Volgens mij is het geen primaire kwestie van geld, maar zegt Betzaida al maanden achter elkaar, dat door regenval etc. het echt te gevaarlijk is om mensen te laten zoeken in het gebied. Het zou er ook stikken van de gifslangen.quote:Op zondag 16 november 2014 21:29 schreef Grijzemassa het volgende:
Waarom zouden K en L hier geen recht op hebben? Hoezo dat gezemel over geld?
K en L en de nabestaanden hadden er recht op dat er op de vindplaatsen forensich onderzoek verricht zou worden.quote:Op zondag 16 november 2014 21:48 schreef Perico het volgende:
[..]
Volgens mij is het geen primaire kwestie van geld, maar zegt Betzaida al maanden achter elkaar, dat door regenval etc. het echt te gevaarlijk is om mensen te laten zoeken in het gebied. Het zou er ook stikken van de gifslangen.
Dus laat ze het maar steeds makkelijk over aan toevallige indianen, of mensen die er zin in hadden, om iets aan te treffen. Dat daarbij allerhande protocolregels worden overtreden, als dan eindelijk de resten worden veilig gesteld, schijnt haar niet zo te deren.
Ze heeft zo'n beetje de houding van: wat er ook gevonden of gevraagd wordt, ik blijf bij een verdrinking na verdwaling en ze zal altijd kunnen wijzen op kostbare helicoptervluchten en zoekacties die wel degelijk zijn uitgevoerd. Ze weet zich ook gesteund door het Nederlandse OM, dat er ook nooit een zaak in zag.
Ik begreep dat het OM in Panama nog moet bepalen of er voldoende grond is voor een rechtzaak?quote:Op zondag 16 november 2014 22:04 schreef MidnightB00m het volgende:
Maar in principe zijn al die dingen toch al procesfouten als zij voor de rechter worden gesleept?
Bedoel je een moreel recht of een juridisch recht?quote:Op zondag 16 november 2014 22:03 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
K en L en de nabestaanden hadden er recht op dat er op de vindplaatsen forensich onderzoek verricht zou worden.
Dat is niet gebeurd.
Ik vind het heel begrijpelijk dat de advocaat van de familie dit nu naar voren brengt.
Ik vind de reacties van sommige mensen die dat nodeloos rekken van de zaak en geldverspilling noemen onbegrijpelijk.
Een juridisch recht. Je kan natuurlijk niet gaan afwegen en selecteren welke zaak belangrijker is.quote:Op zondag 16 november 2014 23:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Bedoel je een moreel recht of een juridisch recht?
Wat de geldverspilling betreft - dat is altijd een moeilijke afweging. Stel dat er alsnog forensisch onderzoek wordt gedaan, maar dat dit ten koste gaat van een andere zaak. Laten we zeggen: een ontvoeringszaak. Dan is het mogelijk dat die ontvoering niet tijdig wordt opgelost en vervolgens een dodelijk slachtoffer tot gevolg heeft.
Vind je het dan nog steeds onbegrijpelijk?
Hier kom je denk ik in de buurt: de politie zette de vindplaats af. Wat werd daar afgezet? Het water? Het hele kanaal? Ik betwijfel het. En ook uit het water halen doen ze meestal niet zelf, vandaar mijn ingevoegde vraag in jouw quote.quote:Op zondag 16 november 2014 21:29 schreef Grijzemassa het volgende:
Zo gaat het in Nederland als er een lichaam of lichaamsresten gevonden worden. Er wordt standaard forensich onderzoek gedaan op de vindplaats dus ook als er nog geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf. Voor zover ik weet gelden in Panama dezelfde regels.
Enkele voorbeelden:
-Donderdagochtend werd rond 9.30 uur een levenloos lichaam van...De omgeving van de vindplaats werd afgesloten en de technische recherche deed onderzoek. ... Forensisch…
-De vindplaats bevindt zich vlak bij het strand van de recreatieplas. ... nam het lichaam in beslag en verrichtte ter plaatse forensisch onderzoek.
-Aan het einde van de middag treft een voorbijganger een lichaam aan op ... Forensisch medewerkers hebben urenlang onderzoek verricht op de vindplaats. ... Forensisch..
-het veiligstellen van voor verder forensisch onderzoek relevante sporen .... Inspectie van de vindplaats en de omgeving van het lichaam .
-[wie? de brandweer?] .. Terneuzen haalde het lichaam uit het water, terwijl de politie de vindplaats afzette. ... "Het forensisch...
Heeft het, denk jij, met de personen van K en L te maken? Ik las dat er ook botten van eerder vermiste personen gevonden waren. Die waren anders wellicht helemaal niet gevonden.quote:Waarom zouden K en L hier geen recht op hebben? Hoezo dat gezemel over geld?
Het kan gaan om vermiste personen of niet. Dat maakt niets uit voor de gang van het onderzoek.quote:Op zondag 16 november 2014 23:36 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Hier kom je denk ik in de buurt: de politie zette de vindplaats af. Wat werd daar afgezet? Het water? Het hele kanaal? Ik betwijfel het. En ook uit het water halen doen ze meestal niet zelf, vandaar mijn ingevoegde vraag in jouw quote.
Geen van je genoemde voorbeelden lijkt me vergelijkbaar. Om te kunnen vergelijken moet je voor Nederland eerder aan een vermissing van surfer of aan kanovaarder in de Waddenzee. Niet aan een lijk naast een bankje in een plantsoen.
[..]
Heeft het, denk jij, met de personen van K en L te maken? Ik las dat er ook botten van eerder vermiste personen gevonden waren. Die waren anders wellicht helemaal niet gevonden.
gezemel? Waarom nou zo?quote:Op zondag 16 november 2014 21:29 schreef Grijzemassa het volgende:
Zo gaat het in Nederland als er een lichaam of lichaamsresten gevonden worden. Er wordt standaard forensich onderzoek gedaan op de vindplaats dus ook als er nog geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf. Voor zover ik weet gelden in Panama dezelfde regels.
Enkele voorbeelden:
-Donderdagochtend werd rond 9.30 uur een levenloos lichaam van...De omgeving van de vindplaats werd afgesloten en de technische recherche deed onderzoek. ... Forensisch…
-De vindplaats bevindt zich vlak bij het strand van de recreatieplas. ... nam het lichaam in beslag en verrichtte ter plaatse forensisch onderzoek.
-Aan het einde van de middag treft een voorbijganger een lichaam aan op ... Forensisch medewerkers hebben urenlang onderzoek verricht op de vindplaats. ... Forensisch…
-het veiligstellen van voor verder forensisch onderzoek relevante sporen .... Inspectie van de vindplaats en de omgeving van het lichaam .
-Terneuzen haalde het lichaam uit het water, terwijl de politie de vindplaats afzette. ... "Het forensisch…
Waarom zouden K en L hier geen recht op hebben? Hoezo dat gezemel over geld?
ik denl inderdaad dat een bodemonderzoek op zich niet veel kost, maar afhankelijk van het resultaat kan het wel aanzienlijk meer gaan kosten. Al denk ik dat het niet echt om dat geld gaat, maar 1 van de dingen is om zich mee on te dekken. Ik vind het moeilijk te geloven dat er iemand op die zaak zit, cq de verantwoording heeft, die zo slordig haar werk doet. Misschien gaat dat nou eenmaal zo daar, maar ik krijg het idee dat ze de boel opzettelijk aan het verprutsen is.quote:Op zondag 16 november 2014 23:27 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Een juridisch recht. Je kan natuurlijk niet gaan afwegen en selecteren welke zaak belangrijker is.
Dat zou erg onprofessioneel zijn.
De ene zaak zou niet ten koste van een andere zaak moeten gaan. Als het onderzoek gelijk was gedaan zou het minder gekost hebben dan wanneer dat nu nog moet gebeuren. Er zou iig bodemonderzoek gedaan moeten zijn en het vaststellen van de vegetatie ter plaatse. Dat zou niet onredelijk veel extra kosten hebben veroorzaakt.
Als blijkt dat dat ten onrechte niet is gedaan, moet het OM voor de gevolgen opdraaien en niet de slachtoffers of nabestaanden van een mogelijk misdrijf. Ook het niet uit kunnen sluiten van een misdrijf als gevolg hiervan is niet acceptabel.
Als alles daar zo tot in de puntjes uitgezocht zou zijn, zelfs in de wildernis? Niet alleen in dit geval, maar altijd?quote:Op maandag 17 november 2014 00:03 schreef Grijzemassa het volgende: De andere botten die samen met het rib van K aangetroffen zijn zouden ook in het onderzoek meegenomen moeten worden. Lagen die botten er al langer of ongeveer even lang als het rib van Kris? Hoe zijn ze bij elkaar terecht gekomen, dat zou goed te onderzoeken moeten zijn door naar de stroming van de rivier te kijken en de plaasten waar takken e.d. blijven liggen. Is het een logische plek waar dingen aanspoelen? Hoe was de invloed van de natuur op de andere botten, was dat vergelijkbaar met de staat van het rib van Kris? Als van K aangenomen wordt dat ze verdronken is in de rivier dan zou dat ook gelden voor de personen van de andere botresten. Er moeten dan overeenkomsten zijn in de staat van de botresten.
Welk belang zou daarmee gediend zijn?quote:Op maandag 17 november 2014 01:08 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik denl inderdaad dat een bodemonderzoek op zich niet veel kost, maar afhankelijk van het resultaat kan het wel aanzienlijk meer gaan kosten. Al denk ik dat het niet echt om dat geld gaat, maar 1 van de dingen is om zich mee on te dekken. Ik vind het moeilijk te geloven dat er iemand op die zaak zit, cq de verantwoording heeft, die zo slordig haar werk doet. Misschien gaat dat nou eenmaal zo daar, maar ik krijg het idee dat ze de boel opzettelijk aan het verprutsen is.
Welk belang wordt gediend met corruptie?quote:Op maandag 17 november 2014 02:09 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Welk belang zou daarmee gediend zijn?
The economy of Panama is based mainly on the services industry,quote:Op maandag 17 november 2014 02:09 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk trek je alles weer in het belachelijke. Nee we laten de waddenzee niet leeglopen maar doen wel gedegen onderzoek als er resten ergens aanspoelen.quote:Op maandag 17 november 2014 02:09 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Als alles daar zo tot in de puntjes uitgezocht zou zijn, zelfs in de wildernis? Niet alleen in dit geval, maar altijd?
Dan zouden daar helemaal geen jonge mensen naar toe gaan van geld dat ze gespaard hadden van hun bijbaan.
Dan was Panama een veel te duur land voor ze. Ook voor al die expats trouwens. Het land is nou juist zo aantrekkelijk, omdat veel dingen daar niet zo goed, en dus duur, geregeld zijn. De taxi's kosten, wat hier een tramkaartje kost.
Omdat het regenwoud echt is (en dus gevaarlijk), en niet deel van een pretpark. Daardoor kost het niks, en komt er ook geen boswachter op je af stuiven als je er op eigen houtje in gaat wandelen. Wat in Nederland wel gebeurt, als je het wad op gaat zonder gecertificeerde gids. Maar zelfs wij laten niet de Waddenzee leeglopen, om uit te zoeken hoe het precies gegaan is met die vermiste wadloper.
Nee, ook niet om uit te sluiten wat in menig café gezegd wordt: dat "het zaakje stinkt."
[..]
Ik heb geen idee... verwarrende berichtgeving weer allemaalquote:Op zondag 16 november 2014 22:29 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik begreep dat het OM in Panama nog moet bepalen of er voldoende grond is voor een rechtzaak?
quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:15 schreef ToniB het volgende:
Hier nog een recente foto.
[ afbeelding ]
Afbeeldingen waar je steeds weer opnieuw naar kijkt.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:26 schreef ToniB het volgende:
en kan iemand mij vertellen wat L. hier uit de struiken vist?
[ afbeelding ]
Die zat toch netjes in de rugzak?quote:Op maandag 17 november 2014 12:23 schreef ToniB het volgende:
Een portemonnee gevonden bij de heup?
"This could explain the presence of a pelvis and a wallet in the same place, he said."http://www.boqueteguide.com/?p=11499
Lijkt mij heel aannemelijk.quote:Op maandag 17 november 2014 13:04 schreef Marrije het volgende:
Misschien hadden ze beiden een portemonnee mee?
Wat zit er in die jerrycan en wat zit er in die vuilniszakken?quote:Op maandag 17 november 2014 12:11 schreef gynaika het volgende:
[..]
[..]
Afbeeldingen waar je steeds weer opnieuw naar kijkt.
Wat moet je hierbij denken?
Oké, een juiste gedachtengang maar ik persoonlijk zou het prettig vinden mijn eigen portemonnee mee te nemen.quote:Op maandag 17 november 2014 13:23 schreef Lutalo het volgende:
Lijkt mij net weer iets minder aannemelijk; allebei geld in de gezamenlijke pot bij een uitstapje zoals dit, waarbij mij weinig gelegenheid lijkt voor afzonderlijke persoonlijke aankopen.
Indien wel beiden een portemonnee, lijkt me dat die in de rugzak gaat, net zoals de telefoon, en niet in de -korte- broekzak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |