Dat is geen grondkabel hoor; dit is gewoon een gewone Ymvk zonder aardscherm.quote:Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef Think_Pad het volgende:
Kan ik voor de bekabeling van automaat naar perilex stopcontact deze gebruiken: https://www.elektramat.nl/ymvk-mb-kabel-5x25-per-1-meter/ (5x 2,5mm2) of mag je die niet binnenshuis langs/door een muur laten lopen? Heb het idee dat zo'n grondkabel makkelijker te leggen is dan een losse PVC-buis + VD-draad.
Hier heb je voldoende aan : https://www.elektramat.nl/vks04sd-uitbrset-krgr-3p-nb-16a/ gebruik nu wel degelijke materialen van fatsoenlijke merken !quote:Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef Think_Pad het volgende:
Heb je een voorbeeld van een automaat die geschikt is? Van de verschillende automaten heb ik weinig verstand (karakteristieken, welk vermogen ik moet hebben enzo). Het aansluiten gaat wel lukken.
Ok, ik ken ze alleen als grondkabelquote:Op zondag 9 november 2014 16:35 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat is geen grondkabel hoor; dit is gewoon een gewone Ymvk zonder aardscherm.
Dank.quote:Op zondag 9 november 2014 16:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hier heb je voldoende aan : https://www.elektramat.nl/vks04sd-uitbrset-krgr-3p-nb-16a/ gebruik nu wel degelijke materialen van fatsoenlijke merken !
Ja, al is het alleen verzekerings-technisch gezien.quote:Op zondag 9 november 2014 16:37 schreef Think_Pad het volgende:
Is het nodig dat het apparaat echt op 3 fasen aangesloten moet worden?
Een toestel dat volgens de beschrijvingen op het typenummer door de fabrikant toch anders wordt aangesloten lijkt mij niet verstandig.quote:Op zondag 9 november 2014 16:37 schreef Think_Pad het volgende:
Is het nodig dat het apparaat echt op 3 fasen aangesloten moet worden? Bij kookplaten e.d. zie je ook nog wel eens dat het ook over 2-fasen kan. Qua vermogen moet dat kunnen toch? 4200W delen door 2 geeft 2100W, dat moet ook over 2 groepen kunnen toch?
Maar dat is ook afhankelijk van hoe het in de zonnebank is aangesloten natuurlijk
Grondkabel is kabel met een aardscherm ; de kabel die jij in jou link hebt is zeker geen grondkabel maar gewone installatiekabel. Grondkabel kun je herkennen door de toevoeging AS in het type (AS staat voor aardscherm). Dit is bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-5x15-per-1-meter/ een grondkabel.quote:Op zondag 9 november 2014 16:37 schreef Think_Pad het volgende:
Ok, ik ken ze alleen als grondkabelMaar kan ik zo'n soort kabel gebruiken binnenshuis? Aansluiten in de meterkast, gaatje door de muur/plafond boren en de kabel leggen? Of moet ik echt gaan werken met losse VD-draden in een elektrabuis?
Want?? Als het ding op 3 x 230 goed werkt zie ik niet in waarom ie kracht nodig heeft. Lijkt me dat inwendig de boven en de onder lampen gewoon van elkaar gescheiden zitten, dat er nu mar 2 fases gebruikt worden bevestigd dat. Dat t apparaat even op 1 x 230v gedraait heeft ook. Maar dat zal duidelijker worden als ts m los schroeft.quote:Op zondag 9 november 2014 16:57 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Ja, al is het alleen verzekerings-technisch gezien.
Omdat je dan moet gaan lopen kutten en dingen gaat aansluiten zoals niet bedoeld is.quote:Op zondag 9 november 2014 17:12 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Want?? Als het ding op 3 x 230 goed werkt zie ik niet in waarom ie kracht nodig heeft. Lijkt me dat inwendig de boven en de onder lampen gewoon van elkaar gescheiden zitten, dat er nu mar 2 fases gebruikt worden bevestigd dat. Dat t apparaat even op 1 x 230v gedraait heeft ook. Maar dat zal duidelijker worden als ts m los schroeft.
Ehm, mogen perilexen nog wel? Ik zou iig gewoon een CEE stekker (dus zo'n rode als boven op 't plaatje) gebruiken.quote:Op zondag 9 november 2014 16:27 schreef Vonkenboer het volgende:
[...]
Dat geheel monteer je af op een perilex stopcontact.
Aan de zonnebank zet je een degelijk rubberen aansluitsnoer, met daaraan een perilex stekker.
[...]
lasapparaten hebben vaak ook maar 2 fasen nodig,quote:Op zondag 9 november 2014 20:53 schreef Ou-Tannu het volgende:
Wat ik me afvraag. Nu het apparaat 1 fase niet gebruikt.... Heeft jan de beun dan niet meer aangepast dan alleen een andere stekker?
Een standaard perilex is geschikt voor stromen tot 16A; er zijn aangepaste versies die nog voor stromen tot 25A geschikt zijn. Daar moet je ook andere perilexstekkers e.d. op aansluiten.quote:Op zondag 9 november 2014 20:44 schreef Xiphos het volgende:
[..]
Ehm, mogen perilexen nog wel? Ik zou iig gewoon een CEE stekker (dus zo'n rode als boven op 't plaatje) gebruiken.
Daar kom je maar op één manier achter én dat is losschroeven van de aansluiting op de zonnebank.quote:Op zondag 9 november 2014 20:53 schreef Ou-Tannu het volgende:
Wat ik me afvraag. Nu het apparaat 1 fase niet gebruikt.... Heeft jan de beun dan niet meer aangepast dan alleen een andere stekker?
Of je laat knutsel-smurf bijna vanaf de zolder door het trapgat naar de begane grond storten. Puur omdat knutsel-smurf niet verwacht dat 1 of andere klapjosti een aardedraad als fase zou gebruiken...quote:Op zondag 9 november 2014 17:15 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Omdat je dan moet gaan lopen kutten en dingen gaat aansluiten zoals niet bedoeld is.
(Bijvoorbeeld: je kan best je fase aansluiten met groen/geel geen enkel probleem, zal 100% zeker werken.)
En als het wel fout gaat zegt verzekeringen zit je met schadepost die niet te overzien is.
dat is wat ik dus bedoelquote:Op zondag 9 november 2014 22:07 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
ag je ervoor gebruiken (gok dat 90% van de bedrijfshallen via goten met die kabel worden bedraad). Maar die kabel zonder pvc in de muur wegsmeren is dan weer niet de bedoeling.
Je hebt wel veel TL buizen nodig om 4200 watt te verstoken?quote:Op zondag 9 november 2014 21:04 schreef densmee het volgende:
[..]
lasapparaten hebben vaak ook maar 2 fasen nodig,
en dat zal hier ook wel zo zijn die paar tl buizen hebben ze gewoon verdeeld over twee fasen
Dit.quote:Op zondag 9 november 2014 23:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Je hebt wel veel TL buizen nodig om 4200 watt te verstoken?
Ik heb even rondgekeken op internet nav dit topic, er zijn dus inderdaad zonnebanken met 40 lampen van 100 W. Normaal zitten er 24 lampen in. Lijkt me dat deze uit een professionele zonnestudio komt (snel bruin, hup volgende klant).quote:Op zondag 9 november 2014 23:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Je hebt wel veel TL buizen nodig om 4200 watt te verstoken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |