abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146560252
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:03 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Zo in en in triest dit hé, de enige die hier aan racisme doet ben jij zelf.
Leg dit eens uit? Hoe is zijn opmerking racistisch?
quote:
Zwarte Piet is dus NIET dom, in tegendeel zelfs. Ze worden juist neer gezet om de Sint te ondersteunen omdat die het allemaal niet meer zo goed weet.
Dit is zo'n non-punt. Oude slavendrijvers waren vroeger ook half dement en hun slaven (die ook gewaardeerd werden, totdat dat niet zo was), hielpen hen met alles. Kortom, onafhankelijk van of dit waar is (ze worden nog altijd als dom neergezet. Het Sinterklaas journaal gezien? Niet dat het mij boeit, maar het is gewoon een gegeven.

quote:
ls je keer op keer als land racist word genoemd door enkele individuen dan raakt men het inderdaad het wel een keer beu ja.
Gebeurt dit wel? Tegen zwarte piet zijn staat niet gelijk aan het benoemen van mensen die het wel leuk vinden als racist.
quote:
Waarom moet 91% van het land zich aanpassen aan die 9%, in plaats van andersom?
Omdat het niet gaat om meerderheden, en ook niet om aanpassen, maar gewoon een punt dat ze willen maken. Ben je het daar niet mee eens, prima. Maar dan wel een ander argument als 'de meerderheid wil het'. Alsof de meerderheid opeens een sterk argument heeft. En de meerderheid snapt sowieso niet wat het is om een neger te zijn en dus snappen ze de reden niet dat mensen het anders willen. Als alles op basis van de meerderheid moet worden bepaald kun je geen enkel punt aandragen van een dergelijke aard.
quote:
Als je in een kindersprookje een probleen en racisme is het eindelijk wel zoek.
Want? Je mag niets ter discussie stellen omdat het maar een sprookje zou zijn? Dat is niet de reden dat ze dit doen. Het gaat puur om het persiflerende uiterlijk van een neger. En je doet alsof het een structureel iets is, terwijl het zeer specifiek over het uiterlijk van zwarte piet gaat.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat zag je in Pauw.
In Pauw noemden ze op een gegeven moment ook een soort van stereotypering van oude mensen. Ben ik inderdaad ook tegen. Hoewel er natuurlijk ook veel oude bebaarde krachtige witte mannen zijn, vind ik niet dat Sinterklaas opeens zo oud en dement moet worden neergezet.
pi_146560286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:07 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Ik heb 't me zeker verbeeld dat ze in het sinterklaasjournaal een gat in de boot wilden boren om een schilderij op te hangen, waardoor de boot volliep met water. Elk jaar verprutsen de pieten wel iets op een klungelige wijze. De meeste pieten hebben ook het denkniveau van een klein kind.
En Sinterklaas vergeet continu het een en het ander.. het is een dan ook een kinderserie man. Dat jij gelijk die domheid aan huidskleur koppelt zegt denk ik meer over jezelf dan over de serie. Als het bij een blank figuur had gebeurt had je er 0,0 problemen mee gehad. Dan had je het ook niet blanke domheid gekoppeld.
pi_146560303
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:12 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

En Sinterklaas vergeet continu het een en het ander.. het is een dan ook een kinderserie man. Dat jij gelijk die domheid aan huidskleur koppelt zegt denk ik meer over jezelf dan over de serie. Als het bij een blank figuur had gebeurt had je er 0,0 problemen mee gehad. Dan had je het ook niet blanke domheid gekoppeld.
Het verschil is dat het structureel gebeurt bij zwarte piet, plus dat het uiterlijk van zwarte piet beledigend is voor negers. Dit laatste lijk je maar niet te snappen.
pi_146560313
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:12 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Misschien omdat dat historisch heel anders ligt.
pi_146560403
waarom gaan de negers die een hekel hebben aan zwarte piet niet gewoon weg, ik ga toch ook niet naar afrika om te verkondigen dat ik een hekel heb aan ebola en vrouwenbesnijdenis
pi_146560452
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:13 schreef Xaobotnik het volgende:

[..]

Het verschil is dat het structureel gebeurt bij zwarte piet, plus dat het uiterlijk van zwarte piet beledigend is voor negers. Dit laatste lijk je maar niet te snappen.
Sinterklaas vergeet ook structureel dingen, maar daar maakt niemand een probleem van. Waarom moeten we er dan wel een probleem van maken als dit een donker persoon gebeurt?

Er zit gewoon 0,0 racistische intentie achter die kinderfilmpjes. En inderdaad begrijp ik niet wat er beledigend is aan een uiterlijk van een zwarte piet. Het is een vriendelijke man, die een oude man assisteert bij zijn werk om dat hij het allemaal niet meer zo goed kan.

Je moet gewoon niet in alles en iedereen iets racistisch zien. Ook wil je dat graag er in zien blijkbaar. Ik ben zelf ook niet blank, maar ik ga niet overal iets racistisch achter zoeken.
pi_146560501
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ook geen echte figuren, dat pretenderen ze ook niet te zijn. Als je naar de kleding en attributen kijkt zie je duidelijk dat het sprookjesfiguren zijn. Kortom, neem het allemaal niet zo serieus.
pi_146560555
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:19 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Sinterklaas vergeet ook structureel dingen, maar daar maakt niemand een probleem van. Waarom moeten we er dan wel een probleem van maken als dit een donker persoon gebeurt?
Combinatie met het denigrerende uiterlijk van ZP.

quote:
Er zit gewoon 0,0 racistische intentie achter die kinderfilmpjes.
De intentie betekent niet dat het ook zo werkt. De intentie achter de manier waarop negers in strips vroeger werden afgebeeld was ook niet racistisch. Maar denk je dat je Sjors en Sjimmie nog kan uitbrengen op dezelfde manier als dat het in de jaren 60 gebeurde?

quote:
En inderdaad begrijp ik niet wat er beledigend is aan een uiterlijk van een zwarte piet. Het is een vriendelijke man, die een oude man assisteert bij zijn werk om dat hij het allemaal niet meer zo goed kan.
Tsja, als je dit niet inziet....

quote:
Je moet gewoon niet in alles en iedereen iets racistisch zien. Ook wil je dat graag er in zien blijkbaar. Ik ben zelf ook niet blank, maar ik ga niet overal iets racistisch achter zoeken.
Het gaat niet om de intentie of de claim dat het racistisch bedoeld is. Niemand (of iig een zeer kleine minderheid) zegt dat het racistisch bedoeld is.
Wat is je etniciteit precies? Er is vast wel een racistische weergave voor te bedenken...

quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:22 schreef luxerobots het volgende:
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn ook geen echte figuren, dat pretenderen ze ook niet te zijn. Als je naar de kleding en attributen kijkt zie je duidelijk dat het sprookjesfiguren zijn. Kortom, neem het allemaal niet zo serieus.
Dit is wel makkelijk te zeggen voor iemand wiens etniciteit niet een hele geschiedenis kent waarin deze voortdurend onderhevig is geweest aan denigrerende en overige vervelende negatieve oordelen en stereotypes. Iets dat voor een groot deel nog steeds van kracht is.
pi_146560774
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:19 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Er zit gewoon 0,0 racistische intentie achter die kinderfilmpjes. En inderdaad begrijp ik niet wat er beledigend is aan een uiterlijk van een zwarte piet. Het is een vriendelijke man, die een oude man assisteert bij zijn werk om dat hij het allemaal niet meer zo goed kan.

Ik sluit me aan bij jou. Mensen die hier racisme in zien "snappen het niet".
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146560877
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:07 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Ik heb 't me zeker verbeeld dat ze in het sinterklaasjournaal een gat in de boot wilden boren om een schilderij op te hangen, waardoor de boot volliep met water. Elk jaar verprutsen de pieten wel iets op een klungelige wijze. De meeste pieten hebben ook het denkniveau van een klein kind.
Valt niet op hoor, de mening van Sjoerd Kuyper 1 op 1 kopiëren. :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_146560879
Kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper woedend op Sinterklaasjournaal: 'Karikatuur!'

De eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal kon de goedkeuring van veel kijkers wegdragen. Zwarte Pieten waren nog steeds zwart en dat stemde veel Nederlanders tot vreugde. Maar kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper is woest.

In de aflevering boren enkele Zwarte Pieten gaatjes in het ruim van de Stoomboot, om daar een schilderij van Dieuwertje Blok op te hangen. Het portret van de presentatrice heeft echter een nadeel: door de gaatjes in de wand stroomt het water langzaam de boot in.

´Om te kotsen´
Tegen dagblad Trouw oreert Kuyper: "Echt heel domme zwarte mensen boren gaatjes in een boot! Dit kan toch niet? Het is middeleeuws, zó'n karikatuur. Aiaia, dit had ik niet gedacht. Dat álle kinderen in Nederland dit moeten zien, ook de gekleurde, blêh. Om te kotsen, echt." De niet zo vrolijke schrijver hoopt dat het zwarte kleurtje gauw wegspoelt wanneer de vertrouwde Stoomboot overstroomt. "Misschien komt er nog een twist, spoelt het water ook het zwart van hun gezichten weg. Ik hoop het van harte. Tot nog toe vind ik het heel vervelend."

Vrienden
Kuyper schreef zelf een boek over Sinterklaas. Hierin komt de term "Zwarte Piet" helemaal niet voor. Daar verving hij de schoorsteenveger door helpers, vader, moeders, ooms, opa's, die zich in allerlei kleuren schminken. Het boek kreeg de titel De vrienden van Sinterklaas. Of Kuyper zélf veel vrienden maakt met zijn uitspraken, is voorlopig onduidelijk.
http://www.nieuws.nl/alge(...)sjournaal-Karikatuur
pi_146560883
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wie?
pi_146560903
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:46 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Wie?
Een van jouw helden.

quote:
Kuyper heeft onlangs een Sinterklaasboek geschreven waarin Zwarte Piet helemaal niet meer voorkomt. Hij is vervangen door 'vrienden': helpers, vaders, moeders, ooms en opa's die zich in alle kleuren van de regenboog mogen schminken.
pi_146560911
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wie? :?
Laat maar, ik zie het al.
#NoDAPL
pi_146560912
Ik ben vanaf Indonesische afkomst. Er zijn zoveel dingen waar je aanstoot aan kan nemen en niet alleen op racistisch gebied. Je moer daar mee om kunnen gaan anders hoor je niet in een openbare samenleving thuis. Als iemand Sjors en Sjimmie zou tekenen als vroeger moet je dat ook lekker laten gaan joh. Een Aziaat heeft in een stripboek ook spleetogen. So what. Leer ergens gewoon mee om gaan en besef je gewoon dat je niet de hele wereld kan aanpassen naar wat jij wil. Als ik door de supermarkt loop dan kom ik ook genoeg Indonesische stereotype dingen tegen bij de Oosterse producten. Maar een maar een paar meter verder vind je weer stereotyperende Nederlandse producten. Maar wat is daar nou precies mis mee?
pi_146560942
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper woedend op Sinterklaasjournaal: 'Karikatuur!'

De eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal kon de goedkeuring van veel kijkers wegdragen. Zwarte Pieten waren nog steeds zwart en dat stemde veel Nederlanders tot vreugde. Maar kinderboekenschrijver Sjoerd Kuyper is woest.

In de aflevering boren enkele Zwarte Pieten gaatjes in het ruim van de Stoomboot, om daar een schilderij van Dieuwertje Blok op te hangen. Het portret van de presentatrice heeft echter een nadeel: door de gaatjes in de wand stroomt het water langzaam de boot in.

´Om te kotsen´
Tegen dagblad Trouw oreert Kuyper: "Echt heel domme zwarte mensen boren gaatjes in een boot! Dit kan toch niet? Het is middeleeuws, zó'n karikatuur. Aiaia, dit had ik niet gedacht. Dat álle kinderen in Nederland dit moeten zien, ook de gekleurde, blêh. Om te kotsen, echt." De niet zo vrolijke schrijver hoopt dat het zwarte kleurtje gauw wegspoelt wanneer de vertrouwde Stoomboot overstroomt. "Misschien komt er nog een twist, spoelt het water ook het zwart van hun gezichten weg. Ik hoop het van harte. Tot nog toe vind ik het heel vervelend."

Vrienden
Kuyper schreef zelf een boek over Sinterklaas. Hierin komt de term "Zwarte Piet" helemaal niet voor. Daar verving hij de schoorsteenveger door helpers, vader, moeders, ooms, opa's, die zich in allerlei kleuren schminken. Het boek kreeg de titel De vrienden van Sinterklaas. Of Kuyper zélf veel vrienden maakt met zijn uitspraken, is voorlopig onduidelijk.
http://www.nieuws.nl/alge(...)sjournaal-Karikatuur
:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
pi_146560955
maar zijn er dan echt helemaal geen zwarte kleuters die het zielig vinden voor Zwarte Piet dat hij niet mag meedoen omdat hij zwart is?
uiteindelijk lukt altijd alles
  woensdag 12 november 2014 @ 00:58:25 #293
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_146561008
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:53 schreef eigendeegcookie het volgende:
maar zijn er dan echt helemaal geen zwarte kleuters die het zielig vinden voor Zwarte Piet dat hij niet mag meedoen omdat hij zwart is?
Al die zwarte kleuters worden uitgescholden voor zwarte piet door racistische blanke kindjes van PVV ouders.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_146561106
dus vervelende blanke kleuters roepen 'zwarte piet!' naar hun zwarte vriendjes...
ik ben zo bang dat ze gaan denken dat zij zelf binnenkort ook niet meer mogen meedoen.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_146561218
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:49 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik ben vanaf Indonesische afkomst. Er zijn zoveel dingen waar je aanstoot aan kan nemen en niet alleen op racistisch gebied. Je moer daar mee om kunnen gaan anders hoor je niet in een openbare samenleving thuis. Als iemand Sjors en Sjimmie zou tekenen als vroeger moet je dat ook lekker laten gaan joh. Een Aziaat heeft in een stripboek ook spleetogen. So what. Leer ergens gewoon mee om gaan en besef je gewoon dat je niet de hele wereld kan aanpassen naar wat jij wil. Als ik door de supermarkt loop dan kom ik ook genoeg Indonesische stereotype dingen tegen bij de Oosterse producten. Maar een maar een paar meter verder vind je weer stereotyperende Nederlandse producten. Maar wat is daar nou precies mis mee?
Heb je goede vegetarische Indonesische recepten (authentieke Indonesische keuken)? Zo ja, dan is dat leuk voor CUL en krijg ik graag een seintje. ;)
#NoDAPL
  woensdag 12 november 2014 @ 01:21:25 #296
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_146561280
quote:
9s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:52 schreef Infection het volgende:

[..]

:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
Die meneer heeft goed naar Amerika gekeken. Als je maar genoeg drama creëert dan valt er altijd wel wat te verdienen en verkopen.
  woensdag 12 november 2014 @ 01:30:06 #297
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_146561379
Al die ongewassen negers krijgen bij het volgende sinterklaas journaal eindelijk een wasbeurt. Dan blijkt dat het blanken zijn, die zich nooit wassen. Blanken wassen zich namelijk normaal gesproken alleen in het zweet en bloed van minderwaardigen, maar die zijn door de crisis te duur geworden.
pi_146562587
en
pi_146562590
we wachten
pi_146562592
op