Gekocht?quote:Op vrijdag 21 november 2014 21:10 schreef Mind_State het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar het is wel de bedoeling dat ik s'avonds zittend op een stoel of bank kan oefenen
Net boven budget als ik er een versterker bij wil. Hij heeft hem gereserveerd voor me en ik moet morgen even babbelen thuis. Ik ben immers bijna jarigquote:
Line 6 Spider toevallig ? :pquote:Op vrijdag 21 november 2014 21:37 schreef Mind_State het volgende:
[..]
Net boven budget als ik er een versterker bij wil. Hij heeft hem gereserveerd voor me en ik moet morgen even babbelen thuis. Ik ben immers bijna jarig. Hij heeft er nog wel 50 vanaf gehaald, dus mag hem voor 350 meenemen. Klein maar fijn versterkertje (merknaam even kwijt) met de nodige opties en effecten kon ik erbij kopen voor 100 dus ik kom in totaal op 450 en dan nog wat kabels, een band en iets om hem aan op te hangen of op te zetten.
Nee die niet. Die stond er wel voor ongeveer dezelfde prijs geloof ik maar deze was iets kleiner.quote:
10 watt versterker. Ook al zitten er amp-sims op, het kan door de kleine speakers alleen maar ruk klinken. Neem meteen 50Wquote:Op vrijdag 21 november 2014 22:54 schreef Mind_State het volgende:
[..]
Nee die niet. Die stond er wel voor ongeveer dezelfde prijs geloof ik maar deze was iets kleiner.
Inmiddels gevonden:Blackstar ID Core stereo 10 https://snarenshop.nl/shop/versterkers//blackstar-id-core-stereo-10-gitaarversterker
Ik vond hem erg prettig klinken en het is toch alleen voor thuisgebruik. De 20 stond er ook, die moest 50 meer kosten, maar dat kan altijd nog.quote:Op vrijdag 21 november 2014 23:11 schreef Godshand het volgende:
[..]
10 watt versterker. Ook al zitten er amp-sims op, het kan door de kleine speakers alleen maar ruk klinken. Neem meteen 50W
Je hebt prima 10-Watt versterkertjes voor thuis. Laat ze eerst maar eens leren spelen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 23:11 schreef Godshand het volgende:
[..]
10 watt versterker. Ook al zitten er amp-sims op, het kan door de kleine speakers alleen maar ruk klinken. Neem meteen 50W
Da's precies ook mijn 'bezwaar' tegen de Les Paul. Te gekke gitaren, klinken als een klok. Maar zittend spelen is echt irritant als je Strat- of Tele-types bent gewend. Ik vind persoonlijk de grotere mensuur (halslengte) van Fenders ook fijner spelen en klinken dan die van de LP. Maar niettemin ga je hier veel plezier van hebben, en hoe meer gitaren hoe beter!quote:Op vrijdag 21 november 2014 20:32 schreef Mind_State het volgende:
[..]
Het enige dat de overige modellen als voordeel hadden was de ligging op je been. De strats en tele liggen heel gebalanceerd met het midden op je been lijkt wel en de LP wat meer naar achteren. Maar daar was ik na 10 min wel redelijk overheen.
Headroom is volgens mij een term die alleen slaat op buizenversterkers, i.e. hoeveel vermogen kun je erin pompen voordat de buizen gaan oversturen. De enige vervorming die je bij transistorversterkers krijgt, is je speaker.quote:Op zaterdag 22 november 2014 01:34 schreef BurnaBoy het volgende:
Mja ik was ook begonnen op 15W. En was het vrij snel zat.
Toen vervangen met 40W cube. Geen spijt van al draai ik die nooit boven het halve volume anders word ik doof op mijn kamer.
Beetje headroom kan geen kwaad imho.
Dit. Je kan beter dan op die mini amps van Vox oefenen met koptelefoon. Klinkt meteen 10x beter. Of een leuk effectenpedaal met ampsims en dan over je koptelefoon/stereo.quote:Op zaterdag 22 november 2014 01:34 schreef BurnaBoy het volgende:
Mja ik was ook begonnen op 15W. En was het vrij snel zat.
Toen vervangen met 40W cube. Geen spijt van al draai ik die nooit boven het halve volume anders word ik doof op mijn kamer.
Beetje headroom kan geen kwaad imho.
Sowieso heb je headroom in de speaker, want de kleinere wattage amps hebben over het algemeen een kleinere diameter speaker dus dan is headroom ook toepasbaar.quote:Op zaterdag 22 november 2014 10:34 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Da's precies ook mijn 'bezwaar' tegen de Les Paul. Te gekke gitaren, klinken als een klok. Maar zittend spelen is echt irritant als je Strat- of Tele-types bent gewend. Ik vind persoonlijk de grotere mensuur (halslengte) van Fenders ook fijner spelen en klinken dan die van de LP. Maar niettemin ga je hier veel plezier van hebben, en hoe meer gitaren hoe beter!
[..]
Headroom is volgens mij een term die alleen slaat op buizenversterkers, i.e. hoeveel vermogen kun je erin pompen voordat de buizen gaan oversturen. De enige vervorming die je bij transistorversterkers krijgt, is je speaker.
Daar was ik ook gisterenquote:Op zondag 23 november 2014 09:34 schreef Gitarist het volgende:
Gisteren dus weer een ritje naar Goes gedaan. Ik heb weer een nieuwe getest en meegenomen.
Ook een waardebon van ¤ 10 gekregen uit coulance.
* Gitarist is weer blij
Rack of losse pedalen gaat altijd een beetje in een golfbeweging. In de jaren 80 waren racks superpopulair, later werden dat weer multi-fx bakken op het podium, losse pedalen, etc. Wat je tegenwoordig veel ziet (en wat jij denk ik bedoelt) is een combinatie van stompboxes en rack-effecten die allemaal bij de amps staan opgesteld (dus niet op het podium, aan de voeten van de gitarist). Ik denk dat de reden daarvoor een combinatie is van factoren.quote:Op zondag 23 november 2014 14:36 schreef Godshand het volgende:
Trouwens, amateur vraagje: waarom hebben de pro's bijna allemaal rack effecten en geen pedalen meer?
Ze durven hun geluidsman te vertrouwen?
Welke pro's?quote:Op zondag 23 november 2014 14:36 schreef Godshand het volgende:
Trouwens, amateur vraagje: waarom hebben de pro's bijna allemaal rack effecten en geen pedalen meer?
Ze durven hun geluidsman te vertrouwen?
Goed verhaal ja. Vooral bij Metallica viel het op. Bij nummer One ofzo van chorus naar distortion zonder dat mijnheer Hammet&Hetfield op een pedaal duwen.quote:Op zondag 23 november 2014 21:05 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Rack of losse pedalen gaat altijd een beetje in een golfbeweging. In de jaren 80 waren racks superpopulair, later werden dat weer multi-fx bakken op het podium, losse pedalen, etc. Wat je tegenwoordig veel ziet (en wat jij denk ik bedoelt) is een combinatie van stompboxes en rack-effecten die allemaal bij de amps staan opgesteld (dus niet op het podium, aan de voeten van de gitarist). Ik denk dat de reden daarvoor een combinatie is van factoren.
Duurzaamheid; zeker als een band veel speelt, krijgt het spul veel te verduren. Dan scheelt het wel of je de boel vooraan het podium hebt staan en er continu op getrapt wordt, of dat alles 'veilig' achteraan of naast het podium staat. Ook kun je er als tech sneller bij als er onverhoopt iets stukgaat. De kabels tussen amps, stompboxen en andere processoren zijn veel korter en er gaat niet continu iemand op staan.
Veel gitaristen hebben vervolgens alleen de schakelaar bij hun voeten liggen, die al dan niet via midi de verschillende amps en effecten schakelt, Het voordeel daarvan is dat je dus maar één verbindingskabel naar achteren hebt, bovendien niet eentje waar je geluidssignaal doorheen moet. Ik schat in dat de meerderheid van de pro's gewoon zelf patches schakelt etc.
Er zijn er ook wel een paar (zoals Kirk Hammett en volgens mij Matt Bellamy van Muse ook) waarbij een aparte tech de pedalen en amps schakelt. Dat is dus iemand die de muziek en show heel goed kent, en dedicated de boel bedient. Dan hoef je als gitarist alleen nog maar rondjes te rennen en tof te doen. Kwestie van muntjes, denk ik ook
Als je deze materie interessant vindt, moet je 'ns naar van die rig rundowns kijken van Premier Guitar. Daar gaan ze vaak samen met de gitaartech van grote bands (soms ook met de gitarist zelf) door de live setup heen. Wordt niet altijd even goed gepresenteerd, maar het is wel interessant, vind ik.
Wat je trouwens tegenwoordig echt veel meer ziet is modeling, dus alles volledig digitaal. De Axe FX van Fractal Audio is populair, vooral bij rock / metal-gasten. Wat je dan ziet is dat ze een directe line out van die bak naar de front of house doen, en dan op het podium al dan niet een losse, niet gemicte versterker als monitor (of voor de oomph, je wil toch wel iets 'voelen' als gitarist).
Lijkt me stug dat hij switched van passief naar actief ?quote:Op maandag 24 november 2014 00:23 schreef Godshand het volgende:
[..]
Goed verhaal ja. Vooral bij Metallica viel het op. Bij nummer One ofzo van chorus naar distortion zonder dat mijnheer Hammet&Hetfield op een pedaal duwen.
Tegenwoordig doet met name mijnheer Hetfield van rustige naar distorted stukken zijn aktieve elementen aan (te zien op Youtube dat die krengen opeens dienst weigeren tijdens het nummer Fade To Black). Kirk Hammet zie ik alleen zijn wah effecten bedienen..
Maar onlangs bij een video van mijn favoriet alternatief bandje Therapy? Viel het ook al op dat er in de hoek zo'n kerstboom in een kast stond te knipperen. Dus ook rackeffecten.
Die midi is wel handig ja. Maar hoe zit het met de stompboxen dan? Via midi kan je toch niet fysiek "stompen"?
Kijk zelf dan:quote:Op maandag 24 november 2014 00:26 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Lijkt me stug dat hij switched van passief naar actief ?
Hij lijkt alleen te switchen tussen z'n pickups. Maar niet van actief naar passief. Lijkt erop dat de tech vergeet het effect te switchen en James denkt dat er een probleem is met z'n elementen en daarom ff switchedquote:
Precies. De stomp staat gewoon altijd aan en zit in een loop die je al dan niet in je signal chain schakelt.quote:Op maandag 24 november 2014 00:26 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Lijkt me stug dat hij switched van passief naar actief ?
Je hebt midi foot controllers. Dat werkt dus als een soort van multieffect, met pesets (combo's van pedalen) waartussen je in een "stomp" kan switchen.
Hij heeft wel actieve EMG's op die gitaar.quote:Op maandag 24 november 2014 01:00 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Hij lijkt alleen te switchen tussen z'n pickups. Maar niet van actief naar passief. Lijkt erop dat de tech vergeet het effect te switchen en James denkt dat er een probleem is met z'n elementen en daarom ff switched
Dat is helemaal waar. En als je die passief schakelt dan doen ze helemaal niks meerquote:Op maandag 24 november 2014 09:22 schreef Godshand het volgende:
[..]
Hij heeft wel actieve EMG's op die gitaar.
Nee naar zijn passieve elementen. Die brug elementen zijn aktief,die bij de hals passief. Aktieve elementen hebben toch meer output (dus gain)?quote:Op maandag 24 november 2014 09:52 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Dat is helemaal waar. En als je die passief schakelt dan doen ze helemaal niks meer
Actieve en passieve pick-ups combineren zou theoretisch kunnen, maar wordt in de praktijk eigenlijk nooit gedaan. Verschil in output ( dus volume) actieve moet door een pre-amp heen, de potentere zijn anders en ga nog maar ff door.quote:Op maandag 24 november 2014 10:08 schreef Godshand het volgende:
[..]
Nee naar zijn passieve elementen. Die brug elementen zijn aktief,die bij de hals passief. Aktieve elementen hebben toch meer output (dus gain)?
Ik heb hem daar ter plekke getest en hij leek goed... hopelijk blijft het zoquote:Op zondag 23 november 2014 12:36 schreef Godshand het volgende:
[..]
Daar was ik ook gisteren
Is de nieuwe nu wel goed?
Waarom doeje die 6505 eigenlijk weg? Zo'n AC30 wil je niet eens willen tillen voor optredens.quote:Op donderdag 27 november 2014 23:21 schreef maniack28 het volgende:
Ik ben trouwens op zoek naar een combo waarmee ik thuis op een fatsoenlijk volume kan spelen en die evt. gebruikt kan worden voor live (met PA!). Eisen: buizen, liefst twee kanalen, mag met 1, effect loop. Harder werk kan natuurlijk met pedaaltjes, dus een schreeuwende lead is geen vereiste.
Genre: van punk en screamo tot singer songwriter. Zat zelf te denken aan een VOX AC30 maar die krengen zijn duur...
Ah, ik wist niet dat de AC30 zo zwaar was. Goed om te weten!quote:Op donderdag 27 november 2014 23:23 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Waarom doeje die 6505 eigenlijk weg? Zo'n AC30 wil je niet eens willen tillen voor optredens.
Ja dat is gewoon een kwaaltje wat veel tube amps hebben. Dat heeft die AC30 ook. Als je iets vriendelijkers wil voor je huiskamer dan kan je natuurlijk wel naar de AC15 kijken. Ook niet heel ideaal om veel te verslepen, maar in ieder geval goed te doen in je eentje. En goed handelbaar op huiskamer volume.quote:Op donderdag 27 november 2014 23:26 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ah, ik wist niet dat de AC30 zo zwaar was. Goed om te weten!
Waarom doe ik hem weg? Ik zit op het moment niet in een band, ben ook niet van plan dit komend jaar te doen i.v.m. verwachte drukte op werk. Prioriteiten kwestie.
De 6505 is echt een beest van een amp, maar ik krijg hem thuis niet verder open dan standje 0,8. Zonde dus, ik heb liever dat iemand anders er mee gaat giggen, dat is waar deze amp echt tot zijn recht komt.
Sinds ik een Fender Tele heb zijn Oranges wel mijn ding. Met EMG's moet je er niet op spelen, dat klinkt voor geen meterquote:Op donderdag 27 november 2014 23:54 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja dat is gewoon een kwaaltje wat veel tube amps hebben. Dat heeft die AC30 ook. Als je iets vriendelijkers wil voor je huiskamer dan kan je natuurlijk wel naar de AC15 kijken. Ook niet heel ideaal om veel te verslepen, maar in ieder geval goed te doen in je eentje. En goed handelbaar op huiskamer volume.
Orange moet je van houden. Hebben een heel karakteristiek geluid. Love it or hate it, vaak geen tussenweg
Ben er nooit zo'n fan van geweest maar op dit filmpje klinkt ie wel lekkerquote:Op vrijdag 28 november 2014 00:01 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Sinds ik een Fender Tele heb zijn Oranges wel mijn ding. Met EMG's moet je er niet op spelen, dat klinkt voor geen meter
Ik heb ooit een Engl Thunder combo gehad, 40 watt (dacht ik). Kon ik thuis nog best aardig open draaien en ik gigde er ook mee. En hij is prima te vervoeren (beter dan een AC30 iigquote:Op donderdag 27 november 2014 23:21 schreef maniack28 het volgende:
Ik ben trouwens op zoek naar een combo waarmee ik thuis op een fatsoenlijk volume kan spelen en die evt. gebruikt kan worden voor live (met PA!). Eisen: buizen, liefst twee kanalen, mag met 1, effect loop. Harder werk kan natuurlijk met pedaaltjes, dus een schreeuwende lead is geen vereiste.
Genre: van punk en screamo tot singer songwriter. Zat zelf te denken aan een VOX AC30 maar die krengen zijn duur...
Wat voor stijlen draai je en hoe flexibelll ben je qua stijlen? Heb een vaste DJ die af en toe niet kan dus kan wel eens een invaller gebruiken.quote:Op dinsdag 2 december 2014 15:57 schreef -Menn0- het volgende:
Je bent er maar druk mee!vet hoor! Wou dat ik dat had als dj! Gitaarspelen is hier een beetje klaar....
House, hardstyle, moombahton, hardstyle/core, top40. Draai in een discotheek de hele zaterdagavond dus dan komt alles wel voorbijquote:Op dinsdag 2 december 2014 16:04 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Wat voor stijlen draai je en hoe flexibelll ben je qua stijlen? Heb een vaste DJ die af en toe niet kan dus kan wel eens een invaller gebruiken.
Ik zal het in m'n achterhoofd houden. Heb je eigen vervoer/DJ set?quote:Op dinsdag 2 december 2014 19:41 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
House, hardstyle, moombahton, hardstyle/core, top40. Draai in een discotheek de hele zaterdagavond dus dan komt alles wel voorbij
Ja en jaquote:Op dinsdag 2 december 2014 20:16 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ik zal het in m'n achterhoofd houden. Heb je eigen vervoer/DJ set?
dmquote:Op dinsdag 2 december 2014 21:38 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Wat vraag je voor een avondje draaien
Nice! Gave zaal is dat.quote:Op zondag 7 december 2014 12:10 schreef Under_Score het volgende:
Hoppah, 10 januari optreden in ATAK enschede op het winteroffensief, kaartjes zijn slechts 3 euro, en daar krijg je 5! Leuke bands voor terug. Dus kom langs en support ons ( of een van de andere bands )
Hoe meer zieltjes, hoe meer vreugd!
Kaartjes kun je bij ATAK kopen, of je kan ons een mail sturen CaffasRain@gmail.com
Zo, genoeg schaamteloze zelfpromotie
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 7 december 2014 22:02 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Nice! Gave zaal is dat.
Hier toevallig mensen die met Hospitality Riders werken? Heb de basic dingen er nu wel in staan denk ik (op de gesorteerde skittels na) maar zijn er nog dingen waar je zeker aan moet denken.Handdoeken? Bij zompige zaaltjes wel zo relaxed.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder: parkeerruimte? En wij vragen ook om een plek voor het verkopen van merch.We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
Dat zijn wel goeie jaquote:Op maandag 8 december 2014 09:45 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Handdoeken? Bij zompige zaaltjes wel zo relaxed.
Verder: parkeerruimte? En wij vragen ook om een plek voor het verkopen van merch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |