abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146332615
Ik kijk de meest uiteenlopende documentaires en (het liefst) panel discussies en colleges van fysici als Bryan Green, Krauss, Susskind, etc.
Nu blijft zwaartekracht me altijd toch tamelijk onduidelijk met oog op wat het nou precies is.

Einstein had natuurlijk de doorbraak door het te hebben over 'space-time' en voor te stellen dat zwaartekracht deze ruimte-tijd kromt. Wat me alleen onduidelijk is, is het feit dat men het over zwaartekracht blijft hebben als een 'echte force' en ook op zoek is naar de graviton als carrier van die force. Maar dat zou impliceren dat er een veld is voor zwaartekracht.
Is dat niet in strijd met de beschrijving van einstein waarin het meer een 'verschijnsel' is wat voortkomt uit de kromming van ruimtetijd onder invloed van massa (materie + energie)

Wie biedt opheldering? :)
  woensdag 5 november 2014 @ 15:39:09 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_146332866
newton
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_146333334
Volgens mij is er ook een zwaartekrachtveld en heb je dat goed begrepen.
Newtons ideëen zijn nog wel praktisch om het effect van zwaartekracht uit te leggen hier op aarde, maar zijn inmiddels wel achterhaald. Er is overigens genoeg te vinden op Youtube hierover. Ik vind Sean Caroll persoonlijk een goede spreken over ingewikkelde zaken.
Ik heb geen signature.
  woensdag 5 november 2014 @ 15:51:48 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_146333370
Het valt me wel vaker op dat wanneer ik filmpjes kijk uit die hoek er vaak dingen verteld worden die tegenstrijdig lijken te zijn.
  woensdag 5 november 2014 @ 15:56:08 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_146333577
volgens mij is de bron van zwaartekracht beweging.
de aarde draait rond de zon en rond de eigen as. dat veroorzaakt imo zwaartekracht.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_146334389
Volgens mij klopt dat niet :P
Je hoeft hier zelf ook geen mening over te hebben, dit is gewoon kennis wat op te zoeken is :)
Ik heb geen signature.
pi_146337215
Ze zijn op zoek naar het subatomaire deeltje dat massa geeft aan de andere deeltjes/atomen.
Zonder deze massa, geen kromming in de ruimtetijd, zonder kromming geen "zwaartekracht-achtige effecten"
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_146342105
Dit gaat nogal diep in theoretische en mathematische fysica, en dat is nogal ver van mijn eigen expertise, maar voorzover ik het begrijp:

Einstein's relativieitstheorie is zogenaamd "Background independent". Dat wil zeggen dat de theorie geldt ongeacht de 'vorm' van ruimte-tijd en de vorm/waarden van de verschillende krachtvelden in die ruimte-tijd.

Daarentegen is het Standaardmodel niet background independent. Het Standaardmodel is alleen geldig voor een bepaalde soort ruimte-tijd, genaamd Minkowski space.

Dit is de reden dat het Standaardmodel (dat elektromagnetisme, de sterke en de zwakke kernkracht verklaart) niet verenigd kan worden met relativiteit (dat zwaartekracht verklaart). Quantum gravity, de theorie die het graviton voorspelt, is een theorie die deze twee zou moeten verenigen.

Nogmaals de disclaimer dat ik geen theoreticus ben, en dit dus net zo goed als fout kan zijn.
pi_146344119
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 17:28 schreef MouzurX het volgende:
Ze zijn op zoek naar het subatomaire deeltje dat massa geeft aan de andere deeltjes/atomen.
Zonder deze massa, geen kromming in de ruimtetijd, zonder kromming geen "zwaartekracht-achtige effecten"
Nope.. Higgs Boson geeft massa. (interactie met dat veld wel te verstaan)

En verder beschrijf je zwaartekracht als gevolg van die massa (een 'emerging' fenomeen dus), wat dus precies mijn vraag is hoe dit verenigbaar is met de aanname dat er een graviton is en dus een veld van zwaartekracht.
pi_146344203
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 15:50 schreef VitaminWater het volgende:
Volgens mij is er ook een zwaartekrachtveld en heb je dat goed begrepen.
Newtons ideëen zijn nog wel praktisch om het effect van zwaartekracht uit te leggen hier op aarde, maar zijn inmiddels wel achterhaald. Er is overigens genoeg te vinden op Youtube hierover. Ik vind Sean Caroll persoonlijk een goede spreken over ingewikkelde zaken.
Inderdaad genoeg te vinden, maar dit wordt mij maar niet helder. Over het algemeen wordt er vooral gesproken over zwaartekracht als kromming van ruimte-tijd. Snap ik. Ook relativiteits theorie (special en general) kan ik een eind in meekomen. Het verwart me dan dus alleen als we het over gravitatiegolven en een graviton gaan hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:38 schreef Inaithnir het volgende:
Dit gaat nogal diep in theoretische en mathematische fysica, en dat is nogal ver van mijn eigen expertise, maar voorzover ik het begrijp:

Einstein's relativieitstheorie is zogenaamd "Background independent". Dat wil zeggen dat de theorie geldt ongeacht de 'vorm' van ruimte-tijd en de vorm/waarden van de verschillende krachtvelden in die ruimte-tijd.

Daarentegen is het Standaardmodel niet background independent. Het Standaardmodel is alleen geldig voor een bepaalde soort ruimte-tijd, genaamd Minkowski space.

Dit is de reden dat het Standaardmodel (dat elektromagnetisme, de sterke en de zwakke kernkracht verklaart) niet verenigd kan worden met relativiteit (dat zwaartekracht verklaart). Quantum gravity, de theorie die het graviton voorspelt, is een theorie die deze twee zou moeten verenigen.

Nogmaals de disclaimer dat ik geen theoreticus ben, en dit dus net zo goed als fout kan zijn.
Hmm interessant punt.. hier zoek ik even op door! thx:)
pi_146344321
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 15:56 schreef sturmpie het volgende:
volgens mij is de bron van zwaartekracht beweging.
de aarde draait rond de zon en rond de eigen as. dat veroorzaakt imo zwaartekracht.
Dat is zeker niet de bron, al voegt het wel een (miniscule) hoeveelheid toe volgens E=mc2
pi_146344486
hier nog een stukje van de Stanford website:

quote:
Is gravity the exchange of gravitons, or the curvature of space-time?
Theorists believe that both of these descriptions are valid, in much the same way that we can think of the force of electromagnetism as being either the product of a continuous field, or the exchange of numerous force-carrying particles called photons. For certain 'classical' calculations, the description of electromagnetism as a field is more workable than its 'quantum' description, and vice versa. The problem is that, although physicists have a workable theory of gravity that involves the gravitational field, and gravitational forces as a curvature of space-time, there is no currently believable quantum theory of gravity involving 'gravitons'. We do not even know, a priori, whether there are such things as gravitons even though we have isolated the particles responsible for the other three forces in nature. Just as photons are 'packets' of the electromagnetic field, gravitons would be considered 'packets' of the gravitational field or space-time curvature.
Both descriptions are valid... tsja.. toch lijkt het mij dat dit (conceptueel) wel degelijk fundamenteel verschillende verklaringen zijn. :?
pi_146349006
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:31 schreef nikao het volgende:
hier nog een stukje van de Stanford website:

[..]

Both descriptions are valid... tsja.. toch lijkt het mij dat dit (conceptueel) wel degelijk fundamenteel verschillende verklaringen zijn. :?
zolang je met beide beschrijvingen maar tot bruikbare antwoorden komt voldoen de beschrijvingen voorlopig.
volgens mij weet nog niemand waarom zwaartekracht werkt en hebben we enkel beschrijvingen van de effecten
pi_146349551
Misschien is dit een goede gelegenheid om een door mij al eerder gebrachte hypothese weer eens naar voren te brengen:
We worden niet door de aarde aangetrokken, maar we worden er tegen aan gedrukt.
De zwaartekracht werkt niet van uit de aarde naar buiten, maar van de kosmos naar de aarde toe.
Hiermee is tevens te verklaren waarom het heelal expandeert, want deze kracht werkt alle kanten op alsof het een soort van gasdruk is.
pi_146350929
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 22:07 schreef Schonedal het volgende:
Misschien is dit een goede gelegenheid om een door mij al eerder gebrachte hypothese weer eens naar voren te brengen:
De zwaartekracht werkt niet van uit de aarde naar buiten, maar van de kosmos naar de aarde toe.
Hiermee is tevens te verklaren waarom het heelal expandeert, want deze kracht werkt alle kanten op alsof het een soort van gasdruk is.
Maar wát drukt er dan? Wat duwt ons tegen de aarde aan, en waarom duwt de aarde ons dan niet weg?
pi_146351443
quote:
Conceptueel veel te verwarrend, aangezien je dan over taalgebruik gaat hebben. (wat bedoel je precies met 'gedrukt'?)
show me the/your math!
pi_146359439
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146359822
Ik hoop hier later een antwoord op te geven, maar de ART (zwaartekracht is geen kracht maar ruimtetijd geometrie) en de notie van een "graviton" in theorieen van kwantumzwaartekracht (analoog aan het foton als excitatie van het elektromagnetische veld) lijken op het eerste gezicht inderdaad nogal tegenstrijdig. In snaartheorie echter blijken deze twee noties equivalent te zijn, dus die tegenstrijdigheid kan schijn zijn :)

Overigens is er in de ART ook een zwaartekrachts"veld", namelijk de metrische tensor :) Een graviton is dan simpelweg een excitatie van (een perturbatie op het vacuum van) het kwantumveld hiervan, maar dan ga je al voorbij de klassieke ART van Einstein.

Later hopelijk meer ;)
pi_146360308
Neil Degrasse Tyson postte toevallig deze video 7 uur geleden :)

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146367904
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:04 schreef Haushofer het volgende:
[...] lijken op het eerste gezicht inderdaad nogal tegenstrijdig. In snaartheorie echter blijken deze twee noties equivalent te zijn, dus die tegenstrijdigheid kan schijn zijn :)
Nogal logisch aangezien snaartheorie specifiek ontworpen is om deze eigenschap te hebben. Zegt niet zo veel over de werkelijkheid.
pi_146375695
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 10:04 schreef Haushofer het volgende:
Ik hoop hier later een antwoord op te geven, maar de ART (zwaartekracht is geen kracht maar ruimtetijd geometrie) en de notie van een "graviton" in theorieen van kwantumzwaartekracht (analoog aan het foton als excitatie van het elektromagnetische veld) lijken op het eerste gezicht inderdaad nogal tegenstrijdig. In snaartheorie echter blijken deze twee noties equivalent te zijn, dus die tegenstrijdigheid kan schijn zijn :)

Overigens is er in de ART ook een zwaartekrachts"veld", namelijk de metrische tensor :) Een graviton is dan simpelweg een excitatie van (een perturbatie op het vacuum van) het kwantumveld hiervan, maar dan ga je al voorbij de klassieke ART van Einstein.

Later hopelijk meer ;)
Wat ik niet goed begrijp is waarom je bij relativiteits theorie nog spreekt over een kracht en niet een fenomeen. Kromming van ruimtetijd door massa en energie is toch 'voldoende'?
Een kracht impliceert een eigen veld en dus een carrier, maar dan heb je een heel andere situatie lijkt me. Dan interacteert massa en energie met elkaar via de graviton en het veld om zo het effect van een gekromde spacetime te bewerkstelligen.
Maar wat is 'werkelijkheid'?

Maakt voor de beschrijvingen en berekeningen wellicht niet uit, maar lijkt me toch dat we daar nog altijd wel naar op zoek zijn toch?
Maar toch zie ik deze vraag niet vaak aan bod komen, dus het lijkt daardoor alsof het helemaal niet tegenstrijdig is (anders zouden wetenschappers er wel meer over hebben lijkt me ;))
pi_146375765
quote:
Ja typisch voorbeeld waar ze het dus alleen maar over de kromming van ruimte-tijd hebben. Maar waarom het dan nog een kracht noemen, dan is het toch een emerging effect?
pi_146392059
Ook leuk; entropic gravity
Behandelt zwaartekracht ook niet als een kracht in zichzelf, maar een gevolg van andere krachten.

Toch interessants hoe iets 'basaals' eigenlijk nog zo onbekend is wat het daadwerkelijk is. Klaarblijkelijk hebben we uitstekende beschrijvingen van het effect, maar nog niet van waar het daadwerkelijk vandaan komt.
pi_146393843
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 18:33 schreef nikao het volgende:

[..]

Wat ik niet goed begrijp is waarom je bij relativiteits theorie nog spreekt over een kracht en niet een fenomeen. Kromming van ruimtetijd door massa en energie is toch 'voldoende'?
Ja. In de ART is zwaartekracht ook niet meer een kracht en wordt in de tekstboeken ook niet zo beschreven; een kracht zorgt voor versnelling, maar wegens het equivalentieprincipe is "versnelling door zwaartekracht" een slecht gedefinieerde uitspraak. Zwaartekracht is ruimtetijdmeetkunde, en objecten volgen daarin geodeten. Het wordt nog wel beschreven met een veld, namelijk de metrische tensor, die in de ART de meetkunde volledig vastlegt (de Riemanntensor wordt volledig bepaald door de metriek via diverse constraints). Zie b.v. Carrolls lecture notes op het arxiv, hoofdstuk 4.

Overigens, Newtons zwaartekracht is ook al een soort "schijnkracht"; je kunt altijd naar een rechtgaande versnelde waarnemer gaan om zwaartekracht te elimineren. Denk maar aan een vrije val :)

Je kunt die metrische tensor vervolgens proberen te quantiseren, equivalent aan het elektromagnetische veld. Dit levert een niet-renormalizeerbare theorie op, wat betekent dat de kwantumtheorie betrouwbaar is tot een bepaalde energieschaal; vergelijk de vierpuntsinteractietheorie van Fermi voor de zwakke wisselwerking. De excitaties van de metrische tensor noemen we dan "gravitonen", maar het is de vraag of deze elementair zijn of b.v. quasideeltjes zoals je die in de vaste stof fysica tegenkomt (polaronen, excitonen, fononen etc.)

In snaartheorie zijn ze wel elementair. Je kunt laten zien dat een gekromde ruimtetijd beschreven kan worden als een coherente toestand van gravitontrillingen, zoals een laser een coherente toestand van fotonen is.

Ik hoop dat dit al wat duidelijkheid biedt. Ik heb overigens je video in het inflatietopic bekeken, en de link tussen het multiversum en inflatie is me een stuk duidelijker geworden nu. Ik hoop daar later op terug te komen :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 07-11-2014 10:05:43 ]
pi_146393884
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:32 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Nogal logisch aangezien snaartheorie specifiek ontworpen is om deze eigenschap te hebben. Zegt niet zo veel over de werkelijkheid.
Helemaal niet. Snaartheorie is aanvankelijk "ontworpen" om de sterke wisselwerking te beschrijven, voor het succes van QCD. Dat de ART er zo uitrolt (met nog open vragen, overigens) is eigenlijk iets heel merkwaardigs wat pas naar voren komt na een stevige partij rekenen.
pi_146405529
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja. In de ART is zwaartekracht ook niet meer een kracht en wordt in de tekstboeken ook niet zo beschreven; een kracht zorgt voor versnelling, maar wegens het equivalentieprincipe is "versnelling door zwaartekracht" een slecht gedefinieerde uitspraak. Zwaartekracht is ruimtetijdmeetkunde, en objecten volgen daarin geodeten. Het wordt nog wel beschreven met een veld, namelijk de metrische tensor, die in de ART de meetkunde volledig vastlegt (de Riemanntensor wordt volledig bepaald door de metriek via diverse constraints). Zie b.v. Carrolls lecture notes op het arxiv, hoofdstuk 4.

Overigens, Newtons zwaartekracht is ook al een soort "schijnkracht"; je kunt altijd naar een rechtgaande versnelde waarnemer gaan om zwaartekracht te elimineren. Denk maar aan een vrije val :)

Je kunt die metrische tensor vervolgens proberen te quantiseren, equivalent aan het elektromagnetische veld. Dit levert een niet-renormalizeerbare theorie op, wat betekent dat de kwantumtheorie betrouwbaar is tot een bepaalde energieschaal; vergelijk de vierpuntsinteractietheorie van Fermi voor de zwakke wisselwerking. De excitaties van de metrische tensor noemen we dan "gravitonen", maar het is de vraag of deze elementair zijn of b.v. quasideeltjes zoals je die in de vaste stof fysica tegenkomt (polaronen, excitonen, fononen etc.)

In snaartheorie zijn ze wel elementair. Je kunt laten zien dat een gekromde ruimtetijd beschreven kan worden als een coherente toestand van gravitontrillingen, zoals een laser een coherente toestand van fotonen is.

Ik hoop dat dit al wat duidelijkheid biedt. Ik heb overigens je video in het inflatietopic bekeken, en de link tussen het multiversum en inflatie is me een stuk duidelijker geworden nu. Ik hoop daar later op terug te komen :)
Je bevestigt dus eigenlijk mijn 'gevoel'/intuitie hierover. Maakt wel dat ik vind dat veel discussies en documentaires hier dan erg onduidelijk over zijn. Die blijven wel degelijk over een kracht praten terwijl ze praten over ART
pi_146405824
Haushoffer, ben ik niet met je eens. Ze hebben er net zo lang aan zitten knutselen totdat er zo veel mogelijk uitrolde. En je weet ook dat die mening nogal gedeeld wordt door een deel van de top theoretische natuurkundigen. Er zijn tig versies van snaartheorie die niet kloppen en als je wilt kun je er duizenden bij bedenken die ook allemaal universa beschrijven, maar niet ons universum.

Verder wat filmpje van Degrasse Tyson, wat lult die man daar?
pi_146426963
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 16:27 schreef nikao het volgende:

[..]

Je bevestigt dus eigenlijk mijn 'gevoel'/intuitie hierover. Maakt wel dat ik vind dat veel discussies en documentaires hier dan erg onduidelijk over zijn. Die blijven wel degelijk over een kracht praten terwijl ze praten over ART.
Ja, dat is idd verwarrend :) De moderne manier om tegen zwaartekracht aan te kijken is om het te beschouwen als een zelfinteracterende theorie van massaloze spin-0 deeltjes, dus vanuit veldentheorie. Zo'n theorie, die tot laagste orde al door Fierz en Pauli is opgeschreven in de jaren 30, kun je itereren tot de ART. Algemene covariantie (dus alle waarnemers gebruiken dezelfde vergelijkingen) is dan een consistentie-eis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 08-11-2014 10:47:49 ]
pi_146427034
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 16:36 schreef Pandarus het volgende:
Haushoffer, ben ik niet met je eens.
Het is een historisch feit. Lees de ontwikkeling van de theorie er maar es op na :)

quote:
Ze hebben er net zo lang aan zitten knutselen totdat er zo veel mogelijk uitrolde.
Ja, snaartheorie is door het compactificeren erg willekeurig geworden, denk aan het landschap. Maar zwaartekracht rolt er daarvoor al uit. Daar valt niks aan te knutselen. Dat is een uiterst niet-triviaal aspect van de theorie wat wordt opgelegd door de theorie. Dus wat je zegt is met betrekking tot zwaartekracht niet waar.

quote:
En je weet ook dat die mening nogal gedeeld wordt door een deel van de top theoretische natuurkundigen.
Nee dus :) Dat is een mening omtrent het feit dat snaartheorie, ondanks het zijn van een kwantumgravitatietheorie, nog steeds erg veel onduidelijkheden bevat.

quote:
Er zijn tig versies van snaartheorie die niet kloppen en als je wilt kun je er duizenden bij bedenken die ook allemaal universa beschrijven, maar niet ons universum.
Nog wel meer, in de orde van 10500 :P

quote:
Verder wat filmpje van Degrasse Tyson, wat lult die man daar?
Heb ik niet gezien, maar Tyson is geen snaartheoreet, maar een astrofysicus volgens mij. Dat is een nogal ander vakgebied.
pi_146427109
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 10:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, dat is idd verwarrend :) De moderne manier om tegen zwaartekracht aan te kijken is om het te beschouwen als een zelfinteracterende theorie van massaloze spin-0 deeltjes, dus vanuit veldentheorie. Zo'n theorie, die tot laagste orde al door Fierz en Pauli is opgeschreven, kun je itereren tot de ART. Algemene covariantie (dus alle waarnemers gebruiken dezelfde vergelijkingen) is dan een consistentie-eis.
I see, en blijkbaar qua uitkomsten/voorspelingen/etc compleet verenigbaar met de beschrijving volgens ART (?)
Dit is uiteraard voor het grote (leken)publiek niet te vatten, en ik snap dan ook wel dat we in het algemeen blijven praten over 'kromming van ruimtetijd'.
Tis me nu een stuk(je) duidelijker, thx : )
pi_146427141
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 10:48 schreef nikao het volgende:

[..]

I see, en blijkbaar qua uitkomsten/voorspelingen/etc compleet verenigbaar met de beschrijving volgens ART (?)
Je krijgt de ART. Wat ik zei, ruimtetijdkromming wordt dan een soort van coherente toestand van "gravitonen", als je theorie zou kwantiseren. In dit geval levert de kwantumtheorie dus een effectieve beschrijving op, die onvolledig zal zijn: de theorie is niet renormalizeerbaar.
pi_146427185
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 16:36 schreef Pandarus het volgende:
Er zijn tig versies van snaartheorie die niet kloppen en als je wilt kun je er duizenden bij bedenken die ook allemaal universa beschrijven, maar niet ons universum.
Fundamentele (denk)fout wat mij betreft; je kan niet zomaar zeggen dat die versies 'niet kloppen'. Zeker niet als je het multiversum ook nog hebt; kan heel goed zijn dat al die versies van snaartheorie (afhankelijk welke vorm van de manifold je kiest, 10^500) juist waar zijn.

Dat dit voor velen geen 'bevredigend' antwoord is omdat het inzichzelf niet echt iets verklaard is meer een menselijk/filosofische discussie imho.
pi_146427215
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 10:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je krijgt de ART. Wat ik zei, ruimtetijdkromming wordt dan een soort van coherente toestand van "gravitonen", als je theorie zou kwantiseren. In dit geval levert de kwantumtheorie dus een effectieve beschrijving op, die onvolledig zal zijn: de theorie is niet renormalizeerbaar.
Maar even terug naar 'what's really going on'; heb je in het geval van 'gravitonen' nog wel een 'spacetime' die kromt? (komt dat in die beschrijving door de gravitonen? :?)
Klinkt nog steeds alsof de gravitonen een andere manier zijn om die kromming van ruimte-tijd te beschrijven (en dus niet beide 'waar' zijn.)

ik snap dat dit vanuit de beschrijvende zin niet uitmaakt, maar probeer te bevatten wat de ideeen zijn wat er 'echt gaande is'.
pi_146427365
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 10:43 schreef Haushofer het volgende:

Heb ik niet gezien, maar Tyson is geen snaartheoreet, maar een astrofysicus volgens mij. Dat is een nogal ander vakgebied.
Tyson over snaartheorie. :+

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146427413
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 11:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Tyson over snaartheorie. :+

Erg flauw imho... zeker de vergelijking met Einstein. Die heeft immers de rest van z'n leven ook tevergeefs gewerkt aan een unified theory, terwijl die nog een deel van de vragen negeerde ook die nu wel opgepakt (dienen te) worden.

Maar goed, er is vast wel een string theory topic waar we het hier verder over kunnen hebben? :)
pi_146427491
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 11:08 schreef nikao het volgende:

[..]

Erg flauw imho... zeker de vergelijking met Einstein. Die heeft immers de rest van z'n leven ook tevergeefs gewerkt aan een unified theory, terwijl die nog een deel van de vragen negeerde ook die nu wel opgepakt (dienen te) worden.

Maar goed, er is vast wel een string theory topic waar we het hier verder over kunnen hebben? :)
Was ook meer bedoeld als luchtig tussendoortje dan een poging om een discussie over snaartheorie te beginnen. ;) Zover ik dat kan beoordelen is dat voornamelijk een welles-nietes spelletje voor theoretische fysici. Ik vind het grappig zoals ze erover bekvechten, maar ik kan er zelf geen zinnig woord over zeggen.

Dus maar weer verder met zwaartekracht. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146428317
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 10:43 schreef Haushofer het volgende:
Het is een historisch feit. Lees de ontwikkeling van de theorie er maar es op na :)
quote:
Nog wel meer, in de orde van 10500 :P

Beetje tegenstrijdig, niet(alhoewel ik snap dat ze niet allemaal de fout in gaan juist omdat ART en QM niet samenvallen). Ik weet dat jij meer weet over snaartheorie dan ik doe, maar ergens ga je hier de fout in. Zie nu niet gelijk waar. Heeft ook niet zo veel nut om daar dieper op in te zoeken(heerlijke contaminatie).

[ Bericht 1% gewijzigd door Pandarus op 08-11-2014 12:12:32 ]
pi_146428417
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 10:53 schreef nikao het volgende:

[..]

Fundamentele (denk)fout wat mij betreft; je kan niet zomaar zeggen dat die versies 'niet kloppen'. Zeker niet als je het multiversum ook nog hebt; kan heel goed zijn dat al die versies van snaartheorie (afhankelijk welke vorm van de manifold je kiest, 10^500) juist waar zijn.

Dat dit voor velen geen 'bevredigend' antwoord is omdat het inzichzelf niet echt iets verklaard is meer een menselijk/filosofische discussie imho.
Ja lekker is dat he, iets dat niet falsifieerbaar. Ik ben niet tegen snaartheorie, maar als we het over deze boeg gaan gooien hoort deze discussie toch echt op het F&L en niet hier. Dat snaartheorie intern consistent is(naar heel veel moeite) wil nog niet zeggen dat kritiek daarop een fundamentele denkfout is.

Zover we nu weten is snaartheorie niet te falsificeren voor alle 10^500/alle universa in het multiversum, ergo snaartheorie 'klopt' in geen enkel universum.

quote:
Tyson over snaartheorie
Tja, als je alleen iets negatiefs over snaartheorie mag zeggen als je de laatste 20 jaar van je leven in string theorie geïnvesteerd hebt, dan heb je een probleem.
Ik vind het een terechte kritiek om te zeggen dat er 'no progress' is als het enige wat gebeurd is dat de theorie zelf intern nog mooier en consistenter is gemaakt. Uiteindelijk gaat het over het maken van een model van de werkelijkheid dat voorspellingen maakt die toetsbaar zijn.
Als ik al 20 jaar in de snaartheorie zat en wetende dat dat tot nu toe nog niet gebeurd is, zou me dat erg onzeker maken.

[ Bericht 20% gewijzigd door Pandarus op 08-11-2014 12:18:51 ]
pi_146429421
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 12:11 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Ja lekker is dat he, iets dat niet falsifieerbaar. Ik ben niet tegen snaartheorie, maar als we het over deze boeg gaan gooien hoort deze discussie toch echt op het F&L en niet hier. Dat snaartheorie intern consistent is(naar heel veel moeite) wil nog niet zeggen dat kritiek daarop een fundamentele denkfout is.

Zover we nu weten is snaartheorie niet te falsificeren voor alle 10^500/alle universa in het multiversum, ergo snaartheorie 'klopt' in geen enkel universum.

[..]

Tja, als je alleen iets negatiefs over snaartheorie mag zeggen als je de laatste 20 jaar van je leven in string theorie geïnvesteerd hebt, dan heb je een probleem.
Ik vind het een terechte kritiek om te zeggen dat er 'no progress' is als het enige wat gebeurd is dat de theorie zelf intern nog mooier en consistenter is gemaakt. Uiteindelijk gaat het over het maken van een model van de werkelijkheid dat voorspellingen maakt die toetsbaar zijn.
Als ik al 20 jaar in de snaartheorie zat en wetende dat dat tot nu toe nog niet gebeurd is, zou me dat erg onzeker maken.

Ben het wel deels eens met je kritiek, maar het gaat me veel te ver om het af te doen als 'non-science' of als een dead-end. Ik ken details niet, maar ik zover ik weet zijn bepaalde methodes (wiskundig) vanuit String theory erg handig en worden als 'tool' gebruikt in de rest van de physica.
Uiteraard is dat niet het doel van string theory an sich, maar maakt wel dat je niet kan zeggen dat het nutteloos is.

Verder vind ik het toch vreemd om te stellen dat iets niet klopt, alleen maar omdat de kansberekening zegt dat alle variaties wel voor moeten komen. Dan klopt het toch juist per definitie? Agreed, het verklaart dan niets meer, maar dat lijkt mij dan weer de menselijke psyche/filosofie die daar moeite mee heeft. De wiskunde zegt het, so we need to accept it? (als het daadwerkelijk zo is, ik zeg niet dat we al zo ver zijn)
pi_146429595
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 10:55 schreef nikao het volgende:

[..]

Maar even terug naar 'what's really going on'; heb je in het geval van 'gravitonen' nog wel een 'spacetime' die kromt? (komt dat in die beschrijving door de gravitonen? :?)
Klinkt nog steeds alsof de gravitonen een andere manier zijn om die kromming van ruimte-tijd te beschrijven (en dus niet beide 'waar' zijn.)

ik snap dat dit vanuit de beschrijvende zin niet uitmaakt, maar probeer te bevatten wat de ideeen zijn wat er 'echt gaande is'.
Ja. Op de planckschaal wordt de ruimtetijd fuzzy, op grotere schalen lijkt het 'smooth'. Maar de fundamentele notie van ruimtetijd is anders, en hoe precies is de grote vraag.
pi_146429636
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 12:05 schreef Pandarus het volgende:

[..]

[..]

Beetje tegenstrijdig, niet(alhoewel ik snap dat ze niet allemaal de fout in gaan juist omdat ART en QM niet samenvallen). Ik weet dat jij meer weet over snaartheorie dan ik doe, maar ergens ga je hier de fout in. Zie nu niet gelijk waar. Heeft ook niet zo veel nut om daar dieper op in te zoeken(heerlijke contaminatie).
Nee. Jij beweerde dat snaartheorie geconstrueerd is, en gefinetuned wordt om zwaartekracht te beschrijven. Dat is beide niet waar. Zwaartekracht zit ingebakken in snaartheorie, welke van de vijf theorieen je ook neemt. Het is een uiterst niet-triviaal aspect dat de bosonische sector massaloze spin-2 vibraties bevat. Die worden je opgedrongen.
pi_146430229
Dat is spelen met woorden, en je weet het. Ingebakken/finetuned, precies hetzelfde. Je haalt bewust oorzaak en gevolg door elkaar.
pi_146431499
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 13:44 schreef Pandarus het volgende:
Dat is spelen met woorden, en je weet het. Ingebakken/finetuned, precies hetzelfde. Je haalt bewust oorzaak en gevolg door elkaar.
:? hoezo is dat hetzelfde.. jullie beweren het tegenovergestelde van elkaar hoor;
Haushofer zegt dat het een gevolg is, terwijl jij stelt dat het een oorzaak is.
pi_146457155
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 13:44 schreef Pandarus het volgende:
Nee, dat is exact het tegenovergestelde. De basisprincipes van snaartheorie, namelijk puntdeeltjes uitbreiden en kwantumveldentheorie (nogal conservatief), geven je zwaartekracht. Je begrijpt denk ik niet hoe zwaartekracht uit snaartheorie rolt.

Maar als men verder over snaartheorie wil bakkelijen, dan is daar vast wel een topic over. Ik hou het hier bij :)
pi_146457167
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 14:32 schreef nikao het volgende:

[..]

:? hoezo is dat hetzelfde.. jullie beweren het tegenovergestelde van elkaar hoor;
Dat dus.
pi_146458632
quote:
Dit is onderuit te halen door de zwaarte-afplatting.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')