abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 november 2014 @ 16:41:54 #1
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_146539503
quote:
Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher is zeer verontrust over de grote steun onder Turkse jongeren in Nederland voor gewelddadige Jihadistische groeperingen als Islamitische Staat (IS).
Dat zegt hij dinsdag tegen NU.nl.

Uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek van Motivaction blijkt dat 80 procent het niet 'verkeerd' vindt dat er door groeperingen uit naam van de Jihad geweld wordt gebruikt tegen anders gelovigen of niet-gelovigen.

Daarentegen is er onder de Turkse jongeren nauwelijks steun voor het door IS uitgeroepen kalifaat. Forum, het instituut voor multiculturele vraagstukken, vermoedt dat de Turkse jongeren redeneren dat in een oorlog alles geoorloofd is om het gewenste doel te bereiken, namelijk verandering.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 90 procent van de Turkse jongeren vindt dat de strijders die het opnemen tegen Assad 'helden' zijn en vindt de helft het een goede zaak als Nederlandse moslims naar Syrië vertrekken om daar mee te doen aan de strijd.

Verder vindt 80 procent deze strijders geen bedreiging voor Nederland zodra zij terugkeren en reageert 90 procent negatief op de stelling dat moslims vervolgd moeten worden als zij van plan zijn om af te reizen naar Syrië.

Nieuw

"Het is nieuw dat er zo veel steun is onder Turkse jongeren voor het geweld en de opkomst van IS", constateert Asscher.

"Alles in ons verzet zich tegen denkbeelden als het toepassen van geweld tegen anders gelovigen. Het mooie van Nederland is juist dat je mag geloven wat je wilt of niet geloven wat je wilt zonder dat daar geweld hoort."

"We mogen niet accepteren dat deze jongeren zich op deze manier van de samenleving afkeren."

Negatiever

Marokkaans-Nederlandse jongeren staan negatiever tegenover de islamitische strijders. Zo vindt 'slechts' 18 procent de Jihadstrijders helden. Ongeveer 1 op de 5 vindt het goed als Nederlandse moslims afreizen naar Syrië.

Zowel de Marokkaanse als de Turkse jongeren noemen vooral de 'religieuze plicht' en het helpen van personen die onderdrukt worden als reden voor strijders om mee te doen.

Waarheid

Asscher wil de conclusie niet trekken dat Nederland na decennia integratiebeleid niets is opgeschoten. "Maar dit onderzoek legt wel iets bloot", stelt de vicepremier. "Ik wil de waarheid hierachter weten en zal daarom nader kwalitatief onderzoek doen. Het is namelijk onbevredigend dat we op basis van deze enquête niet kunnen duiden wat er achter zit."

"Zo zitten er merkwaardige uitkomsten in het onderzoek. Naast de steun voor IS is er namelijk weer geen steun voor het kalifaat. Steun voor democratie is er dus wel."

"Wat wel duidelijk uit het onderzoek blijkt is dat Turkse jongeren zich, anders dan Marokkaanse jongeren, laten sturen door Turkse media en Turkse politiek."

Gezonde mix

"Je kan niet verbieden dat ze naar Turkse televisie kijken", zegt Asscher op de vraag wat er tegen de Turkse invloed te doen is. "Maar het moet een gezonde mix van informatie zijn die ze tot zich krijgen."

"Als je naar Nederlandse media kijkt kun je het nog steeds met elkaar oneens zijn, maar zit je wel in hetzelfde gesprek. Als je in een parallelle samenleving terechtkomt wordt het lastig, lastig om jongeren weerbaar te maken."

"Onderdeel van de vrije samenleving is dat je je niet moet weerhouden van media, maar wel kritische vragen mag stellen", stelt Asscher. Zeker als je hier opgroeit en hier je toekomst opbouwt."

In gesprek

Volgens Asscher roept de uitslag veel vervolgvragen op. "Wat betekenen deze uitkomsten? Ik wil in gesprek gaan met de Turkse organisaties en met de jongeren zelf."

"Ik had al eerder zorgen over wat er zich afspeelde in de Turkse gemeenschap. Ik merkte een gevoel dat men zich hier minder thuis voelt. Nieuw is dat het zich vertaalt in deze denkbeelden."

"Er ligt een enorme opgave voor iedereen in de Turkse gemeenschap om dit niet te bagatelliseren en weg te kijken", benadrukt de minister. "Ik wil krachtig een actieplan in werking zetten tegen radicalisering."

Helpt niet

Asscher stelt dat de grootte van de groep met Jihad-sympathieën dat actieplan des te belangrijker maakt.

"Op zich waren er al langer zorgen over hoe het met deze jongeren gesteld was. We kenden het risico van de parallelle samenleving. Maar dit helpt niet. Daarom is het des te belangrijker om een tegengeluid te laten horen, gematigde krachten in positie te brengen en ronselen en het verspreiden van programma tegen te gaan."

"De conclusies van dit onderzoek zijn zeer verontrustend, maar ik ben er van overtuigd dat het zal lukken om onze samenleving te beschermen. Maar je moet hier doorheen, dat is een verantwoordelijkheid voor ons allemaal."

Door Motivaction zijn voor het onderzoek 300 Turkse en 404 Marokkaanse Nederlanders gepeild in de leeftijd 18 tot en met 34 jaar. Dit ging grotendeels om face-to-face enquetes, een deel is online afgenomen.
Voor grafiekjes zie bron: http://www.nu.nl/politiek(...)n-verontrustend.html

Maar het is uiteraard maar een hele kleine groep die radicaliseert dit dat. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_146539546
Och jee.

Hij wordt wakker.
pi_146539652
quote:
"De conclusies van dit onderzoek zijn zeer verontrustend, maar ik ben er van overtuigd dat het zal lukken om onze samenleving te beschermen. Maar je moet hier doorheen, dat is een verantwoordelijkheid voor ons allemaal."
Joh.
pi_146539666
Gezellig volk.
Zonder wrijving geen glans
pi_146539668
Ik geloof eigenlijk niet in 80%
pi_146539676
Hoe is dit nieuws :')
Het liefst zouden ze hier een IS willen oprichten :')
-XOXO-
pi_146539694
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 16:45 schreef datismijnmening het volgende:
Maar neen, de gematigde moslims gaan die tegenhouden!
pi_146539819
Ze zijn wel voor een grote meerderheid tegen een kalifaat. Lekker duidelijk weer :')
pi_146539839
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 16:49 schreef Speculant. het volgende:
Ze zijn wel voor een grote meerderheid tegen een kalifaat. Lekker duidelijk weer :')
Benieuwd naar de vraagstelling inderdaad.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
  dinsdag 11 november 2014 @ 16:49:55 #10
358523 IkStampOpTacos
pi_146539848
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 16:49 schreef Speculant. het volgende:
Alleen in Arabische landen he.
-
pi_146539869
Weer zo'n raar onderzoek met conclusies die waarschijnlijk ver weg staan van de werkelijkheid.

Hoe ik het zie vindt 80% van de Turken IS juist wel verkeerd, of iig hun Kalifaat, en dat is toch waar IS voor staat.

Echter zijn zij niet tegen groeperingen die uit naam van de Jihad geweld gebruiken tegen anders-gelovigen en niet-gelovigen <- Wordt voor het gemak andere moslims weglaten of was dit een specifieke vraag? Dan nog steeds is het niet helemaal helder. Sowieso wat wordt hier bedoeld met "uit naam van de Jihad"?

Deze resultaten moeten schokkend zijn, terwijl wel half Nederland staat te juichen wanneer er mensen naar de Koerdische delen gaan om te vechten.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_146540096
Hun opperbaas Erdogan zou het liefst zijn eigen leger sturen om IS te helpen in hun strijd tegen Assad. Dus zo heel vreemd is het niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_146540218
De minister wil een krachtig actieplan tegen radicalisering maar hoeveel jongeren uit de Turkse gemeenschap hebben zich nou daadwerkelijk aangesloten bij ISIS? Laat ze maar eerst eens vaststellen of er echt een dreigend probleem is.
pi_146540223
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 16:45 schreef datismijnmening het volgende:
Lees regel 7 nog eens goed.
pi_146540261
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 november 2014 16:50 schreef MouzurX het volgende:
Weer zo'n raar onderzoek met conclusies die waarschijnlijk ver weg staan van de werkelijkheid.

Hoe ik het zie vindt 80% van de Turken IS juist wel verkeerd, of iig hun Kalifaat, en dat is toch waar IS voor staat.

Echter zijn zij niet tegen groeperingen die uit naam van de Jihad geweld gebruiken tegen anders-gelovigen en niet-gelovigen <- Wordt voor het gemak andere moslims weglaten of was dit een specifieke vraag? Dan nog steeds is het niet helemaal helder. Sowieso wat wordt hier bedoeld met "uit naam van de Jihad"?

Deze resultaten moeten schokkend zijn, terwijl wel half Nederland staat te juichen wanneer er mensen naar de Koerdische delen gaan om te vechten.
Hier wellicht antwoorden op je vragen:

http://www.forum.nl/Porta(...)abische%20Herfst.pdf
pi_146540267
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 16:49 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Alleen in Arabische landen he.
Sinds wanneer is Turkije een Arabisch land? :')
  dinsdag 11 november 2014 @ 17:03:01 #17
358523 IkStampOpTacos
pi_146540322
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:01 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Sinds wanneer is Turkije een Arabisch land? :')
Geen idee, wie zegt dat dan?
-
  Redactie Frontpage dinsdag 11 november 2014 @ 17:04:29 #18
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146540360
En ik maar denken dat een groot gedeelte van de turken hier juist gevluchte koerden waren :')
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_146540363
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Geen idee, wie zegt dat dan?
Oh, verkeerd gelezen. Mijn excuses.
pi_146540430
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:04 schreef LTVDK het volgende:
En ik maar denken dat een groot gedeelte van de turken hier juist gevluchte koerden waren :')
Laat ik eens een wilde gok doen: 20%
pi_146540444
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:04 schreef LTVDK het volgende:
Als je in Den Haag woont dan kun je dat denken ja. :')
pi_146540486
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:00 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Hier wellicht antwoorden op je vragen:

http://www.forum.nl/Porta(...)abische%20Herfst.pdf
"Ik vind het goed dat er steun is van Nederlandse moslims voor groepen zoals IS"
87% antwoordt positief.

Oftewel 87% van de Turken vind steun voor IS goed?
Of steunen zij een andere groep? Dat is de vraag.. die je niet uit resultaten kan halen.

Ik heb de hele enquête even doorgekeken en de andere vragen zijn best goed/vrij duidelijk, maar deze vraag is gewoon te onduidelijk om er conclusies uit te trekken t.a.v. IS.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_146540556
Als Turkse medelander,

Dit onderzoek :')
'Turken' in Nederland :')
IS :')
Erdogan :')
Koerden :')
Arabieren :')
Islam :') :')

Ataturk _O_
pi_146540572
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:11 schreef RoW_0 het volgende:
Als Turkse medelander,

Dit onderzoek :')
'Turken' in Nederland :')
IS :')
Erdogan :')
Koerden :')
Arabieren :')
Islam :') :')

Ataturk _O_
*O*
pi_146540595
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 november 2014 17:08 schreef MouzurX het volgende:

[..]

"Ik vind het goed dat er steun is van Nederlandse moslims voor groepen zoals IS"
87% antwoordt positief.

Oftewel 87% van de Turken vind steun voor IS goed?
Of steunen zij een andere groep? Dat is de vraag.. die je niet uit resultaten kan halen.

Ik heb de hele enquête even doorgekeken en de andere vragen zijn best goed/vrij duidelijk, maar deze vraag is gewoon te onduidelijk om er conclusies uit te trekken t.a.v. IS.
"Groepen zoals IS". Daarbij denk ik aan extreem islamitische groeperingen als Al-Nusra, Al-Qaida, Boko Haram... etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')