Ik hoop eigenlijk maar dat er echt een Canon Powershot in de rugzak zat, want ook type camera kun je zelf veranderen in de foto metadata. Dat is, omdat die data de professionele fotograaf terwille zijn, die een archief heeft van misschien wel 300.000 foto's en wil kunnen zoeken op bepaalde velden en zelf bepaalt wat "waar" is en het zonodig corrigeert.quote:Op donderdag 20 november 2014 14:11 schreef Grijzemassa het volgende:
Kan iemand een nieuwe camera van het zelfde type in de rugtas gedaan hebben met de tijd en datum ingesteld op 1 april, en de geheugenkaart van de camera van L er in gedaan hebben.
Blijft de originele data van de foto's dan bewaard als je de foto's opslaat op de nieuwe camera?
Ik ga even met je mee:quote:Op donderdag 20 november 2014 14:13 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Of de foto's zijn op een andere dag gemaakt
quote:Op donderdag 20 november 2014 00:33 schreef Za het volgende:
Domnivoor, jij bent bevriend met baru, weet wie hij is, en bent overtuigd van zijn betrouwbaarheid, toch?
Ik weet niet wat Baru daarover denkt. Ik kan het ook niet koppelen aan een verdwaalscenario, wel aan een scenario van vrijheidsberoving. F. kwam zelf met de suggestie dat K & L in een huis werden vastgehouden.quote:Kun je misschien uitleggen waarom er een huiszoeking is geweest bij F?
Graag wbt beide opties; verdwaalscenario danwel wederrechtelijke vrijheidsberoving, vanwaar deze huiszoeking volgens B.?
Dit is geen huiszoeking in juridische zin. De hondenbegeleiders hebben namelijk geen opsporingsbevoegdheid.quote:RTV Utrecht: In Panama zijn huizen doorzocht in de zoektocht naar Lisanne en Kris. De politie deed dat met de Nederlandse reddingshonden. "We hebben mensen gevraagd of we in en rond hun huis mochten zoeken", laat een woordvoerder van de families weten. "Dit was bij niemand een probleem. We konden overal rustig gaan zoeken, maar helaas zonder resultaat." - bron
Dat heb ik geschreven ja.quote:Op donderdag 20 november 2014 14:11 schreef Grijzemassa het volgende:
@Domnivoor,
Ik lees in een eerdere post van jou op ws dat je onderzoek hebt gedaan naar de foto's die bekend zijn van voor 1 april. Het gaat om de Bocas foto's en de schipholfoto. Geen van de foto's lijkt gemaakt te zijn met de camera die in de rugtas gevonden is. Er is geen spoor van foto's van voor 1 april die met deze camera gemaakt zijn.
Dat hoeft niet. Wij hebben geen eerdere foto's; de onderzoekers hebben die misschien wel.quote:Het argument dat de onderzoekers van de camera de data vergeleken zouden hebben met de data van eerdere foto's gaat dan niet op.
Een nieuwe camera verandert niets aan de originele data, tenzij je daarmee foto's gaat bewerken. Maar ik denk niet dat dit helpt om eventuele sporen te wissen.quote:Kan iemand een nieuwe camera van het zelfde type in de rugtas gedaan hebben met de tijd en datum ingesteld op 1 april, en de geheugenkaart van de camera van L er in gedaan hebben.
Blijft de originele data van de foto's dan bewaard als je de foto's opslaat op de nieuwe camera?
Mooi dan neem ik het voor nu ook even serieus.quote:Op donderdag 20 november 2014 15:11 schreef Domnivoor het volgende:
Zijn berichten zijn soms warrig maar ik twijfel niet aan zijn integriteit.
Heeft hij gesuggereerd dat Kris en Lisanne misschien in zijn huis werden vastgehouden?quote:Ik weet niet wat Baru daarover denkt. Ik kan het ook niet koppelen aan een verdwaalscenario, wel aan een scenario van vrijheidsberoving. F. kwam zelf met de suggestie dat K & L in een huis werden vastgehouden.
Dit is wat hij schreef: " the judicial police DIJ was searching in Felicianos house, a neighbor from Netherlands too".quote:Ik denk niet dat er daadwerkelijk huiszoekingen zijn geweest (wordt ook niet in de media gemeld) maar dat F. bezoek heeft gehad van de hondenteams, die vergezeld werden door lokale politieagenten.
Die hondenteams was een suggestie van jou geen feit, hoe kan de recherche geen huiszoeking hebben gedaan in juridische zin?quote:Dit is geen huiszoeking in juridische zin. De hondenbegeleiders hebben namelijk geen opsporingsbevoegdheid.
Ik zat meer te denken aan het op die manier wegwerken van foto's van voor 1 april, maar dan moesten die wel op een andere geheugenkaart staan dus. Gaat een beetje ver allemaal, wel jammer dat we niets weten over eerdere foto's op de cameraquote:Op donderdag 20 november 2014 15:28 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat heb ik geschreven ja.
[..]
Dat hoeft niet. Wij hebben geen eerdere foto's; de onderzoekers hebben die misschien wel.
[..]
Een nieuwe camera verandert niets aan de originele data, tenzij je daarmee foto's gaat bewerken. Maar ik denk niet dat dit helpt om eventuele sporen te wissen.
↑ Zie reactie van Perico hierboven
Waar slaat dat nou op?quote:Op donderdag 20 november 2014 18:50 schreef Za het volgende:
Heeft hij gesuggereerd dat Kris en Lisanne misschien in zijn huis werden vastgehouden?
Hier is een verslag van de zoekacties van RHWW:quote:Dit is wat hij schreef: " the judicial police DIJ was searching in Felicianos house, a neighbor from Netherlands too".
Ik lees hier niets over hondenteams, en wat voor hondenteams bedoel je eigenlijk?
F is geen crimineel en voor zover bekend is er in deze zaak geen huiszoeking geweest.quote:Een huiszoeking wordt niet met hondenteams gedaan behalve misschien wanneer de crimineel zich verschanst of wanneer er sprake is van verdenking van handel in verdovende middelen, welke van deze twee opties zie je icm met F?
Dat ze bij F zijn geweest was mijn suggestie ja.quote:Die hondenteams was een suggestie van jou geen feit,
In NL heb je voor een huiszoeking doorgaans een machtiging (huiszoekingsbevel) nodig. Die krijg je alleen bij een verdenking van strafbare feiten. Ik neem aan dat Panama een vergelijkbare procedure heeft. In deze zaak is er geen verdachte geweest; dan kan er ook geen huiszoeking worden gedaan.quote:hoe kan de recherche geen huiszoeking hebben gedaan in juridische zin?
Ja, met een tweede geheugenkaart zou dat kunnen: een deel van de foto's erop zetten zonder een spoor van de foto's die je er niet op wil hebben.quote:Op donderdag 20 november 2014 19:07 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik zat meer te denken aan het op die manier wegwerken van foto's van voor 1 april, maar dan moesten die wel op een andere geheugenkaart staan dus. Gaat een beetje ver allemaal, wel jammer dat we niets weten over eerdere foto's op de camera
Lastig gedoe, en riskant. Want de originele kaart bevat doorgaans juist wel sporen van verwijderde foto's.quote:Op donderdag 20 november 2014 20:07 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ja, met een tweede geheugenkaart zou dat kunnen: een deel van de foto's erop zetten zonder een spoor van de foto's die je er niet op wil hebben.
Ik weet het, daarom zie ik het verband niet met een huiszoeking bij F (volgens Baru) en het vermoeden van F. mbt leegstaande huizen.quote:Op donderdag 20 november 2014 20:01 schreef Domnivoor het volgende:
Waar slaat dat nou op?Hij heeft het over leegstaande huizen.
Dank je.quote:Hier is een verslag van de zoekacties van RHWW:
http://www.reddingshonden(...)panama_update_1_juni
Deze info komt niet van mij.quote:Dat ze bij F zijn geweest was mijn suggestie ja.
Dit was de enige zoekactie bij de huizen waar ik van gehoord heb. Als jij andere info hebt, deel het vooral.
Wanneer F ze toestemming heeft gegeven, kunnen ze ook een huiszoeking hebben gedaan zonder huiszoekingsbevel.quote:In NL heb je voor een huiszoeking doorgaans een machtiging (huiszoekingsbevel) nodig. Die krijg je alleen bij een verdenking van strafbare feiten. Ik neem aan dat Panama een vergelijkbare procedure heeft. In deze zaak is er geen verdachte geweest; dan kan er ook geen huiszoeking worden gedaan.
Kan er door knappe koppen bv van het NFI als ze de opdracht zouden krijgen , er achter worden gekomen of er ook daadwerkelijk geknoeid is door mensenhanden? Zou dit bv kunnen betekenen dat de foto's op hele andere tijdstippen of zelfs een andere dag gemaakt kunnen zijn ? Ikzelf als leek heb grote twijfels over die 2 fotos die 6 seconden na elkaar zijn gemaakt op de mirador. Geknoei zou me dus niks verbazen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 03:05 schreef Perico het volgende:
Best belangwekkend nieuws.
Ik heb vanavond eens een SLOOT foto's van Canon Powershot 270 HS camera's van Flickr geplukt, allemaal met de parameter die aangeeft dat ze rechtstreeks van de geheugenkaart online zijn gezet.
Daarna heb ik ze offline verkleind naar 1024x768, zoals met de ons bekende foto's is gebeurd.
De metadata bleven behouden, maar wat belangrijker is, die parameter bleef ook hetzelfde!! Terwijl ik en velen aannamen, dat de verkleining van het formaat de reden was dat desbetreffende parameter een ander invoerveld had gekregen, van "manipulatie".
De ons bekende foto's hebben dus allemaal een "rode vlag" van manipulatie door mensenhanden.
Ook had 100% van de foto's die ik testte de thumbnail metadata nog, ook na de verkleining naar 1024x768.
Ik heb dus in die video foto 509 geintroduceerd. Met die Exif software die het NFI waarschijnlijk ook gebruikt om dingen uit te lezen, heb ik de data geimporteerd van foto 508.quote:Op vrijdag 21 november 2014 03:11 schreef jackie12 het volgende:
Kan er door knappe koppen bv van het NFI als ze de opdracht zouden krijgen , er achter worden gekomen of er ook daadwerkelijk geknoeid is door mensenhanden? Zou dit bv kunnen betekenen dat de foto's op hele andere tijdstippen of zelfs een andere dag gemaakt kunnen zijn ? Ikzelf als leek heb grote twijfels over die 2 fotos die 6 seconden na elkaar zijn gemaakt op de mirador. Geknoei zou me dus niks verbazen.
Je hebt de foto's offline verkleind met het een of andere programma. Zou het zo kunnen zijn dat het ene fotobewerkingsprogramma anders met de EXIF-data omgaat dan het andere? Dat sommige programma's de parameters intact laten zoals het hoort, maar andere niet?quote:Op vrijdag 21 november 2014 03:05 schreef Perico het volgende:
Best belangwekkend nieuws.
Ik heb vanavond eens een SLOOT foto's van Canon Powershot 270 HS camera's van Flickr geplukt, allemaal met de parameter die aangeeft dat ze rechtstreeks van de geheugenkaart online zijn gezet.
Daarna heb ik ze offline verkleind naar 1024x768, zoals met de ons bekende foto's is gebeurd en opnieuw opgeslagen.
De metadata bleven behouden, maar wat belangrijker is, die parameter bleef ook hetzelfde!! Terwijl ik en velen aannamen, dat de verkleining van het formaat de reden was dat desbetreffende parameter een ander invoerveld had gekregen, van "manipulatie".
De ons bekende foto's hebben dus allemaal een "rode vlag" van manipulatie door mensenhanden.
Ook had 100% van de foto's die ik testte de thumbnail metadata nog, ook na de verkleining naar 1024x768.
Ik zit ook al een tijdje te denken dat ze op 1 april wel naar El Pianista gegaan zijn, maar dan naar het restaurant (lichte kleding, geen voorbereiding voor een hike) waar ze misschien een afspraak hadden.quote:Op donderdag 20 november 2014 14:28 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik ga even met je mee:
31 maart weggestuurd bij de kinderopvang. Daarna Casa Esperanza en daarna lunchen bij Nelvis.
13.30 taxi met Leonardo Mastinu naar Pianista. Eerst vekeerde trail op daarna om 14 uur goede en om 16 uur mirador. 1645 quebrada en 1730 terug op de mirador.
Daarna 1.45 uur weer lopen naar beneden is 19.15 is t net een half uur donker
(maar t laatste stuk naar beneden is in open veld met weg)
Kan dit met de schaduw?
(Martina en Lorenzo kan dan wel met het tijdstip)
Mooi uitzoekwerk weer. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat wat getuigen gezegd hebben in de eerste dagen na de verdwijning nu totaal genegeerd wordt en de data van de foto's als heilig beschouwd wordt.quote:Op vrijdag 21 november 2014 03:19 schreef Perico het volgende:
[..]
Ik heb dus in die video foto 509 geintroduceerd. Met die Exif software die het NFI waarschijnlijk ook gebruikt om dingen uit te lezen, heb ik de data geimporteerd van foto 508.
Daarna ben ik wat velden gaan veranderen.. de creatietijd, sluitertijd, de naam 509, de temperatuur, de resolutie naar 180-bit, wat je maar wilt.. daarna alles opgeslagen.
En als ik de foto nu door die software haal, lijkt het net alsof er een foto 509 is van de selva, gemaakt op 1 april 2013, 21:17 Nederlandse tijd.. die niet van echt is te onderscheiden, zowat.
Het enige dat dit aantoont, is dat het geen solide bewijs is om een tijdlijn op te bouwen.
Maar wanneer denk je dan dat ze op de top zijn geweest?quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:05 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik zit ook al een tijdje te denken dat ze op 1 april wel naar El Pianista gegaan zijn, maar dan naar het restaurant (lichte kleding, geen voorbereiding voor een hike) waar ze misschien een afspraak hadden.
Dan zouden alle getuigenverklaringen kloppen. Bij het restaurant aangekomen bleek dit gesloten te zijn, dus besloten ze eerst eerst een stukje het Pianista pad op te lopen om foto's te maken.
Je bedoelt zeker 31 maart?quote:Op vrijdag 21 november 2014 11:05 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik zit ook al een tijdje te denken dat ze op 1 april wel naar El Pianista gegaan zijn
Ik bedoel wel 1 april maar ik denk dat ze toen geen lange wandeling wilden maken.quote:Op vrijdag 21 november 2014 12:11 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Maar wanneer denk je dan dat ze op de top zijn geweest?
Lijkt me raar dat je op 31 maart de Pianista gaat doen en dan 1 april weer om daar te gaan eten.
Ze moeten op de Pianista zijn geweest en er achter op enig moment.
Persoonlijk denk ik nog steeds dat het 1 april is geweest alleen vind ik de 6 seconden verschil heel vreemd en de foto rechts van Lisanne ziet er op de 1 of andere manier niet "natuurlijk"uit.
Maar goed, dat is misschien omdat ik er inmiddels te lang naar heb gekeken
Wat wel klopt is dat t vreemd blijft dat zoveel mensen in de war zouden zijn met de dag.
In mijn scenario zeg ik idd dat de mensen dat wel waren want anders heb ik geen verklaring voor dat Kris en Lisanne om 13 uur op de top stonden.
Maar als het zo zou zijn dat er wel geknoeid is met de foto's dan wil iemand dus iets verbergen en is ALLES mogelijk.
Nadat ze hadden vernomen dat op 31 maart het vrijwilligerswerk niet door kon gaan, hebben ze misschien mensen gesproken die hen heeft aangeraden om de Pianista trail te gaan doen. Even bij de taalschool gekeken naar de locatie etc. etc. Inmiddels zijn er dan al heel wat uren verstreken die dag en besluiten ze om alvast even uit te gaan zoeken waar die trail zich precies bevindt en zijn ze al een stukje naar boven gelopen om een indruk te krijgen. Dan zouden heel wat getuigenverklaringen kunnen kloppen. Alles was vrij laat in de middag.quote:Op vrijdag 21 november 2014 14:25 schreef Lutalo het volgende:
Er zijn geen getuigen - bekend- die ze allebei de dagen hebben gezien; wat op zich best gekund zou hebben, als 31 mrt. het begin van de route verkennen was en 1 april de echte wandeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |