaan.
Niet willen buigen voor gekrijs valt onder stoere praat? Man, en ik maar denken dat ijhockeytypes tough guys warenquote:
De vraag is of we die tegenstand serieus moeten nemen. Bovendien groeit de tegenstand door de massale media-aandacht. Verder groeit het vanuit niets, veruit de meeste mensen zijn nog steeds voorstander en vinden het een kinderfeest.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:12 schreef Copycat het volgende:
De groeiende tegenstand tegen Zwarte Piet in deze vorm is ook geleidelijk gegaan. Net ala alle andere veranderingen die deze knecht van Sinterklaas in de loop der tijd heeft ondergaan.
mja bij ons is piet gewoon zwart, dat zal hij ook wel blijven de komende jarenquote:Op woensdag 19 november 2014 19:27 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Niet willen buigen voor gekrijs valt onder stoere praat? Man, en ik maar denken dat ijhockeytypes tough guys waren
Ik hoef mijzelf nergens moed voor in te praten, hoorquote:Op woensdag 19 november 2014 19:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
mja bij ons is piet gewoon zwart, dat zal hij ook wel blijven de komende jaren
daar hoef ik echt geen internetrants voor op te zetten over wat voor een onverzettelijke helden met een kleurtje wij wel niet zijn en dat we er wel klaar voor zijn als de burgeroorlog eindelijk begint ofzoiets
snap niet dat je jezelf er moed voor in moet praten ... gewoon niet buigen
klaar
Ik denk niet dat het een kwestie is van toegeven aan schreeuwlelijkerds, maar eerder van inzien dat bepaalde zaken niet meer in de huidige tijdgeest passen. En dat met een paar summiere aanpassingen prima wel weer doen. Maar hakken in het zand aan beide kanten en jijbakken polariseert enkel. Helaas zie ik het er voorlopig nog niet van komen dat er een echte dialoog plaats gaat vinden.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:37 schreef sp3c het volgende:
dat kinderfeest gaat met groene piet met witte vlekken en rode vegen ook gewoon door natuurlijk
de vraag is of je als maatschappij toe moet geven aan de grootste schreeuwlelijkerd in de klas
Niets ten nadele van Spec maar dat is een groot misverstand.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:27 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Niet willen buigen voor gekrijs valt onder stoere praat? Man, en ik maar denken dat ijhockeytypes tough guys waren
Maar hoe harder en dommer je schreeuwt, hoe meer aandacht je krijgtquote:Op woensdag 19 november 2014 19:38 schreef sp3c het volgende:
al weet ik in deze discussie niet echt meer wie de grootste is
ja op dat punt zit ik ook al een beetje en ik ben voor zwarte piet zo zwart als roetquote:Op woensdag 19 november 2014 19:39 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik hoef mijzelf nergens moed voor in te praten, hoorEn die burgeroorlog zie ik ook niet zo snel komen. Het blijft Nederland
Met 'ik wacht rustig op wat komen gaat' doel ik op het in zeer rap tempo radicaliserende antipietenkorps. Met een beetje mazzel gaat er binnenkort eentje (of meer) postal en zijn we van het gezeik af. Dan durft niemand meer een bek open te trekken. Je ziet nu al dat mensen zich een beetje terugtrekken. Iemand recentelijk nog iets van Nzume gehoord?
gentleman's sport is hetquote:Op woensdag 19 november 2014 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niets ten nadele van Spec maar dat is een groot misverstand.
Ze hadden het met de intocht in Gouda vrij creatief aangepakt. Een middenweg om alle partijen een beetje tegemoet te komen.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:37 schreef sp3c het volgende:
dat kinderfeest gaat met groene piet met witte vlekken en rode vegen ook gewoon door natuurlijk
de vraag is of je als maatschappij toe moet geven aan de grootste schreeuwlelijkerd in de klas
prima opgelost idd al is die witte enge piet natuurlijk wel gewoon racismequote:Op woensdag 19 november 2014 19:44 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ze hadden het met de intocht in Gouda vrij creatief aangepakt. Een middenweg om alle partijen een beetje tegemoet te komen.
Prima oplossing. Maar sommigen willen alles of niets.
Eens. De kids vonden het allemaal prima. Witte, zwarte Pieten. Gele Piet. Clownspiet. Roetpiet.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:41 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het een kwestie is van toegeven aan schreeuwlelijkerds, maar eerder van inzien dat bepaalde zaken niet meer in de huidige tijdgeest passen. En dat met een paar summiere aanpassingen prima wel weer doen. Maar hakken in het zand aan beide kanten en jijbakken polariseert enkel. Helaas zie ik het er voorlopig nog niet van komen dat er een echte dialoog plaats gaat vinden.
quote:Op woensdag 19 november 2014 19:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
prima opgelost idd al is die witte enge piet natuurlijk wel gewoon racisme
Ik vermoed dat je het een beetje kan vergelijken met rugby. Regelmatig wat blauwe plekken van de training en de wedstrijden, als je pech hebt eens een vervelend ongeluk maar een sportieve sfeer op het speelterrein, boys (en girlsquote:
Dat Schenkman met “den eedlen Kindervriend” in Sint Nikolaas schenkt ieder wat (1850) Piet bedoelt, is alvast niet juist. Hij zegt daar:quote:Op woensdag 19 november 2014 18:57 schreef koesjkoesj1 het volgende:
Een volk dat voor racisten zwicht, zal meer dan Sint en Piet verliezen, dan dooft het licht
Die "kindervriend" is niet Sint Nicolaas' knecht maar de burgemeester van Amsterdam, G.C.J. van Reenen, aan wie Schenkman zijn Rekwest van Amsterdamsche jongens ... bij het naderen der Kermis in September 1850 had gericht. Het stadsbestuur had eerder het traditionele "trommelen op de beurs" verboden. Dat verbod werd naar aanleiding van dat verzoekschrift teruggedraaid, waarna Schenkman een lofdicht op de "burgervad'ren" schreef:quote:"'t Is de beurs in 't klein, van Zocher,
Ze is voor Amstels Burgerheer (...)
Heeft hij niet van Amstels jongens
Zulk een fraai geschenk verdiend?
‘k Zal het uit hun naam dus geven
Aan den eedlen Kindervriend"
Sint Nikolaas schenkt ieder wat, p. 7
En natuurlijk was de Nubiër die prinses Marianne in Egypte had vrijgekocht niet haar slaaf.quote:Heb dank dan, Amstels Burgerheer!
Wij minnen u dit uur nog meêr,
En brengen u eerbiedig hulde...
Hulde en dank aan het edel achtbaar stads-bestuur van Amsterdam, p. 7
De extremisten van beide partijen hebben waarschijnlijk meer met elkaar gemeen dan ze ooit zullen inzien, laat staan toegeven.quote:Op woensdag 19 november 2014 19:48 schreef sp3c het volgende:
eigenlijk doet de hele discussie me het meest denken aan voetbalh00liganisme van pak weg 10 of 15 jaar terug
van die mennekes die gewoon gaan om met elkaar te vechten en als iemand ze vraagt voor wie ze eigenlijk zijn moesten haast op hun eigen shirtje spieken
shit gaat nergens meer over
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |