Van mij mag het zelfs een saai maandje blijven! Zakt mn totaal aan uitstaande vorderingen weer onder de grens.quote:Op maandag 10 november 2014 17:07 schreef Goesten het volgende:
Maar een saaie dag op crowdfund gebied
Als de vraag naar leningen langdurig lager blijft dan het aanbod aan crowdfund geld dan zullen de rentes nog verder dalen en daar zitten wij als investeerders niet op te wachten.quote:Op maandag 10 november 2014 20:01 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Van mij mag het zelfs een saai maandje blijven! Zakt mn totaal aan uitstaande vorderingen weer onder de grens.
Het is sowieso een beetje zeuren met die geboden rente. De planning was een beetje op 8 procent uit te komen gemiddeld en dat is me tot nog toe redelijk gelukt. Echter zie ik weinig meer voorbij komen dus ben ik gestopt met nieuwe projecten. 7% vind ik gewoon te laag voor het risico.quote:Op maandag 10 november 2014 22:24 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Als de vraag naar leningen langdurig lager blijft dan het aanbod aan crowdfund geld dan zullen de rentes nog verder dalen en daar zitten wij als investeerders niet op te wachten.
Zelfde hier. Het is prima om soms een project van 6% te hebben met een laag risico en korte looptijd bijvoorbeeld om je portefeuille te spreiden, maar gemiddeld moet het rendement wel rond de 8% bljven anders haak ik ook af.quote:Op maandag 10 november 2014 22:35 schreef BartNH het volgende:
[..]
Het is sowieso een beetje zeuren met die geboden rente. De planning was een beetje op 8 procent uit te komen gemiddeld en dat is me tot nog toe redelijk gelukt. Echter zie ik weinig meer voorbij komen dus ben ik gestopt met nieuwe projecten. 7% vind ik gewoon te laag voor het risico.
De opbrengst van mn huidige pakket gaat maandelijks naar een 'spaar'rekening. Verder denk ik dat ik wat meer in stenen ga stoppen. Lagere woonlasten creëren dus.
Precies. Ik laat mij er echter niet door verleiden om ook te investeren. Dan wacht ik wel even, of investeer in iets anders (vastgoed, beleggingen, deposito, eigen zaak etc.)quote:Op maandag 10 november 2014 23:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Helemaal niet zo verkeerd om zo langzamerhand weer naar vastgoed te gaan kijken inderdaad, dat gaat ook wel weer aantrekken. Hoe meer je nu al zelf aflost, hoe meer je op lange termijn overhoudt voor iets anders (door de lagere lasten).
Want het valt op dat meer projecten idd op 7% voor 5 jaar komen te staan. Dat is gewoon niet aantrekkelijk in verhouding tot het risico. Maar zo lang de grote massa blind lijkt te investeren loopt het nog. Des te kritischer moet je zelf worden. Op termijn zullen best wat minder kritische crowdfunders, en dan voornamelijk degenen die zich hebben laten lokken door de rentes in vergelijking met de spaarrekeningen, de boot in gaan doordat projecten het geen vijf jaar redden.
Nu zijn het er nog maar 3.quote:Op zaterdag 8 november 2014 01:26 schreef Horsemen het volgende:
Een volle pagina (6stuks) met openstaande projecten op de pagina "percentage Open" van GvE. Dit komt volgens mij zelden voor. De kan betekenen dat er of veel nieuwe projecten zijn geweest de afgelopen periode, de projecten in kwaliteit teruglopen, er minder geld richting crowdfunding stroomt (dat is het volgens mij zeker niet) of dat de risico/rendement verhouding onderdruk staat waardoor investeerders moeizaam in deze projecten willen investeren. Wat denken jullie?
BKR score van beide partners. Het is een Man / Vrouw maatschap.quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:47 schreef Graankorrel het volgende:
Nieuw project; biologische fruitteelt; http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8599
Laag risico, lage rente (7%, 60 mnd)
Weet iemand waarom er twee BKR scores te zien zijn?
Juist, logisch.quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:54 schreef Horsemen het volgende:
[..]
BKR score van beide partners. Het is een Man / Vrouw maatschap.
Ik pak hem ook mee.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:01 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Juist, logisch.
Ik heb er, ondanks de lage rente discussie zoals hierboven gevoerd, een klein bedragje ingestopt.
Zijn meer mensen die net als ons denken, hij raakt het komende uur kwartier nog wel vol.quote:
Toch alweer vol.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:17 schreef abominabel het volgende:
En nog een particulier die de nieuwe woning wil uitbouwen. Maar het bouwdepot is op. Wordt ik toch niet zo enthousiast van. Kun je dan niet begroten, vraag ik me af.
Toch kregen ze van alle kanten de laagste risico classificaties mee. Heb hem ook laten lopen, doe in principe geen particulieren.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:24 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Toch alweer vol.
Ik vraag me toch af hoe, met deze regel:
Wij zitten al aan onze maximale hypotheek
Gaan bij mij alle alarmbellen af
Ik laat hem ook lopen. Jammer dat het andere project biologische fruitteelt weer zo snel volloopt. Ik sla hem over, maar als projecten voortaan zo snel gaan zie ik de percentages nog wel verder kelderen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 10:33 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Toch kregen ze van alle kanten de laagste risico classificaties mee. Heb hem ook laten lopen, doe in principe geen particulieren.
Mmm, eigenlijk loopt uiteindelijk alles wat nu nog open staat vol, nou ja op die kerk na dan. Slechte zaak!quote:Op dinsdag 11 november 2014 16:55 schreef abominabel het volgende:
Uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod, natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die nu graag hun geld in crowdfunding stoppen.
Gelukkig lopen matige projecten zoals het klimbos en de subway nu niet meteen vol met 7% rente. Tenminste nog een beetje een signaal dat we niet overal in trappen.
Wat erger is dat is dat ook de matige projecten gewoon vollopen, nog los van het te lage rentepercentage. Maar inderdaad, dat is de marktwerking....quote:Op dinsdag 11 november 2014 18:52 schreef Piet__Piraat het volgende:
Jep. Grote kans dat het merendeel de komende tijd 7% wordt. En die enkele positieve uitschieter zit al gauw vol met mensen die 5k investeren ofzo.
Boeven? Niet zo negatief over onze keurige banken hè.quote:Op dinsdag 11 november 2014 21:04 schreef Tha_Duck het volgende:
7% tegenover 1,1% bij de bank. 7 is niet fantastisch, maar het is beter dan je geld aan de boeven van de Rabo of ING geven toch?
Bank heb ik nu 1,65% dus in elk geval is dat nog steeds 4 keer zoveel.quote:Op dinsdag 11 november 2014 21:04 schreef Tha_Duck het volgende:
7% tegenover 1,1% bij de bank. 7 is niet fantastisch, maar het is beter dan je geld aan de boeven van de Rabo of ING geven toch?
Op een ander platform zouden de rentes niet veel hoger liggen toch. Die prijzen zichzelf dan toch uit de markt. Zowel voor lener als investeerder is dat allemaal martkwerking. Is gewoon wachten tot de ECB de rente weer verhoogd. Dan gaat de rest ook wel weer omhoog, inclusief je eventuele hypotheekrente natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 november 2014 20:41 schreef AQuila360 het volgende:
Helaas jongs! De goeie tijden liggen achter ons, hopelijk vinden we nog wat nieuwe platformen.
Maar opzich ben ik met 7% ook nog wel tevreden zolang het geen super slechte rating is, maar nog is 7% best aardig nog.
In de praktijk zal het percentage lager liggen. Er gaan natuurlijk projecten omvallen en daar moet je echt rekening mee houden.quote:Op dinsdag 11 november 2014 21:27 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Bank heb ik nu 1,65% dus in elk geval is dat nog steeds 4 keer zoveel.
Gemiddeld sta ik nu nog op 8,33% bij GvE en dat is redelijk vast nu.
Dan kunnen we voorlopig nog wachten. De ECB gaat voorlopig de rente niet verhogen.quote:Op dinsdag 11 november 2014 21:33 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Op een ander platform zouden de rentes niet veel hoger liggen toch. Die prijzen zichzelf dan toch uit de markt. Zowel voor lener als investeerder is dat allemaal martkwerking. Is gewoon wachten tot de ECB de rente weer verhoogd. Dan gaat de rest ook wel weer omhoog, inclusief je eventuele hypotheekrente natuurlijk.
Zo natuurlijk is dat m.i. niet. Zo hoog is het defaultpercentage niet. Als je nu kijkt hoeveel projecten er omgevallen zijn sinds de start van GvE en je trekt die lijn door zie ik het wel positief in.quote:Op dinsdag 11 november 2014 22:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
In de praktijk zal het percentage lager liggen. Er gaan natuurlijk projecten omvallen en daar moet je echt rekening mee houden.
Maar daar heb je ook het voordeel dat je er vroeg bij was. Als je nu instapt haal je >8% echt niet meer. Plus dat je extra risico blijft lopen, dat je bij een bank niet hebt (mits je binnen de garantie van DNB blijft natuurlijk).quote:Op dinsdag 11 november 2014 21:27 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Bank heb ik nu 1,65% dus in elk geval is dat nog steeds 4 keer zoveel.
Gemiddeld sta ik nu nog op 8,33% bij GvE en dat is redelijk vast nu.
Als je maar genoeg projecten hebt neemt de kans toe dat er een (of meerdere) niet de eindstreep gaat halen. Die 8,33% is dan ook, zoals Horsemen correct opmerkt, de absolute bovengrens qua rendement voor AQuila360. Natuurlijk kan in de praktijk het wel die 8,33% worden, maar het kan zeker ook lager uitvallen. Dat is iig iets om wel in het achterhoofd te houden, dat zo'n percentage alleen in het meest optimistische scenario gehaald wordt.quote:Op dinsdag 11 november 2014 23:04 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zo natuurlijk is dat m.i. niet. Zo hoog is het defaultpercentage niet. Als je nu kijkt hoeveel projecten er omgevallen zijn sinds de start van GvE en je trekt die lijn door zie ik het wel positief in.
Die 8,33 haal je nooit, aangezien de effectieve rente zo een 0,3 procent lager is.quote:Op woensdag 12 november 2014 11:30 schreef MrBadGuy het volgende:
Dat is iig iets om wel in het achterhoofd te houden, dat zo'n percentage alleen in het meest optimistische scenario gehaald wordt.
Herstel: niet 'bijna vol', maar 53% in 15 minuten betekend wel dat hij hard gaat :-)quote:Op woensdag 12 november 2014 17:50 schreef NB1908 het volgende:
Iemand interesse in een KOM projectje (A, 6,5%, 36mnd)?
Bijna vol.
Bij GVE zou dit een 5s zijn? Vind de rente vrij laag eerlijk gezegd. Er is nog geen klant binnen volgens de omschrijving.
https://www.kapitaalopmaat.nl/Alveus-vergunningenbeheer-PCMS
En geen hoofdelijke aansprakelijkheid. Ik laat deze schieten.quote:Op woensdag 12 november 2014 17:53 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Herstel: niet 'bijna vol', maar 53% in 15 minuten betekend wel dat hij hard gaat :-)
Hun eigen succes hangt ook sterk af van het succes van de projecten. Dat samen met dit artikel geeft mij wel enigszins een goed gevoelquote:Op woensdag 12 november 2014 20:00 schreef Horsemen het volgende:
http://www.nu.nl/carriere(...)t-orde-in-chaos.html
Leuk om te lezen. Blijkbaar zijn er ongeveer 30 aanvragen per dag, dan vallen er dus, door welke reden dan ook, veel projecten af.
Is natuurlijk ook zo dat als ze er meer goedkeuren en latem we zeggen er 10 per dag plaatsen er op het moment niet eens genoeg investeerders zijn om ze vol te krijgen.quote:Op woensdag 12 november 2014 20:00 schreef Horsemen het volgende:
http://www.nu.nl/carriere(...)t-orde-in-chaos.html
Leuk om te lezen. Blijkbaar zijn er ongeveer 30 aanvragen per dag, dan vallen er dus, door welke reden dan ook, veel projecten af.
Het belangrijkste is dat ze de projecten goed blijven beoordelen. De investeerders komen dan wel. Uiteraard met een goed rendement / risico profiel.quote:Op woensdag 12 november 2014 21:53 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook zo dat als ze er meer goedkeuren en latem we zeggen er 10 per dag plaatsen er op het moment niet eens genoeg investeerders zijn om ze vol te krijgen.
Is anders een vrij populaire winkel hier in Utrecht en staat vrij goed bekend. Heb even geen budget, mede vanwege een fikse lekkage thuis waardoor ik even op mijn geld moet zitten, maar anders had ik er geld in gestopt.quote:Op donderdag 13 november 2014 09:50 schreef Horsemen het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=8406
Een nieuwe.
Ik doe niet mee. Het totale verhaal spreek mij niet aan en geeft mij geen goed gevoel.
In de halfords hier in het centrum staan ook standaard 3/4 man in de winkel/werkplaatsquote:Op donderdag 13 november 2014 10:28 schreef Piet__Piraat het volgende:
Enige aandachtspuntje vind ik de omzet vs personeel. Als je 12 man fulltime in dienst hebt en die verdienen gemiddeld ongeveer modaal, gaat de helft van je omzet al op aan personeelskosten. Dat vind ik fors. Maar misschien ben ik te kritisch en zitten er ook wat parttimers bij, dat zou ook schelen.
ho ho, diverse winkels zijn nog gewoon open hoor (zo ook deze).quote:Op donderdag 13 november 2014 10:44 schreef Piet__Piraat het volgende:
En zie wat er met de Halfords gebeurd is
Ik vind het (waarschijnlijke, want ken de begroting natuurlijk niet) deel personeelskosten in verhouding met de omzet gewoon wat scheef, maar misschien kloppen mijn verwachtingen daarin niet.
Er is ook al zo'n winkel in utrecht, de kok. Daar is het altijd druk voor mijn gevoel. Deze winkel ken ik alleen van langs fietsen.quote:Op donderdag 13 november 2014 10:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Is anders een vrij populaire winkel hier in Utrecht en staat vrij goed bekend. Heb even geen budget, mede vanwege een fikse lekkage thuis waardoor ik even op mijn geld moet zitten, maar anders had ik er geld in gestopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |