abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 november 2014 @ 16:40:18 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146812862
quote:
Tja amerikanen zijn er tenminste mee bezig, over de europese landarbeiders hoor je zelden wat, heb niet het idee dat de omstandigheden hier zoveel beter zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146812991
Aaarghl, die banner!
#firstworldproblems
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 19 november 2014 @ 16:46:27 #128
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_146813049
Uitgesneden...

Ik ben van de tweedehands kleding.
Mijn moeder is van het kopen en 2 x dragen en dan niet meer.
Moeke heeft vaak best smaak en ze is ook mager dus ik pas het :D
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  Spellchecker woensdag 19 november 2014 @ 16:46:36 #129
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_146813086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 16:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mijn telefoon is tweedehands en minstens heel oud (vraag Sun :+ ), chocolade doe ik alléén fair trade (zeker na een docu over cacaoplantages) en koffie drink ik niet :+ Misschien moet ik ook eens op mijn thee gaan letten met de meeste slavernij in India.

Wil niet zeggen dat ik heilig ben of zo, maar ben me wel van ellende in de wereld bewust en probeer er toch op te letten daar niet heel erg veel aan bij te dragen. Druppel gloeiende plaat, maar ik doe wel mijn best.
Sri Lankaanse thee (en in elk geval Dilmah) zijn veelal oké. Sri Lanka is een soort India waar een ontwikkelings-patch overheen is gegaan.

Hier muv de witte chocolade (die leveren ze nog niet) Tony chocelonely.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_146813134
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 16:36 schreef minilot het volgende:

[..]

Dat doe ik ook. :Y En natuurlijk helpt dat van mij als individu geen zak en natuurlijk zou je nog heeeeeeel veel meer kunnen doen. Maar beter iets dan niets.

Al moet je er denk ik altijd wel waakzaam voor zijn dat je je plichtsgevoel ten opzichte van allerlei zaken niet 'afkoopt' met dingen die heel makkelijk zijn, zoals fairtrade chocolade kopen en niet naar de Primark gaan. Ik probeer in elk geval zelf te zorgen dat ik niet te snel denk gat ik het daarmee gewoon 'wel goed' doe en dat de kous qua schuldgevoel ermee af is. Ofzo.
Maar wat ik dan wél moet doen weet ik ook niet. :@
Je geld anders uitgeven maakt wel degelijk een verschil.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_146813535
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 16:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mijn telefoon is tweedehands en minstens heel oud (vraag Sun :+ ), chocolade doe ik alléén fair trade (zeker na een docu over cacaoplantages) en koffie drink ik niet :+ Misschien moet ik ook eens op mijn thee gaan letten met de meeste slavernij in India.

Wil niet zeggen dat ik heilig ben of zo, maar ben me wel van ellende in de wereld bewust en probeer er toch op te letten daar niet heel erg veel aan bij te dragen. Druppel gloeiende plaat, maar ik doe wel mijn best.
koffie en thee kopen wij ook altijd fair-trade. chocolade is hier bijna niet fairtrade te krijgen...

Telefoon is inderdaad lastig, vrijwel al het coltaan in je telefoon komt uit the DRC, en ook nog uit het Oosten van de DRC, en is een reden voor veel conflict...
pi_146813793
Ik vind dit een heel lastig onderwerp....als ik jullie zo hoor dan ga ik me bijna schuldig voelen dat ik niet fair-trade koop, dat ik niet let op welke kleding waar vandaan komt etc.

Zijn jullie nou echt de hele dag bezig met bewust hier over nadenken :?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_146813882
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:11 schreef PdeHoog het volgende:
Ik vind dit een heel lastig onderwerp....als ik jullie zo hoor dan ga ik me bijna schuldig voelen dat ik niet fair-trade koop, dat ik niet let op welke kleding waar vandaan komt etc.

Zijn jullie nou echt de hele dag bezig met bewust hier over nadenken :?
Niet de hele dag... Maar, wel als ik koffie koop, of kleding koop.

