abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146576877
Cultuur, traditie, negerkarikatuur, racisme. Slechts een kinderfeest dus niet over zeuren, of dat gegeven als niet relevant zien omdat de kenmerken er nu eenmaal zijn?

Welkom in het FOK! Zwarte Piet discussietopic

Oorsprong discussie

De afgelopen jaren is een discussie ontstaan over de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet. Dit zou gaan om bepaalde stereotype gedragingen die duiden op een laag intellect als mede het karikaturale uiterlijk dat een persiflage zou zijn op het negroïde ras hetgeen als denigrerend zouden worden ervaren door zwarte mensen.

In de traditionele media en sociale media verschenen verschillende figuren, zowel bekend als minder bekend, die zich zowel voor het behoud van Zwarte Piet uitspraken als voor een aanpassing van Zwarte Piet. De voorstellen voor aanpassing variëren van slechts het doen verdwijnen van de krullen en oorbellen tot aan een veranderd concept met roetvegen of een zgn. 'kleurenpiet'.

Pro- en contra initiatieven

Pietitie
Pietmakeover

Veelpost Pieten in deze reeks:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Xaobotnik op 12-11-2014 19:35:28 ]
pi_146576958
Wat heeft dit plaatje met Zwarte Piet te maken?
pi_146577060
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:26 schreef WhateverWhatever het volgende:
Wat heeft dit plaatje met Zwarte Piet te maken?
[ afbeelding ]
Helemaal niks en het impliceert dat TS een racist is.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 12 november 2014 @ 16:30:19 #4
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146577065
Weinig, tenzij je meerekent dat veel buitenstaanders de uiterlijke vergelijking tussen onze Zwarte Piet en deze karikatuur wel degelijk zien. Die is er namelijk ook. Wel steeds minder, omdat we de traditie al aan t aanpassen zijn.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  woensdag 12 november 2014 @ 16:31:00 #5
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146577085
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:30 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Dat impliceert t helemaal niet.

Dit is wel zo kinderachtig :')

"Jij bent een racist!"
"Nee jij, omdat je dat denkt!"
L'Amour menaçant:
pi_146577130
Ik kreeg vandaag die petitie binnen. Ik dacht dat dit een op zichzelf staand initiatief was, maar zag dat er een organisatie genaamd Civitas Christiana achter zat. Na wat nader Google-werk blijkt dat een organisatie te zijn die allerlei symposia organiseert waar ze o.m. mensen uitnodigen die stellen dat homoseksualiteit een stoornis is die genezen kan worden.
Het zijn ook allemaal van die oude lui. Tsja, van waaruit komt die weerzin tegen de aanpassing van zwarte piet dan?

Ik heb er maar even een mailtje uitgegooid richting die groep:

quote:
Beste mensen van Civitas Christiana,

Vandaag kreeg ik uw petitie binnen. Bij deze wil ik graag ingaan op de punten die u maakt, alsmede de waarden die u in zijn algemeenheid uit.

- Uw heeft het over het belang van cultureel erfgoed. Dat geldt in dit land ook voor de vrijheid om niet Christelijk te zijn en niet niet te conformeren aan de Christelijke waarden die u zo standvastig als de norm van juistheid beschouwd. Dit, inclusief het belijden van andere geloven, níet geloven, bijvoorbeeld het hebben van een voorkeur voor dezelfde sexe. Uw organisatie predikt een overdreven vergaande conservatisme die deze vrijheden afwijst. Dit terwijl ik ons land als baken zie voor het beleven van dergelijke vrijheden.
Verder acht ik een gelijkstelling van een ander kleurtje voor zwarte piet aan het verloren gaan van cultureel erfgoed als onzin. Sterker nog, waar is de Zwarte Piet die kinderen meenam naar Spanje wanneer zij stout waren of hen ervan langs gaf met de roe om deze zelfde reden? Is dat ook al voor een deel de teloorgang van cultureel erfgoed?

- U stelt dat 'onze gemeenschap' een traditie verliest die samenbindt. U zegt 'ons'. Op wie doelt u in deze? De blanke (en in uw geval Christelijke) medemens? Dat is de enige conclusie die ik kan trekken wanneer iemand als u het heeft over 'onze gemeenschap' en het samenbinden, terwijl de manier waarop de discussie gevoerd wordt juist ontzettend gepolariseerd heeft, waardoor de voorkeur van één kant van de discussie nooit de juiste samenbrengende oplossing kan zijn. U stelt dat het door de grote meerderheid van de gekleurde Nederlanders ook zo wordt ervaren. Ten eerste generaliseert u de groep gekleurde Nederlanders alsof het één groep is. Verder suggereert u dat de mensen die anti-Zwarte Piet zijn geen van allen blank zijn. Beiden opvattingen zijn onjuist.

U stelt verder dat Zwarte Piet nooit discriminerend bedoeld is geweest. Hier ben ik het met een volle overtuiging mee eens. Echter, is dit in deze niet relevant. Het is vandaag de dag ongepast om een zwart persoon (met alle mutaties van het karakter is men uiteindelijk uitgekomen op een neger die karikaturaal wordt weergegeven) op een dergelijke wijze af te beelden. Er is een tijd geweest waarin dit niet het geval was. Kijk ter referentie naar de wijzen waarop vroeger in strips als Kuifje, Sjors en Sjimmie en Suske en Wiske negers afgebeeld werden. Daar is het, terecht, ook aangepast. Lange tijd was het normaal om een neger, of 'moor' (dat naast duiding op het volk dat Spanje lange tijd veroverd heeft, lange tijd ook synoniem stond voor 'neger') op een dergelijke wijze af te beelden. Vandaag de dag niet meer.

Verder is het veelzeggend dat u het deel over 'onze gemeenschap' tot en met 'onze Nederlandse identiteit' vet gedrukt hebt, en het overige deel over wat volgens u de mening is van 'de grote meerderheid van gekleurde mensen' kennelijk ondergeschikt is. Volgens u zijn het geen mensen die behoren tot onze gemeenschap. Iets waar ik het pertinent mee oneens ben en het idee dat voor veel overige donkere, niet negroïde mensen, die minder of geen last hebben van het persiflerende uiterlijk van Zwarte Piet, een reden is om toch een kant te kiezen. Zij weten immers in grote getallen wat het is om een moreel inferieure rol toegewezen te krijgen of gediscrimineerd te worden. Dit laatste is iets waar veel van uw medestanders zich schuldig aan hebben gemaakt en aanleiding is geweest van de verzuring van het debat. In tegenstelling tot het stelling nemen tegen deze verzuring en het duidelijk maken dat u hier niet voor staat, de racistisch ingegeven redenaties, scheldpartijen, negeert u dit gegeven. Sterker nog, op basis van de eerder beschreven keuze voor uw layout, lijkt u voor het maken van een dergelijk verschil te zijn. Wellicht geen verrassing gezien uw stellingname tegen alles wat niet conform uw waarden van Christelijke goedheid is.

- De VN heeft zich nooit en te nimmer met deze kwestie bedoeld. Mevrouw Shepherd heeft haar uitspraken niet rechtstreeks namens de VN gedaan. Verder vind ik dat de definitie van de vrijheid om uiting te geven aan onze eigenheid wel wat breder gesteld mag worden het wel of niet kunnen voeren van een Zwarte Piet in de huidige of aangepast vorm. Niet in de laatste plaats omdat er ook de vrijheid moet zijn om de pleiten en het hebben van een gemeende voorkeur voor een aangepaste Zwarte Piet.

- U neemt een erg grote stap van het niet meer voeren van Zwarte Piet in het publieke oog naar het strafbaar stellen van Zwarte Piet in zijn traditionele vorm. Verder bestaat volgens u kennelijk het verschil tussen een misdaad en wanbedrijf niet. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het voeren van een traditionele Zwarte Piet met een criminele straf aangepakt zal worden.

- Kinderen vieren vandaag de dag het feest al niet meer zoals 'wij'. 'Wij' staat tussen aanhalingstekens, omdat de meesten van u, afgaande op foto's die in het licht van uw organisatie gepubliceerd zijn, aanzienlijk ouder zijn dan ik. Alle normen rondom de vormgeving van Zwarte Piet waren in de jaren '80 anders dan in uw jeugd, en tegenwoordig anders ook weer anders dan toen. Zwarte Piet is altijd veranderd door de tijd, en geen enkele generatie heeft dezelfde beleving van het feest als hun ouders. Verder is een ander kleurtje niet de reden dat Zwarte Piet opeens zo'n andere ervaring zal geven aan dit kinderfeest dat overloopt van kapitalistische uitbating; Kinderen geven in eerste instantie om de cadeaus die ze krijgen. Dat is de voornaamste reden dat ze Sinterklaas leuk vinden als algemeen feest en als karakter.

Kortom, ik acht mij in deze overtuigd. U poogt een redelijkheid uit te spreken die voort komt uit een uiterst conservatieve levensbeschouwing en een daaruit voortvloeiend wereldbeeld die ik beslist niet voorsta. Het is mijns inziens een dergelijke levensbeeld dat de vooruitgang van een samenleving tegenwerkt. Dit is iets waar Nederlanders over het algemeen op het gebied van religie en seksualiteit het wel met elkaar eens zijn, ongeacht de generale groep waar men toe behoort. Wanneer het tegenstaan van een verandering van Zwarte Piet door een dergelijk beeld ingegeven is, is dit niet mijn beeld.

Gegroet,

Kenju
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
pi_146577182
quote:

[..]

Ik heb de OP niet gemaakt, snuggere.

quote:

[..]

Het is een soortgelijke weergave van een neger. Verder is het plaatje zo vaak teruggekomen in dit topic, dat het er best in mag blijven wat mij betreft.

Misschien sowieso een idee om de veel gebruikte plaatjes in de OP te knallen.
pi_146577372
Wat hebben die twee laatste plaatjes in de OP met Zwarte Piet te maken?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_146577374
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 11:02 schreef Friek_ het volgende:
Walgelijk, dat Sinterklaasjournaal. Het toont maar weer eens aan hoe onbewust racistisch Nederland is en het maar blijft ontkennen. Dat feest moet om, die Pieten moeten gewoon minder zwart of in meerdere kleuren.

De belangengroepen moeten gewoon harder druk zetten. Die Piet MOET anders!
Wij moeten helemaal niks !! Je vecht een verloren strijd en je bereikt precies het omgekeerde. Het feest, inclusief Zwarte Piet, is populairder dan ooit. Q&A Research & Consultancy heeft berekend dat er dit jaar 4,5% meer wordt uitgegeven aan het feest dan een jaar geleden. Met dank aan het obsessief gedrag van de racismezoekertjes die zowaar samenhorigheid en eenheid wisten te creëren onder de NLers. De felheid en massaliteit van het pro-Piet kamp zijn zo enorm dat dat kleine clubje van racismezoekertjes het nakijken hebben.

Quinsy-religieuzen, PVDAers en journalisten krijgen een dikke middelvinger van het volk dat massaal achter Zwarte Piet blijft staan. (zie enquêtes)
Ze mogen dan de TV en kranten achter zich hebben maar in de wijken zelf bepalen wij, het volk, wat er gebeurt. En op een paar rotte plekken in de Randstad na lopen door heel Nederland, en in alle gemeentes, gewoon Zwarte Pieten rond.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_146577408
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:32 schreef Kenju het volgende:
Ik kreeg vandaag die petitie binnen. Ik dacht dat dit een op zichzelf staand initiatief was, maar zag dat er een organisatie genaamd Civitas Christiana achter zat. Na wat nader Google-werk blijkt dat een organisatie te zijn die allerlei symposia organiseert waar ze o.m. mensen uitnodigen die stellen dat homoseksualiteit een stoornis is die genezen kan worden.
Het zijn ook allemaal van die oude lui. Tsja, van waaruit komt die weerzin tegen de aanpassing van zwarte piet dan?

Ik heb er maar even een mailtje uitgegooid richting die groep:

[..]

Ik kreeg die petitie gisteren binnen.

Raar geval.

Met de strekking ben ik het geheel eens maar de groep er achter roept de nodige vraagtekens op.
pi_146577445
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:16 schreef Xaobotnik het volgende:
Wie heeft het over slavernijherstelbetalingen?
Verene Shepherd, Perez Jong Loy, de antipieters.
  Moderator woensdag 12 november 2014 @ 16:44:26 #12
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_146577568
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:39 schreef UltraR het volgende:
Wat hebben die twee laatste plaatjes in de OP met Zwarte Piet te maken?
Karikatuur van een zwart persoon. Zo lastig he, de tering :')
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_146577673
Slechte openingspost. Wel foto's van 'nikkertjes' en de KKK, maar niet deze foto, die wél nieuwswaardig is.

Vond de hele reeks wel sterk.

pi_146577688
pi_146577743
pi_146577748
Crap, te laat om het nieuwe deel te openen. Nu moeten we 7 pagina's lang tegen zo'n suffe titel aan kijken terwijl ik "want al zijn we zwart als roet..." wou gebruiken. :{
Ach, ik moet het hen gunnen, ze hebben vandaag moeten incasseren. Dit kleine overwinninkje mogen ze hebben, bij het volgende deel zullen we de foto's even updaten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146577776
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:44 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Karikatuur van een zwart persoon. Zo lastig he, de tering :')
Right. Dus de gezellige schoonmoeders van Assepoester en Sneeuwwitje kan je ook zien als karikaturen van alle schoonmoeders in deze wereld? En plaatjes daarvan zouden wel toepasselijk zijn in de OP van een topic over schoonmoeders?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_146577819
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:47 schreef luxerobots het volgende:
Slechte openingspost. Wel foto's van 'nikkertjes' en de KKK, maar niet deze foto, die wél nieuwswaardig is.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij is dan ook nogal partijdig, net als ik maar voor het andere kamp.
#NoDAPL
  Moderator woensdag 12 november 2014 @ 16:54:09 #19
pi_146577920
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:50 schreef UltraR het volgende:

[..]

Right. Dus de gezellige schoonmoeders van Assepoester en Sneeuwwitje kan je ook zien als karikaturen van alle schoonmoeders in deze wereld? En plaatjes daarvan zouden wel toepasselijk zijn in de OP van een topic over schoonmoeders?
godverdomme :')
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Redactie Frontpage woensdag 12 november 2014 @ 16:54:51 #20
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146577939
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hij is dan ook nogal partijdig, net als ik maar voor het andere kamp.
Vind het nogal krampachtige foto's, alsof je in een OP over iets in Duitsland een paar foto's van SS'ers zet of bij elk Midden-Oosten bericht gelijk een rits IS'ers plaatst :')
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  woensdag 12 november 2014 @ 16:55:29 #21
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146577963
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Crap, te laat om het nieuwe deel te openen. Nu moeten we 7 pagina's lang tegen zo'n suffe titel aan kijken terwijl ik "want al zijn we zwart als roet..." wou gebruiken. :{
Ach, ik moet het hen gunnen, ze hebben vandaag moeten incasseren. Dit kleine overwinninkje mogen ze hebben, bij het volgende deel zullen we de foto's even updaten. ;)
Is t een wedstrijd?
L'Amour menaçant:
pi_146578112
quote:
Puttershoek voor zwart

Het sinterklaascomité in Puttershoek heeft na de uitspraak besloten dat alleen zwarte pieten tijdens de intocht van de stoomboot zullen stappen. Eerder zouden ze misschien ook gekleurde pieten laten meedoen op 15 november in de haven aan de Oosthavenzijde.

De pietenkwestie zorgde een paar weken terug nog voor een rel in Puttershoek. Het zwarte pietenteam dat al jaren met Sinterklaas aankomt, stapte op voorhand op omdat het niet wilde dat er misschien stroopwafelpieten zouden komen. Uit protest gaan zij bij Albert Heijn staan.
*O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_146578164
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:54 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Vind het nogal krampachtige foto's, alsof je in een OP over iets in Duitsland een paar foto's van SS'ers zet of bij elk Midden-Oosten bericht gelijk een rits IS'ers plaatst :')
Het slaat inderdaad nergens op maar dat zijn we van de anti-ZP'ers gewend. ;)
#NoDAPL
pi_146578196
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:55 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Is t een wedstrijd?
De titel is nu nogal suf en de OP slaat nergens op met die rare ongerelateerde foto's terwijl het nieuws van de dag op ZP-gebied toch echt de uitspraak van de Hoge Raad is en daar geen woord over wordt gerept. Ze zitten blijkbaar nog in de ontkenningsfase. :)
#NoDAPL
pi_146578244
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:54 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

godverdomme :')
I know. Dermate sneu vind ik ook de vergelijkingen die de zeurpieten maken over Zwarte Piet.
  woensdag 12 november 2014 @ 17:05:30 #26
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146578362
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De titel is nu nogal suf en de OP slaat nergens op met die rare ongerelateerde foto's terwijl het nieuws van de dag op ZP-gebied toch echt de uitspraak van de Hoge Raad is en daar geen woord over wordt gerept. Ze zitten blijkbaar nog in de ontkenningsfase. :)
Ik doelde niet op de TT. Noch op de OP.

Ik doel op deze hele discussie, alle rechtzaken en al t gezeik bij elkaar.
Het lijkt wel een kinderachtige wedstrijd ipv een feest voor kinderen.

"De jongens tegen de meeeeeeisjeeeees!" -O-
L'Amour menaçant:
pi_146578409
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:05 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Ik doelde niet op de TT. Noch op de OP.

Ik doel op deze hele discussie, alle rechtzaken en al t gezeik bij elkaar. Het likt wle een kinderachtige wedstrijd ipv een feest voor kinderen.
In alle eerlijkheid, dat is het ook een beetje. ;)
Maar het gaat de Surinamers dus blijkbaar om een eerste stap om een juridische basis te scheppen om geld af te troggelen van de Nederlandse samenleving. Alsof wij niet al lang meer geld hebben gestopt in dat landje dan dat we er ooit aan hebben verdiend. :')
#NoDAPL
  woensdag 12 november 2014 @ 17:07:33 #28
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146578436
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

*O*
Ik mag hopen op t jaar dat er eens een keer geen schimmel geschikbaar is en de Sint op een bruin paard moet rijden. Eens kijken of er dan ook zoveel gezeik is en geboycot ;)
L'Amour menaçant:
  Redactie Frontpage woensdag 12 november 2014 @ 17:08:49 #29
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146578491
Ondanks dat het HuffPost is ( :') ) vatten ze heel erg treffend de essentie van Sinterklaas samen:

quote:
In the Dutch Sinterklaas festival, St. Nicholas arrives by steamboat in mid-November and spends a month in the country accompanied by dozens of Petes, clown-like figures who leave cookies, chocolate and other treats for children. The celebrations end in a night of gift-giving on Dec. 5.
http://www.huffingtonpost(...)acist_n_6145308.html
_____
  woensdag 12 november 2014 @ 17:09:56 #30
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146578535
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In alle eerlijkheid, dat is het ook een beetje. ;)
Maar het gaat de Surinamers dus blijkbaar om een eerste stap om een juridische basis te scheppen om geld af te troggelen van de Nederlandse samenleving. Alsof wij niet al lang meer geld hebben gestopt in dat landje dan dat we er ooit aan hebben verdiend. :')
Dat het uitgangspunt verkeerd is en dat ZP gebruikt wordt als wapen in een strijd voor iets anedrs, dat is van BEIDE kampen al lang duidelijk. Maar dat men gaat boycotten, moord en brand schreeuwt als een Piet een andere kleur krijgt (wat ie al ooit heeft gekregen trouwens) en als een klein kind gaat stampvoeten en op stapt uit comitees ("als t zo moet doe ik NIET meer mee! }:| ) in een bepaald dorp... dat is toch werkelijk waar van den zotte?

Waar zijn we nou helemaal mee bezig?! Stelletje kinderen.... Allemaal in die zak naar Spanje! :P
L'Amour menaçant:
pi_146578590
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:09 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Dat het uitgangspunt verkeerd is en dat ZP gebruikt wordt als wapen in een strijd voor iets anedrs, dat is van BEIDE kampen al lang duidelijk. Maar dat men gaat boycotten, moord en brand schreeuwt als een Piet een andere kleur krijgt (wat ie al ooit heeft gekregen trouwens) en als een klein kind gaat stampvoeten en op stapt uit comitees ("als t zo moet doe ik NIET meer mee! }:| ) in een bepaald dorp... dat is toch werkelijk waar van den zotte?

Waar zijn we nou helemaal mee bezig?! Stelletje kinderen.... Allemaal in die zak naar Spanje! :P
Eigenlijk wel ja maar inmiddels is het vooral grappig - toch een kansloze zaak - ook al proberen die Suri's ons geld af te troggelen. ;)
#NoDAPL
  woensdag 12 november 2014 @ 17:12:05 #32
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146578632
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:08 schreef LTVDK het volgende:
Ondanks dat het HuffPost is ( :') ) vatten ze heel erg treffend de essentie van Sinterklaas samen:

[..]

Precies. Clown-like.
Dus who cares welke kleur ze hebben? ;)
Zwartm groen geel, bruin, paars.

Het krampachtige vasthouden aan zwart slaat nergens op.
Het krampachtige verbieden van zwart OOK niet.

Die nieuwe verpakkingen van albert hein met kindjes in Pietenpakken vermijden koste wat het kost donkerev kindjes, om de racisme-kaart maar te vermijden. Dan maak je toch juist OOK weer onderscheid in huidskleur, door alleen blanken nu neer te zetten als Pietjes?
L'Amour menaçant:
pi_146578644
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:08 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Het is toch best een goede blog? Het is niet bepaald mijn politieke kleur maar ze verkopen geen onzin.
#NoDAPL
  woensdag 12 november 2014 @ 17:12:25 #34
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_146578645
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja maar inmiddels is het vooral grappig - toch een kansloze zaak - ook al proberen die Suri's ons geld af te troggelen. ;)
Ik vind er niks grappigs aan.
L'Amour menaçant:
pi_146578685
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:12 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Precies. Clown-like.

Die nieuwe verpakkingen van albert hein met kindjes in Pietenpakken vermijden koste wat het kost donkerev kindjes, om de racisme-kaart maar te vermijden. Dan maak je toch juist OOK weer onderscheid in huidskleur, door alleen blanken nu neer te zetten als Pietjes?
Het is een kwestie van traditie. Mensen vinden het niet leuk als er met hun traditie wordt gesold. + dat donkergekleurd realistischer is dan groengekleurd of blauwgekleurd.
#NoDAPL
pi_146578739
quote:

[..]

Ik vind er niks grappigs aan.
Ik neem heel deze kwestie niet serieus. Vanaf het begin is het al een kansloze zaak.
#NoDAPL
pi_146578742
quote:

[..]

Precies. Clown-like.

Natuurlijk, deze poging iets aan vermeend racisme te willen doen, lokt alleen maar meer racisme uit. Veel meer dan ze op enige andere manier voor elkaar hadden kunnen krijgen.
  Redactie Frontpage woensdag 12 november 2014 @ 17:19:12 #38
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146578916
quote:

[..]

Precies. Clown-like.

Het is inderdaad clown-like, en in Nederland willen we graag dat onze clown zwart geschminkt is :)

Die reclamekrantje zijn trouwens wel erg ja, werkelijk alle krantjes waar Sinterklaas spul in staat worden alleen nog maar foto's van roomblanke kindjes gebruikt :')

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is toch best een goede blog? Het is niet bepaald mijn politieke kleur maar ze verkopen geen onzin.
Zuigen nogal wat artikelen uit hun duim ;)
_____
pi_146579251
Zitten jullie al klaar voor deel 2 van het sint journaal :P
Zonder wrijving geen glans
pi_146579372
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:26 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zitten jullie al klaar voor deel 2 van het sint journaal :P
Pepernoten en chocolade pieten staan al klaar
  Moderator woensdag 12 november 2014 @ 17:39:01 #42
pi_146579705
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:02 schreef UltraR het volgende:

[..]

I know. Dermate sneu vind ik ook de vergelijkingen die de zeurpieten maken over Zwarte Piet.
:'( :'(
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 12 november 2014 @ 17:47:40 #43
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_146580031
Echt spannend joh :Y. Blijft Zwarte Piet zwart of komen er ook andersoortige Pieten? We weten het over een klein half uurtje..
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_146580435
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Pepernoten en chocolade pieten staan al klaar [ link | afbeelding ]
en kaas en stroopwafels....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_146580467
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:47 schreef luxerobots het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alles wat vaak gepost wordt wil ik er wel bij plaatsen. Maakt niet uit voor welke kant. Deze zijn niet vaak genoeg geplaatst en zijn ook niet illustratief voor een van beiden meningen m.i.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
???? Wat bedoel je precies? Wat is er in godsnaam verkeerd aan die titel? Vind het redelijk neutraal. 'Ook al ben ik zwart als roet, ik bedoel het toch goed' vind ik overigens meer anti-Piet dan Pro. Immers stel je dat zwart slecht is en dat hij kinderen moet overtuigen van zijn goede bedoelingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:50 schreef UltraR het volgende:

[..]

In een discussie over genderrollen zou dat prima passen. Maar guess what, hoe wordt Sneeuwwitje tegenwoordig afgebeeld? In Once Upon a Time is het eerst een vigilante die mensen helpt en tegen de gevestigde orde aan schopt enerzijds en anderzijds tegenwoordig de burgemeester waar ze al een van de leiders het het clubje was voordat ze dat werd. En ze is niet eens knap.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:54 schreef LTVDK het volgende:

[..]

De bedoeling van die afbeelding is dat er een vergelijking te maken valt tussen het moedwillig beledigend afbeelden van negers en de manier waarop we dat nu doen met zwarte piet. Ze zijn gebaseerd op dezelfde achterhaalde ideeën over hoe negers eruit zien.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

*O*
Niet op basis van het argument. Dat vind ik altijd slecht. Zeker als ze mensen ook nog eens tot last zijn en ze niet gewoon hun boodschappen willen laten doen, en dat om iets als zwarte piet. En ja, dat vind ik ook van het geschreeuw van Gario tijdens een aankomst waar een hoop kinderen bij zijn. Hoewel de politie dit ook anders aan had moeten pakken en er juist voor gezorgd heeft dat hij zijn aandacht heeft gekregen.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Link het, stuur een DMmetje en zodra ik het zie, zet ik het er bij, want dat hoort er inderdaad in. Ik vond alleen dat die KKK-foto te weinig langs kwam, en dus heb ik hem er even ingezet. Andere voorstellen voor een betere OP neem ik best mee, bijv. hoe veel gebruikte afbeeldingen het beste gegroepeerd kunnen worden onder een kopje. Bedenk je dat ik die 'regenboogpiet'-video er bijv. ook uit had kunnen halen. Heb er niets uitgehaald, slechts één foto aan toegevoegd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Xaobotnik op 12-11-2014 18:05:35 ]
pi_146580614
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:00 schreef Xaobotnik het volgende:
???? Wat bedoel je precies? Wat is er in godsnaam verkeerd aan die titel?
"wij + zij of toch ons" is nooit de vraag geweest, lijkt mij. Vanaf het begin was het gezeur met een verborgen agenda: een juridische basis scheppen om geld af te troggelen. Dit betreft slechts deze radicale mensen, de meeste Surinamers hebben daar natuurlijk niets mee te maken.

quote:
'Ook al ben ik zwart als roet, ik bedoel het toch goed' vind ik overigens meer anti-Piet dan Pro.
Dat was een plagerij naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad. ;)
Serieus, in de OP moet in ieder geval worden verwerkt dat de Hoge Raad een uitspraak heeft gedaan en wat die is en die KKK-foto hoort er niet in te staan.
#NoDAPL
pi_146580685
Volgend jaar dat Waku festival maar eens gaan verbieden
Are you nuts??
pi_146580699
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:47 schreef Falco het volgende:
Echt spannend joh :Y. Blijft Zwarte Piet zwart of komen er ook andersoortige Pieten? We weten het over een klein half uurtje..
Waarschijnlijk in 1 aflevering 1 Piet met een kleurafwijking omdat die sufferd te dicht bij de regenboog in de buurt kwam of zoiets.
#NoDAPL
pi_146580713
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

"wij + zij of toch ons" is nooit de vraag geweest, lijkt mij. Vanaf het begin was het gezeur met een verborgen agenda: een juridische basis scheppen om geld af te troggelen. Dit betreft slechts deze radicale mensen, de meeste Surinamers hebben daar natuurlijk niets mee te maken.
Dit is serieus de eerste keer dat ik dit hoor. Lijkt me onzin. Dat wij + zij of toch ons heeft meer te maken over mensen die het erover hebben dat 'zij', onze traditie willen aanvallen en dat 'wij' dat niet moeten pikken, of dat het toch over iets zou moeten gaan dat 'onze' traditie is die we moeten bespreken. bewust niet gekozen voor 'wij vs zij'.
pi_146580782
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:00 schreef Xaobotnik het volgende:
Link het, stuur een DMmetje en zodra ik het zie, zet ik het er bij, want dat hoort er inderdaad in.
Alsjeblieft.
http://www.raadvanstate.n(...)_only=&category_id=8

Deze sfeerfoto mag er ook wel in:
Gewoon omdat bij een uitspraak winnaars en verliezers horen. Een blije winnaar mag natuurlijk ook. ;)
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')