Nope.. Higgs Boson geeft massa. (interactie met dat veld wel te verstaan)quote:Op woensdag 5 november 2014 17:28 schreef MouzurX het volgende:
Ze zijn op zoek naar het subatomaire deeltje dat massa geeft aan de andere deeltjes/atomen.
Zonder deze massa, geen kromming in de ruimtetijd, zonder kromming geen "zwaartekracht-achtige effecten"
Inderdaad genoeg te vinden, maar dit wordt mij maar niet helder. Over het algemeen wordt er vooral gesproken over zwaartekracht als kromming van ruimte-tijd. Snap ik. Ook relativiteits theorie (special en general) kan ik een eind in meekomen. Het verwart me dan dus alleen als we het over gravitatiegolven en een graviton gaan hebben.quote:Op woensdag 5 november 2014 15:50 schreef VitaminWater het volgende:
Volgens mij is er ook een zwaartekrachtveld en heb je dat goed begrepen.
Newtons ideëen zijn nog wel praktisch om het effect van zwaartekracht uit te leggen hier op aarde, maar zijn inmiddels wel achterhaald. Er is overigens genoeg te vinden op Youtube hierover. Ik vind Sean Caroll persoonlijk een goede spreken over ingewikkelde zaken.
Hmm interessant punt.. hier zoek ik even op door! thx:)quote:Op woensdag 5 november 2014 19:38 schreef Inaithnir het volgende:
Dit gaat nogal diep in theoretische en mathematische fysica, en dat is nogal ver van mijn eigen expertise, maar voorzover ik het begrijp:
Einstein's relativieitstheorie is zogenaamd "Background independent". Dat wil zeggen dat de theorie geldt ongeacht de 'vorm' van ruimte-tijd en de vorm/waarden van de verschillende krachtvelden in die ruimte-tijd.
Daarentegen is het Standaardmodel niet background independent. Het Standaardmodel is alleen geldig voor een bepaalde soort ruimte-tijd, genaamd Minkowski space.
Dit is de reden dat het Standaardmodel (dat elektromagnetisme, de sterke en de zwakke kernkracht verklaart) niet verenigd kan worden met relativiteit (dat zwaartekracht verklaart). Quantum gravity, de theorie die het graviton voorspelt, is een theorie die deze twee zou moeten verenigen.
Nogmaals de disclaimer dat ik geen theoreticus ben, en dit dus net zo goed als fout kan zijn.
Dat is zeker niet de bron, al voegt het wel een (miniscule) hoeveelheid toe volgens E=mc2quote:Op woensdag 5 november 2014 15:56 schreef sturmpie het volgende:
volgens mij is de bron van zwaartekracht beweging.
de aarde draait rond de zon en rond de eigen as. dat veroorzaakt imo zwaartekracht.
Both descriptions are valid... tsja.. toch lijkt het mij dat dit (conceptueel) wel degelijk fundamenteel verschillende verklaringen zijn.quote:Is gravity the exchange of gravitons, or the curvature of space-time?
Theorists believe that both of these descriptions are valid, in much the same way that we can think of the force of electromagnetism as being either the product of a continuous field, or the exchange of numerous force-carrying particles called photons. For certain 'classical' calculations, the description of electromagnetism as a field is more workable than its 'quantum' description, and vice versa. The problem is that, although physicists have a workable theory of gravity that involves the gravitational field, and gravitational forces as a curvature of space-time, there is no currently believable quantum theory of gravity involving 'gravitons'. We do not even know, a priori, whether there are such things as gravitons even though we have isolated the particles responsible for the other three forces in nature. Just as photons are 'packets' of the electromagnetic field, gravitons would be considered 'packets' of the gravitational field or space-time curvature.
zolang je met beide beschrijvingen maar tot bruikbare antwoorden komt voldoen de beschrijvingen voorlopig.quote:Op woensdag 5 november 2014 20:31 schreef nikao het volgende:
hier nog een stukje van de Stanford website:
[..]
Both descriptions are valid... tsja.. toch lijkt het mij dat dit (conceptueel) wel degelijk fundamenteel verschillende verklaringen zijn.
Maar wát drukt er dan? Wat duwt ons tegen de aarde aan, en waarom duwt de aarde ons dan niet weg?quote:Op woensdag 5 november 2014 22:07 schreef Schonedal het volgende:
Misschien is dit een goede gelegenheid om een door mij al eerder gebrachte hypothese weer eens naar voren te brengen:
We worden niet door de aarde aangetrokken, maar we worden er tegen aan gedrukt.
De zwaartekracht werkt niet van uit de aarde naar buiten, maar van de kosmos naar de aarde toe.
Hiermee is tevens te verklaren waarom het heelal expandeert, want deze kracht werkt alle kanten op alsof het een soort van gasdruk is.
Conceptueel veel te verwarrend, aangezien je dan over taalgebruik gaat hebben. (wat bedoel je precies met 'gedrukt'?)quote:Op woensdag 5 november 2014 22:07 schreef Schonedal het volgende:
Misschien is dit een goede gelegenheid om een door mij al eerder gebrachte hypothese weer eens naar voren te brengen:
We worden niet door de aarde aangetrokken, maar we worden er tegen aan gedrukt.
De zwaartekracht werkt niet van uit de aarde naar buiten, maar van de kosmos naar de aarde toe.
Hiermee is tevens te verklaren waarom het heelal expandeert, want deze kracht werkt alle kanten op alsof het een soort van gasdruk is.
Nogal logisch aangezien snaartheorie specifiek ontworpen is om deze eigenschap te hebben. Zegt niet zo veel over de werkelijkheid.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:04 schreef Haushofer het volgende:
[...] lijken op het eerste gezicht inderdaad nogal tegenstrijdig. In snaartheorie echter blijken deze twee noties equivalent te zijn, dus die tegenstrijdigheid kan schijn zijn
Wat ik niet goed begrijp is waarom je bij relativiteits theorie nog spreekt over een kracht en niet een fenomeen. Kromming van ruimtetijd door massa en energie is toch 'voldoende'?quote:Op donderdag 6 november 2014 10:04 schreef Haushofer het volgende:
Ik hoop hier later een antwoord op te geven, maar de ART (zwaartekracht is geen kracht maar ruimtetijd geometrie) en de notie van een "graviton" in theorieen van kwantumzwaartekracht (analoog aan het foton als excitatie van het elektromagnetische veld) lijken op het eerste gezicht inderdaad nogal tegenstrijdig. In snaartheorie echter blijken deze twee noties equivalent te zijn, dus die tegenstrijdigheid kan schijn zijn
Overigens is er in de ART ook een zwaartekrachts"veld", namelijk de metrische tensorEen graviton is dan simpelweg een excitatie van (een perturbatie op het vacuum van) het kwantumveld hiervan, maar dan ga je al voorbij de klassieke ART van Einstein.
Later hopelijk meer![]()
Ja typisch voorbeeld waar ze het dus alleen maar over de kromming van ruimte-tijd hebben. Maar waarom het dan nog een kracht noemen, dan is het toch een emerging effect?quote:
Ja. In de ART is zwaartekracht ook niet meer een kracht en wordt in de tekstboeken ook niet zo beschreven; een kracht zorgt voor versnelling, maar wegens het equivalentieprincipe is "versnelling door zwaartekracht" een slecht gedefinieerde uitspraak. Zwaartekracht is ruimtetijdmeetkunde, en objecten volgen daarin geodeten. Het wordt nog wel beschreven met een veld, namelijk de metrische tensor, die in de ART de meetkunde volledig vastlegt (de Riemanntensor wordt volledig bepaald door de metriek via diverse constraints). Zie b.v. Carrolls lecture notes op het arxiv, hoofdstuk 4.quote:Op donderdag 6 november 2014 18:33 schreef nikao het volgende:
[..]
Wat ik niet goed begrijp is waarom je bij relativiteits theorie nog spreekt over een kracht en niet een fenomeen. Kromming van ruimtetijd door massa en energie is toch 'voldoende'?
Helemaal niet. Snaartheorie is aanvankelijk "ontworpen" om de sterke wisselwerking te beschrijven, voor het succes van QCD. Dat de ART er zo uitrolt (met nog open vragen, overigens) is eigenlijk iets heel merkwaardigs wat pas naar voren komt na een stevige partij rekenen.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:32 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Nogal logisch aangezien snaartheorie specifiek ontworpen is om deze eigenschap te hebben. Zegt niet zo veel over de werkelijkheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |