quote:Zwarte Piet is geweldig en het is tijd voor een update. Een betere versie die ook voor veel meer Nederlanders leuk is. Wat blijft? Zeker een zwart masker, zwarte kleren (camouflage in het donker), baret met veer, en gympen.
En er is meer. Zwarte Pieten 2.0 zijn een nieuw soort superhelden. Ze zijn zwart als Batman, met hier en daar een lichtgevend kleurtje om elkaar s’ nachts te herkennen. Ze kunnen huizen binnenkomen zoals geheimagenten dat kunnen, en ze zijn snel en behendig als freerunners in de nacht. Ze komen uit de hele wereld gereisd om hun training in Spanje te krijgen. Daarna zijn ze klaar om Sinterklaas te helpen bij het grote feest in Nederland.
Herkenbaar iddquote:Op maandag 17 november 2014 12:24 schreef Gewas het volgende:
Ik kan geen zwarte piet meer luchten of zien. Ben me de afgelopen dagen veel te veel aan het opwinden en vind dat Nederland zich echt van zijn slechtste kant laat zien.
Ik heb gister de kerstboom in de kamer opgetuigd, dat hele kutsinterklaasfeest sla ik dit jaar over.
Ja eens, 21e eeuw Piet!quote:Op maandag 17 november 2014 12:26 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Herkenbaar idd
Maar ik vond dit zelf wel een sprankje hoop tussen al het gezeur
Voor de landelijke intocht is dat op zich ook prima, maar voor lokale feestjes heb je dan wel een verhoogd risico dat de kinderen gaan herkennen wie het isquote:Op maandag 17 november 2014 12:39 schreef onlogisch het volgende:
Die roetveeg piet is toch prima. Wat mij betreft zien we die volgend jaar standaard.
Vandaar ook z'n kleurrijke veer, sokken en gympenquote:Op maandag 17 november 2014 12:47 schreef Pauper_Bob het volgende:
Dat figuur in die plaatjes ziet er uit als een inbreker. Gelijk neerknuppelen als je zo'n crimineel tegenkomt.
True.quote:Op maandag 17 november 2014 12:45 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Voor de landelijke intocht is dat op zich ook prima, maar voor lokale feestjes heb je dan wel een verhoogd risico dat de kinderen gaan herkennen wie het is
Er is op zich alle reden voor een metamorfose.quote:Op maandag 17 november 2014 13:47 schreef Elfletterig het volgende:
Allemaal geforceerde ideeën. Geforceerd, omdat er sprake is van gebrek aan draagvlak in de samenleving.
Ruim 90 procent van de Nederlanders wil geen verandering van Zwarte Piet (of is hier nog niet aan toe). Verder is het een vaststaand feit dat Zwarte Piet geen racistische oorsprong of bedoeling heeft. Er is dus geen enkele reden voor een metamorfose.
Zullen we Sinterklaas dan ook maar in een sportauto stoppen? De tijd dat mensen op het paard rondreizen ligt ook allang achter ons. En laat 'm die schurftige baard ook maar afscheren. Ik ken geen bejaarde man die er écht zo bijloopt. En die Zwarte Pieten kunnen dan helemaal wel weg. Gewoon de pakjes via internet bestellen en door de postbode thuis laten bezorgen.quote:Op maandag 17 november 2014 13:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Er is op zich alle reden voor een metamorfose.
Ik weet nog wel als kind dat ik het altijd maar raar vond. Op TV altijd verhalen over Piet die naar binnen klimt door de schouw en daarvan zwart wordt - maar in mijn hele belevingswereld als klein kind nergens een open haard te bekennen, alleen maar huizen met cv-ketels waar nooit een mens of kadootje door de schoorsteen past.
Een 'update' is dus helemaal zo gek nog niet. Juist niet als het je echt om de kinderen te doen is en niet om het krampachtig vasthouden aan een traditie die eigenlijk ook in praktische zin verouderd is.
Was dat vroeger zo'n issue dan? Pakjesavond werd er op de deur gebonst en stond er een zak kadootjes voor de deur...quote:Op maandag 17 november 2014 12:46 schreef Igen het volgende:
Best een leuk idee!
Is wss. ook geloofwaardiger voor al die kinderen in vinexhuizen zonder open haard.
nouja een paard is nog steeds praktisch gewoon mogelijk en ook herkenbaar (want wordt nog steeds vaak genoeg gedaan). Maar een grote schoorsteen hebben wij ook nog nooit gehad, ik snap Igen's punt heel goed, ik dacht als klein gehennatje hetzelfdequote:Op maandag 17 november 2014 14:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zullen we Sinterklaas dan ook maar in een sportauto stoppen? De tijd dat mensen op het paard rondreizen ligt ook allang achter ons. En laat 'm die schurftige baard ook maar afscheren. Ik ken geen bejaarde man die er écht zo bijloopt. En die Zwarte Pieten kunnen dan helemaal wel weg. Gewoon de pakjes via internet bestellen en door de postbode thuis laten bezorgen.
Het viel vroeger toch ook al op dat de Sint in jouw dorp/stad een andere was dan op tv?quote:Op maandag 17 november 2014 12:45 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Voor de landelijke intocht is dat op zich ook prima, maar voor lokale feestjes heb je dan wel een verhoogd risico dat de kinderen gaan herkennen wie het is
Bij ons ook, maar dat hele 'ik ben zwart van het roet' is dus wat achterhaald..quote:Op maandag 17 november 2014 14:12 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Was dat vroeger zo'n issue dan? Pakjesavond werd er op de deur gebonst en stond er een zak kadootjes voor de deur...
quote:En mam was verdorie altijd net weg als zwarte piet kwam aankloppen!
Ja ik zag soms wel dat hij nep was vroeger, omdat hij zoveel verschilde van de 'echte' op tv. Dat was dus een hulpsinterklaas was mijn conclusiequote:Op maandag 17 november 2014 14:14 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Het viel vroeger toch ook al op dat de Sint in jouw dorp/stad een andere was dan op tv?
Daar is dat hele gedoe rondom 'hulpsinterklazen' vandaan gekomen.
En veel kinderen zien dat niet eens (of doen alsof ze het niet zien omdat ze bang zijn geen kado's te krijgen).
Elke keer wanneer pa hout moest halen voor de openhaard werden de pakketjes voor de deur gezet. Kort daarna kwam pa altijd de kamer ingestormd met een ton hout balend dat hij piet weer gemist hadquote:Op maandag 17 november 2014 14:12 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Was dat vroeger zo'n issue dan? Pakjesavond werd er op de deur gebonst en stond er een zak kadootjes voor de deur...
En mam was verdorie altijd net weg als zwarte piet kwam aankloppen!
En de taserdrone ipv de piet-met-de-roequote:
quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:33 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
En de taserdrone ipv de piet-met-de-roe
[ afbeelding ]
Dit jaar bij de intocht zijn er al wat subtiele (en minder subtiele) aanpassignen gedaan.quote:Op dinsdag 18 november 2014 10:41 schreef Sangha het volgende:
Als ik de plaatjes had gezien zonder de begeleidende tekst, dan zou mijn eerste associatie ook een inbreker zijn. Zou je dit voor elkaar willen krijgen dan ga je geheid problemen krijgen. Tevens wordt het iets te geforceerd denk ik.![]()
Ik vind het wel een leuk idee overigens en vind het altijd wel positief als mensen creatief aan de gang gaan.![]()
Ik denk alleen dat het bestaande concept niet radicaal aangepast moet worden. Daar komt te veel gezeik van. Zoiets dient stukje bij stukje te gebeuren, als een soort evolutie, zodat het niet teveel opvalt. En dat gebeurt vanzelf al wel denk ik, zoals je kan zien als je naar het verleden kijkt...
Ja inderdaad, die gekleurde, witte en pipopieten hoeven van mij ook niet hoor.quote:Op dinsdag 18 november 2014 11:08 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dit jaar bij de intocht zijn er al wat subtiele (en minder subtiele) aanpassignen gedaan.
Opa Piet gaat met pensioen bijv. en de pieten met roetvegen waren er ook al genoeg.
Die stroopwafel/kaaspieten/clowns mogen ze achterwege laten, gewoon de komende jaren die roetvegen prominenter laten worden en over 10 jaar weten we niet beter meer.
Ik vond hem ook wel grappig, maar mooi dat hij wordt gebruikt om subtiel aan te geven dat Pieten gewoon in dienst zijn van. Niet van het ene op het andere jaar alles op de schop willen gooien, maar gewoon gaandeweg. Zo gebeurt het al sinds het ontstaan van het feest.quote:Op dinsdag 18 november 2014 13:50 schreef Sangha het volgende:
[..]
Ja inderdaad, die gekleurde, witte en pipopieten hoeven van mij ook niet hoor.By the way, ik vind Opapiet wel leuk juist!
quote:Op dinsdag 18 november 2014 13:55 schreef trucker3 het volgende:
Echt een onwijs leuk idee! Ziet er ook helemaal te gek uit!! Een leuke aanvulling op de traditionele, zwart geschminkte Pieten.
Geweldig.
Nou, tadaa:quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:51 schreef Xaobotnik het volgende:
Ik vind dat Zwarte Pieten gewoon een soort van eenheid moeten zijn waar iets geheimzinnigs aan zit. Op de een of andere manier vind ik dat niet tellen voor een dergelijke piet. Verder, waarom moet een Piet een soort van superheld zijn? Of een hacker? En inderdaad is het meer een inbreker op deze manier. Een hacker is natuurlijk ook een inbreker.
Het moet karikaturaal, een eenheid, en ergens ook angstaanjagend zijn. Dit laatste is wellicht ouderwets.
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoel met dat het een eenheid moet zijn..quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:51 schreef Xaobotnik het volgende:
Ik vind dat Zwarte Pieten gewoon een soort van eenheid moeten zijn waar iets geheimzinnigs aan zit. Op de een of andere manier vind ik dat niet tellen voor een dergelijke piet. Verder, waarom moet een Piet een soort van superheld zijn? Of een hacker? En inderdaad is het meer een inbreker op deze manier. Een hacker is natuurlijk ook een inbreker.
Waarom zou het een karikatuur van iets moeten zijn? Dat is juist waarom er elk jaar meer protest omheen komt toch?quote:Het moet karikaturaal, een eenheid, en ergens ook angstaanjagend zijn. Dit laatste is wellicht ouderwets.
Dat sowiesoquote:Maar ik moet zeggen dat als ik die Facebook bekijk, er zeker slechter ideeën bedacht zijn. Daar vallen inderdaad ook die roet-pieten, kleur-pieten en wafel-pieten onder.
Maak z'n lippen nog ff roodquote:
Ik ook, ik hoop echt dat ze die domme stroopwafelpieten de deur wijzen en wat meer deze kant op gaan met het feestquote:
Heeft wel wat weg van Houseker, de variant die ze in Luxemburg toepassen:quote:
Iets van een grote groep knechten die inwisselbaar zijn en taken kunnen verrichten, ongeacht de aard ervan. Zoiets. Soort van arbeidsleger.quote:Op woensdag 19 november 2014 10:51 schreef Gehenna het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoel met dat het een eenheid moet zijn..
Het verhaal hierachter vind ik als geheel namelijk wel aardig goed en modern in elkaar steken, en ook makkelijk naar kinderen te vertellen
Ik denk dat het gros van de huizen nog steeds worden afgesloten met een slot en echt nog niet op een electronische manier. Maar inderdaad is het wellicht een goed idee om het gewoon helemaal bij de tijd te maken ipv iets met roetvegen in de tijd dat zo goed als niemand meer een schoorsteen heeft waar een persoon doorheen kan.quote:Dingen als die hacker zijn gewoon bedoeld als alternatief op het oubollige idee dat alle pakjes door de schoorsteen komen. Bijna niemand heeft meer zo'n ding. Maar dat er een hacker-piet de beveiliging even uitschakelt zodat een andere piet de pakjes naar binnen kan brengen, is logischer en zelfs voor een kind te snappen
Je kan een onschuldig karikatuur nemen. Het moet leuk zijn voor kinderen natuurlijk. Al heb ik het idee dat mensen het belang van zwarte piet iets te hoog inschatten. Alles wat cadeaus geeft en ze daarmee kunnen associëren vinden kinderen leuk.quote:Waarom zou het een karikatuur van iets moeten zijn? Dat is juist waarom er elk jaar meer protest omheen komt toch?
Ik las eerst house-kerel en zag die gast met dat grijze ding aanquote:Op woensdag 19 november 2014 17:41 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Heeft wel wat weg van Houseker, de variant die ze in Luxemburg toepassen:
[ afbeelding ]
Ah ok, maar dat is met dit idee toch ook nog zo?quote:[..]
Iets van een grote groep knechten die inwisselbaar zijn en taken kunnen verrichten, ongeacht de aard ervan. Zoiets. Soort van arbeidsleger.
Van hun facebook-pagina:quote:[..]
Ik denk dat het gros van de huizen nog steeds worden afgesloten met een slot en echt nog niet op een electronische manier. Maar inderdaad is het wellicht een goed idee om het gewoon helemaal bij de tijd te maken ipv iets met roetvegen in de tijd dat zo goed als niemand meer een schoorsteen heeft waar een persoon doorheen kan.
quote:Het is gewoon een slecht verhaal, dat Zwarte Piet zwart is van de roet uit de schoorsteen. Zwarte Piet 2.0 kan prima door de voordeur binnenkomen met een goedkoop lockpick setje, of een lockpick pistool. Zwart is z'n camouflagekleur.
Dit is idd wel een valkuil, maar daar kan nog flink aan gewerkt worden, omdat het nog in de kinderschoenen staatnquote:Maar je moet ook uitkijken dat je niet met iets komt dat voor jongetjes leuker is dan voor meisjes (afgezien van de tomboys).
Nou behoorlijk zeg, man man man, die agressieve discussies overalquote:[..]
Je kan een onschuldig karikatuur nemen. Het moet leuk zijn voor kinderen natuurlijk. Al heb ik het idee dat mensen het belang van zwarte piet iets te hoog inschatten. Alles wat cadeaus geeft en ze daarmee kunnen associëren vinden kinderen leuk.
quote:Wij dromen van een Sinterklaasfeest waarin huidskleur geen rol meer speelt, en waarin Piet tóch zwart, stoer en spannend is. En dat kan heel makkelijk! Koop volgend jaar in plaats van schmink gewoon een Zorro maskertje bij de feestwinkel (is ook goedkoper en geeft veel minder troep!)
Ik vind dit eigenlijk een verdomd goed idee.quote:
Precies mijn gedachtequote:Op woensdag 3 december 2014 08:13 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik vind dit eigenlijk een verdomd goed idee.
Zwarte piet gaat sowieso veranderen ergens in de komende jaren (met al die huillies) en dan is dit een veel beter alternatief dan gele, groene of clownpieten.
De discussie mij ookquote:Op woensdag 7 oktober 2015 23:19 schreef Sonaa88 het volgende:
Sinterklaas en zwarte Piet komen ondertussen ook me neus uit
quote:Op maandag 2 november 2015 11:08 schreef Stranger het volgende:
Aangezien met november de zeikperiode officieel in lijkt te gaan wil ik dit top-idee nog een schopje geven
Mooi die bescheiden instellingquote:Vanuit Parijs werd een schaduw over de dag geworpen maar gelukkig beleefden de kinderen een mooie intocht. Op deze foto omarmde oud nieuw en verwonderde nieuw zich over oud. En op deze dag zei Dieuwertje Blok in dagblad Trouw "Het sinterklaasfeest staat of valt niet bij die zwarte kleur, ik begin zo langzamerhand ook te denken: van die rare blackface moeten we maar eens af.'' We zeggen je, nog een jaar of twee en we zitten in het Sinterklaasjournaal!
90%-> Bron?quote:Op maandag 17 november 2014 13:47 schreef Elfletterig het volgende:
Allemaal geforceerde ideeën. Geforceerd, omdat er sprake is van gebrek aan draagvlak in de samenleving.
Ruim 90 procent van de Nederlanders wil geen verandering van Zwarte Piet (of is hier nog niet aan toe). Verder is het een vaststaand feit dat Zwarte Piet geen racistische oorsprong of bedoeling heeft. Er is dus geen enkele reden voor een metamorfose.
quote:Op zondag 6 december 2015 21:56 schreef Zelfwoordenaar het volgende:
Biologische groene speltpieten die quinoakoekjes uitdelen en uitsluitend klimaatneutrale hipstercadeautjes bij zich hebben.
Die pasten wel leuk bij de intocht in Gouda. Evenals Kaaspieten.quote:Op zondag 6 december 2015 22:19 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Dat zijn juist die stroopwafelpieten imho, dit idee komt mij redelijk natuurlijk over in ieder geval
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |