Is ook niet zo erg, als ze maar eens serieus de staatsschuldquote gaan afbouwen. Heb je enkel een economische groei nodig die hoger is dan het begrotingstekort als percentage van het BBP (liefst een negatief begrotingstekort natuurlijk, want dat schiet het hardste op).quote:Op zondag 16 november 2014 00:07 schreef Kowloon het volgende:
Niet. Is eeuwigdurend, totdat Nederland ooit een keer in de toekomst ophoudt te bestaan.
wat is dit voor vraag?quote:
Toch normaal dat deze wat hoger is in tijden van economische stagnatie?quote:Op zondag 16 november 2014 01:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Is ook niet zo erg, als ze maar eens serieus de staatsschuldquote gaan afbouwen. Heb je enkel een economische groei nodig die hoger is dan het begrotingstekort als percentage van het BBP (liefst een negatief begrotingstekort natuurlijk, want dat schiet het hardste op).
Ik heb het altijd wat vreemd gevonden om de staatsschuld aan de omvang van de economie te relateren. Alsof Shell zijn schuld uitdrukt in de omvang van alle markten waar het actief is. Het heeft niet direct iets met elkaar te maken. Veel relevanter zijn mijns inziens de omvang van de staatsschuld in relatie tot de jaarlijkse inkomsten van de overheid en de gevoelig van de staatsschuld voor schommelingen in de rente (gemiddelde gewogen looptijd van de staatsschuld, ook wel duration).quote:Op zondag 16 november 2014 01:16 schreef Kaas- het volgende:
Is ook niet zo erg, als ze maar eens serieus de staatsschuldquote gaan afbouwen. Heb je enkel een economische groei nodig die hoger is dan het begrotingstekort als percentage van het BBP (liefst een negatief begrotingstekort natuurlijk, want dat schiet het hardste op).
Nee, niet als nu meer uitgeven later geen automatische bezuinigingen tot gevolg heeft. Anti-cyclisch beleid werkt alleen als je de politiek haar begrotingsvrijheid gedeeltelijk ontneemt.quote:Op zondag 16 november 2014 01:40 schreef Euribob het volgende:
[..]
Toch normaal dat deze wat hoger is in tijden van economische stagnatie?
Ja, ik ben bekend met dat verhaal. Maar dat laatste maak jij er weer van, dat heb ik niet gezegd.quote:Op zondag 16 november 2014 01:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nee, niet als nu meer uitgeven later geen automatische bezuinigingen tot gevolg heeft. Anti-cyclisch beleid werkt alleen als je de politiek haar begrotingsvrijheid gedeeltelijk ontneemt.
Oh, ik maakte dat op uit je verhaal.quote:Op zondag 16 november 2014 01:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ja, ik ben bekend met dat verhaal. Maar dat laatste maak jij er weer van, dat heb ik niet gezegd.
Dergelijke Chileense ingrepen zijn natuurlijk alleen niet echt democratisch. Hoe krijg je een dergelijk controle-instituut wat daadwerkelijk onafhankelijk en integer is? Lijkt me een onmogelijke opgave.quote:Op zondag 16 november 2014 01:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Oh, ik maakte dat op uit je verhaal.Mijn fout dan.
Er is inderdaad een zekere politieke toewijding nodig als je niet met ondemocratische middelen aan de slag wilt gaan. De Chilenen zijn wat dat betreft in het voordeel, doordat hun economie sterk afhankelijk is van de grondstoffenmarkt is die politieke toewijding bittere noodzaak. Het meeste robuuste democratische middel dat de Nederlandse politiek tot zijn beschikking heeft tegen de waan van de dag is naar mijn idee de Grondwet. Begrotingsregels zouden in de Grondwet opgenomen moeten worden*.quote:Op zondag 16 november 2014 01:50 schreef Euribob het volgende:
Dergelijke Chileense ingrepen zijn natuurlijk alleen niet echt democratisch. Hoe krijg je een dergelijk panel wat daadwerkelijk onafhankelijk en integer is? Lijkt me een onmogelijke opgave.
Geld bij drukken is sowieso negatief!quote:Op zondag 16 november 2014 01:30 schreef Woelwater het volgende:
Kenne toch gewoon wat extra geld drukken en daar de staatsschuld mee afbetalen.
Legitieme en logische vraag.quote:
Belastingverhoging valt niet zo goed bij het electoraat meestal.quote:Op zondag 16 november 2014 02:21 schreef FrankElst het volgende:
Stoppen met hypotheekrenteaftrek. Is de staatsschuld in 40 jaar weg.
Het is ook een vrij goed idee om de begrotingsdiscipline aan te scherpen, dat ontken ik niet. Mij gaat het er meer om dat er in de samenleving groepen zijn die helemaal geen voorstander zijn van een strenge begroting. Sterker nog; ik kan op dit moment geen recente regeringspartij bedenken die de staatsschuld dusdanig heeft teruggebracht met bijbehorend beleid.quote:Op zondag 16 november 2014 02:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er is inderdaad een zekere politieke toewijding nodig als je niet met ondemocratische middelen aan de slag wilt gaan. De Chilenen zijn wat dat betreft in het voordeel, doordat hun economie sterk afhankelijk is van de grondstoffenmarkt is die politieke toewijding bittere noodzaak. Het meeste robuuste democratische middel dat de Nederlandse politiek tot zijn beschikking heeft tegen de waan van de dag is naar mijn idee de Grondwet. Begrotingsregels zouden in de Grondwet opgenomen moeten worden*.
Waar ik verder erg van gecharmeerd ben in het Chileense model is dat het gebruik maakt van twee externe commissies die elk maar één afzonderlijke parameter schatten in het model dat wordt gebruikt om de begrotingsregels voor dat jaar te formuleren. Een dergelijke verdeling van macht is erg robuust tegen politieke inmenging naar mijn idee. Het haalt het formuleren van begrotingsregels uit de politieke sfeer.
* Helemaal mooi zou het zijn als er een Constitutioneel Hof komt dat aan de Grondwet mag toetsen en een begroting/belastingplan ongeldig mag verklaren als deze niet aan de begrotingsregels in de Grondwet voldoet.
De hypotheekrenteaftrek is geen subsidie maar een belastingaftrek, het zit al in het woord.quote:Op zondag 16 november 2014 02:24 schreef FrankElst het volgende:
Hypotheekrenteaftrek is een subsidie, dus is er géén sprake van een belastingverhoging als de overheid ermee kapt.
Next.
Ik heb niet het idee dat de tijden van economische groei nabij zijn. Nederland zit nu op 0,2% groei, dat vind ik verwaarloosbaar weinig. En ik heb gelezen dat we nu nog steeds niet het welvaartsniveau halen van voor de crisis van 2008.quote:Op zondag 16 november 2014 01:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |