Tja amerikanen zijn er tenminste mee bezig, over de europese landarbeiders hoor je zelden wat, heb niet het idee dat de omstandigheden hier zoveel beter zijn.quote:
Sri Lankaanse thee (en in elk geval Dilmah) zijn veelal oké. Sri Lanka is een soort India waar een ontwikkelings-patch overheen is gegaan.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn telefoon is tweedehands en minstens heel oud (vraag Sun), chocolade doe ik alléén fair trade (zeker na een docu over cacaoplantages) en koffie drink ik niet
Misschien moet ik ook eens op mijn thee gaan letten met de meeste slavernij in India.
Wil niet zeggen dat ik heilig ben of zo, maar ben me wel van ellende in de wereld bewust en probeer er toch op te letten daar niet heel erg veel aan bij te dragen. Druppel gloeiende plaat, maar ik doe wel mijn best.
Je geld anders uitgeven maakt wel degelijk een verschil.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:36 schreef minilot het volgende:
[..]
Dat doe ik ook.En natuurlijk helpt dat van mij als individu geen zak en natuurlijk zou je nog heeeeeeel veel meer kunnen doen. Maar beter iets dan niets.
Al moet je er denk ik altijd wel waakzaam voor zijn dat je je plichtsgevoel ten opzichte van allerlei zaken niet 'afkoopt' met dingen die heel makkelijk zijn, zoals fairtrade chocolade kopen en niet naar de Primark gaan. Ik probeer in elk geval zelf te zorgen dat ik niet te snel denk gat ik het daarmee gewoon 'wel goed' doe en dat de kous qua schuldgevoel ermee af is. Ofzo.
Maar wat ik dan wél moet doen weet ik ook niet.![]()
koffie en thee kopen wij ook altijd fair-trade. chocolade is hier bijna niet fairtrade te krijgen...quote:Op woensdag 19 november 2014 16:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn telefoon is tweedehands en minstens heel oud (vraag Sun), chocolade doe ik alléén fair trade (zeker na een docu over cacaoplantages) en koffie drink ik niet
Misschien moet ik ook eens op mijn thee gaan letten met de meeste slavernij in India.
Wil niet zeggen dat ik heilig ben of zo, maar ben me wel van ellende in de wereld bewust en probeer er toch op te letten daar niet heel erg veel aan bij te dragen. Druppel gloeiende plaat, maar ik doe wel mijn best.
Niet de hele dag... Maar, wel als ik koffie koop, of kleding koop.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:11 schreef PdeHoog het volgende:
Ik vind dit een heel lastig onderwerp....als ik jullie zo hoor dan ga ik me bijna schuldig voelen dat ik niet fair-trade koop, dat ik niet let op welke kleding waar vandaan komt etc.
Zijn jullie nou echt de hele dag bezig met bewust hier over nadenken
quote:Op woensdag 19 november 2014 16:36 schreef minilot het volgende:
Al moet je er denk ik altijd wel waakzaam voor zijn dat je je plichtsgevoel ten opzichte van allerlei zaken niet 'afkoopt' met dingen die heel makkelijk zijn, zoals fairtrade chocolade kopen en niet naar de Primark gaan. Ik probeer in elk geval zelf te zorgen dat ik niet te snel denk gat ik het daarmee gewoon 'wel goed' doe en dat de kous qua schuldgevoel ermee af is. Ofzo.
Maar wat ik dan wél moet doen weet ik ook niet.
Ja, ik had al het idee dat het er niet zo lekker stond.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]rare verwoording, maar ik geloof wel een beetje dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga me heus niet schuldig zitten voelen over alle ellende in de wereld, daar heeft ook niemand iets aan. Maar ik kan wel letten op allerlei dingen waar ellende aan ten grondslag ligt.
En dan denk ik dus...het zijn de mensen die aan de problemen ten grondslag liggen. Niet de producten. En naar mijn idee ook de regeringen in de landen waar de problemen zich voordoen. Die moeten worden aangepakt.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]rare verwoording, maar ik geloof wel een beetje dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga me heus niet schuldig zitten voelen over alle ellende in de wereld, daar heeft ook niemand iets aan. Maar ik kan wel letten op allerlei dingen waar ellende aan ten grondslag ligt.
Het feit dat er een vraag is naar een primark broek van 5 euro, maakt dat die primark broek van 5 euro gemaakt wordt, natuurlijk. Of het feit dat mensen liever 2 euro voor een pak koffie betalen (Ik heb geeen idee wat koffie in NL kost!) dan 3 euro voor een pak fairtrade koffie, maakt dat er meer pakken 2 euro koffie in de schappen staan dan 3 euro, fair trade pakken.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:20 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
En dan denk ik dus...het zijn de mensen die aan de problemen ten grondslag liggen. Niet de producten. En naar mijn idee ook de regeringen in de landen waar de problemen zich voordoen. Die moeten worden aangepakt.
Het kopen van fairtrade is dan eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat die ook nog eens heel snel verdampt en dus niet helpt. Eigenlijk dus alleen om ons eigen geweten te sussen?
Of andersom: lekker nergens op letten en dat voor jezelf goedpraten met het argument dat e er toch geen invloed op hebt?quote:Op woensdag 19 november 2014 17:20 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
En dan denk ik dus...het zijn de mensen die aan de problemen ten grondslag liggen. Niet de producten. En naar mijn idee ook de regeringen in de landen waar de problemen zich voordoen. Die moeten worden aangepakt.
Het kopen van fairtrade is dan eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat die ook nog eens heel snel verdampt en dus niet helpt. Eigenlijk dus alleen om ons eigen geweten te sussen?
Dat gevoel kreeg ik ook. Sorry, P, maar ben het niet met je eens. En ik zit mezelf heus niet op de borst te kloppen of te denken mijn schuldgevoel af te kopen met een tonychocolony reepje. Maar helemaal doen alsof mijn handelen toch geen enkel effect heeft en dus maar onbekommerd consumeren vind ik te ver gaan. Voor mij dan.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:27 schreef TAV74 het volgende:
Of andersom: lekker nergens op letten en dat voor jezelf goedpraten met het argument dat e er toch geen invloed op hebt?
Het trieste is alleen, die fair trade, daarvan is gebleken dat van die euro meer pakweg 95 cent hier blijft en die laatste 5 cent niet bij de boer terecht komtquote:Op woensdag 19 november 2014 17:27 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Het feit dat er een vraag is naar een primark broek van 5 euro, maakt dat die primark broek van 5 euro gemaakt wordt, natuurlijk. Of het feit dat mensen liever 2 euro voor een pak koffie betalen (Ik heb geeen idee wat koffie in NL kost!) dan 3 euro voor een pak fairtrade koffie, maakt dat er meer pakken 2 euro koffie in de schappen staan dan 3 euro, fair trade pakken.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat het aan beide kanten moet worden aangepakt. De bedrijven moeten zich aan ethische guidelines houden, regeringen moeten kinderarbeid en slavernij voorkomen, algehele educatie voor kinderen moet een doel zijn, etc. Maar, daar kunnen wij hier ook een steen aan bijdragen. Als niemand meer bij primark koopt, dan scheelt dat al.
Dan moet er nog een passende oplossing gevonden worden voor die familie in Nepal, waar 3 van de 4 kinderen in de fabriek werken waar de primark kleding gemaakt wordt. Alleen het oudste kind (als het een jongen is, natuurlijk) gaat naar school. De andere kinderen werken om de schoolkosten van de oudste te betalen, en het algemene levensonderhoud te bekostigen. Hoe het moet met die familie als in één keer een hele grote bron van inkomsten wegvalt en er geen sociaal vangnet is is ook moeilijk, en een belangrijke vraag.
/rant.
Ik vrees dat dit in sommige gevallen waar is, maar om hiermee in een zin alle fairtrade onderuit te halen is ook veel en veel te kort door de bocht.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het trieste is alleen, die fair trade, daarvan is gebleken dat van die euro meer pakweg 95 cent hier blijft en die laatste 5 cent niet bij de boer terecht komt
Klok-klepelverhaal dat niet klopt.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Het trieste is alleen, die fair trade, daarvan is gebleken dat van die euro meer pakweg 95 cent hier blijft en die laatste 5 cent niet bij de boer terecht komt
vast. Maar, ik ben het met TAV eens dat je daarom het concept fairtrade nog niet mag opgeven. Want er zijn ook gevallen waar het wel werkt.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat dus. Ik zie het bij goede doelen ook altijd: mensen die niet geven die de mensen die geven of iets doen letterlijk verwijten dat hun motieven eigenlijk niet deugen en dat ze alleen het eigen schuldgevoel afkopen. Maar andersom is het minstens zo waar: zij lullen hun eigen passiviteit hiermee recht. Ik vraag me dan af welke vorm van geweten sussen beter is als je weet dat die druppel wel iemand helpt, ook al het niet structureel is..quote:Op woensdag 19 november 2014 17:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat gevoel kreeg ik ook. Sorry, P, maar ben het niet met je eens. En ik zit mezelf heus niet op de borst te kloppen of te denken mijn schuldgevoel af te kopen met een tonychocolony reepje. Maar helemaal doen alsof mijn handelen toch geen enkel effect heeft en dus maar onbekommerd consumeren vind ik te ver gaan. Voor mij dan.
Precies.quote:Op woensdag 19 november 2014 17:40 schreef TAV74 het volgende:
Ik vraag me dan af welke vorm van geweten sussen beter is als je weet dat die druppel wel iemand helpt, ook al het niet structureel is..
Las ik nou ergens vorige week dat door te 'liken' op facebook (van bijv een goed doel) mensen juist minder geneigd zijn om nog iets anders te doen zoals donerenquote:Op woensdag 19 november 2014 17:40 schreef TAV74 het volgende:
Dat dus. Ik zie het bij goede doelen ook altijd: mensen die niet geven die de mensen die geven of iets doen letterlijk verwijten dat hun motieven eigenlijk niet deugen en dat ze alleen het eigen schuldgevoel afkopen. Maar andersom is het minstens zo waar: zij lullen hun eigen passiviteit hiermee recht. Ik vraag me dan af welke vorm van geweten sussen beter is als je weet dat die druppel wel iemand helpt, ook al het niet structureel is..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |