abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146605995
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:52 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Er is feitelijk wel sprake van een negatief stereotype.
Nee, want zwarte piet vertegenwoordigt een neger niet. Het is een sprookjesfiguur.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_146605998
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:48 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dan zal ik er maar op reageren.

Ik weiger om mezelf aan te passen omdat een enkeling van een mug een olifant maakt. Er zijn dagelijks genoeg dingen die ik als kwetsend kan beschouwen, maar daar bouw je in een openbare samenleving een schild voor op. Waarom moet ik altijd iemand anders zijn zin geven omdat hij/zij misschien iets als kwetsend kan ervaren terwijl ik er geen verkeerde intenties bij heb, maar puur omdat hij/zij dat zo interpreteert. Als ik me al aan moet passen aan iemand die al moeite heeft met een fictief figuur van een kinderfeest omdat deze donker is dan is het einde gewoon zoek.

Mensen moeten gewoon is leren dat niet alles wat donker neergezet word, per definitie racistisch is. En als men iets fictiefs schetst dat het niet altijd naar iedereen zijn zin kan zijn. Een blanke kan de kerstman ook makkelijk als een stereotype zien, maar daarvoor moet de kerstman toch niet de kleur blauw krijgen? Kom op zeg, je kan je altijd rekening houden met: negers, blanken, joden, moslims, katholieken, dikke mensen, dunnen mensen, roodharige, blondharige, Duitsers, Belgen, Aziaten, voetbalsupporters, homo's, Hindoestanen etc. etc. Want uit alles wat fictief neer word gezet kan je iets stereotyperend in gaan zoeken. Als ik mezelf hier aan ga toegeven dan is er na Zwarte Piet wel weer iets anders wat ik moet gaan inleveren omdat iemand het misschien aanstootgevend vind.
t gaat de meeste tegenstanders niet alleen om dat zwarte piet donker is, maar het gehele plaatje dat gebasseerd is op de stereotype karikatuur van een zwart/donker persoon
waarom zou je dat willen vasthouden al heb je er geen verkeerde bedoelingen mee?
dat het onderdeel is van een kinderfeest is staat er los van, dit feest en de bijbehorende hoofdfiguren is niet in t leven geroepen door onwetende kinderen, maar door volwassenen en wordt ook door hen in stand gehouden
pi_146606017
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:54 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Ja ik word dagelijks geconfronteerd met voetbal ja. En jij vind mijn argument kinderachtig en lachwekkend. Gelukkig, want zo denken wij ook voer mensen die racisme zien in een zwarte piet.
Dus jij denkt dat door zomaar willekeurig iets te roepen, je punt sterk is?

Ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen dat je vergelijking nog zwakker is dan Feyenoord onder Gullit?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_146606018
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:52 schreef remlof het volgende:

[..]

Eh nee, want het eerste behelst een mensenrecht en het tweede absoluut niet.
Zoals je wil, dan zal je moeten bewijzen dat het racisme IS.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Redactie Sport donderdag 13 november 2014 @ 11:56:49 #105
274204 crew  Mexicanobakker
pi_146606020
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:51 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

PSV'ers. Die 10-0 is als Feyenoorder erg kwetsend geweest. Kunnen we PSV nu afschaffen? Of in ieder geval in andere kleuren laten spelen?
:{ :{ :{
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_146606029
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:52 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Er is feitelijk wel sprake van een negatief stereotype.
Oh? Wat is er negatief aan het typetje Zwarte Piet?
pi_146606031
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:55 schreef Fascination het volgende:

[..]

Nee, want zwarte piet vertegenwoordigt een neger niet. Het is een sprookjesfiguur.
Die dingen sluiten elkaar niet uit.
pi_146606042
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wrong. Wat jij nu stelt is de omgekeerde wereld. Degenen die iets willen aanpassen zullen eerst met argumenten moeten komen waarom het aangepast moet worden, niet andersom.

Het argument "Het is racisme" wordt alvast weggestreept tegen het argument "Het is traditie"

Game on.
die argumenten gaf ze in haar eerdere post maar daar werd niet op gereageerd
vandaar deze ingekorte versie
pi_146606045
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:57 schreef Montagui het volgende:

[..]

Oh? Wat is er negatief aan het typetje Zwarte Piet?
Dat hij dom is en een knecht is bijvoorbeeld.
pi_146606069
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat door zomaar willekeurig iets te roepen, je punt sterk is?

Ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen dat je vergelijking nog zwakker is dan Feyenoord onder Gullit?
Leg maar uit dan, ik vind het erg kwetsend in ieder geval. Of ga je het afdoen met onzin?

Want dit is net zo'n grote onzin als iemand die iets racistisch in een zwarte piet ziet.
pi_146606120
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:58 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Sinterklaas is zo fucking dom dat hij niet eens weet hoe een computer werkt. Moet een blanke zich dat nu ook aan gaan trekken?

Moet alles wat donker is per definitie superieur zijn? Het is een verhaal voor kinderen, die zitten overvol met lompe figuren. Zowel blank als zwart.
  donderdag 13 november 2014 @ 12:01:10 #112
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146606122
quote:

[..]

Dus negers (laten we even voor het gemak uit gaan van de mening dat Piet een neger is) mogen nooit meer in niet-leidende karakters worden uitgebeeld?
Krijgen we net als in Amerika het stereotype zwarte leider (rechter, president, hoofd van politie) in ieder stuk fictie. :')

En Piet is al zeker 20 jaar niet meer dom. Ik heb nog nooit iets gezien waarin hij niet de gelijke was van de Sint.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146606140
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:55 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

t gaat de meeste tegenstanders niet alleen om dat zwarte piet donker is, maar het gehele plaatje dat gebasseerd is op de stereotype karikatuur van een zwart/donker persoon
waarom zou je dat willen vasthouden al heb je er geen verkeerde bedoelingen mee?
dat het onderdeel is van een kinderfeest is staat er los van, dit feest en de bijbehorende hoofdfiguren is niet in t leven geroepen door onwetende kinderen, maar door volwassenen en wordt ook door hen in stand gehouden
Hoe moet ik dat zien? Hoe kan je dan als blanke een typetje als een zwarte Zwarte Piet uitbeelden wat de goedkeuring kan krijgen van de anti-Pieten? Of kan per definitie een blanke geen zwart typetje uitbeelden....omdat racisme?
pi_146606208
quote:
10s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:49 schreef Fascination het volgende:

[..]

Euhh, nee? En dat er feitelijk geen sprake is van racisme, maar hey je moet de boel wel een beetje verdraaien om het pro-pietenkamp belachelijk over te laten komen natuurlijk.
Noem de rest dan eens. Je hebt het is geen racisme genoemd, noem de rest van de geweldige argumenten eens.

Al met al blijft het erop neerkomen dat het pro-pieten kamp weigert ook maar 1 cm te bewegen en wat er uit de monder van het pro pieten kamp komt lusten de honden nog geen brood van. De gemiddelde reactie met het is geen racisme wordt gevolgd door een maar die klote buitenlanders. Sorry, maar dan ben je bij mij je geloofwaardigheid kwijt.

Ik ben gegaan van wat een onzin discussie, niks mis met piet naar ik zou het ermee eens zijn als piet veranderd. Dat door de schokkende grofheid van het pro-pieten-kamp, er is een onderliggend racisme blootgelegd met deze discussie waar ik me voor doodschaam als nederlander.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_146606216
Zou trouwens best grappig zijn, als bijvoorbeeld Amerikanen een feest hadden, waarbij de stereotype Nederlander door de mangel gehaald wordt:

Blowpiet, Klompenpiet, Tulpenpiet, Euthanasiepiet (doet maar 1 jaar mee), Kaaspiet, Red-light-district-Piet.

[ Bericht 9% gewijzigd door OeJ op 13-11-2014 12:25:51 ]
pi_146606227
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:02 schreef Montagui het volgende:

[..]

Hoe moet ik dat zien? Hoe kan je dan als blanke een typetje als een zwarte Zwarte Piet uitbeelden wat de goedkeuring kan krijgen van de anti-Pieten? Of kan per definitie een blanke geen zwart typetje uitbeelden....omdat racisme?
door hem er uit te laten zien zoals hij er hoort uit te zien volgens de schoorsteen-theorie
dus weg rode lippen, zwarte krullenpruik, oorbellen (nota bene creolen geheten) en roetvlekken op gezicht en kleding
pi_146606264
quote:
12s.gif Op donderdag 13 november 2014 11:37 schreef Yesse het volgende:

[..]

Dat is meestal mijn probleem :')

Misschien moet ik het zo doen:

WIE GEEFT MIJ EEN GOED ARGUMENT VÓÓR HET BEHOUDEN VAN ZWARTE PIET?
Zwarte piet gaat al met zijn tijd mee. Maar die verandering gaat geleidelijk en van onderaf. Die wordt niet afgedwongen door de eisen van een enkeling. En op die manier hebben er zo min mogelijk mensen problemen mee. Uiteraard hebben de tegenstanders het recht om hun gelijk bij de rechter te proberen te halen, maar als die hun eisen afwijst dan moeten ze het feest laten wat het is:
een kinderfeest.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 13 november 2014 @ 12:06:47 #118
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_146606270
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:05 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

door hem er uit te laten zien zoals hij er hoort uit te zien volgens de schoorsteen-theorie
dus weg rode lippen, zwarte krullenpruik, oorbellen (nota bene creolen geheten) en roetvlekken op gezicht en kleding
En waarom dan voor de schoorsteen-theorie gaan en niet voor bijvoorbeeld de bevrijde slaaf theorie, of de demon-theorie?
Komt dat je minder goed uit?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_146606278
quote:

[..]

Niet alle pieten zijn dom en knecht is een gewone eerbare functie. Niks mis mee.
pi_146606287
quote:

[..]

Dus in jouw optiek mag een blank fictie figuur dan ook geen t-shirt en jeans aan hebben? Want dat is toch ook stereotyperend voor de hedendaagse blanke man?
pi_146606319
quote:

[..]

Dan zou zwarte Piet dus een blanke met roetvegen zijn?
pi_146606373
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Noem de rest dan eens. Je hebt het is geen racisme genoemd, noem de rest van de geweldige argumenten eens.

Al met al blijft het erop neerkomen dat het pro-pieten kamp weigert ook maar 1 cm te bewegen en wat er uit de monder van het pro pieten kamp komt lusten de honden nog geen brood van. De gemiddelde reactie met het is geen racisme wordt gevolgd door een maar die klote buitenlanders. Sorry, maar dan ben je bij mij je geloofwaardigheid kwijt.

Ik ben gegaan van wat een onzin discussie, niks mis met piet naar ik zou het ermee eens zijn als piet veranderd. Dat door de schokkende grofheid van het pro-pieten-kamp, er is een onderliggend racisme blootgelegd met deze discussie waar ik me voor doodschaam als nederlander.
Wat een boel aannames. :') Waarom zou ik meer argumenten moeten aandragen dan "het is geen racisme"? Dat is namelijk waar het om draait. De anti-pieten beweging claimt dat zwarte piet racistisch is en wil daarom afschaffing of verandering van zwarte piet. Wanneer je dat onderuit haalt, ben je er al. Je kunt niet iedereen in het pro-pietenkamp zo over een kam scheren, dat is niet netjes. :)
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_146606426
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zwarte piet gaat al met zijn tijd mee. Maar die verandering gaat geleidelijk en van onderaf. Die wordt niet afgedwongen door de eisen van een enkeling. En op die manier hebben er zo min mogelijk mensen problemen mee. Uiteraard hebben de tegenstanders het recht om hun gelijk bij de rechter te proberen te halen, maar als die hun eisen afwijst dan moeten ze het feest laten wat het is:
een kinderfeest.
Ze geleidelijk en van onderaf ging het niet hoor. De verandering van schrikfunctie naar piet zoals hij nu is is aardig bevochten, daar zijn felle discussie's over geweest.

Eigenlijk vind ik het jammer dat die kinderschrik-functie eruit is gehaald, dat was namelijk pas echt een oude en mooie traditie. Er waren veel meer kinderschrik-figuren en sint en piet(alhoewel piet vroeger lang niet altijd piet genoemd werd, of er zo uitzag) hoorde daarbij.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_146606429
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:10 schreef Fascination het volgende:

[..]

Wat een boel aannames. :') Waarom zou ik meer argumenten moeten aandragen dan "het is geen racisme"? Dat is namelijk waar het om draait. De anti-pieten beweging claimt dat zwarte piet racistisch is en wil daarom afschaffing of verandering van zwarte piet. Wanneer je dat onderuit haalt, ben je er al. Je kunt niet iedereen in het pro-pietenkamp zo over een kam scheren, dat is niet netjes. :)
Daarbij is het niet alleen het pro-pietenkamp dat zich schuldig maakt aan racisme.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_146606482
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 12:06 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

En waarom dan voor de schoorsteen-theorie gaan en niet voor bijvoorbeeld de bevrijde slaaf theorie, of de demon-theorie?
Komt dat je minder goed uit?
wat mij meestal als eerste tegenargument wordt gegeven door pro-pieters die geen verandering willen is juist dat hij zwart is door de schoorsteen
gaven ze de slaven-theorie maar toe, zou een verademing zijn
maar ze verschuilen zich juist achter dat verhaaltje over de schoorsteen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')