Ik vind dat gezien het feit hoe goed wij het hebben hier we best wel stil mogen staan bij hoe we de wereld stukje bij stukje een heel klein beetje beter kunnen maken. Ookal zijn we maar individuen, en denken we dat we geen invloed hebben, als niemand iets doet gebeurt er helemaal niets.
pi_146813885
Nou, omdat ik van mezelf al niet zo hyperconsumeerderig ben gaat het wel tamelijk vanzelf. :)
pi_146813887
Bewust nee.... rekening meehouden, ja
pi_146813899
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 16:36 schreef minilot het volgende:
Al moet je er denk ik altijd wel waakzaam voor zijn dat je je plichtsgevoel ten opzichte van allerlei zaken niet 'afkoopt' met dingen die heel makkelijk zijn, zoals fairtrade chocolade kopen en niet naar de Primark gaan. Ik probeer in elk geval zelf te zorgen dat ik niet te snel denk gat ik het daarmee gewoon 'wel goed' doe en dat de kous qua schuldgevoel ermee af is. Ofzo.
Maar wat ik dan wél moet doen weet ik ook niet.
:D rare verwoording, maar ik geloof wel een beetje dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga me heus niet schuldig zitten voelen over alle ellende in de wereld, daar heeft ook niemand iets aan. Maar ik kan wel letten op allerlei dingen waar ellende aan ten grondslag ligt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_146813927
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:D rare verwoording, maar ik geloof wel een beetje dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga me heus niet schuldig zitten voelen over alle ellende in de wereld, daar heeft ook niemand iets aan. Maar ik kan wel letten op allerlei dingen waar ellende aan ten grondslag ligt.
Ja, ik had al het idee dat het er niet zo lekker stond. 8)7
Maar je snapt 't! :*
pi_146814067
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En dan denk ik dus...het zijn de mensen die aan de problemen ten grondslag liggen. Niet de producten. En naar mijn idee ook de regeringen in de landen waar de problemen zich voordoen. Die moeten worden aangepakt.

Het kopen van fairtrade is dan eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat die ook nog eens heel snel verdampt en dus niet helpt. Eigenlijk dus alleen om ons eigen geweten te sussen?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_146814240
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:20 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

En dan denk ik dus...het zijn de mensen die aan de problemen ten grondslag liggen. Niet de producten. En naar mijn idee ook de regeringen in de landen waar de problemen zich voordoen. Die moeten worden aangepakt.

Het kopen van fairtrade is dan eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat die ook nog eens heel snel verdampt en dus niet helpt. Eigenlijk dus alleen om ons eigen geweten te sussen?
Het feit dat er een vraag is naar een primark broek van 5 euro, maakt dat die primark broek van 5 euro gemaakt wordt, natuurlijk. Of het feit dat mensen liever 2 euro voor een pak koffie betalen (Ik heb geeen idee wat koffie in NL kost!) dan 3 euro voor een pak fairtrade koffie, maakt dat er meer pakken 2 euro koffie in de schappen staan dan 3 euro, fair trade pakken.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het aan beide kanten moet worden aangepakt. De bedrijven moeten zich aan ethische guidelines houden, regeringen moeten kinderarbeid en slavernij voorkomen, algehele educatie voor kinderen moet een doel zijn, etc. Maar, daar kunnen wij hier ook een steen aan bijdragen. Als niemand meer bij primark koopt, dan scheelt dat al.

Dan moet er nog een passende oplossing gevonden worden voor die familie in Nepal, waar 3 van de 4 kinderen in de fabriek werken waar de primark kleding gemaakt wordt. Alleen het oudste kind (als het een jongen is, natuurlijk) gaat naar school. De andere kinderen werken om de schoolkosten van de oudste te betalen, en het algemene levensonderhoud te bekostigen. Hoe het moet met die familie als in één keer een hele grote bron van inkomsten wegvalt en er geen sociaal vangnet is is ook moeilijk, en een belangrijke vraag.

/rant.
  woensdag 19 november 2014 @ 17:27:39 #141
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_146814262
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:20 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Of andersom: lekker nergens op letten en dat voor jezelf goedpraten met het argument dat e er toch geen invloed op hebt?
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_146814361
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:27 schreef TAV74 het volgende:

Of andersom: lekker nergens op letten en dat voor jezelf goedpraten met het argument dat e er toch geen invloed op hebt?
Dat gevoel kreeg ik ook. Sorry, P, maar ben het niet met je eens. En ik zit mezelf heus niet op de borst te kloppen of te denken mijn schuldgevoel af te kopen met een tonychocolony reepje. Maar helemaal doen alsof mijn handelen toch geen enkel effect heeft en dus maar onbekommerd consumeren vind ik te ver gaan. Voor mij dan.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 19 november 2014 @ 17:32:02 #143
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146814365
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:27 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Het feit dat er een vraag is naar een primark broek van 5 euro, maakt dat die primark broek van 5 euro gemaakt wordt, natuurlijk. Of het feit dat mensen liever 2 euro voor een pak koffie betalen (Ik heb geeen idee wat koffie in NL kost!) dan 3 euro voor een pak fairtrade koffie, maakt dat er meer pakken 2 euro koffie in de schappen staan dan 3 euro, fair trade pakken.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het aan beide kanten moet worden aangepakt. De bedrijven moeten zich aan ethische guidelines houden, regeringen moeten kinderarbeid en slavernij voorkomen, algehele educatie voor kinderen moet een doel zijn, etc. Maar, daar kunnen wij hier ook een steen aan bijdragen. Als niemand meer bij primark koopt, dan scheelt dat al.

Dan moet er nog een passende oplossing gevonden worden voor die familie in Nepal, waar 3 van de 4 kinderen in de fabriek werken waar de primark kleding gemaakt wordt. Alleen het oudste kind (als het een jongen is, natuurlijk) gaat naar school. De andere kinderen werken om de schoolkosten van de oudste te betalen, en het algemene levensonderhoud te bekostigen. Hoe het moet met die familie als in één keer een hele grote bron van inkomsten wegvalt en er geen sociaal vangnet is is ook moeilijk, en een belangrijke vraag.

/rant.
Het trieste is alleen, die fair trade, daarvan is gebleken dat van die euro meer pakweg 95 cent hier blijft en die laatste 5 cent niet bij de boer terecht komt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 19 november 2014 @ 17:34:56 #144
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_146814433
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het trieste is alleen, die fair trade, daarvan is gebleken dat van die euro meer pakweg 95 cent hier blijft en die laatste 5 cent niet bij de boer terecht komt
Ik vrees dat dit in sommige gevallen waar is, maar om hiermee in een zin alle fairtrade onderuit te halen is ook veel en veel te kort door de bocht.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_146814470
Ik eet overigens ook geen quinoa meer sinds ik las dat onze gezondheidshype voor enorme problemen heeft gezorgd onder de arme plaatselijke bevolking :{ Raar hoe iets wat zo onschuldig lijkt zo'n ripple-effect kan hebben.
  woensdag 19 november 2014 @ 17:36:24 #146
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_146814476
quote:

Klok-klepelverhaal dat niet klopt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_146814481
quote:

[..]

vast. Maar, ik ben het met TAV eens dat je daarom het concept fairtrade nog niet mag opgeven. Want er zijn ook gevallen waar het wel werkt.
  woensdag 19 november 2014 @ 17:40:32 #148
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_146814602
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat gevoel kreeg ik ook. Sorry, P, maar ben het niet met je eens. En ik zit mezelf heus niet op de borst te kloppen of te denken mijn schuldgevoel af te kopen met een tonychocolony reepje. Maar helemaal doen alsof mijn handelen toch geen enkel effect heeft en dus maar onbekommerd consumeren vind ik te ver gaan. Voor mij dan.
Dat dus. Ik zie het bij goede doelen ook altijd: mensen die niet geven die de mensen die geven of iets doen letterlijk verwijten dat hun motieven eigenlijk niet deugen en dat ze alleen het eigen schuldgevoel afkopen. Maar andersom is het minstens zo waar: zij lullen hun eigen passiviteit hiermee recht. Ik vraag me dan af welke vorm van geweten sussen beter is als je weet dat die druppel wel iemand helpt, ook al het niet structureel is..
pi_146814775
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:40 schreef TAV74 het volgende:
Ik vraag me dan af welke vorm van geweten sussen beter is als je weet dat die druppel wel iemand helpt, ook al het niet structureel is..
Precies.
pi_146814876
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 17:40 schreef TAV74 het volgende:

Dat dus. Ik zie het bij goede doelen ook altijd: mensen die niet geven die de mensen die geven of iets doen letterlijk verwijten dat hun motieven eigenlijk niet deugen en dat ze alleen het eigen schuldgevoel afkopen. Maar andersom is het minstens zo waar: zij lullen hun eigen passiviteit hiermee recht. Ik vraag me dan af welke vorm van geweten sussen beter is als je weet dat die druppel wel iemand helpt, ook al het niet structureel is..
Las ik nou ergens vorige week dat door te 'liken' op facebook (van bijv een goed doel) mensen juist minder geneigd zijn om nog iets anders te doen zoals doneren :D Dus die mensen zijn klaar, die hebben hun geweten gesust want geliked :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')