empathie, begrip, respect e.d. werken altijd maar één kant he. Dat weet je toch?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Meer dan 90% is het met jou oneens. Kan je daar wel een beetje empathie voor opbrengen?
Wat je van het Sinterklaasfeest vindt is volgens mij een andere discussie.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja toch? Maar als ik dit tegen mensen vertel dan worden ze kwaad weet je dat. Ik word gedwongen om te liegen tegen de kinderen van mijn zus bv. Ga ik niet doen, maar ze vinden het maar belachelijk dat ik niet mee wil doen met die leugens.
Het heeft niets met slavernij te maken, dus dat is natuurlijk een beetje raar. Het is alleen ons eigen verleden proberen te verbloemen, omdat Nederland in het algemeen met slavernij wordt geassocieerd, als je het zo bekijkt.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij betreft klinkklare onzin. Er is heel veel waar Nederland trots op kan zijn. Maar het Sinterklaasfeest in de huidige vorm valt daar voor mij niet onder.
Dus jij denkt te kunnen bepalen of de kinderen van je zus wel of niet van het Sinterklaasfeest mogen genieten?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja toch? Maar als ik dit tegen mensen vertel dan worden ze kwaad weet je dat. Ik word gedwongen om te liegen tegen de kinderen van mijn zus bv. Ga ik niet doen, maar ze vinden het maar belachelijk dat ik niet mee wil doen met die leugens.
Het is een andere opvatting. De opvatting dat je geen fabeltjes moet vertellen aan je kinderen. Dat is niet direct 'asociaal'. Misschien is liegen wel 'asociaal'quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus jij denkt te kunnen bepalen of de kinderen van je zus wel of niet van het Sinterklaasfeest mogen genieten?
Asociale randdebiel.
Ja, ga anders lopen schelden omdat iemand een andere opvatting heeft over het Sinterklaasfeest.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus jij denkt te kunnen bepalen of de kinderen van je zus wel of niet van het Sinterklaasfeest mogen genieten?
Asociale
Dit is juist het probleem denk ik. Geen begrip en respect hebben voor standpunten dat zo ver gaat dat mensen elkaar zelfs met de dood bedreigen. Het is triest.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:18 schreef Danny het volgende:
[..]
empathie, begrip, respect e.d. werken altijd maar één kant he. Dat weet je toch?
Dit valt me vies van je tegen Koos. Het gaat hier niet om een andere opvatting maar met het actief bemoeien met de opvoeding van zijn nichtjes/neefjes en het bewust onmogelijk maken van het genieten van het Sinterklaasfeest door die nichtjes/neefjes door de persoonlijke opvattingen van deze user.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, ga anders lopen schelden omdat iemand een andere opvatting heeft over het Sinterklaasfeest.
Man man man.
Tja, dat weet je niet, en dat weet Japie ook niet. Misschien dat er psychologen zijn die het weten?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het is een andere opvatting. De opvatting dat je geen fabeltjes moet vertellen aan je kinderen. Dat is niet direct 'asociaal'. Misschien is liegen wel 'asociaal'
Ik denk dat het beter is om je kinderen mooie, heroische verhalen te vertellen die fictief zijn, of blijken. Daar worden ze later, denk ik, wel beter van.
Je bent me voor.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:24 schreef PeZu het volgende:
15 dingen die je niet moet vergeten in het Zwarte Pietendebat
Het is niet erg om het met elkaar oneens te zijn. En: mensen zijn het niet met je oneens om je te pesten. Zo belangrijk ben je niet.
Het feit dat een nuance in hoe we ons verkleden op een kinderfeest het belangrijkste debat is van onze tijd, zegt iets positiefs over onze tijd en iets negatiefs over onze prioriteiten.
Het is maar een kinderfeest.
Dat wil niet zeggen dat dit geen waardevolle discussie is. Zwarte Piet is een groot onderdeel van onze cultuur en het is niet erg om na te denken over het invullen van tradities. Als je je elke november zwart schminkt, mag je best eens bedenken of je dat eigenlijk wel wilt.
Kinderen maakt het niet uit welke kleur Zwarte Piet heeft. Als je naïef genoeg bent om in Sinterklaas te geloven, kun je ook wel geloven dat Piet van kleur verandert.
De mensen die Piets kleur willen veranderen, doen dat omdat zij geloven dat Nederland er beter van wordt.
We kennen allemaal het gevoel van verdriet als er iets uit onze jeugd verloren gaat. De ontdekking dat je oude school gesloopt is of een jeugdvriend dood. We lopen allemaal door de wijk waar we opgegroeid waren en zien in de nieuwe dakkapellen onze eigen vergankelijkheid gereflecteerd. Verandering is eng.
Tradities veranderen constant. Denk je dat we al sinds 1850 gourmetten met Kerstmis?
Niet alle voorstanders van kleurverandering zijn allochtonen. Niet alle tegenstanders van kleurverandering zijn racisten.
Het is toegestaan om van mening te veranderen.
De discussie gaat over de beeldvorming en onderliggende culturele connotaties van blackface. Iets kan kwetsend zijn, onwenselijk of racistisch zonder dat het zo bedoeld is. Iets kan zonder kwade intenties toch niet meer van deze tijd zijn. Je bent geen racist als je Zwarte Piet leuk vindt.
Het feit dat binnen de fictie van het sinterklaasverhaal Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen, is niet relevant voor het vraagstuk over de negatieve culturele connotaties van de traditie. Als er een hakenkruis op de mijter van Sinterklaas zou staan, zou je er ook niet mee wegkomen door te zeggen dat het een indiaas symbool voor de zon is.
Je kunt niet zeggen ‘einde discussie’ tot er consensus is.
Een petitie gaat niets veranderen. Petities werken nooit. Serieus. Denk eens terug aan alle petities die je ooit hebt getekend. Nou precies.
Niemand neemt jou je jeugdherinneringen meer af. Behalve de tijd. We gaan allemaal dood en al onze herinneringen gaan verloren.
https://decorrespondent.n(...)55751510860-7cbe4090
quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Meer dan 90% is het met jou oneens. Kan je daar wel een beetje empathie voor opbrengen?
90% waarvan?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:18 schreef Danny het volgende:
[..]
empathie, begrip, respect e.d. werken altijd maar één kant he. Dat weet je toch?
Nogal gekleurd niet??quote:
Ik wil niet dat als de kinderen van mijn zus er op een gegeven moment achter komen dat Sinterklaas niet bestaat ze ook teleur gesteld raken in alle volwassen omdat ze jaren zijn voor gelogen door mij en hun ouders. Snap je dat?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
edit: Dat vind ik pas asociaal
Dit. De discussie is veel te ver doorgeschoten. Het lijkt wel alsof een genuanceerd standpunt niet meer mogelijk is, of minimaal wordt ondergesneeuwd door geschreeuw van beide kanten.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:22 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dit is juist het probleem denk ik. Geen begrip en respect hebben voor standpunten dat zo ver gaat dat mensen elkaar zelfs met de dood bedreigen. Het is triest.
Dat gaat jou helemaal geen klap aan. Dat is aan je zus en haar man. Daar moet ome Japie zich buiten houden.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik wil niet dat als de kinderen van mijn zus er op een gegeven moment achter komen dat Sinterklaas niet bestaat ze ook teleur gesteld raken in alle volwassen omdat ze jaren zijn voor gelogen door mij en hun ouders. Snap je dat?
Vind ik ook prima maar dan vertel ik er wel bij dat het verhalen zijn. En in het geval van de Sint dat ze zich verkleden etc.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het is een andere opvatting. De opvatting dat je geen fabeltjes moet vertellen aan je kinderen. Dat is niet direct 'asociaal'. Misschien is liegen wel 'asociaal'
Ik denk dat het beter is om je kinderen mooie, heroische verhalen te vertellen die fictief zijn, of blijken. Daar worden ze later, denk ik, wel beter van.
Het is ook heel normaal om rekening te houden met hoe de rest van de wereld tegen ons aankijkt.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het heeft niets met slavernij te maken, dus dat is natuurlijk een beetje raar. Het is alleen ons eigen verleden proberen te verbloemen, omdat Nederland in het algemeen met slavernij wordt geassocieerd, als je het zo bekijkt.
Wij kijken ook raar naar vele tradities in het buitenland, dat is -normaal-
Serieus? Dus ik ben verachtelijk omdat ik het vertik om te liegen?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit valt me vies van je tegen Koos. Het gaat hier niet om een andere opvatting maar met het actief bemoeien met de opvoeding van zijn nichtjes/neefjes en het bewust onmogelijk maken van het genieten van het Sinterklaasfeest door die nichtjes/neefjes door de persoonlijke opvattingen van deze user.
Hij kan er ook voor kiezen zich afzijdig te houden maar dat doet hij dus bewust niet. Dat vind ik verachtelijk.
Is het aan jou om kinderen hun illusie te ontnemen? En niet eens je eigen kinderen?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Serieus? Dus ik ben verachtelijk omdat ik het vertik om te liegen?
Das toch wel een aparte opvatting. Waarom zouden ze niet kunnen genieten als je ze gewoon de waarheid verteld? Waarom moet je perse liegen?
Prem? Ben jij dat?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Vind ik ook prima maar dan vertel ik er wel bij dat het verhalen zijn. En in het geval van de Sint dat ze zich verkleden etc.
Ik ben meer voor het zelf ontdekken. Ik trok de baard van Sinterklaas er af op school. Waarop we werden gewezen op het bestaan van de hulp Sinterklaas.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Serieus? Dus ik ben verachtelijk omdat ik het vertik om te liegen?
Das toch wel een aparte opvatting. Waarom zouden ze niet kunnen genieten als je ze gewoon de waarheid verteld? Waarom moet je perse liegen?
Doe je dat bij de kerstman ook?quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Vind ik ook prima maar dan vertel ik er wel bij dat het verhalen zijn. En in het geval van de Sint dat ze zich verkleden etc.
Kinderen fantaseren erop los, en daar is ook niets mis mee. Maar er zit wat mij betreft wel een verschil tussen kinderlijke fantasieën en wat er door de volwassen wereld wordt opgelegd.quote:Op vrijdag 14 november 2014 12:33 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Is het aan jou om kinderen hun illusie te ontnemen? En niet eens je eigen kinderen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |