quote:
Slavenhandel is vaak een maatschappelijk iets, aangezien 'slaven' een bepaalde maatschappelijke positie innemen (erg vaak aan de onderkant, alhoewel bv in bepaalde periodes en specifieke rijken,, zoals bv het Ottomaanse of Noord-afrikaanse koninkrijken zoals het koninkrijk Dafur en mali juist ook slaven een politieke machtige rol speelden ).
vergeet niet dat de 'slavernij' een erg breed begrip is... slavernij al bestaat sinds vele duizenden jaren en bv zeker de handel in slaven uit centraal-afrika een heel lange gesxchiedenis kent vanaf zo'n 3500 jaar terug tot zelfs in het heden... westerse slavenhandelaren vormen hierbinnen een korte en kleine deel-uitsnede, de meerderheid van deze 'zwarte slaven' werdn bv door noord-afrikaanse arabieren/berbers verhandeld en versleept via eeuwenlang bestaande slavenroute's'Discriminatie' vind ik een erg vage term.. die kan op een helehoop dingen slaan, en hierbij is het erg belangrijk dat je een goede definitie vind van wat dan precies dat 'discriminatie' is, en wat precies onder die term valt... (volgens mij is daarover juist helemaal geen echt goed bruikbare 'consenses', wat juist een sterke grond is voor de polarisatie en uit de hand lopende discussie erover)...
Zodra je onder 'discriminatie' bv een 'sociale achterstand' of een 'slechte sociale positie van bepaalde groepen binnen maatschappij'.. vallen er zeker 'cross-links' te vinden.
maar mogelijk kun je dan stellen dat 'slavernij' en 'discrimatie' als termen een grote overlap kennen... ook nu bv er 'moderne slaven' zijn, onderbetaalde lagere klassen in onze gemeenschap die ook weinig politieke invloed hebben (deels ook door hun slechte opleiding en eigen passieve instelling).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25