Sympathiek hoor. Kennelijk bestaat het nog, een beetje medemenselijkheid. Ook netjes van Karim om niet alle vakantiedagen op te nemen, dat siert hem.quote:De inwoners van de Zuid-Franse stad Nice hebben zeker de zon aan de hemel, maar er wordt wel eens getwijfeld of ze ook de zon in hun hart hebben. Geen twijfel meer mogelijk voor wat betreft de chauffeurs van het openbaar vervoer. Zij hebben een collega hun vakantiedagen geschonken zodat de man voor zijn zieke vrouw kan zorgen.
Karim Zaouai kreeg maar liefst 362 vakantiedagen cadeau. Een welgekomen geschenk want zijn vrouw bevalt in november van hun tweede kind, maar ze kreeg in juli een hersenbloeding en heeft sindsdien veel hulp nodig.
Zo'n 250 werknemers uit alle geledingen van de openbare vervoersmaatschappij Lignes d'Azur maakten gebruik van de wettelijke mogelijkheid om vakantiedagen te verzamelen en weg te schenken aan een collega in moeilijkheden. In een week tijd werd zo bijna een jaar verlof verzameld.
"Alles is in een stroomversnelling gekomen door een oproep via Facebook", zegt de initiatiefnemer. "Iedereen heeft bijgedragen, sommigen kenden Karim zelfs niet, maar we zijn een grote solidaire familie."
De gelukkige Karim is bijzonder dankbaar voor de vrijgevigheid van zijn collega's en lichtte de pers in. "Dat doe ik in de eerste plaats om mijn collega's te bedanken, maar ook opdat mensen in een gelijkaardige situatie hetzelfde zouden mogen meemaken."
En die collega's kan hij kennelijk niet missen, want Karim is niet van plan om al die vakantiedagen op te nemen. Eerst zal hij voor zijn vrouw zorgen, "maar het is niet mijn bedoeling om alle verlofdagen te gebruiken. Ik hoop dat ik vanaf januari of februari opnieuw een normaal leven zal kunnen leiden."
Bron: De Redactie
Je kan toch een week verlof nemen en dan in die week verlof alle diensten van die man over nemen?quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:40 schreef de_boswachter het volgende:
Dat zou in nederland toch helemaal niet kunnen? Technisch dan.
Vind dat iets wat bedrijven en werknemers zelf zouden moeten kunnen regelen, maar vrees dat de wetgever het er niet mee eens is.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:40 schreef de_boswachter het volgende:
Dat zou in nederland toch helemaal niet kunnen? Technisch dan.
De rest laat ie gewoon uitbetalen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ook netjes van Karim om niet alle vakantiedagen op te nemen, dat siert hem.
Ik denk dat er wel iemand kwaad gaat worden als Karim ingeroosterd staat maar Pierre komt opdagen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:58 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Je kan toch een week verlof nemen en dan in die week verlof alle diensten van die man over nemen?
Het is een kleine moeite, 1 of 2 vakantiedagen per persoon. Mooi al vind ik dat de verantwoordelijkheid primair bij de werkgever ligt maar als die het laat afweten dan is het mooi dat de collega's ingrijpen en in kunnen grijpen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Sympathiek hoor. Kennelijk bestaat het nog, een beetje medemenselijkheid. Ook netjes van Karim om niet alle vakantiedagen op te nemen, dat siert hem.
[ afbeelding ]
Werkgever hanteert gewoon de CAO, als collega's wat extra willen doen staat dat hun vrij. Het is niet zo dat een werkgever het laat afweten, dat maak jij ervan, of weet jij meer?quote:Op dinsdag 11 november 2014 12:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een kleine moeite, 1 of 2 vakantiedagen per persoon. Mooi al vind ik dat de verantwoordelijkheid primair bij de werkgever ligt maar als die het laat afweten dan is het mooi dat de collega's ingrijpen en in kunnen grijpen.
Je laat het al afweten door enkel te kijken naar juridische verplichtingen en je boerenverstand uit te schakelen. We hebben het hier over een werknemer die de pech had dat zijn vrouw ineens een ernstige ziekte kreeg. Je kan als werkgever dan eventjes verder kijken dan naar enkel de juridische verplichtingen en die werknemer tegemoet komen. Dat heet beschaafd gedrag, wat zijn collega's gelukkig wel blijken te hebben. Eind goed al goed maar het is een beetje jammer dat je aan je lot wordt overgelaten als je niet het geluk hebt dat veel collega's een vakantiedag kunnen geven. Voor hetzelfde geld was dit juridisch gezien niet mogelijk of had hij niet zo veel collega's.quote:Op dinsdag 11 november 2014 12:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Werkgever hanteert gewoon de CAO, als collega's wat extra willen doen staat dat hun vrij. Het is niet zo dat een werkgever het laat afweten, dat maak jij ervan, of weet jij meer?
CAO is geen juridische verplichting, dat zijn de afspraken die werkgevers en werknemers samen maken.quote:Op dinsdag 11 november 2014 12:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je laat het al afweten door enkel te kijken naar juridische verplichtingen en je boerenverstand uit te schakelen. We hebben het hier over een werknemer die de pech had dat zijn vrouw ineens een ernstige ziekte kreeg. Je kan als werkgever dan eventjes verder kijken dan naar enkel de juridische verplichtingen en die werknemer tegemoet komen. Dat heet beschaafd gedrag, wat zijn collega's gelukkig wel blijken te hebben. Eind goed al goed maar het is een beetje jammer dat je aan je lot wordt overgelaten als je niet het geluk hebt dat veel collega's een vakantiedag kunnen geven. Voor hetzelfde geld was dit juridisch gezien niet mogelijk of had hij niet zo veel collega's.
Waarom kan het in Frankrijk wel dan? hoe zit dat?quote:Op dinsdag 11 november 2014 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:
CAO is geen juridische verplichting, dat zijn de afspraken die werkgevers en werknemers samen maken.
Staat in de OPquote:Op dinsdag 11 november 2014 12:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom kan het in Frankrijk wel dan? hoe zit dat?
quote:Zo'n 250 werknemers uit alle geledingen van de openbare vervoersmaatschappij Lignes d'Azur maakten gebruik van de wettelijke mogelijkheid om vakantiedagen te verzamelen en weg te schenken aan een collega in moeilijkheden
Ja maar wat zijn die wettelijke mogelijkheden die ze in Frankrijk wel hebben en in Nederland niet?quote:
Afaik is daar in NL geen regeling voor, en als dit binnen een bedrijf zou worden gedaan krijg je gegarandeerd gelazer met de belastingdienstquote:Op dinsdag 11 november 2014 12:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja maar wat zijn die wettelijke mogelijkheden die ze in Frankrijk wel hebben en in Nederland niet?
Ik kan dus een collega van mij geen vakantiedagen gunnen en geven?
Met name wanneer Karim buschauffeur is, en Pierre de CFO, of de rijbewijsloze schoonmaker..quote:Op dinsdag 11 november 2014 11:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel iemand kwaad gaat worden als Karim ingeroosterd staat maar Pierre komt opdagen.
Daar is het verschil tussen een werkdag en een vakantiedag niet zo groot.quote:Op dinsdag 11 november 2014 12:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom kan het in Frankrijk wel dan? hoe zit dat?
Volgens mij hebben al die gasten 1-2 dagen aan die vent gegeven. Dat kan ik nog wel missen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 11:18 schreef theunderdog het volgende:
Aardig van ze, zou het zelf nooit doen natuurlijk.
Ahja, dat is waar natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 november 2014 13:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens mij hebben al die gasten 1-2 dagen aan die vent gegeven. Dat kan ik nog wel missen.
tel daar zijn eigen vakantiedagen voor 2 jaar bij op en het is bijna 2 jaarquote:Op dinsdag 11 november 2014 13:01 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nou, als je 362 dagen krijgt, heb je bijna anderhalf jaar verlof.
Dat bedrijf heeft niets mogelijk gemaakt, de wet schrijft het voor dat werknemer X vakantiedagen mag geven aan werknemer Y. Dat bedrijf heeft juist niets gedaan, dat is heel de reden dat de collega's in actie kwamen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 13:12 schreef popolon het volgende:
Heel mooi van dat bedrijf ook om het mogelijk te maken. Wij hebben hetzelfde gedaan op ons werk, een dag of wat kan je best missen en voor mensen die plots enorme klappen te verduren krijgen is dit echt iets wat ze kunnen gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |