abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146489507
quote:
10s.gif Op maandag 10 november 2014 07:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Is dit van dezelfde categorie als "ik vind klimaatcritici net creationisten dus blijf ik ze zo noemen" en "biologische soorten zijn volkomen arbitrair"?
Nee, want zoals gezegd... die foutmarge gaat je nooit in de buurt van die 100 jaar brengen.

quote:
10s.gif Op maandag 10 november 2014 07:59 schreef El_Matador het volgende:

Je weet dat er aardig wat bekkens zijn die nog niet zijn ge-exploreerd?
Je weet dat gashydraten een enorm potentieel hebben?
Dat weet ik ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146489514
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 08:02 schreef Zith het volgende:

[..]

Geef Matador deze nou maar, het is de kerel z'n werk.Misschien accepteert hij dan ook in de toekomst uitleg van klimaatwetenschappers omdat die meer weten van hun werk.

Geologie, misschien. Wiskunde duidelijk niet. :P
pi_146489519
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 08:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, want zoals gezegd... die foutmarge gaat je nooit in de buurt van die 100 jaar brengen.

[..]

Dat weet ik ja.
OK, jij zegt het. Hang ik mijn carriere wel aan de wilgen. Zal morgen ook even mijn collega's inlichten. Jongens, kap er maar mee, ene Molurus kan het met Excel wel af. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_146489529
quote:
10s.gif Op maandag 10 november 2014 08:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

OK, jij zegt het. Hang ik mijn carriere wel aan de wilgen. Zal morgen ook even mijn collega's inlichten. Jongens, kap er maar mee, ene Molurus kan het met Excel wel af. :')
En gewoon vertikken om dat rekensommetje te maken. :')
pi_146490930
Bewezen totale olievoorraad in 2011 is afgerond 1500 miljard vaten*, waarvan we per dag afgerond 90 miljoen vaten verbruiken. Dit brengt me tot de volgende rekensom: 1500000/90=16667 dagen=totale hoeveelheid olie/verbruik per dag. Dit betekent dat we afgerond nog voor 50 jaar aan olie hadden in 2011, met een foutmarge van 30% kom je net onder de 70 jaar. Nu weet ik niet of hierbij rekening is gehouden met fracking en dergelijke technieken? (denk het toch niet? 2011?)

Dus met een foutmarge van 30% en rekening houdende met bijvoorbeeld fracking, kom je wel aan 100 jaar denk ik. Of maak ik hier een cruciale fout? Ben per slot van rekening ook maar een snotjoch uit de zesde klas.

* U.S. Energy Information Administration
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie#Wereldvoorraden)
pi_146490979
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 09:43 schreef Bnaantjee het volgende:
Bewezen totale olievoorraad in 2011 is afgerond 1500 miljard vaten*, waarvan we per dag afgerond 90 miljoen vaten verbruiken. Dit brengt me tot de volgende rekensom: 1500000/90=16667 dagen=totale hoeveelheid olie/verbruik per dag. Dit betekent dat we afgerond nog voor 50 jaar aan olie hadden in 2011, met een foutmarge van 30% kom je net onder de 70 jaar. Nu weet ik niet of hierbij rekening is gehouden met fracking en dergelijke technieken? (denk het toch niet? 2011?)

Dus met een foutmarge van 30% en rekening houdende met bijvoorbeeld fracking, kom je wel aan 100 jaar denk ik. Of maak ik hier een cruciale fout? Ben per slot van rekening ook maar een snotjoch uit de zesde klas.

* U.S. Energy Information Administration
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie#Wereldvoorraden)
Het lijkt erop dat je hier geen rekening hebt gehouden met consumptiegroei?

Ieg goed dat je het narekent! ^O^
pi_146492998
Eerlijk gezegezegd ga ik er vanuit dat de consumptie van olie de komende tijd gereduceerd zal worden, er is namelijk veel ontwikkeling betreft groene energie of energiezuinige systemen.

Als je er van overtuigd bent dat de olieconsumptie zal toenemen en nieuwe bronnen (fracking) negeert, dan zou de aardolie inderdaad op zijn binnen 50 jaar.
pi_146493313
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 11:20 schreef Bnaantjee het volgende:
Eerlijk gezegezegd ga ik er vanuit dat de consumptie van olie de komende tijd gereduceerd zal worden, er is namelijk veel ontwikkeling betreft groene energie of energiezuinige systemen.
Veel... veel... we praten hooguit over procentenwerk, terwijl er jaarlijks 80 miljoen mensen bijkomen en de voornaamste economische groei plaatsvindt in landen waar men nauwelijks met groene energie bezig is: India, Afrika, China.

quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 11:20 schreef Bnaantjee het volgende:

Als je er van overtuigd bent dat de olieconsumptie zal toenemen en nieuwe bronnen (fracking) negeert, dan zou de aardolie inderdaad op zijn binnen 50 jaar.
Als de consumptie van olie vanaf hier af zou nemen (en dan bedoel ik niet een afname van de groei), wat natuurlijk best zou kunnen, dan zou dat een radicale breuk zijn met de trend. Vooralsnog klinkt dat niet plausibel.

En nieuwe bronnen zijn veel minder interessant dan je zou denken als je rekening houdt met exponentiele groei. Zo nu en dan worden er ontdekkingen van nieuwe bronnen bekend gemaakt in het nieuws, vaak met veel tamtam, en dan denk ik bij mezelf: leuk... dat is net genoeg om de aarde 3 en een halve dag te voorzien van olie.

Er zal vast nog wel 1 en ander worden ontdekt, maar het soort hoeveelheden waarmee de nullijn echt jaren opschuift zit er als je het mij vraagt niet meer in.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 10-11-2014 11:41:50 ]
pi_146494354
De hamvraag is natuurlijk: smaakt dit kweekvlees net zo lekker als het vlees bij de slager?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')